Aankoop van een Classic PORSCHE     

 






Aankoop van uw eerste Classic Porsche

De aankoop van een Classic Porsche blijft toch altijd iets speciaals.
Het is een passie en meestal ben je er al een tijdje mee bezig, je denkt Porsche, je slaapt Porsche, je eet Porsche, maw. het houdt je bezig.
Je zoekt informatie op het internet, welk model wil je enz. Hoe meer je zoekt hoe moeilijker het wordt om de bomen in het bos te zien.
Er zijn een massa boeken op de markt over het onderwerp die het je niet gemakkelijker maken.



De laatste jaren gaan de prijzen van Classic Porsches ontzettend hard, daarom is het belangrijk
bij de aankoop van een Porsche met het verstand te kopen en niet met het hart.
Niet altijd eenvoudig want eens je verliefd bent op dit model worden veel zaken wazig en ben je alleen nog gefixeerd op hetgeen je wil kopen.

Daarom deze pagina als leidraad en informatie. 

Welke Porsche

Het begint meestal met het model, uiteraard een 911.
Wordt het een pre-impact model F (voor 1972) of een impact model G (na 1972 tot 1989). 


Voor de leken onder ons, model F is het smalle model met smalle bumpers (linker foto), model G is het bredere model met de bumpers met de harmonica rubbers aan de zijkant. (rechter foto)


Vanaf 1990 spreken we over het 964 model met de bumpers in de koetswerkleur. Samen met de 964 deed het ABS, de 4x4 en de Tiptronic zijn intrede. Vanaf 1996 spreken we over het 993 model en tevens de laatste luchtgekoelde Porsche.  
Je hebt dan de keuze uit Coupé, Targa of Cabrio, allemaal persoonlijke keuzes.

Van de 911 3.2 wordt wel eens gezegd dat hij een ideale eerste Porsche zou zijn. Ook zou hij perfect geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Met de 3.2 onderging de 911 een van zijn grootste veranderingen, hij kreeg ook vanaf 1987 een G50 versnellingsbak en had ook een volledig gegalvaniseerde carrosserie. Hierdoor wordt de Porsche 911 3.2 vaak gezien als een ideale ‘eerste Porsche’, goed om kennis te maken met het merk.
De 911 3.2 is een van de beste auto’s als het gaat om te bezitten, te rijden en af en toe zelf te sleutelen. Wie een goed exemplaar heeft en hem goed onderhoud geniet zijn leven lang van de 3.2.
Hij heeft een ongecompliceerde versnellingsbak, minimale hoeveelheid elektronica en een van de betrouwbaarste luchtgekoelde motoren die Porsche ooit heeft gebouwd.
Voor dagelijks gebruik is de auto vanwege het ontbreken van ABS en stuurbekrachtiging niet de beste auto, de koppeling is zwaar en de ruitenwissers ronduit matig.  

Ben je liefhebber van een pre-impact voor 1972, de smalle 911 modellen met smalle bumpers dan wordt het weer een heel ander verhaal. Los van het feit dat we hier met een wagen zitten van meer dan 40 jaar en dat deze modellen in de hogere prijsklasse zitten vragen deze modellen meer aandacht. 

Eens je een model en type in gedachten hebt en, een budget om te besteden kan de zoektocht beginnen.
Wat dat budget betreft, zorg ook dat je minstens  € 5000 aan reserve hebt want er zullen altijd zaken voor verbetering vatbaar zijn.

De zoektocht



Je leest vakbladen en schuimt het internet af en, op een dag vindt je een model dat aan je wensen voldoet dus, contact nemen en gaan kijken is de volgende stap.
Je kan dan geconfronteerd worden met 2 soorten verkopers, een handelaar of een partikulier. De kans zal het grootste zijn dat je bij een handelaar terecht komt.

Ga de eerste keer rustig alleen naar de wagen kijken, zo krijg je een eerste indruk van de wagen, hoe is zijn algemene staat, kijk of hij uiterlijke tekenen van roest heeft, is het interieur proper, hoe is de staat van de banden, zijn alle papieren aanwezig, facturen, onderhoudsboekje, sleutels enz. Hoeveel eigenaars heeft de wagen gehad, is het een Europese wagen of een US wagen, hoeveel kilometers enz. Misschien in je ogen allemaal opervlakkige zaken maar toch belangrijk. Noteer ook wat de verkoper je allemaal verteld, dat is belangrijk voor later.

