Mythe of Reality - Arthur Smid

 






Mythe of Reality - Artur Smid - (6.11.1950 - +21.07.2017)

Complot theorieën zijn van alle tijden. Verhalen die waar zijn, gedeeltelijk waar of volledig verzonnen zijn. 
Een speciaal verhaal is dat van de Nederlander Arthur Smid 




Arthur Smid

Arthur Smid was een stoma pionier uit Nederland en heeft heel zijn leven gewijd aan het welzijn van mensen met een stoma. Naast zijn beroepsleven was hij ook een gepassioneerd Porsche liefhebber.
Hij was aktief in vele Porsche scénes, lid van de Nederlandse Porsche 356 Club, beheerder van forums en websites. Hij had ook zijn eigen website die vol stond met weetjes en Porsche complottheorieën www.atico.nl. (Na zijn dood is deze website verdwenen)

Hij was ook eigenaar en beheerde van de "1964 Porsche 911 Registry" website die in Februari 2014 werd overgenomen door "Vierenzestig.nl". Deze melding verscheen ook op hun link (klik hier). 
De nieuwe beheerder is Erik Kouwenhoven en ook eigenaar van een 911 Porsche uit 1964 met VIN 300197. (klik hier


Jerry Seinfeld


Het verhaal begon met een Porsche die in 1996 werd aangekocht door de Amerikaanse komiek en bekende Porsche liefhebber Jerry Seinfeld. Hij kocht de allereerste "911" met VIN #300049 voor $ 400.000. 
Na het bouwen van een klein aantal pre-productie 901 auto's, werd in 1964 het "chassis # 300049", gebouwd en was het eerste voertuig dat officieel "911" werd genoemd. Het werd door de Porsche-fabriek speciaal gebouwd voor Dr. Ferry Porsche. Speciale kenmerken waren onder meer de unieke metallic lak in "black-charcoal", een elektrisch schuifdak en een lederen interieur.

Vervolgens werd de wagen verkocht aan een Duitse arts, nadien vond hij zijn weg naar Zuid-Afrika om vervolgens terug naar de VS verscheept te worden en in 1996 werd hij in Michigan gekocht door Jerry Seinfeld. Die liet hem kort na aankoop terug overbrengen naar Porsche AG in Zuffenhausen waar hij een restauratie van bijna twee jaar onderging en vervolgens debuteerde op het Pebble Beach Concours in Augustus 1998. 

Bij aankoop had deze Porsche 911 uit 1964 een blauwe kleur en was in zéér slechte staat. Jerry Seinfeld betaalde nog eens $ 200.000 om de wagen door Porsche te laten restaureren in de fabriek van 'Werks Eins' te Stuttgart.
 
Jerry Seinfeld bezit een collectie van meer dan 80 Porsches. Hij is samen met Jay Leno één van de grootste autoverzamelaars uit California



Zowel Seinfeld als Jay Leno zijn twee van de meest beruchte autoverzamelaars in de entertainment industrie. Als het er echter op aankomt wiens collectie groter is, verslaat Leno Seinfeld met meer dan 150 wagens.
De voormalige presentaor bezit vanaf 2018 ongeveer 286 voertuigen. Leno's duizelingwekkende line-up omvat 169 auto's en 117 motorfietsen met een geschatte waarde tussen $ 50 miljoen en $ 150 miljoen.
Seinfield heeft de meest opmerkelijke Porsches in zijn verzameling en dat is wat zijn verzameling zo speciaal maakt.

Seinfeld zei over de aankoop van de Porsche: “Ik vond deze 911 in 1995 te Michigan, volledig verroest."



Het bekende "911 & Porsche Magazine" kreeg van Seinfeld te horen dat hij de auto in November 1996 had ontdekt. Bruce Anderson schreef hierover: "Seinfeld kocht deze auto op een privéfeestje in November 1996 in wat hij zelf omschreef als een niet prettige transactie". Het is het eerste type 911 met VIN nummer 300049 en werd geregistreerd als de eerste auto die de fabriek verliet met een 911-aanduiding. (Daarvoor was dit nog 901)

Volgens de Kardex werd de auto afgeleverd bij Ferry Porsche (19.09.1909 - +27.03.1998) die er een tijd mee heeft rondgereden. Deze omstandigheden verklaren waarschijnlijk de hoge prijs van $ 400.000 die Jerry Seinfeld betaalde aan de verkoper Ron Roland uit Michigan. Seinfelds vaste ‘auto expert’ Sam Cabiglio heeft bij deze transactie bemiddeld. 

