Erwin Komenda

Bronnen
Vierenzestig.nl
Komenda-PorscheDesigner.at

 






Erwin Komenda
 
Een belangrijk verhaal in de geschiedenis is dat van Erwin Komenda. 

Hij ontwierp de Kever, de 356 en de 911, alleen om zijn persoonlijke archief en zijn levenswerk in ontwerp en schetsen, postuum na te laten aan Porsche op zijn sterfbed en dit - volgens zijn familie -, terwijl hij onder een verminderde mentale gezondheid verkeerde. Het verhaal gaat dat Porsche hierdoor Ferdinand Porsche (de vader van de VW), Ferry Porsche (de vader van de 356) en Butzi Porsche (de vader van de 911) kon noemen.

Porsche (het bedrijf) ontkent de betrokkenheid van Komenda bij de geschiedenis van het bedrijf niet in het minst, hoewel het begrijpelijkerwijs daar waar mogelijk de aandacht vestigt op de rollen van de Porsche-familie.
Komenda was de hoofdontwerper van Porsche en het is nogal moeilijk om zoiets te verbergen.  

Terwijl Butzi Porsche nog studeerde onder Erwin Komenda, begon reeds het werk wat uiteindelijk de 911 zou worden. De meeste claims zijn afkomstig te zijn van Komenda's nakomelingen die hun eigen redenen hebben om te willen dat Erwin een grotere historische rol krijgt.

Om de ventilatieproblemen van de Type 754 T7 op te lossen, ontwikkelde Erwin Komenda de T9, met ventilatiesleuven aan de achterkant van de auto.
Maar tegen die tijd was "Butzi" klaar met de ontwikkeling van de T8, met de iconische Porsche daklijn. De twee ontwerpen waren de laatste kanshebbers voor het eindproduct. 

De eigenlijke ontwikkeling van de opvolger van de Porsche 356 krijgt vorm met het ontwerp dat bekend staat als de T7. Deze T7, de oervader van de 901, is als coupe ontworpen. 
De voorzijde is ontworpen door Heinrich Klie (later ook de ontwerper van de Fuchsvelg en de latere vormgever van de Porsche 914, detailontwerpen van de 911, waaronder het dashboard) en heeft eigenlijk al de vorm van de latere 901/911. Van dit ontwerp ontstaat eind 1960 een rijdbaar prototype.

Porsche 754 T7 - ontwerp van Heinrich Klie




Op basis van de T7 beginnen twee groepen aan de verdere ontwikkeling van dit ontwerp; een groep onder leiding van Porsche’s chef-constructeur Erwin Komenda (ontwerp T9) en een groep onder leiding van Ferdinand (Butzi) Porsche, de zoon van Ferry Porsche (ontwerp T8). 

Komenda houdt vast aan een langere wielbasis waardoor de auto een soort vierzitter wordt. Ferdinand komt met een elegantere variant op een kortere wielbasis van 2,20 meter. 
De competitie tussen de twee groepen is in wezen een strijd tussen de jonge en oude garde. Bij Ferdinand staat de styling centraal en bij de groep van Komenda (sinds 1931 bij Porsche) de techniek. 


Porsche 754 T9 - ontwerp van Erwin Komenda




Ferrry Porsche hakt begin 1961 uiteindelijk de knoop door en kiest tot grote teleurstelling van Komenda voor het ontwerp van zijn zoon. 
Het wordt kort dag om de nieuwe Porsche in september 1963 bij de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt voor te stellen.

Ferry Porsche wist dat er spanning was tussen Komenda en "Butzi", maar het werk van "Butzi" werd gekozen omdat Ferry Porsche de voorkeur gaf aan de 2 + 2-indeling. 
Hij zei dat de 2 + 2 indeling visueel aantrekkelijk was en toch voldoende binnen- en kofferruimte kon hebben. Het was een bittere nederlaag voor Komenda, terwijl "Butzi" erin slaagde zijn plaats in het ontwerpteam veilig te stellen. 

Gezien het feit dat "Butzi" in 1962 werd aangesteld als hoofd van het ontwerpteam en het ontwerp van de 911 werd voltooid in 1963, roept de vraag op of het mogelijk was dat 911 ontwerp in slechts een paar maanden te doen? 
Sommige interviews met ex-Porsche arbeiders suggereren dan weer dat "Butzi" het iconische Porsche ontwerp niet alleen heeft afgemaakt. 

