THRILLER OM GESTOLEN PORSCHE     

Vrij vertaald uit
Auto Bild Klassik - 26.01.2015

 






Kroniek van een gerechtelijk schandaal



In 2009 werd Ralf Müller (51) uit Mülheim in Duitsland zijn Porsche 911 T van 1970 gestolen
.

Vier jaar later vindt hij zijn Porsche terug op het internet maar advocaten betwijfelen of hij hem ooit terug krijgt. 


Kroniek van een
gerechtelijk schandaal.

Het klinkt meer als een thriller maar wat Porsche eigenaar Ralf Müller (51) uit Mülheim / Ruhr meemaakt grenst aan het ongelovelijke. In 2009 werd de Porsche 911 T uit 1970 van Ralf Müller (automobiel werktuigkundige) voor zijn winkel gestolen.
Bijzonder bitter: de Porsche was juist gerestaureerd en in afwachting van een schattingsrapport was de Porsche ten tijde van de diefstal niet verzekerd. 

Een geluk bij een ongeluk, vier jaar later ondekte Müller zijn auto bij toeval via internet op de website van autoscout24.de.
De Porsche werd er aangeboden door Kray auto GmbH voor € 39.900, een handelaar uit Hamburg. Müller nam onmiddelijk contact met de politie en via de officier van justitie werd de wagen dan ook direct in beslag genomen.

Eind goed al goed dacht hij maar sinds 2013 staat de Porsche nog steeds in de bewaring bij justitie niet bedekt en onder de blote hemel. 


De in beslag genomen Porsche in weer en wind.


Hoewel
een officiële deskundige heeft bevestigd dat het hier wel degelijk over de gestolen Porsche 911 T gaat geeft de rechter van het district Duisburg Ralf Müller weinig kans dat hij de Porsche terug in zijn bezit zal krijgen.
De motivering van de rechtbank is dat de Porsche wel werd gestolen in Duitsland maar, gekocht werd door een Hamburgerse handelaar in België. Door dit feit valt dit onder de Belgische wetgeving en in België vervallen vorderingen op gestolen goederen na drie jaar.

"Een mooi cadeau
voor autodieven" zegt Ralf Müller. "Als dat geoorloofd is, is dat een mooie gelegenheid voor elke autodief" zegt Müller verontwaardigd. "Een voertuig stelen, laten verdwijnen voor drie jaar en daarna opnieuw registreren met een aangepast chassis nummer in Nederland of België om het dan terug in te voeren naar Duitsland." 

Müller
en zijn advocaat suggereren dat de Duitse paragraaf in de wet 935 (BGB) moet worden ondermijnd met betrekking van de overname ter goeder trouw van gestolen goederen
Advocaat Götz Knoop, vice-voorzitter van de Duitse Vereniging voor clubs van klassieke auto's (Deuvet) is positief: " Vermits de diefstal niet in België maar in Duitsland is gebeurd zou het Duitse recht op grond van paragraaf 932/935 moeten worden toegepast"
Het Max Planck Instituut voor rechtsvergelijking en internationaal privaatrecht in Hamburg zal een door de rechtbank erkende deskundige aan stellen om dit te onderzoeken maar eind januari 2015 was er nog steeds geen oplossing of resultaat in zicht.


Ralf
Müller wil vechten voor zijn Porsche


Een beeld van de gelukkige dagen: Müller en zijn 911.

"Ik kocht de Porsche in 1989 en samen met een vriend heb ik hem in 1990 tot in de details gerestaureerd. Ik heb voor meer dan 40.000 DM in de auto gestoken" 





Zijn advocaat twijfeld aan de goede trouw van de handelaar, zij kennen de markt door en door en zouden beter moeten weten.
Bij een partikuliere verkoop kan je dit nog aannemen maar niet van een gespecialiseerde handelaar.
  
Müller: "Zo een Porsche zonder motor nummer voor € 29.000 verkopen is verdacht. Vooral omdat vergelijkbare 911 Porsches werden verhandeld op hetzelfde moment via internet of beurzen voor drie keer zoveel die waarde".
 
Een Porsche van dat type klasse 3 staat bij Classic Data genoteerd voor € 50.000. 

Het Nederlandse bedrijf
Van Kessel sportwagens die de  Porsche in 2012 hebben voorzien van nieuwe papieren hebben bij Porsche Experts een dubieuze reputatie. 
De term 'Omkatten'
is een illegale verandering van chassisnummers en men heeft vermoedens dat Van Kessel betrokken is zegt Müller. 
AUTO BILD CLASSIC vermeld dat het bedrijf vele schade Porsche aanbiedt voor onderdelen. 

Müller weet dat hij een hoog risico neemt, zonder wettelijke bescherming zit hij in het ergste geval zonder auto en met € 20.000 aan proces kosten.

Wordt beslist vervolgd ...

(bron: Auto Bild Klassik - 26.01.2015)
  

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015