PORSCHE 914/8     

Unieke 914

 






PIECH's HOT ROD : 914/8


Bron: Motoiq.com
Artikel: by Mark Zimmerman 
Fotocopyright: @Mark Zimmerman

Je ontwikkelt het raceprogramma van Porsche eind jaren zestig, waarbij je hun racegeschiedenis herschrijft van race tot race, van overwinning tot overwinning. 
Dus wat doe je als je de verantwoordelijkheden krijgt om een nieuw instapplatform voor auto's te ontwikkelen? 
Als je Ferdinand Pich bent, kleinzoon van Ferdinand Porsche, dan maak je de grootste racemotor die erin past.

De Porsche 914 was vanaf het begin een controversieel model voor het merk. Oorspronkelijk bedoeld als samenwerking tussen VW en Porsche, viel de deal uit elkaar met de dood van Heinz Nordhoff, de voorzitter van VW. Porsche zette het project voort en kleinzoon Pich was verantwoordelijk voor het platform. Pich had destijds ook de leiding over de race-activiteiten van Porsche en bouwde en ontwikkelde voortdurend snellere en competitiever racers. 

Beginnend met de 906, werden hun raceauto's sterker en sterker met de 910, 907, 908 en uiteindelijk de 917 die Porsche hun eerste Le Mans-overwinning bezorgde in een nat 1970. Terwijl ze het begin vormden van hun race dynastie op Le Mans, Pich bracht Porsche's eerste middenmotor platform op de markt en creerde de wildste 8-cilinder voor de 914.

Porsche heeft slechts 2 stuks van de 914/8 cylinders gebouwd. De eerste was een ontwikkelingsmodel dat Pich gebruikte om het concept van een 914/8 te bewijzen. De tweede werd gebouwd voor Ferry Porsche als verjaardagscadeau. Beide zijn zr unieke 914 modellen die nog steeds in het bezit zijn van Porsche en regelmatig worden getoond in het museum te Stuttgart.



914111 - Oranje

Dit was Pich's prototype testmodel voor een mogelijke toekomstige flat 8 variant. 
Hij had een 300 pk sterke 3.0L 908-motor en een 916-transmissie. Hij werd noot geregistreerd voor de straat. 
Het was een testcase en een prototype met veel unieke eigenschappen die niet op de standaard 914 uitkwamen.



Aan de  voorkant zie je koplamp openingen die dubbele koplampen verbergen, een zijspiegel die heel anders is dan die van de productieauto's, een opening in de bumper voor extra lucht naar de oliekoeler en in de in de voorste kofferbak en een chromen schakelaar op de voorpassagierskuip.






Als je de 2 bovenste foto's vergelijkt met onderstaande productie 914/6, zie het verschil met de unieke wielopeningen hierboven die aan de achterkant iets uitlopen en aan de voorkant ronder zijn. 
De spiegel en de koplampen zijn duidelijk ook verschillend.


Het interieur van de Pich-auto heeft een houten dashboard en verschillende extra schakelaars die de brandstofpomp bedienen.
Een elektrische uitschakeling en zelfs een brandblussysteem met dubbele tanks in de voorste kofferbak.
Het bijpassend hondentand interieur.
 







De auto van Pich werd met deze foto ook Porsche poster voor de 914. 
Op deze foto zijn de ronde voorwielkasten duidelijk zichtbaar. 

(Fotobron: Porsche)





914006

Deze auto werd op 19 september 1969 aan Ferry Porsche geschonken voor zijn 60ste verjaardag. 
Hij heeft een 3.0L 908, 916 Trans en 260 pk. De HP valt uit door een meer wegwaardige uitlaat. 
Deze auto was wel straat geregistreerd legde meer dan 11.000 mijl af als wagen van Ferry.




Deze auto is ook meer afgewerkt dan de oranje auto. Deze auto heeft productiekoplampen, zijspiegels en bumpers. 
Hij heeft ook veel unieke eigenschappen ook al lijkt hij meer op de productieauto. 




Dit model had een gelast metalen dak met ingewerkt schuifdak. Geen enkele andere 914 had deze combinatie !
Slechts een paar andere 914 modellen hadden stalen daken. Deze werden 916 genoemd en hadden ook een unieke kleur en en interieurs.






Hieronder zie je duidelijk het metalen gelast dak. 




Het gelaste dak loop mooi door in de raamstijl.




De ingebouwde tankdop in het koffer deksel vooraan. Dit is de enige 914 met deze functie. 
Andere 914's hebben ofwel een zichtbare tankdop die op sommige GT-modellen wordt aangetroffen of de meest gebruikelijkere tankdop die alleen beschikbaar is nadat u de motorkap openklapt.




Het bijpassende hondentand interieur.




Een zicht op de voorkant. Alles is hier zeer standaard 914 behalve de ovale uitsparing in de bumper.
Deze uitsparing is voor de voorste oliekoeler die wordt gebruikt om de 908-motor op bedrijfstemperaturen te houden.




De zware transmissie 916 nestelde zich boven de uitlaat in plaats van de fabrieks 901 die in de 914/4 en 914/6 werd gebruikt.




De prachtige wirwar van uitlaat. Anders dan bij de 914/6 zou dit aantal leidingen de volledige motor dekken.




Er hoefde niet veel te worden gedaan om de 908 3.0L flat 8 in de 914 te installeren.
Behalve het versterken van de ophanging, pasten de 908 en 916 trans onder de auto zonder aanpassingen aan de unibody.
De voorwielophanging is een standaard 914.




Terwijl de 914 een toekomstig platform zou worden voor eindeloze conversies, bouwde Pich een van de wildste 914 modellen voordat het bedrijf zelfs maar van start ging.
Hoewel de beide 914/8 modellen voortleven in het Porsche-museum in Stuttgart, zijn er nog steeds genoeg goedkope 914 modellen.
Met een snelle 3.2, of 3.6 flat 6, Chevy LS of turbo Suby, kun je Pich uitdagen door er zelf een te bouwen.



 

 

 

 


terug naar de nieuws index