Restauratie van de - 901 -  #300005   

bron: Nocurnal bandit
        Roads United
Images copyright Jay Sottile

 






Ontdekking van een Porsche 901/911 met Chassis nummer 300005


In 1984 was Jay Sottile uit Milwaukee, VS een liefhebber van de 911. Door bij te verdienen kon hij een tweedehands Porsche kon kopen om in te rijden. Toen hij de auto had gekocht werden stalen turbo fenders en IROC voor- en achterbumpers met een ducktail gemonteerd. Ook de motor en transmissie werden destijds vervangen door een 1974 2.7 CIS. Er werd een rolkooi ingestoken en enkele upgrades voor de ophanging werden uitgevoerd. Jay was een groot liefhebber om met de Porsche te rijden, verder heeft hij zich nooit bezig gehouden over de gedetailleerde geschiedenis van zijn waen. 

Nadat hij er een tijd mee had gereden werd de wagen in de garage gezet en bij gebrek aan tijd heeft hij daar jaren gestaan. De 911 werd ook nooit verkocht omdat hij voor Jay een nostalgische en emotionele waarde had.
Met de recente toename van de algemene belangstelling voor vroege 911's vond Jay in 2015 dat het tijd werd om de zijne nog is uit de garage te halen en hem eens grondig te bekijken. 

Toen begonnen de ontdekkingen. Jay Sottile ontdekte dat zijn auto het nummer #300005 had, iets waar hij nooit bij had stilgestaan in de loop van de 37 jaar dat hij hem in zijn bezit had. 




Een stuk ouder en wijzer dan toen hij hem voor het eerst kocht, begon na wat opzoek werk de unieke kenmerken op te merken waarvan hij dacht dat ze alleen op de auto's uit 1964 zaten. 

Het productie nummer in de wagen en het bestuurdersportier komen overeen met #300005. 






Omdat het een 911 met SWB (korte wielbasis) is, beperkt dat hem al tot een productieperiode van vier jaar in het midden tot het einde van de jaren zestig. De belangstelling nam toe toen Jay vreemde stukjes van de auto begon op te merken die niet overeenkwamen met andere 911's die hij had gezien. De chromen deurgrepen aan de buitenkant hadden een unieke vorm. De voorste hoorn roosters werden vastgehouden met vier schroeven in plaats van slechts twee. De kozijnen gebruikten twee schroeven bij een verbinding in plaats van drie. 

Het meest veelzeggende was dat het sluitpaneel van het motordeksel de zes kleine streepjes miste die de plaatsing van de motor informatiesticker aangeven. 
Na wat speurwerk lijkt Jay erachter te zijn gekomen dat zijn Porsche een zeer vroeg productie nummer is, chassisnummer #300 005.

Deze 911 met chassis het gestempelde nummer #300005.



Als je kijkt naar het uittreksel van het interne archief deze Porsche (zie hieronder) vanaf het allereerste begin van de 911-productie, dan zie je precies waar we het over hebben. Ik heb de pagina bijgesneden om de informatie over alleen de eerste 6 auto's op te nemen. #005 is de laatste auto die wordt getoond, en heeft een bouwdatum van 21 september 1964.

Volgens het productie archief van Porsche was de #300005 de 6e auto die op 21 september 1964 werd geproduceerd. 




Er wordt door sommigen gezegd dat de "productie" pas officieel begon in november 1964, dus het is best mogelijk dat deze modellen als "vorserie" pre-productie auto's werden gebruikt. 004 en 005 werden op dezelfde dag gebouwd, dus het is moeilijk te zeggen of 005 de 5e of 6e auto zou zijn. 
Hoe dan ook, 007, 003, 001, 002 en 004 zijn nergens te vinden en worden volledig vermist, waardoor 005 de vroegste productie (of pre-productie) 911 is die er is. Er zijn ookk nog twee prototypes van de 911 uit 1963 die nog ouder zijn; Chassis #13327 bekend als "Barbarossa", en Chassis #13360 de prototype-cabriolet.

"Roads United" nam contact met Jay voor meer informatie maar hij zei hij dat er nog veel gegevens ontbraken en zodra hij alle informatie had gevonden ging hij ze terug contacteren.

Persoonlijk hoopte het magazine dat er een volledige restauratie zou volgen want zo'n stukje geschiedenis verdient het om in zijn oude glorie hersteld te worden. Zelfs Porsche heeft niet zo'n vroege auto in zijn collectie dus de wagen van Jay was wel uniek.

Outlaw

Het woord "Outlaw" was nog niet uitgevonden voor dergelijke wagen en velen zullen dan ook nooit begrijpen waarom dergelijke zeldzame auto zo verkracht werd destijds.