(Sam Cabiglio, Californië is een expert op autogebied, maar wat hem heel bijzonder maakt, is zijn kennis van Porsche. Naast verzamelaar van sportwagens heeft hij een bedrijf dat speciale auto's zoekt voor autoverzamelaars over de hele wereld. Zo heeft hij al speciale auto's gevonden voor mensen als Jerry Seinfeld.) 

Seinfeld had ook met Porsche een afspraak gemaakt dat ze hem in hun jubileumjaar van 1998 ook de eerste (en tevens de laatste) luchtgekoelde Porsche 911/993 zouden bezorgen.
Beide iconische Porsche's, de gerestaureerde "First" 911 en "Last" 993 zouden in Juli 1998 op Pebble Beach tentoongesteld worden.




Pebble Beach


Hieronder bewondert Seinfeld zijn nieuwe gerestaureerde 911 Porsche op Pebble Beach terwijl presentator Jay Leno ook aanwezig is. 




Ook de allerlaatste luchtgekoelde 911/993 die destijds werd gebouwd was toen te bewonderen.
Deze auto is geproduceerd op 19 december 1997 als laatste luchtgekoelde 911 voor Noord Amerika. 
Porsche gaf graag flexibele ondersteuning aan hun beroemde klant.




In de "Last" luchtgekoelde 993 werd een speciaal plaatje bevestigd met VIN en productie datum "19 december 1997" voor Jerry Seinfield.




De obsessie van Arthur Smid

Het is in deze periode, 1998 dat het verhaal van Arthur Smid begon. Arthur was een Porschist in hart en nieren en tevens ook eigenaar van één van de zeldzame modellen 911 uit 1964 met VIN nummer 300170. Zijn obsessie begon na een bezoek aan de Porsche fabriek in 1998. Alles werd zéér omvattend beschreven op zijn website.
Arthur was lid van de Nederlandse 356 Porsche Club en de leden bezochten in April 1998 de Porsche Fabriek te Zuffenhausen, in hetzelfde jaar dat de Porsche van Jerry Seinfeld daar werd gerestaureerd. 


Hieronder het gebouw van Werk Eins, waar de restauratie van Seinfield's Porsche werd uitgevoerd.
Dit is meestal een "no-go-gebied", maar de Nederlandse 356 Club had een traditioneel voorrecht om de werkplaatsen te bezoeken. 




Arthur schreef hierover:

"Toen ik op 20 April 1998 op bezoek was in de Porsche fabriek - (Aan de overzijde van de baan bevond zich de oude fabriek 'Werk Eins' waar de restauraties werden uitgevoerd) - samen met de 356 Porsche Club ontdekte ik buiten op de 'Werk Eins' terreinen in een doodlopend gedeelte de gestripte resten van een blauwe carrosserie uit 1964 (toevallig dezelfde kleur als die van Seinfeld) die zich op houten steunen bevond en blootgesteld was aan het weer. De volledige carrosserie was ontdaan van alle onderdelen, (geen 6 afdrukken in het vergrendelpaneel) de VIN was verwijderd en identificatienummers waren uit de auto geslepen. Mijn gevoel gaf direct aan dat dit de wagen "#300049" van Seinfield moest zijn. Deze gestripte carrosserie was eigenlijk niet meer te herstellen. 

Terug in de werkplaats begon ik vragen te stellen over mijn ontdekking in het steegje achter de werkplaatsen van 'Werk Eins'. De Porsche-monteurs zaten een beetje verveeld met mijn vraag en ontkenden eerst dat dit een carrosserie uit 1964 was en ik me had vergist. Maar toen ik duidelijk liet merken dat ik een carrosserie uit 1964 met zijn specifieke kenmerken wel degelijk herken omdat ik er zelf één aan het restaureren was (#300170), zei een andere monteur dat ik de 'Grundkarosse'
#300049 had gezien. Wat zich vertaalt als 'bronwagen' en niet als als 'donorwagen' !

De heer Volker Spannagel, zijn functie was 'Porsche ondersteuning bij bezoeken', was op dat moment onze gids en was aanwezig bij deze confrontatie. Je kon duidelijk zien dat hij verveeld zat met deze situatie, om niet te zeggen geschokt was omdat het zo fout was ...

