Restauratie van de - 901 -  #300057   

Foto Copyright
Rafael Krötz & Porsche

 






Ontdekking van een Porsche 901/911 met Chassis nummer 300057

Na een halve eeuw keert de 57 ste #300057 ooit gebouwde Porsche 911 terug naar huis.




Bernd Ibold woonde in de stad Bardenitz, in de buurt van Potsdam, ten zuidwesten van Berlijn. Om na zijn pensioen iets om handen te hebben om aan te werken verzamelde hij tijdens zijn aktieve periode dat hij werkte 19 auto's en een massa auto-onderdelen. Gezondheidsproblemen gooiden echter roet in het eten en zijn droom om auto's te restaureren viel in duigen.

Door bijkomende financieële problemen zou hij zijn verzameling moeten verkopen. Hij kon het echter niet over zijn hart krijgen om het verleden los te laten en alles wat hij had verzameld te verkopen. Zijn dochter vond dit zo erg en kwam op het idee om hulp te zoeken. Ze nam contact met de organisatie van de TV serie "Der Trödeltrupp – Das Geld liegt im Keller" die in de periode rond 2014 zéér populair was. 

Het was een Duitse documentaire soapserie "Der Trödeltrupp – Das Geld liegt im Keller" - (“The Junk Troop: There’s Money in the Cellar”) die op TV die werd uitgezonden op de Duitse televisiezender RTL II en de activiteiten van 3 mannen toont die de opdracht krijgen om mensen te helpen hun huizen, kelders, schuren en erven te ontruimen en te verkopen van wat nog bruikbaar is. 
Het gaat meestal om waardes rond de 1.000 euro, soms zelfs tot 4.000 euro. Otto Schulte was een man die jarenlang de auto-expert speelde in deze TV serie. 

Er werd een akkoord gemaakt met de dochter voor opnames bij haar vader zijn auto collecties.

Wanneer Otto Schulte voor de eerste keer met een camera ploeg de verzameling van Bernd Ibold ging bekijken zie je een schok op zijn gezicht. Waar hij ook kijkt, overal is er rommel, het erf staat vol met auto's die er rondslingeren, in zéér slechte staat, velen blootgesteld aan weer en wind, geen enkele start nog en rijden is niet meer mogelijk.

Achter in een schuur ontdekt Schulte nog twee wrakken die eruitzien alsof ze uiteen gaan vallen, het lijken 2 Porsches 911 te zijn. Er is echter nooit een sprookje zonder een donkere kant: de roest heeft bijna alle dorpels en zijpanelen verteerd, en in het metaal zitten overal gaten. De spatborden ontbreken, evenals deuren en stoelen. De twee sportwagens zijn bedekt met een dikke laag stof, waardoor je nog met moeite de oorspronkelijke kleur kan zien. Met moeite zie je  wat er overblijft van een rode en de andere was goudkleurig.

Schulte weet dat autofreaks zelfs voor wrakken geld betalen, alleen moet je natuurlijk liefhebbers vinden voor dergelijke wagens. Voor de twee verroeste Porsche's maakt men een ruwe schatting van max 10.000 euro. Ibold, de eigenaar beweert nog ergens ontbrekende onderdelen van de auto's te hebben bewaard. Hij vermeld terloops dat hij ooit heeft geprobeerd om vervangende onderdelen bij Porsche te verkrijgen voor de rode met het nummer 57 maar men zei destijds dat hiervoor geen onderdelen beschikbaar waren.










Alexander Klein (verantwoordelijk voor het voertuigbeheer bij het Porsche Museum) wordt gebeld door de TV zender van RTL II met de vraag of hij  interesse zou hebben om een oude Porsche te kopen. 
Er worden wat gegevens doorgegeven waaronder het chassis #300057.

Plots is Klein een en al oor, een #300057, dat zou dan de 57 ste Porsche 911 kunnen zijn gebouwd in het jaar 1964 die toen nog de 901 heette. Indien ongerestaureerd kan dit geschikt zijn voor de Porsche specialisten want bij een ongerestaureerd model kunnen ze dan precies zien welke onderdelen origineel waren gebruikt om de auto nadien zo origineel terug te kunnen opbouwen met hun eigen materialen en om te voldoen aan hun eigen normen.