Bedenk dan, dat er niet zoveel jaren geleden een man met een lange baard en dreadlocks op het toneel verscheen die een aantal luchtgekoelde 911 Porsches bezat die hij aanpaste aan zijn eigen unieke smaak. Hij geloofde in het zich eigen maken van de auto, terwijl hij ermee reed zoals hij dat wilde. Zijn naam is Magnus Walker en zijn verhaal is ondertussen wereldwijd bekend geworden bij de Porsche liefhebbers overal ter wereld.

Walkers ethos draaide om een auto er precies zo te laten uitzien en te laten rijden als hij wilde, met geen interesse over wat de liefhebbers daar over zeiden. Net als de versleten lederen broeken die hij vroeger maakte, droegen zijn auto's het bewijs van de manier waarop ze werden bestuurd. Geen klassieke kleuren of tartan bekleding maar eigen gemaakte, leder en chroomen elementen en andere bizarre aanpassingen aan zijn 911 modellen werden zijn kenmerk. Ironisch genoeg werd hij hierdoor zo populair dat zijn stijl over de hele wereld werd gekopieerd, tot het punt dat het extreem modieus werd om zijn outlaw-look op een 911 over te brengen.

Dit betekent dat een aantal mensen klassieke 911's kopen om er 'Outlaws' van te maken, die er min of meer hetzelfde uitzien als die van Magnus Walker. Walker was de oorspronkelijke ‘Urban Outlaw’ uitvoerder en zal dat ook wel blijven. 


Op bezoek naar Milwaukee.

Toen "Roads United" naar Milwaukee afzakte met een filmploeg om Tony Sottile zijn 911 Targa te zien en een fotoshoot te maken, had Tony gezegd dat zijn oom Jay Sottile ook even zou langs komen om hallo te zeggen. Toen men de fotoshoot aan het afronden was klonk het geluid van een flat six die kwam aangereden in een signaalrode 911-outlaw look. De auto stopte en Jay Sottile stapte uit om iedereen te begroeten. Hij vroeg wat ze van zijn Porsche vonden. 
Het punt is dat je dergelijke uitvoering niet verwacht, sommigen vinden het misschien speciaal, aartslelijk of gewoonweg verkrachting van deze 911.

Sommigen keken naar de Porsche 911 uit 1964 in signaalrood, met zijn brede 930 stalen spatborden, een ducktail, zwarte stalen wielen. Het interieur had wel periode correcte stoelen maar, die rolkooi en het MOMO Indy stuur. Onder de motorkap zat nu een 3,2 liter Carrera motor met brandstofinjectie en meer vermogen dan de wagen kreeg toen hij origineel uit de fabriek rolde met een 2-liter motor met carburators. 

Enkele kenners van de filmploeg hoorden van Jay dat de auto was geverifieerd als de 5e 911 die ooit door Porsche was gebouwd en hij zwaaide de auto open om het VIN-plaatje te laten zien waarop #300005 stond. Alle monden vielen open van verbazing, midden in een straat in het centrum van Milwaukee was men getuige van een stuk ongeëvenaard Porsche-erfgoed. 

Het deur VIN-plaatje #300005 




Het verhaal gaat dat de Porsche oorscpronkelijk een origineel test model was, een "Werks-auto" en, vervolgens een persauto voordat hij in handen kwam van een gerespecteerde Duitse rallyrijder, die met de auto diverse rally's reed in talloze sportwedstrijden door het hele land. Hij werd twee keer geëerd door Ferry Porsche, één keer omdat hij de eerste was die een internationale race won in een 911. 


Een foto van de wagen #300005" in actie tijdens één van de rally's. 




Een foto uit Road Track in 1965. 





Magnus Walker

Jay Sottile besloot na alle raadgevingen om te wagen terug origineel te zetten en alle outlaw-dilemma's hieromtrent dat er maar één persoon was om naar te bellen: Magnus Walker.
Na het ganse verhaal aanhoord te hebben zei Magnus in zijn karakteristieke: “Just Drive It Man!" ("Waarom rij je er niet gewoon in man!”)
Dit raakte precies de juiste snaar bij Jay.

Jay noemde zijn Porsche toepasselijk de "901 RSR". Hij werd door Magnus uitgenodigd om naar de "Run to Laguna Seca" voor Porsche's 5e Rennsport-reünie die zomer te komen en elkaar daar te ontmoeten. Jay vond dit een uitstekend idee en plande zijn rit met de #3000-05 helemaal van Milwaukee naar LA om Magnus te ontmoeten. De auto werd nog even nagekeken alvorens de rit aan te vatten naar LA.

