901 Cabriolet Prototype     

Bron & Photos: ClassicDriver

 






(Photos Classic Driver © 2016)

Porsche 901 Cabriolet Prototype Chassis 13360 uit 1964




De allereerste keer op de publieke markt! Een Unieke en historisch belangrijke Porsche.

De Porsche 911 was oorspronkelijk voorbestemd als 901 maar door juridische dreigementen van Peugeot in Frankrijk veranderde Porsche de naam naar 911 begin van november 1964. In de ontwikkelingsstadia van de 901 produceerde Porsche dertien pre-productie prototypes van het 901 chassis, zeven werden gebouwd in 1963 en zes in 1964. Alle deze 901 prototypes werden aangeduid door het begin nummer 13 in hun chassisnummer. 
Alle bovengenoemde prototypes werden coupes behalve één, deze met chassis nummer 13360 was de enige pre-productie prototype in cabriolet uitvoering. 

Het is dan ook de feitelijke auto waarvan het daarop volgende iconische 911 Targa concept is ontstaan. Het is één van de slechts 2 pre-productie Porsches 901's die nog bestaan met het nog bestaande oude 901 chassis.
De eerste productie 901 coupe (te beginnen met chassisnummer 300 007) rolde van de assemblagelijn op 14 september 1964 en slechts 82 modellen 901 Porsches werden geproduceerd voordat de auto officieel bekend werd als 911 op 10 november 1964. 

Er wordt geschat dat er misschien nog een 30 "901" modellen bestaan.

Belangrijk is dat chassis 13 360 ongerestaureerd is en grotendeels in dezelfde staat verkeerd zoals het destijds de fabriek midden jaren zestig verliet. Vroege 901 modellen hebben een aantal functies die uniek zijn voor hen en werden volledig met de hand gebouwd. Prototypes waren natuurlijk gemaakt voor specifieke doeleinden en waren meestal onderworpen aan extreme tests om verschillende elementen en onderdelen te testen. Zodra Porsche de informatie had die ze nodig hadden werden de auto's vervolgens na evaluatie vernietigd. Gelukkig is chassis 13 360 hiervan gespaard gebleven.

De Porsche 901 was oorspronkelijk ontworpen als een coupe. Tijdens de ontwikkeling en het testen voordat de productie begon werd al snel duidelijk dat het ontwerp en de uitvoering van dit model veel ingewikkelder was dan verwacht. Vervolgens bleek ook de ontwikkelingskost duurder te zijn. Schema's werden steeds strakker en het bedrijf was op zoek naar manieren om hun kosten te verlagen. 

Het toevoegen van een andere body zoals een cabriolet aan het ontwikkelingsproces zouden de financiën en middelen van Porsche teveel belasten op dat moment. Desondanks was er na de Frankfurt autoshow in 1963 waar de 901 coupe eerst werd voorgesteld een toenemende druk van de verkoop en marketing mensen om een cabriolet te produceren.





De ontwikkeling van de 901 Cabriolet chassis 13360

Als gevolg van deze druk verliet dit prototype met chassis 13 360, in feite een onthoofde 901 body / chassis begin juni 1964, de Porsches prototype workshop om de levensvatbaarheid te beoordelen.
Binnen een paar weken hadden de ingenieurs een assortiment van dak mechanismen gemaakt voor de auto waaronder één met roll bar optie en een soft top voor de inspectie door de Porsche verantwoordelijken. Volgens gegevens uit de literatuur was dit een groep bestaande uit Ferry Porsche, FA Porsche, Erwin Komeda (hoofd van de technische tekeningen voor de 901/911), Hans Beierbach (hoofd van het Prototype design) Hans Tomala, Harald Wagner (hoofd van de Porsche verkoop) en nog enkele anderen die het chassis 13360 moesten bekijken en beoordelen.

Naar aanleiding van het advies van Komeda en Beierbach die allebei aanvoerden dat het gewoon te veel zou kosten om het chassis stijver te maken en alle aanpassingen aan de achterzijde van de carrosseriepanelen uit te voeren die nodig waren om tot een volwaardige cabriolet uitvoering tegemoet te komen.