Heinz Fuchs (van de bekende Fuchs wielen) werkte destijds bij Porsche en zei: “Toen het ontwerp werd gemaakt, eiste Ferry dat "Butzi" op zijn minst het overeenkomstige 1:10 klei model zou vormen. 
Na twee dagen gooide "Butzi" de klomp klei wanhopig op de grond en riep: ‘Machts euren Scheiss allein’. 

Porsche 901 T8 - ontwerp van "Butzi"




Het is bekend dat Erwin Komenda en Reutter (de karosserie bouwer voor Porsche), regelmatig tussenbeide kwamen bij het definitieve ontwerpvoorstel, waarbij de daklijn werd gewijzigd. 
Ferry Porsche herinnert zich: "Bovendien veranderde Komenda altijd de styling concepten van mijn zoon in de richting die hij en zijn team vertegenwoordigden."

Anderen suggereren dan weer dat "Butzi" echt wel getalenteerd genoeg was om de 911 en de 904 te ontwerpen maar, de vraag die zich dan opdringt is waarom hij dan met een bedrijf dat zonnebrillen begon in plaats van zijn vaardigheden voor Porsche te gebruiken.

Heinrich Klie, de vorige chef van het ontwerpteam en Gerhard Schroder (een cabrio specialist), werden ook al vermeld in interviews waarin staat dat hun rol bij de ontwikkeling van het ontwerp van de 911 erg onderschat werd. 
Ook was het duo Schroder-Klie nauw betrokken bij het ontwerp van de 904, terwijl het algemeen bekend is dat het ontwerpvoorstel van "Butzi" werd geaccepteerd vanwege ‘tijdsproblemen’.

De man aan de linkerkant op de foto is Heinrich Klie. Uiterst rechts met wit hemd zit "Butzi".
(fotobron: Memo)




Een vroeg concept van Edwin Komenda.
(fotobron: Pinterest)




Ook wordt de authenticiteit of "Butzi" wel echt achter de Type 754 zat, in twijfel getrokken, aangezien de vroege concepten van Komenda vergelijkbare concept auto's in notchback-stijl laten zien. 
Sommige mensen, waaronder Komenda's dochter Ingrid Steinek zegt dat Komenda zelf verantwoordelijk was voor het ontwerp. 

Ingrid Steinek heeft een eigen website (klik hier) over de hele theorie over hoe Komenda wordt onderschat. 

Er is zelfs een clip met een interview van Ferdinand Piech waarin die zegt: "Hij [Ferdinand Porsche] en mijn vader bleven driekwart jaar in Franse hechtenis, maar ik kende zijn belangrijkste mensen. Datt waren Erwin Komenda, die de carrosserie van de Kever ontwierp, de 356 en de 911 Porsche ... "


Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche. 
(fotobron: Porsche) 




Terwijl sommige respectloze kritieken beweren dat "Butzi" gewoon de zoon van de baas was die koffie zette voor het team, suggereren anderen voorzichtig dat het hele ontwerp van de 911 misschien wel het resultaat was van het hele team. Maar we kunnen niet ontkennen dat "Butzi" zeker bij de ontwikkeling betrokken was en we zullen onthouden dat dit allemaal ‘speculaties’ zijn die nooit officieël werden bevestigd door Porsche. 

Dan was er ook nog het probleem met de motor, en dat is waar Hans Mezger en Ferdinand Piech in het spel komen. 
Hans Mezger ontwikkelde de nieuwe iconische bovenliggende nokkenas flat-six, Ferdinand Piech (de ingenieur), stelde dry-sump-smering voor omdat deze beter zou presteren op circuits waar hoge laterale G-krachten op de auto zullen worden uitgeoefend. 
Piech was ook degene die voorstelde om Weber carburateurs te gebruiken, die niet onderhevig waren aan brandstofgebrek. In 1953 was de motor klaar om te draaien, en dit zou de motor zijn die 34 jaar lang de basis zou zijn voor alle 911's, totdat de motor overging op een watergekoeld systeem. 