Spannagel was vlgs. mij ook niet op de hoogte van een eventuele 'combine'. Daar ben ik zeker van want in de werkplaats waar alleen motors werden gerestaureerd zag ik een zéér vroege gerestaureerde 911 motor staan. Ik vroeg aan Spannagel bij welke wagen die behoorde. Hij kon hier niet op antwoorden zei hij en moest hiervoor de chef van de werkplaats raadplegen. Het enige antwoord dat we kregen was dat de carrosserie zich op dat moment in de spuitafdeling zou bevinden. (zonder daarbij de vermelden dat het om een 911 carrosserie uit 1964 ging, maar hetgeen voor mij wel duidelijk was)

In mijn bijzijn liepen nog enkele nieuwsgierige medebezoekers van onze 356 Club naar buiten om een kijkje te gaan nemen in het steegje achter de carrosserie werkplaats waar ik de gestripte carrosserie had gezien die daar stond gedumpt. Niet alleen Porsche bevestigde later mijn ontdekking schriftelijk, maar hierdoor ook onbedoeld de officiële Nederlandse Porsche 356 Club want ook Piet Kraan en Bob Hahn (beide Porsche authoriteiten) waren aanwezig."


In de zomer van 1998 publiceerde het Nederlandse "356 Club Magazine" een artikel over dit fabrieksbezoek. Ze prijzen het bezoek en de genereuze gastvrijheid van de Porsche-fabriek.
Het artikel vermelde ook de vroege motor die bij de 911-carrosserie uit '64 behoorde.

"In de motoren werkplaats werd gewerkt aan een 4 Cylinder Carrera motor en een 6 Cylinder voor een vroege 911. 
De carrosserie die bij deze motor hoort staat op het buiten terrein en verkeerde in erbarmelijke staat .....". 



Op 21 April 1998 schreef Arthur Smid een brief naar Rolf Sprenger van Porsche omtrent de blauwe carrosserie die hij had zien staan op 'Werks Ein' uit 1964 tijdens zijn bezoek en waar alle identificaties uit waren verwijderd.
Hij vermelde ook dat een Porsche mechanieker bevestigde dat het om een 'bronwagen' ging en vroeg of het hier VIN
nummer #300049 betrof. 

Van Links naar rechts:
Jay Leno - Rolf Sprenger - Jerry Seinfield




Rolf Sprenger (midden op de foto hierboven met das) negeerde de delicate vragen over de ontdekking achter de schermen van 'Werk Eins' op 20 april 1998.
Er werd niet geantwoord op de brief. Ze weigerden het chassisnummer van die specifieke blauwe '64 carrosserie te onthullen en ontkenden nog bevestigden het nummer #300049.

Arthur Smid bleef aandringen en schreef toen terug een brief waarin hij vermelde zijn opmerkingen en vaststellingen te schrijven aan het bekende magazine "911 & Porsche World" en "Excellence".

Toen kreeg hij - onmiddellijk! - antwoord van Porsche.

Dit was op 28 Mei 1998 als antwoord op zijn brief van 21 April 1998 waarop Porsche schreef:



Vertaling:
U hebt in Werk 1 een carrosserie gezien waar het koetswerk nummer verwijderd was. Deze carrosserie staat te wachten om vernietigd te worden. Het is een standaard procedure bij Porsche dat bij carrosserieën die vernietigd worden het koetswerk nummer wordt verwijderd en in onze werkplaats wordt bewaard. Dit is ook bij deze wagen het geval.

Nergens een antwoord op zijn vraag.
Smid stuurde nadien ook nog twee brieven (na Juli 1998) naar Seinfeld en Cabiglio in de hoop met hen in contact te kunnen komen. Op deze brieven werd ook nooit gereageerd.

Arthur Smid had hier duidelijke een gevoelige snaar geraakt, kreeg nog steeds geen antwoord op zijn vraag, en werd met directe ingang uit de "Porsche 356 Club Holland" gezet.
'Werk Eins' was in de toekomst een no go-gebied voor de 356 Porsche Club Nederland geworden vanwege zijn wangedrag (...), werd hen verteld door Porsche.

Arthur Smid zat ook als investeerder in een Porsche restauratiebedrijf te Nederland waar zijn eigen 911 uit 1964 toen werd gerestaureerd. Dat restauratiebedrijf kreeg plots ook geen voorraden of stukken meer van de Nederlandse Porsche afdeling. Zéér vreems allemaal.

Twee maanden later (!) in Juli 1998 verscheen dan de volledig gerestaureerde 'First' 911 van Seinfield op Pebble Beach met het VIN nummer #300049. Over het wrak van 'Werk Eins' wordt niet meer gesproken, maar het vermoeden dat de wagen van Seinfeld met nummer #300049 een recentere 1965 body heeft gekregen is groot.