Laat je zeker niet gek maken door gladde verkoopspraatjes want daar zijn sommige verkopers zeer goed in.
Vraag ook aan de verkoper of je een diagnose (aankoopkeuring) van de wagen mag laten uitvoeren door een Porsche specialist. Wil hij dat niet dan is het einde verhaal en zeg dan ook gewoon dat je geen verdere interesse meer hebt. Het feit dat men dit weigerd wil zeggen dat er meer aan de hand is met de wagen, hoe mooi hij er misschien ook uitziet. 

Hou rekening met het feit dat je op dergelijke wagens geen garantie krijgt dus is het wel belangrijke dat je weet in welke toestand de wagen zich bevindt.
Een aantrekkelijke Porsche kan achterstallig onderhoud hebben, gerepareerde schades, versleten koppeling, terminale motorproblemen,  lekkages, onzichtbare roest enz.

De duivel bij de meeste luchtgekoelde 911 modellen is de ROEST! Onder de koplampen, onder de voorruit, in het plaatwerk onder de b-stijl. Zelfs schadevrije exemplaren kunnen op die plekken roesten. Ook het "corroderen" van de aluminium bumpers is een vaste kwaal. 

Een eerlijke verkoper zal er dan ook geen probleem mee hebben om een diagnose te laten uitvoeren.




De diagnose

Eens je een akkoord hebt met een verkoper i.v.m. de diagnose kan je een afspraak maken bij een Porsche specialist. De kosten van een diagnose zorgen ervoor dat je nadien voor jezelf kan beslissen of de aankoop de moeite is of dat het beter is de wagen te laten staan.
Als je de Porsche laat bekijken door een Porsche specialist dan heb je een idee over de te verwachten kosten, weet je of de auto schade vrij is, of de motor in goede conditie is (compressie en lekvrij), of de auto origineel is of niet en, zijn er dan toch onverwachte dingen die tevoorschijn komen, dan kun je met verkopende partij daarover onderhandelen, wat te doen, op zijn kosten laten maken of een deel van de vraagprijs af doen. In dergelijke situaties kan je ook veel beter onderhandelen met een verkoper.



De Porsche garage zal ook kijken of alles aan de auto klopt, documenten, chassisnummer, motor/bak, velgen passend bij bouwjaar/model, niet omgebouwd naar jonger of ander model, en als het zo is, waarom is dit gedaan, is er misschien een schadeverleden.
Hoe is de staat van de lak, passingen van deuren, staat/werking Targa of cabriodak. Hoe ziet het interieur eruit. Blijven motor en kofferdeksel nog openstaan. Staat van de rubbers. Het interieur, klopt de slijtage ongeveer met de km stand, slijtageplekken van het stuur, de versnellingspook en de stoelen. Is het interieur nog origineel.

Er zal ook met de wagen gereden worden, bij de start wordt gekeken of de motor geen licht blauwe walm eruit gooit want dit kan duiden op lekkage van de klepgeleiders. Draait de motor mooi stationair, pakt de koppeling nog mooi zonder te schokken, hoe schakelt de wagen, is dit niet soepel of met kraakgeluiden dan kan dit aan diverse zaken liggen zoals afstelling, versleten schakelstang of versleten synchroon ringen. Rijdt de wagen nog mooi rechtuit of trekt hij weg, welke reacties zijn er bij bij het remmen enz.
Na het rijden wordt de wagen op de brug gezet en de onderkant bekeken, motor, lekkages, uitlaat, warmtewisselaars enz. Allemaal zaken die veel geld kosten indien ze versleten zijn en moeten vervangen worden.
Ook de elektrische installatie vraagt aandacht zoals ruitenwissers, ruitensproeiers, koplampen, achteruit verwarming, dashboard enz.

Zoals je ziet een hoop zaken die te belangrijk zijn om zomaar een Classic Porsche te kopen zonder een aankoopkeuring te laten uitvoeren.

Porsche Rescue 911 verkoopt GEEN Porsches. Hierdoor zijn wij dan ook neutraal in het geven van advies.

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2016