Uiteindelijk besloot Ferry Porsche om te kiezen voor de rolbeugel. Zelfs met de gekozen rolbeugel optie was het nog veel werk nog om het chassis bevredigende te versterken. Als gevolg van deze beslissing werd een paar dagen later het chassis 13360 overgebracht naar de workshops van Karmann. (Karmann heeft ook alle voorgaande chassis versterkingen voor de 356 cabriolets uitgevoerd).
De auto werd vervolgens 2 maanden later op 10 september 1964 terug naar de researchafdeling van Porsche gebracht maar nog steeds zonder een werkend dak mechanisme.

De wagen kreeg een Cardex systeem dat de datum, het nummer en de specificatie als een type 011 / KW, Cabriolet vermelde.
Het dak mechanisme zou worden ontworpen en geproduceerd in eigen huis. Ondertussen, 4 dagen later op 14 september ging de 901 coupe formeel in productie.

Vanwege de verwachte start-up en aanloop problemen met de productielijn van de 901 coupe en de daaropvolgende aandacht die dit vereiste was het volgens de Porsche informatie pas in januari 1965 dat Helmuth Bott (op dat moment hoofd van de tests op de weg en vervolgens professor werd van onderzoek en ontwikkeling) in staat was om na diverse testen en proefritten een evalutie te maken van chassis 13360 om de stijfheid te beoordelen. In het testen van de auto en op basis van archiefgegevens vond Bott dat werkzaamheden van de Karmann's betreffende de stijfheid zeer vergelijkbaar was met de 356 Cabriolet. Toch stelde hij vast dat er problemen waren met overmatig lawaai en klapperen van de zachte achterruit en ook de top die was gemaakt vereiste aandacht.

Een paar weken later op 1 februari 1965 verscheen chassis nummer 13 360 op de agenda in een nota aan alle leden en ingenieurs. Er werd besloten in deze memo dat de auto een roestvrijstalen roll bar met een Porsche logo moest hebben, een afneembaar dakpaneel en een zachte achterste verwijderbare achterruit met rits zou hebben. Kort na deze periode werd de naam "Targa" bedacht op een brainstorm sessie om Porsche's overwinningen te herdenken in de Targa Florio. Het Targa ontwerp werd later geregistreerd en gepatenteerde onder het nr 1455743 in augustus 1965 en vermelde de ontwerpers Gerhard Schröder en Werner Trenkler als uitvinders.


 

 


Targa wordt voorgesteld aan de wereld

Een paar dagen later in september 1965, werd de Targa eindelijk onthuld aan de wereld op de Frankfurt autoshow waar 2 Targa prototypes op een scherm werden voorgesteld vermits de werkende auto nog niet was ontwikkeld. Eén van die auto's was waarschijnlijk die met chassis nummer 13 360, terwijl de andere een prototype was geproduceerd in het begin van 1965 en die volgens Porsche informatie in een crashtest werd vernietigd door hem te laten vallen met een kraan vanop ongeveer 2 meter!
Twee jaar later verlieten de eerste productie Targas de fabriek met groot succes. Het model was zeer voor de Porsche geworden en uiteindelijk goed voor ongeveer 40% van de 911 verkoop.


Chassis nummer 13 360, het vervolg

Chassis nummer 13 360 werd in het midden van de jaren zestig door de Duitse Manfred Freisinger overgenomen van Porsche. Deze nummer 13 360 werd gered van vernietiging bij Porsche door Freisinger die de wagen overnam zonder motor, versnellingsbak, wielen, banden en voorstoelen. Niettegenstaande dat alles was de rest van de wagen nog steeds grotendeels in zijn originele en ongerestaureerde staat waardoor het chassis 13 360 de oudste ongerestaureerde Porsche 901/911 in de wereld is. De auto is voorzien van een aantal unieke eigenschappen die alleen op de vroege 901 aanwezig zijn bij het prototype cabriolet / targa waaronder plexiglas voorzijde en zijruiten!

