PORSCHE 911 R     

 






PORSCHE 911 R - 1967



Ferdinand PiŽch's baanbrekende 1967 Porsche 911 R uit 1967 is nog steeds de lichtste van alle 911 modellen.
 
De Porsche 911 Carrera RS 2.7 is een belangrijk model in de geschiedenis van de 911. 
Meer dan 40 jaar later heeft dit geleid tot de huidige GT3. 

Toch heeft de RS 2.7 veel te danken aan een eerdere 911 die 6 jaar voordien gebouwd werd in 1967, Ferdinand PiŽch creŽerde de Porsche 911 R.

De echte Porsche liefhebber zal weten dat het bedrijf de lichtgewicht modellen niet begon met de Carrera RS 2.7 of RSR maar met de eerder 911 R van 1967 met een gewicht van slechts 800 kg waardoor dit de lichtste van alle 911 modellen is.
Niet meer dan 20 van deze Ferdinand PiŽch debuut modellen uit Zuffenhausen werden geproduceerd. 


Porsche engineer Ferdinand PiŽch bedacht het 911R model oorspronkelijk om te racen in de productie sportwagen klassen en lange afstand rally's. Motorsports directeur Huschke von Hanstein werd verliefd op de auto en geloofde dat het bedrijf gemakkelijk 500 van deze wagens kon verkopen. Maar dit interesseerde PiŽch niet en hij gebruikte deze R - voor Rennsport - als een test case voor ontwikkelings ideeŽn van de 911. Op zijn typische manier creŽerde hij vier prototypes en dit leidde tot een "productie run" van nog 20 andere auto's gemonteerd in de race-afdeling, buiten de invloed van Porsche verkopers en marketeers.

De 911R's Type 910/22 motor werd afgeleid van Porsche Type 906 Carrera 6 endurance racer die zelf is gegroeid uit de oorspronkelijke 911 2-liter flat zes. Met behulp van lichtmetalen cilinders, overgoten met aluminium cilinderkoppen met twee ketting gedreven over-head nokkenassen per cylinderbank, de motoren ontwikkelden 210 pk bij 8.000 toeren per minuut. Twee elektrische brandstofpompen voeden de dorstige triplel 46mm Weber carburateurs.

PiŽch en zijn race monteurs vervangen voor- en achterdek deksels, deuren, voorspatborden, en beide bumpers met duplicaten in glasvezel versterkte kunststof, gevormd en geassembleerd bij Karl Baur in Stuttgart. Bredere achterwielen, de scharnieren van deuren en deksels waren in aluminium. Het was een race-auto, ingenieurs dunden de voorruit tot een dikte van 4 mm en de zijruiten werd uitgedund tot 2 mm. Het is bestg om een 911R te beschrijven als "naakte wagen" want het Porsche Racing team verwijderde meer uit de wagen dan erin bleef. In feite was het de taak van een race-monteur, Rolf WŁtherich, om met een kolomboormachine zoveel mogelijk overbodig metaal te verwijderen, pedalen werden  geperforeerd, hendels, handvaten en met boring werd een paar gram bespaard. Tegen de tijd dat ze klaar waren woog de auto's nog slechts 800 kilo.

De "productie" begon in het najaar van 1967, maar ze bleven een goed bewaard geheim. Onverkochte exemplaren bleven in Zuffenhausen tot de vroege jaren 1970. Dit kon PiŽch niet schelen, de auto's hadden hun doel gediend.
Er zijn in totaal 20 stuks van deze wagens gemaakt. Je mag dus gerust zeggen dat ze zeer zeldzaam zijn. 

Om dit lichtgewicht model te eren heeft Porsche een limited-edition 911 R model 2016 geproduceerd gebaseerd op het laatste 991 model.














 

PORSCHE 991 R - 1917


Porscheís back-to-basics 911 R is de gentlemanís GT3

Tegenwoordig hebben puristen misschien het gevoel dat ze te weinig aandacht krijgen wanneer nieuwe Porsches worden bedacht.
Echter de nieuwe 2017 911 R werd speciaal gemaakt met deze autoliefhebbers in het achterhoofd en is alleen beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, atmosferische motor en achterwielaandrijving.

In tegenstelling tot zijn concurrentie afgeleide GT3 RS, heeft Porsche gekozen voor een back-to-basics uitvoering van deze 991-gen 911. Met behulp van de atmosferische 493 pk sterke 4,0-liter flat-six van de RS, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (er is geen dual-clutch optie), die de achterwielen voedt en 339 lb torque bij een toerental van 6250 rpm. 
Samen met de motor uit de GT3 RS, leent de R ook zijn centrale-lock wielen en bumpers van de GT3, maar verder gaat de integratie van de RS niet. In plaats daarvan maakt de R gebruik van een eenvoudige intrekbare spoiler die bij de ingetogen persoonlijkheid van de auto past. Er zijn plastic zij- en achterruiten, minder geluidswerend materiaal, geen achterste zitplaatsen, verwacht ook geen luxe zoals airconditioning of een radio. Hierdoor komt de weegschaal op slechts 1370kg - 50kg aanzienlijk lager dan de RS - waardoor het de lichtste 911 van zijn tijdsperiode wordt binnen het 991 segment.


 





 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   


Copyright © 2016