En nu wordt deze nummer #300057 aangeboden die Ibold in 1971 had gekocht en in 1975 buiten dienst gesteld. Een wagen die op 27 november 1964 in de stad Krefeld nieuw als 911 afgeleverd werd. De wagen is  Signal Red (6407 B/P) met zwarte Pepita stoelen. Ibold is volgens de documenten de vijfde eigenaar.

Er wordt een afspraak gemaakt en Dieter Landenberger (directeur van het Porsche-archief), vertrekt samen met Kuno Werner (hoofd van de werkplaats van het Porsche Museum), naar Bardenitz.
De TV ploeg wacht hen op. Schulte de professionele TV presentator en auto-expert, wil meteen weten of er een deal kan gesloten worden met een handdruk voor de camera's. 

De twee vertegenwoordigers van Porsche zijn natuurlijk ook professionals en er komt geen deal zonder inspectie. Dus wordt er afgesproken om beide auto's naar Zuffenhausen te transporteren om ze te laten nakijken door twee onafhankelijke specialisten.

De 2 Porsches van Bernd Ibold in Zuffenhausen voor expertise, links de rode #300057 en rechts een goudkleurige..
Otto Schulte - ("Trödeltrupp" Presentator).




Het resultaat


Nummer #300057 wordt erkend als echt en origineel. Dat wordt tevens bevestigd door verschillende cijfers op de carrosserie en het dashboard, en door het krijt op de achterkant van de deurpanelen. De auto verkeert wel in een erbarmelijke staat, maar is niet hopeloos verloren. Porsche besluit het model #300057 te kopen en ze betalen hiervoor 107.000 euro.

Porsche heeft hiermee zowel de gouden Porsche gebouwd in 1967 gekocht en de rode #300057 en heeft hiermee een perfecte bron van onderdelen gekocht. 
Bernd Ibold kan zijn oren nauwelijks geloven, plots zijn een hoop geldzorgen verdwenen en  kan hij 'zijn' 901 bezoeken in het Porsche Museum wanneer hij dat maar wil.

De 901/911 zoals hij in de Brandenburgse opslagplaats werd gevonden














 



Kuno Werner, hoofd van de werkplaats van het Porsche Museumheeft heeft een enorme taak: ongeveer 20 procent van nummer 57 ontbreekt. 
Volgens eerste schattingen is slechts ongeveer 35 procent van de carrosserie bruikbaar, wat betekent dat ongeveer de helft van nummer 57 kan worden gebruikt. 


 

De auto wordt volledig gedemonteerd. De motor en de transmissie - geen van beide behoren bij het nummer 57 maar zijn wel van een vroege 901 - werden gereviseerd. 









De hele carrosserie wordt chemisch van de lak ontdaan en vervolgens zorgvuldig herbouwd. 












De carrosserie en het lakwerk kunnen niet in de eigen werkplaats van het museum worden gedaan, maar de rest wordt in samenwerking met Porsche Classic ter plaatse gedaan. 
Het kost naar schatting 250.000 euro en het duurt ongeveer twee jaar om de restauratie uit te voeren volgens de Porsche-normen.














De instrumenten, het stuur, de deurpanelen, de stoelen en de ramen worden zorgvuldig herwerkt en vervolgens opnieuw gemonteerd, inclusief patina.
















 

Van Links naar rechts bij de gerestaureerde 911.

- Kuno Werner (hoofd van de werkplaats van het Porsche Museum)
- Otto Schulte ( "Trödeltrupp"-ankerman),
- Bernd Ibold (voormalige eigenaar), 
- Alexander Klein (verantwoordelijk voor het voertuigbeheer bij het Porsche Museum) 




Vanaf 14 december 2017 kon de auto bekeken worden in het Porsche museum













Porsche 901

Bouwjaar: 1964
Motor: Zescilinder boxer
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Vermogen: 96 kW (130 pk) bij 6.100 tpm
Maximaal koppel: 174 Nm bij 4.200 tpm
Transmissie: vijfversnellingsbak, handmatig
0-100 km/u: 9,1 sec.
Topsnelheid op de baan: 210 km/u (130 mph)








 

 

 

 

 


terug naar de nieuws index