PORSCHE B32     

Bron: vertaald uit Autobild
Photos: Autobild

 






PORSCHE B32


Dit is de Porsche B32. Waarschijnlijk nooit van gehoord ? 
Dat komt omdat er maar 15 van zijn gemaakt (inbegrepen de prototypes) tussen 1983 en 1985.




De reden van dit VW Transporter T3 concept was oorspronkelijk omdat Porsche een snelle interventie support wagen wou tijdens de Paris - Dakar rally voor zijn 959 race wagens.
De legende wil dat Porsche begin jaren ’80 om assistentievoertuigen verlegen zat. De 959 was immers voor rally’s ontwikkeld, en had door de teloorgang van Groep B geen geschikte karavaan voor safari raids.

Als basis voor deze VAN diende een  VW Transporter T3 die gebouwd is door zusterbedrijf VW van 1979 tot 1987 met vierwielaandrijving van Steyr-Daimler-Puch. 
De motor van de  VW Transporter T3 lag net als bij de 911 achterin, daarom werd de vraag gesteld of de werknemers van Porsche na hun uren geen Carrera-blok in de koffer konden installeren?

Dit gebeurde en in de  VW Transporter T3 kwam een 3.2 Carrera motorblok met 231 pk, heeft 285 Nm en sprint met deze kracht in 8 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid ligt op 208 km/h.
Alle kracht wordt in snelheid omgezet door een 915 versnellingsbak van de 911SC. Op het gewicht hebben ze niet bespaard en daarom weegt deze  VW Transporter T3 ongeveer 1500 kilogram.

Bij een Porsche 911 met zelfde motorblok is de snelheid 242 km/h en de 0-100 km/h wordt door de 911 afgelegd in 5,7 seconden.



Aan de buitenkant van deze B32 vallen de rooster voor de motorkoeling onder de achterste ramen op, want die heeft een standaard VW Transporter T3 niet. 







Ook werden Fuchs-velgen geplaatst, die overigens erg goed staan onder een T3.




Achter de velgen zaten ook betere geventileerde ABS-remmen, wat ook nodig is met snelheden boven de 200 km/h en de ophanging werd aangepast. Het logo voorop de bus is bij sommige een Porsche logo, bij andere een VW logo, het is en zal echter altijd een wolf in schaapskleren blijven.



Aan de binnenkant vinden we het typische 911 stuur uit de 964 Mk I en 3.2 Carrera. Ook het dashboard en de meters en tellers waren aangepast naar Porsche normen.
De stoelen van de eerste B32 waren bekleed met stof later in leder. Voor de rest zijn er geen wijzigingen aangebracht in het interieur.


         (het typische 911 stuur uit de 964 Mk I en 3.2 Carrera)




(“Der Stärkste” kopte een Duits weekblad in 1984, en dat was hij ook.)




Voorzien van de 3.2 boxer uit de 911 en permanente vierwielaandrijving kon de B32 alles wat gewone VW Transporters T3 deden, maar dan twee keer zo snel. 

Wel was er een planning om de B32 aan het publiek te presenteren in Genève, de B32 zou nadien in productie gaan voor € 30.000. Beide zaken zijn nooit gebeurd. 
De reden van het uitblijven van de presentatie en productie zijn niet bekend, folders waren al gedrukt en die zijn wel in omloop gebracht. 


      (folders waren al gedrukt en die zijn wel in omloop gebracht)




Ook het idee van Porsche om je T3 om te laten bouwen tot een B32 voor € 50.000 is nooit uitgevoerd (zoals Der Stern op 01.06.84 berichtte) de meest waarschijnlijke redenen hiervoor zijn het imago, de veiligheid, de productiecapaciteit, te duur.


        (ook een B32 manual werd gedrukt)



Toen de eerste B32 terugkwam van de Dakar (zonder succes) en Ferry de bus even leende om zijn kinderen van school te halen, vond hij het ritje “ganz geil”.
Hij gaf opdracht er meteen 10 te bouwen: één voor klantenvervoer, één voor de chef Schultz en acht voor de verkoop. 
Hoeveel er uiteindelijk gebouwd zijn is voor (bijna) iedereen een raadsel. Er gaan geruchten dat maar 15 gebouwd zijn.

Toen werd het plots muisstil rond de B32, voor eeuwig en altijd.
De resterende B32’s werden discreet verkocht, geen wonder dat ze nu een arm en een been waard zijn als je er al ééntje vindt.



        (ook een miniatuur 1/43 werd vervaardigd)

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015