- Heeft Porsche de VIN-stukken #300049 samen met de motor en versnellingsbak in een betere ('65) carrosserie omgezet ?
- Omdat Seinfeld zo hard pushte zodat deze 'eerste 911' in Juli 1998 op Pebble Beach zou te zien zijn, samen met zijn 'laatste 911/993' ?

Als men de wereld wil laten geloven dat Seinfeld's - #300049 - de 'eerste' 911 in bezit heeft, destijds afgeleverd aan Ferry Porsche zelf, dan willen de mensen de authentieke auto op Pebble Beach zien !
Niet één of andere vervangende carrosserie uit '65 met het nummer #300049 erin overgebracht. Volgens Arthur Smid was het allemaal niet zo koosjer wat er toen allemaal is gebeurd. 

Arthur Smid heeft zich jaren vastgebeten in deze kwestie, het was een obsessie geworden, misschien zelfs ten koste van zijn gezondheid. Alle gegevens omtrent de eerste 911's uit 1964 werden verzameld. Hij was zo pissig over wat Porsche AG in 1998 heeft gedaan en dat hij door zijn doorgedreven onderzoek door Porsche werd verbannen. Hij wilde alle blauwe 911's opsporen uit 1964 en het liep uit de hand, wat resulteerde in zijn uitgebreide website hierover. (Na zijn dood is deze verdwenen)

- Is Seinfeld door Porsche bedrogen en heeft hij de verkeerde auto gekregen?
- Weet Seinfeld ervan, en gaat hij ermee akkoord?

Allemaal onbeantwoorde vragen waar Seinfield zelf waarschijnlijk niet van wakker ligt en vermoedelijk heeft die zelfs nog nooit van een Arthur Smid uit Nederland gehoord.
Het kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn maar zovele jaren later is de vraag over de "authenticiteit" van de auto van Jerry Seinfield hieromtrent nog steeds niet beantwoordt.


www.early911sregistry.org

Het verhaal van Arthur Smid blijft overal rond slepen.
Op 15.04.2008 verschijnt er op het website forum www.early911sregistry.org volgende post door Bob Fleming (Porsche Die Hard en voorzitter van het 232 Registry):

"Volgens de man uit Nederland zag hij de gestripte carrosserie van auto nummer 300 049 in de fabriek, vroeg ernaar, en werd terecht gewezen door fabrieks arbeiders omdat sommigen waren afgedwaald van het reisgezelschap. Hij was er boos over bij zijn terugkeer thuis, en was slecht gezind omdat hij geen antwoorden had gekregen in de fabriek. Daarop stuurde hij een brief aan de fabriek. Kreeg correspondentie terug van de fabriek (die hij niet wou delen). Verzon een verhaal dat auto nummer 300 049 nep zou zijn en heeft zijn haat gericht op iedereen die niet reageerde op de "manier" die hij wilde.

Hij heeft zijn gif gericht op de fabriek en de mensen die wel naar zijn 'verhaal' luisterden maar niet 'aan zijn kant' reageerden. Zijn vendetta-website waar hij zijn gelijk wilde halen op de eigenaar van de beroemde auto. ( Jerry Seinfield of zijn vertegenwoordiger hebben nooit gereageerd op zijn berichten). 

Volgens deze 'gekke Nederlander' was de carrosserie die hij in de fabriek zag N° #49. Hoe kun je het niet eens zijn met zijn wilde beschuldigingen die betrekking hebben op de beruchte auto. Het lijkt erop dat we niet meer kunnen praten over die fantastische auto 300 049 zonder geconfronteerd te worden met de hatelijke opmerkingen van de man uit Nederland met zijn verzonnen verhalen."


Bob Fleming
(voorzitter van het 232 Registry) 


Kort daarop antwoord Arthur Smid op het bericht van Bob Fleming

"De kwalificatie ‘gekke Nederlander’ is op mij van toepassing. Mijn naam is Arthur Smid uit Nederland, 57 jaar oud. 
In 1998 was ik bezig met het restauratieproces van mijn eigen 911 uit 1964, toen ik de Porsche-fabriek bezocht als lid van de Nederlandse "Porsche 356 Club".

Ik heb mijn correspondentie met Porsche trouwens ook aan de heer Fleming getoond. In mijn allereerste brief aan Porsche, een dag na het fabrieksbezoek in April 1998, meldde ik mijn gesprek met een monteur. Het was in een erg luidruchtige werkplaats, met draaiende motoren van dichtbij. Als meertalige Nederlander spreek ik ook vlot Duits, uiteraard niet zo goed als de localen. Vergeet ook niet dat ze in deze regio van Stuttgart een Duits dialect spreken.