Dit was hoe de 911 eigenlijk 'geboren' werd. Er waren veel turbulenties en we hadden mogelijk een mini-Panamera kunnen krijgen in plaats van een 911, als Ferry het voorstel van Komenda had gekozen. Beide concepten hebben hun eigen sterke en zwakke punten, maar we moeten wel toegeven dat het ontwerp van "Butzi" visueel aantrekkelijker was.

Een 901 met staartvinnen, een gedeeld raam en wat extra onderdelen om journalisten 'voor de gek te houden'. 

901 prototype - 13 326 - 1962



 
Terug gaan naar informatie uit het verleden is niet gemakkelijk door gebrek aan tastbare middelen. Het merendeel van het gerelateerde personeel is overleden (zelfs Ferdinand Piech met zijn nogal 'controversiële' interview clip). 
Er zijn  ook niet veel concept auto's meer over. De  ‘complot theorieën’ zullen blijven bestaan en het is moeilijk om nog echt bewijsmateriaal te vinden. 

Een interessant feit is dat Porsche zelf niet de oudste 911 bezit, hun oudste model heeft het chassisnummer 3000 57, terwijl RUF 3000 37 bezit. Er is zelfs een privé verzamelaar die een prototype heeft dat bekend staat als de 13 327, dit is het tweede prototype van de 911 ooit geproduceerd. 

901 prototype - 3000 37 - 1963




901 prototype N° 2 - 13 327 - 1963




901 Prototype - 3000 57 - 1964





Het gebrek aan informatie voor het publiek resulteert beslist in hoaxes.
(er is zelfs een man die beweert dat zijn Porsche de 13 326 is, het eerste prototype).

901 Prototype N° 6 - 13 326 build by Karmann en eigendom van Ferdinand Piech (1963)



Al deze verhalen horen bij de erfenis van de 911. Legendarisch figuren hebben altijd hun eigen mythe en de Porsche 911 is zeker de moeite waard om er een paar te hebben. 



Komenda’s kleindochter Dr. Iris Steinbeck - JUNI 2015

De kleindochter van Komenda, Iris Steinbeck vecht al jaren met rechtzaken om haar grootvader erkenning te geven.

Onderstaande foto is één van de beroemdste foto’s uit de beginperiode van de firma Porsche. 
We zien vader en zoon Porsche staan naast een 356. Maar op deze foto staat uiterst links nog een derde man: Erwin Komenda. 




In publicaties en uitgaves van Porsche zelf zien we de foto later nog veelvuldig terug. Echter steeds zonder Erwin Komenda. 
Dat heeft een reden, want Porsche wilde deze man eigenlijk liever uit de geschiedenis schrijven na enkele felle conflicten met Ferry Alexander – oftewel "Butzi" – Porsche. 



Komenda’s kleindochter Iris Steinbeck is het zat dat haar opa steevast wordt genegeerd en wil erkenning. Zij heeft daarom in een brief aan voorzitter Wolfgang Porsche ernstige beschuldigingen geuit aan het bedrijf en de familie Porsche.
(Wolfgang Heinz Porsche is een Duits-Oostenrijkse manager en lid van de Porsche-familiedynastie en geboren op 10 mei 1943 (78 jaar), Stuttgart, Duitsland)

Want in tegenstelling tot wat al decennia lang wordt beweerd in het Porsche Museum en in talrijke publicaties, was haar grootvader Erwin Komenda de echte ontwerper en geestelijk vader van de ‘Porsche lijn’, van de VW Kever tot de 356 en de 911. Dat beweert niet alleen Iris Steinbeck, maar dat wordt ook – zij het voorzichtig – hier en daar al toegegeven door Porsche kenners wereldwijd.


Stern
“Ferry Porsche heeft de Porsche 356 niet ontwikkeld, net zomin als zijn zoon Ferdinand Alexander – oftewel "Butzi" – de ontwerper van de Porsche 911 was”, zegt Komenda’s achterkleindochter Iris Steineck.
“Het intellectuele eigendom is overduidelijk van mijn opa”, stelt de Weense arts in het Duitse blad Stern. Ze onderbouwt haar stelling met vele ontwerptekeningen, patenten en indirect bewijs. 
Ze gaat zelfs nog een stap verder en spreekt van diefstal van ideeën en criminele activiteiten die verband houden met Erwin Komenda’s testament. 