Oldtimer liefhebbers weten hoe spannend het is om het onbekende in te rijden. Er kan van alles gebeuren met die oudjes.
Jay, die net als vele andere autoliefhebbers steeds op het onvoorziene voorzien was nam altijd een overvloed aan gereedschap en sommige onderdelen meer in zijn koffer.

Als hij naar LA wou rijden is het wel belangrijk dat je één en ander bij hebt.
Na ongeveer 400 mijl gereden te hebben maakten Jay en zijn vrouw een stop om te tanken. Hij maakte een snelle berekening van het brandstofverbruik van de auto en wist dat er iets niet klopte. Zijn CIS-motor met brandstofinjectie zou bijna het dubbele moeten verbruiken. Het was zo een typisch afgelegen garage waar je niet direct aan je wagen kon werken.

Er was ook geen brug om de auto op te plaatsen en te kijken waar het brandstofverlies vandaan kwam. 

Gelukkig liep er een kerel rond genaamd Dwain die bij het zien van Jay's probleem besloot te helpen. Hij kende iemand die eigenaar was van Harkin Service in Adair, Iowa maar, omdat het een zondag was, was deze zaak  gesloten. De eigenaar van de zaak Scottie Harkin werd opgebeld en kende iemand, Jordan genaamd die een grote autotransporter bezat. Joran werd opgebeld en een tijd later arriveerde hij met zijn F-550 autotransporter en werd de 901 RSR opgeladen. 

Jay herinnerde zich dat hij door werken die hij had uitgevoerd aan de transmissie er een probleem was met de brandstof retourleiding en dat er ongebruikte benzine van de brandstofpomp op de weg lekte. Het probleem was op te lossen en de dag nadien toen alle bedrijven en winkels terug open waren kon men een onderdeel gaan halen. 

Na wat sleutelwerk kon Jay zijn rit hervatten.




 

Dat is het spannende over reizen in een iconische oude auto die zowel bestuurder als monteurs verbluft met zijn combinatie van eenvoud, prestaties en ouderwetse precisietechniek.

Met nog 1400 mijl voor de boeg zaten Jay en zijn vrouw op enkele epische wegen en vergezichten in de Rocky Mountains voordat ze naar Las Vegas afdaalden voor een co-piloot ruil met Jay's neef Tony.
Met Tony in positie, de 901 RSR versierd met de juiste nummer 64 op de deur en motorkap ging het verder naar LA. 









De 901 RSR van Jay en de 277 van Magnus broederlijk naast elkaar




In LA ontmoetten Jay en Tony Magnus en bijna 70 andere Porsche-rijders voor en een heftige rit over Angels Crest Highway naar Willow Spring en verder naar Laguna Seca.


vlnr. Tony, Magnus en Jay voor de #300005


Hoe het verhaal eindigd.

Jay besefte dat hij de goeie keuze had gemaakt. Magnus verwoorde het letterlijk,: "Een belangrijke auto is gered uit de boeien van een museum". Een epische wagen, een 901 met N° #300005 waar mee moet gereden worden en, dat heeft Jay dan ook gedaan. Vanaf dat moment heeft Jay zoveel mogelijk gereden met zijn 901 RSR. Hij staat altijd klaar met een moersleutel, een verhaal of gewoon een warm "hey brother" en zijn wagen heeft deelgenomen aan diverse rally's op de weg.

Dit is waar het verzamelen en de passie van classic auto's om draait. Het gaat er niet om hoeveel auto's je hebt, als je die al hebt. Het gaat om het verzamelen, het plezier en de ervaringen.
Geen museum model dat wordt opgesloten en nooit meer op de baan komt omdat het een nummer #300005 is. Porsche zal het niet graag horen.

Jay Sottile heeft er lang over nagedacht en heeft uiteindelijk besloten prioriteit te geven aan het besturen van zijn vroege 911 boven elke andere optie.
Je kan dergelijke wagen laten restaureren naar zijn originele staat, dat kost handen vol geld. Nadien kan je die wagen dan koesteren en wegzetten want rijden is dan meestal geen optie meer. 

Wie zal uiteindelijk het meeste plezier beleven aan deze Porsche? Porsche zelf in het bezit van de vroege #300057 zou zeker een vrij vorstelijk bedrag betaald hebben om autonummer #300005 te verwerven en deze 'als nieuw' te herstellen om hem daarna in een speciale tentoonstelling in het Porsche-museum in Zuffenhausen te plaatsen. 

Maar de wagen blijft in "outlaw-kleding" en Jay heeft er alle dagen plezier van. 

 

 

 


terug naar de nieuws index