Ik dacht dat ik de monteur ‘negenenveertig’ hoorde zeggen. In dit lawaai was het moeilijk om te horen dat hij ‘fünf und vierzig’ (45) of ‘neun und vierzig’ (49) zei. 
En laat ik eerlijk zijn, op dat moment was dit nog niet zo belangrijk voor mij. Ik stelde de vraag voornamelijk omdat ik iets vreemds had gezien op het (heilige) fabrieksterrein. Als mede-restaurateur van een 911 uit 1964 had ik het gevoel dat ik hier getuige was van een "fout spel" dat gespeeld werd. Pas nadat Seinfeld met zijn 'eerste' 911 in Monterey verscheen, werd nummer #49 (en de eigenaar) zo'n groot probleem voor mij want er klopte duidelijk iets niet.

Toen Seinfeld in Juli 1998 zijn in de fabriek gerestaureerde #300049 presenteerde, vielen de stukjes van deze puzzel op hun plaats bij mij. En, het werd ook duidelijk waarom Porsche in April / Mei 1998 zo fel had gereageerd op mijn vragen. 

Waarom werd ik plots uit de Nederlandse "Porsche 356 Club" gezet. Waarom kreeg het Nederlandse Porsche-restauratiebedrijf waar ik als investeerder bij betrokken was, plots geen voorraden of stukken meer van de Nederlandse Porsche-tak. Waarom werd ik uit diverse off. Porsche scenes verbannen.

Probeer je de paniek in Stuttgart eens voor te stellen: hoe groot was de kans dat een andere restaurateur, die zelf één van de weinige zeldzame 911's uit 1964 bezit, op dit ongelegen moment langs zou komen in een gezelschap van 356 eigenaren op een plaats waar de gebruikelijke " no go-regel" van toepassing is, namelijk in de restauratiewerkplaatsen van Werk Eins!? Ze moeten daar stomverbaasd geweest zijn dat ze juist op dat moment een uitzondering hadden gemaakt voor onze groep.

Wat Bob Fleming omschrijft als een ‘vendetta’ tegen Porsche zijn slechts vragen die ik stelde aan Porsche in April 1998. En twee brieven (na Juli 1998) waarin ik probeerde in contact te komen met Seinfeld en/of Cabiglio. Ze negeerden me, het zij zo.
Maar ik accepteerde niet dat Porsche mijn brieven negeerde. Ik schreef dat ik het verslag van mijn ervaringen in "Werk Eins" naar "911 & Porsche World" en naar "Excellence" zou sturen als ze niet zouden reageren. 
Was dat 'bedreigend'? Ik denk het wel, want als je bang bent voor de ontdekking van dingen die het daglicht niet mogen zien ...

En trouwens Heer Fleming, ik deelde de correspondentie van Porsche wel, dit in tegenstelling tot wat u beweerd. Misschien vind je mijn website niet leuk, maar je kunt hem beter eerst aandachtig lezen voordat je onwaarheden verteld en de inhoud een 'vendetta' noemt. Het Porsche-antwoord staat trouwens op mijn website gepubliceerd ...

"Omdat beide auto's bij de fabriek stonden en er één als onderdelenauto werd gebruikt .." ...... Wat aardig van dhr. Fleming om deze kennis met ons te delen!
Maar, waar heeft hij deze informatie vandaan?...  Heeft Porsche soms mijn vragen uit 1998 aan hem beantwoord?... Heeft dhr. Fleming een hotline met de Porsche board room? 

Niemand anders ter wereld kan deze informatie bevestigen, aangezien Porsche deze gegevens niet wil prijsgeven en hierdoor de dingen alleen maar erger maakt. Als Porsche in April 1998 transparant zou zijn geweest, zou er nu geen discussie zijn over de authenticiteit van de auto van Seinfeld. Dit verhaal begon 10 jaar geleden, maar nu in 2008 hebben we nog maar 5 jaar te gaan naar het 50-jarig jubileum van de 911. 

Tegen die tijd zal de hele wereld focussen op de 'eerste 911'. Porsche AG staat niet bekend om hun (juridische) toleranties. Maar mijn zogezegde ‘tirades, vendetta's, verdraaiingen en beschuldigingen’, gepubliceerd op mijn bekende website, hebben tot dusverre nog niet geleid tot enige juridische actie van Porsche.

Conclusie: de heer Bob Fleming lijkt een onvoorwaardelijke Porsche-gelovige te zijn. Ik geloof liever in wat ik zie dan wat mij wordt verteld."


Arthur Smid
(Mijn website: www.atico.nl/english) 


Het blijft een boeiend verhaal "Mythe of Reality" ?



