Mythe of Reality - Béla Barényi

 






Mythe of Reality - Béla Barényi


Complot theorieën zijn van alle tijden. Verhalen die waar zijn, gedeeltelijk waar of volledig verzonnen zijn. Ze zijn boeiend om te lezen en zijn van alle tijden.

Zo zijn er de verhalen van Erwin Komenda die in tegenstelling tot de officiële verhalen de echte ontwerper is van de Porsche 356 en de Porsche 911. 
Over de Kever variëren gelijkaardige theorieën over de ware oorsprong en de Joodse Josef Ganz (klik hier) die deze zou ontworpen hebben, tot en met Ferdinand Porsche die ronduit significante stukken kopieert van een andere, nog meer vergelijkbare auto die door Tatra (klik hier) werd gebouwd en ontworpen. 

Een minder bekende is Béla Barényi en toen Porsche met de
KdF-Wagen (de latere Kever) verscheen, leek deze sterk op de ontwerpen van Barényi.


Béla Barényi

Béla Barényi ( 1.03. 1907 – + 5.05.1997) was een Oostenrijkse auto-ontwerper. 



Hij is de grondlegger van de passieve veiligheid, en bedacht onder andere de kreukelzone (klik hier), waarvoor hij in 1952 een patent verwierf. Hij behoort tot de Oostenrijkse school van auto-ontwerpers.

Barényi werd geboren te Hirtenberg in Oostenrijk-Hongarije. Zijn vader was kolonel in het Oostenrijks-Hongaarse leger, en zijn moeder stamde uit een van de rijkste fabrikantenfamilies van Oostenrijk. Als kind kreeg Barényi een ontsteking aan zijn heup, waardoor hij de rest van zijn leven een stijf been had. Dit bracht hem ertoe veel te lezen als vrijetijdsbesteding. In 1920 koos het gezin de Tsjechoslowaakse nationaliteit.

Barényi volgde een privé-opleiding voor machinebouw en elektrotechniek in Wenen, en studeerde af op de scriptie "Kommender Volkswagen mit optimaler Triebwerkskombination" (toekomstige volksauto met optimale aandrijving). 
Vervolgens werkte hij bij Austria-Fiat; daarna bij Steyr, waar hij de carrosserie-ontwerper Erwin Komenda leerde kennen, en Ferdinand Porsche die in 1929 bij Steyr technisch directeur werd; bij Adler; en in Berlijn voor de Gesellschaft für Technischen Fortschritt. 


Volkswagen Kever

Barényi ontwierp in 1925 een kleine auto voor vier personen. Volgens sommige bronnen zou hij de ontwerpen tussen 1925 en 1932 aan Ferdinand Porsche hebben laten zien. In 1934 werden de ontwerpen van Barényi zonder diens toestemming afgedrukt in het Franse autotijdschriftt Omnia. 

Het ontwerp van Béla Barényi - 1925



Toen vlak voor de Tweede Wereldoorlog de KdF-Wagen van Porsche verscheen, leek deze sterk op de ontwerpen van Barényi. Toch wordt Barényi in de geschiedenis van de Volkswagen Kever zelden genoemd. 

Als het gaat over plagiaat, wordt meestal gewezen op de overeenkomsten tussen het ontwerp van Porsche en een prototype van Hans Ledwinka voor Tatra (klik hier). 
Er bestaat nog steeds twijfel over de claim dat Barényi de originele bedenker was van het concept van de Kever. Erwin Komenda wordt ook genoemd als bedenker van het concept.

In 1951 publiceerde de Duitse schrijver Horst Mönnich zijn industrie roman Die Autostadt over de geschiedenis van Volkswagen. In zijn boek noemde hij Ferdinand Porsche de uitvinder van de Volkswagen Kever. 

Barényi spande een proces aan. De patentafdeling van de rechtbank te Karlsruhe oordeelde in oktober 1955 dat het concept en de belangrijkste onderdelen van de Volkswagen Kever niet door Porsche maar door Barényi waren bedacht. 
Mönnich moest de passages die Barényi betroffen in de volgende drukken van zijn boek weglaten. Barényi vroeg slechts één Duitse Mark schadevergoeding.

 

 


terug naar de nieuws index