Omdat het een ongerestaureerde body betreft vertoont hij toch een aantal beschadigingen opgelopen in zijn fascinerende geschiedenis van diverse testen. De lak is ongeveer 80% origineel (volgens diepte metingen). Toch bezit deze een opmerkelijke helderheid van de kleur ondanks zijn 50 jaar. De snelheidsmeter leest ongeveer 35 kilometer. De meeste bekleding is een vroege sandcast dus hoogstwaarschijnlijk nog origineel. 
Alle meters hebben een datum van de juiste periode. Er zijn ook diverse gaten in de body die duiden op verschillende pogingen om verschillende configuraties voor daken, roll bars, schakelaars, draden, ed. te testen. Een indicatie van de voortdurende ontwikkeling van deze auto.

Zodra de auto werd overgenomen door Freisinger werd hij voorzien van een historisch juiste aandrijflijn, voorstoelen, en de heel vroege Fuchs velgen en banden. De keuze van Fuchs velgen was omdat de auto destijds werd aangekocht met een interessante uitrusting. Hoewel de auto werd aangekocht zonder de wielen en banden bevond zich in de kofferruimte een reservewiel. Het was duidelijk een zeer vroege Fuchs velg,  ongenummerd en daarom waarschijnlijk experimenteel.

 

Fascinerend aan de zijwand van de oorspronkelijke vroege Dunlop banden zijn de woorden "Fallversuch" of "test case" die waren geschreven op de zijwand! 
Het is daarom aannemelijk dat de auto ook werd gebruikt als een test voor het testen van de vroege Fuch wielen. Als gevolg hiervan besloot Freisinger om alle Fuchs velgen van de auto aan te passen in overeenstemming met het reservewiel. 

Het is onmogelijk om te weten welke specifieke motor de auto had vóór dat de motor werd verwijderd, aangezien het vrij gebruikelijk was dat de fabriek uitwisselbare motoren / versnellingsbakken test op hun Prototypen en dus geen "matching numbers"  concept toepasten op hun prototypes die meestal toch nooit werden verkocht aan het publiek, in tegenstelling tot de reguliere productie van voertuigen.

Nadat Freisinger de 901 van Porsche had overgenomen werd hij in één van de magazijnen gezet tussen zijn vele andere Porsches waar hij wegkwijnde tot 2001. Toen werd hij overgenomen door Myron Vernis van Akron Ohio, VS, een bekende verzamelaar van bijzondere en zeldzame auto's door middel van een handel / swap deal met een 356 B Carrera. 

Zodra Vernis de wagen met chassis 13 360 in handen kreeg werd hij overgebracht naar de VS waar de bestaande motor terug in ere werd hersteld zonder iets te veranderen en met behoud van body en verf om dit alles zo origineel mogelijk te houden.

De auto werd vervolgens verkocht in 2014 met behoud van originaliteit. De auto heeft in 2013 voor het 50 jarig bestaan van Porsche op Pebble Beach gestaan en is ook bekend in het Porsche museum in Duitsland.
Kortom, dit is een historisch zeer belangrijke auto voor Porsche en ligt pal in het hart van de geboorte van de legendarische Porsche 911.



Chassis 13 360 is daarom een belangrijke mijlpaal en een stukje geschiedenis voor Porsche en vertegenwoordigt de "geboorte" of "herkomst van de 911" een zeer belangrijk model voor het bedrijfs specifieke Targa-model
Porsche houdt dit model in ere met de nieuwe 991 Targa. 

Dit nooit eerder aangeboden model aan de publieke markt vormt derhalve een zeer unieke kans voor de historische Porsche verzamelaar. 
Goedkoop wordt de 901 Cabrio natuurlijk niet. In februari 2017 wordt hij geveild op Rétromobile in Parijs. Daar wordt gemikt op een opbrengst van € 850.000.

Voor alle serieuze vragen en meer informatie kan je een e-mail sturen naar akaridis@aol.com




 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2016