De laatste luchtgekoelde 993 van Seinfeld


Volgens Arthur Smid is ook de zogezegd laatste luchtgekoelde 911/993 'Fake'. 



Op het plaatje in de 993 van Jerry Seinfield's wagen staat duidelijk "
de laatste luchtgekoelde Porsche die de fabriek verliet voor Noord America". (Gebouwd 19.12.1997)



Arthur Smid zegt hierover dat elke Porsche fan weet dat de laatste luchtgekoelde 911 werd geproduceerd op het moment dat Ferry Porsche stierf en dat was in april 1998, dus 4 maanden later. 


Wat was de laatste 993 die van de band komt? 

Wat betreft de laatste 993, daar zijn ook al een hoop discuties over gevoerd op het gespecialiseerde Rennlist Forum.
De fabriek begon in die periode al met de productie van de Boxster en de eerste 996-modellen.
Toen de 996-productie in de zomer van 1997 eenmaal operationeel was, waren de enige 993-exemplaren die nog werden geproduceerd, Cabriolets, Targa's en Turbo's voor ROW-markten.
Na december 1996 werden er voor Noord-Amerika geen Coupes met een smalle carrosserie meer geproduceerd. 

Volgens bronnen was de laatste Carrera S Coupé die voor Noord-Amerika werd geproduceerd het VIN WP0AA299CWS321353. 
Of dat het laatste 'officiële' chassis nummer was dat van de band rolde is moeilijk te achterhalen zijn, want zoals hierboven vermeld, produceerden de belangrijkste assemblagelijnen op dat moment 996's en Boxsters, 
Dus de laatste producties van 993 werd vermoedelijk tussendoor voltooid in de "Exclusive of Special Wishes" afdeling en daar afgemaakt. 

De auto van Seinfeld werd officieel 'uitgerold' op 3 oktober 1998, maar het beschikbare dossier laat zien dat de productie van 993 in juli klaar was. 

De productie van de Noord-Amerikaanse 993 stopte in december 1997. 
De laatste auto die naar Noord-Amerika werd gebracht was een Amerikaanse specificatie, Black Metallic C2S met onder andere Tiptronic-transmissie, gele remklauwen, de bolle spaakwielen en een plaquette waarop stond dat het inderdaad de laatste luchtgekoelde 911 was die voor de VS werd gebouwd. Op de plaquette stond ook dat de auto was gebouwd voor Jerry Seinfeld. 

De echte "LAATSTE" 993 werd voltooid begin april 1998 en zoals geweten was dit een "Paint to Sample" Mexico Blue C4S gebouwd volgens ROW-specificatie. 
Onderscheidende kenmerken waren zilveren remklauwen (in plaats van de standaard voor C4S rood), geen schuifdak en enkele koolstofvezelopties voor de binnenkant.
Deze wagen werd uiteindelijk ook verkocht aan Jerry Seinfeld. 

Hieronder een foto met de allerlaatste 993.
Op de witte plaat staat geschreven: "Laatste luchtgekoelde Porsche 911 - 3 Maart 1998"




Onderstaande wagen zou de laatste 993 voor Jerry Seinfield zijn geweest met VIN WP0AA2998WS321327 




Opmerkelijk is dat de laatste 4 cijfers van de VIN op Seinfeld's "laatste Amerikaanse luchtgekoelde Porsche" LAGER zijn dan de VS auto's van twee leden van Rennlist.

De 993 C2S van Seinfeld heeft een VIN met als laatste 4 cijfers 1327 - (In de wagen het gepersonaliseerd plaatje met de vermelding van de Laatste luchtgekoelde Porsche voor de VS)
De 993 C2S van Rennlist lid Harlan heeft de VIN met als laatste 4 cijfers 1339
De 993 C2S van Nick.K. uit Montana die de VIN met als laatste 4 cijfers 1341 (zie zijn verhaal hieronder)
De 993 C2S van een ander Rennlist lid heeft de VIN met als laatste 4 cijfers 1353 

Dus de laatste 3 wagens zijn allemaal later geproduceerd dan die van Seinfield.
 
Rennlist vermeld dat het hier dus wel zéér duidelijk is dat Porsche de finish volgorde heeft gemanipuleerd, zodat "Jerry Seinfeld" het laatste 'officiële' uitgerolde voertuig kreeg. 
Dit zorgde natuurlijk voor een geweldige pers uitstraling langs beide kanten, Porsche die zijn laatste luchtgekoelde 993 afleverd aan de bekende Jerry Seinfield.

