PORSCHE GLOCKLER     

Bron: vrij vertaald uit (c) Classicdriver
Fotos: Stefan Bogner

 






PORSCHE GLOCKLER


Dit is de Porsche Glöckler, een schoonheid is de Glöckler coupe niet, uniek daarentegen wel. 



Deze self-made Porsche Carrera wordt beschouwd als de eerste van de geschiedenis van het merk. 
Zelfs een Mille Miglia legende zou de Glöckler Porsche hebben kunnen zijn zoals de 356. Alleen de timing van de ingenieurs was niet ideaal.

De Frankfurt Motor dealer Walter Glöckler had een passie voor auto's en motorfiets races in de jaren 1950. Hij bouwde zijn eigen sportwagen. Glöckler was al een officiële VW-dealer wanneer hij in 1950 het dealership voor Porsche overnam.
Nu kon hij de technische onderdelen uit de schabben van de Porsche fabrikant nemen en combineren met zijn speciaal ontworpen tube chassis. Zo ontstond tussen 1948-1953 een totaal van zes sportwagen modellen. 
De allereerste uit 1948 had nog Hanomag technologie, zijn volgende projecten werden uitgerust en gemonteerd met  VW en Porsche onderdelen. 

De Glöckler serie eindigde in 1953 met het model nummer zes - de Glöckler Porsche 1500 Super, die beschouwd werd als de voorloper van de Porsche 550.
Ook in in Zuffenhausen was men zich bewust van de succesvolle raceauto uit Frankfurt. De groep nam de bouwplannen over en begon met de bouw van de eerste Porsche 550.




Het hoogtepunt van het verhaal was echter het Glöckler model nummer zeven, de enige coupe die ooit werd gebouwd. De Glöckler coupe werd speciaal ontworpen voor de Mille Miglia in 1954 en was in vele opzichten uitzonderlijk. De vorm van de tweezitter met zijn bijna verticale koplampen en centrale extra verlichting, grote gebogen wielkasten en de eigenzinnige staartvinnen waren zeer bijzonder. 

Daarnaast is de Mille Miglia sportwagen speciaal aan de deuren verhoogd die tot aan het dak uitsteken - vermoedelijk om snel in en uit de Porsche te stappen bij races indien je een helm ophad.
De panoramische achterruit is één van de meest buitengewone design elementen van de Glöckler Coupe, zo kon de piloot goed zien of er achtervolgers waren. De meeste race auto's destijds waren open, deze coupe was een buitenbeentje maar had geen nadelen ten opzichte van de concurrentie.

Aan de achterzijde van Glöckler coupe zat de gloednieuwe Königswellen-Motor motor van Ernst Fuhrmann, die daarna in de Porsche 356 Carrera werd gebruikt en de term "Carrera" bekend maakte. 
Aan de start van de Mille Miglia is de Coupe Glöckler nooit verschenen. De auto was niet tijdig rijklaar en kon alleen concurreren in de endurance races Luik-Rome-Luik. Het team Glöckler met een neef van Walter Glöckler, en Max Nathan reden de auto ondanks technische problemen naar de finish.
 
Hoewel de Glöckler coupe geen succesvolle race geschiedenis heeft, kijkt hij terug op een succesvolle punt van het Glöckler tijdperk en tevens is hij ook uniek. De auto bevindt zich nu in gerestaureerde staat, heeft een FIVA paspoort en een een goed gedocumenteerde geschiedenis.
Diegenen die zich nog herinneren dat deze wagen niet heeft deelgenomen aan de historische Mille Miglia (vanwege zijn gemiste Mille Miglia deelname in 1954) hoeven niet te panikeren, per jaar krijgen uitzonderlijke voertuigen zonder directe verwijzing zoiets als een wildcard voor de "Mille".
De volgende zou weleens de Glöckler Porsche kunnen zijn.

 

 

   

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015