Dan is er ook nog een Amerikaan Nick K., uit Montana. Hij is lid van Pelican Parts en vermeld dat hij een 993 bezit die een veel latere VIN heeft dan die van Jerry Seinfeld.
De 993 C2S van Nick heeft de VIN WP0AA2992WS321341 en werd geproduceerd in december 1997 en geleverd in Maart 1998. Nick vertelt dat de wagen altijd van zijn vader is geweest en dat hij graag had geweten hoe dit in elkaar zat met het VIN nummer want dat zou betekenen dat de wagen van Jerry Seinfield niet de laatste zou geweest zijn voor Noord Amerika.
Nick's vader had al gans zijn leven met Porsche gereden en als trouwe klant tientallen Porsches gekocht bij dezelfde dealer en die stond dan ook altijd klaar voor hun omdat ze zo'n goede klanten waren. Ze vroegen hem daarom om uit te zoeken hoe dit kon dat hun wagen een latere VIN had.  

Nick schrijft hierover:
"Onze dealer die meestal het onmogelijke doet voor ons  belde na onze vraag niet meer terug. Zelfs niet nadat we zelf verschillende keren terugbelden gaf hij niet thuis. We zijn hem uiteindelijk in de zaak gaan opzoeken met de vraag waarom hij niet meer reageerde. Hij liet ons fijntjes weten dat hij hierover geen verder commentaar wou geven. Voor ons was het duidelijk dat er iets niet klopte en ons gevoel zegde duidelijk dat er geen slapende honden mochter wakker gemaakt worden. Stel dat Seinfeld zou te weten komen dat hij toch niet de 'laatste 993' had gekregen desondanks alle beloftes en show hieromtrent. Onze dealer heeft nooit nog een Porsche verkocht aan ons en dat na een langdurige relatie van tientallen jaren".


De 993 C2S met VIN WP0AA2992WS321341 van Nick K. uit Montana



"Als je weet dat de 993 van Seinfeld met VIN WP0AA2998WS321327 officieël als laatste werd verkocht, aangekondigd met een mooi gepersonaliseerd plaatje en de nodige pers aandacht en zogenaamd  "laatste luchtgekoelde voor Noord Amerika" ....... ,en, dat onze 993 C2S met VIN WP0AA2992WS321341 een 14 modellen later productiemodel dan dat van Seinfeld is dan heb ik toch mijn bedenkingen?"


Als antwoord op het bericht van Nick schrijft een andere Porsche kenner dan weer het volgende:
 

"Het lijdt geen twijfel dat je één van de laatste 993's hebt die geproduceerd werden. Ik vermoed dat de Porsche van Jerry Seinfield van de band werd gehaald en naar een soort van "exclusive afdeling" werd gebracht waar hij een speciale behandeling heeft gekregen, inclusief de badge waarnaar je verwijst en dit terwijl de auto van je vader langs de normale productie band werd afgewerkt.
Porsche is misschien begonnen met het bouwen en afwerken van Seinfelds  auto vóór die van je vader, maar Seinfelds auto was misschien later af. Dit is tenslotte het belangrijke deel als het gaat om het claimen van de "laatste" luchtgekoelde Porsche ooit gebouwd in de titel."



Toch bedenkelijk, want je zou toch denken dat om de "laatste 993" te hebben, je moet voortgaan op de laatste VIN code en niet op de laatste Porsche die uit de "bijzondere afdeling" kwam.
Dit is een totaal andere benadering om bepaalde zaken goed te praten en op deze manier je gelijk te halen.

Ruf in Pfaffenhausen heeft ongeveer 10 stuks 993 modellen als niet gebouwde body's in het wit. Stel dat je er zo één zou kunnen kopen en naar 'Werks Ein' stuurt, wil dit dan zeggen dat je de laatste gebouwde hebt ?
Porsche bouwde ooit een 959 speciaal voor Michael Schumacher lang nadat de serieproductie al was beëindigd, dus er is een precedent voor situaties als deze ... 

En wat betreft de 993 van Rennlist lid met VIN .. 1353, dat is gewoon de laatst gerapporteerde en bekende 'voltooide' coupé VIN voor Noord-Amerika. Dit wordt trouwens ook bevestigd door Patrick Paternie's in het  'Porsche 911 Red Book 1965-2005'. Weinig andere details worden vermeld maar het boek bevestigd wel dat de productie van de 993 doorging tot juli 1998.

Harlan's auto met VIN 1339 had een deursticker die 12/97 vermeld (sommigen zeggen dat die stickers werden aangebracht bij de accepterende dealer) maar het kan ook door de fabriek zijn aangebracht, want de datum op de sticker komt  overeen met het Certificaat van Echtheid. Deze stickers waarvan sprake zitten niet op ROW-auto's. De dealer heeft normaal de exacte fabricagedatum. 

Vast staat dat het einde van de NORTH AMERICAN 993-productie vroeger was dan de ROW 993-productie. Tot begin 1998 werden nog steeds ROW-auto's geproduceerd, Zowel Coupé, Targa-, en Turbo, dit samen met de nieuwe 996-coupés. 

Tijdens een bezoek in de fabriek in 2002 met een gids kon niemand een exacte datum geven over de definitieve stopzetting van de 993. Een aantal van de late 993's ging naar de "exclusieve afdeling", en sommigen verlieten de afdeling in Januari of Februari 1998. Sommigen keerden zelfs terug naar de "exclusieve afdeling" nadat ze niet verkocht waren bij dealers. De aandacht ging toen volop naar de 996 modellen. 

De laatste 993 kwam eind 1999 terug naar de "exclusieve afdeling" en ging vervolgens naar het RUF.

Het verhaal van bovenstaande personen staat los van Arthur Smid zijn verhaal, ze hebben waarschijnlijk zelfs nog nooit van hem gehoord en toch had Arthur het ook al over de 993 van Seinfeld die niet de laatste zou zijn geweest.

Allemaal spannende intriges die waarschijnlijk nooit hun geheim zullen prijsgeven.

 


De allereerste 911 Porsche
 
Er waren in totaal 82 modellen type 901 gebouwd voordat nummer 300049 werd gebouwd als de eerste type 911.

P8, P9, P10, P11 waren 902 prototypes. 
P12 en P13 hadden de nummers 300001 en 300002; zodat er nog maar 7 modellen 901 prototypes overblijven. 

Er waren er 232 type 911 gebouwd in 1964 waarvan er nog maar weinig bestaan.


Rechtzaak Peugeot

Er wordt ook gesuggereerd dat Peugeot een rechtzaak zou hebben aangespannen omwille van het nummer 901 dat Porsche wou gebruiken.

In 1964 zou de Porsche 901 op het autosalon van Parijs voorgesteld worden. Peugeot nam hier kennis van en tekende toen protest aan omdat het alle modelnamen met een '0' in het midden had geclaimd.
Peugeot had trouwens zijn x0x rechten alleen voor Frankrijk. Er is echter nooit een rechtszaak van Peugeot geweest tegen Porsche voor het gebruik van een x0x combinatie.

Porsche heeft nooit moeilijk gedaan en veranderde simpelweg de letters voorafgaand aan de show in Parijs in 1964, ook omdat Frankrijk hun derde belangrijke afzetmarkt was.
Na de letterwijziging werden de Porsches voorgesteld als 911.

Officieel is er zelfs ook nooit geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Door de jaren heen zijn hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de zeldzaamheid van dergelijke modellen met de prijs doet. 

De 9xx aanduiding zelf was bijna toevallig. Omdat de Porsche onderdelennummers werden afgestemd op het onderdeel nummeringssysteem van VW en de 9xx serie was dit nog de enige nummercode die nog beschikbaar was.
901 of 911 deed er toen niet echt toe voor Porsche.

Het eerste fabrieksdocument met de nieuwe 911-aanduiding werd geschreven op 3 oktober 1964, deze datum is eigenlijk de openingsdatum van de show in Parijs. 
Op deze "Hausmitteilung-Rundschreiben" werd het type geschreven 901 en 902 en met de hand gewijzigd in 911 en 912.

De fabriek begon eind 1961 met het plannen en bouwen van de nieuwe 901 - auto, ook wel bekend als T8. Er bestaat een fabrieksdocument van 18 mei 1962 dat eerst "901 (T8)" beschrijft.
901 prototypes werden gebouwd door Reutter, maar Porsche nam contact op met Karmann omdat Reutter niet in staat was de geplande productie 901/911 modellen te bouwen, aanvankelijk al voor 1963. 
Karmann bouwde reeds het 356 C-model en beschikte in 1963 al over voldoende capaciteit.  

Het hele ontwikkelingsverhaal van 901 lijkt erg ingewikkeld. Vertragingen in constructie, ontwerp en motorconfiguraties, evenals serieuze afstemming van de eerste productiemodellen.
Volgens bepaalde bronnen kregen de eerste 911 klanten regelmatig fabrieksondersteuning om hun gloednieuwe auto's te verfijnen. 
Deze knowhow werd teruggebracht naar de fabriekslijn om problemen beter te begrijpen en aan te passen. 

 


terug naar de nieuws index