Zo heeft de terminaal zieke, aan longkanker lijdende Komenda aan zijn sterfbed onder andere bezoek gehad van Ferdinand Porsche’s nicht en privé-secretaris Ghislaine Kaes samen met een notaris. Ze lieten hem in zijn laatste uren een document ondertekenen dat op cruciale passages heel anders was dan oorspronkelijk werd besproken met Komenda’s vrouw. (klik hier)

“Dit gebeurde in een periode waarin mijn grootvader een verminderd bewustzijn had als gevolg van enorme kortademigheid,” zo maakte arts Ingrid Steineck op uit de medische dossiers. Sindsdien verdween niet alleen het privé-archief van Erwin Komenda, maar plotseling was daar ook het testament waarvan de nabestaanden enorm twijfelen over de authenticiteit.


Porsche-DNA
Eén ding is zeker: de in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken geboren Erwin Franz Komenda was 35 jaar lang, tot aan zijn dood als ontwerpchef verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle door Porsche ontwikkelde auto’s. 
Iris Steineck benadrukt: “De ontwikkeling van de wereldberoemde ‘Porsche Lijn’  is zijn werk".  Erwin Komenda heeft ook het legendarische Porsche DNA geschapen, dat als een rode draad loopt via Volkswagens en Porsche’s sportwagens naar de VW New Beetle. Geheel in deze traditie heeft Komenda ook het Porsche embleem ontwikkeld. 

De bewering dat dit door Ferry Porsche werd getekend op een servet in een restaurant tijdens een bezoek aan New York, is net zo een leugen als de beweringen dat het ontwerp van de Volkswagen Kever, de 356 en de 911 van de familie Porsche zijn. ” (klik hier)


Karl Ludvigsen
De zware aantijgingen worden volgens Iris Steineck ondersteund door vele getuigenissenis – niet in het minst door Ferry Porsche grafrede voor Erwin Komenda, waarin letterlijk staat: “Als hoofdontwerper was Erwin Komenda verantwoordelijk voor de carrosserie van de Auto Union raceauto, de Volkswagen, de oorlogsvoertuigen, de CIS-Italia racewagen, de Porsche 356 die werd ontwikkeld in Gmünd (…) ik heb de persoon Komenda aanbeden. Ik en mijn familie zullen zijn nagedachtenis altijd eren.” 

In het Porsche tijdschrift Christophorus (nr 83 van november 1966) staat in een artikel naar aanleiding van zijn dood letterlijk: "de lijn van Porsche was in wezen het werk van Komenda. Zijn ideeën en zijn uitvindingen hebben een hele generatie autofabrikanten beïnvloed". Zelfs Porsche’s kleinzoon, Ferdinand Piëch, liet zich in een interview destijds ontvallen dat Komenda een van de belangrijkste medewerkers van zijn grootvader Ferdinand Porsche was. “Erwin Komenda was de man die de carrosserie voor de Kever, de 356 en de Porsche 911 heeft ontworpen.”


Ulm
Iris Steineck verwijst ook nog even fijntjes naar het feit dat de jonge Ferry Porsche na diens afgebroken stage bij Bosch werd opgenomen in het designteam dat onder leiding stond van Erwin Komenda. Net zoals vele jaren later Ferry’s zoon Ferdinand Alexander Porsche (“Butzi”), die was gestopt met zijn studie aan de "Hochschule für Gestaltung" in Ulm – en die door het bedrijf naar voren wordt geschoven als de ontwerper van de beroemde 911.
Ook de internationaal vermaarde auteur Karl Ludvigsen stelt in zijn laatste boek dat dankzij de door Komenda ontwikkelde lijn voor de 356 de vorm van de 911 is ontstaan. En hij gaat nog een stap verder door Erwin Komenda te roemen als de auteur van de Porsche-DNA.


Intellectueel eigendom
Iris Steineck heeft in een brief aan de voorzitter van de raad van bestuur Wolfgang Porsche en Uwe Hueck, die zich bezighoudt met de auteursrechtelijke belangen van de werknemers, gevraagd om een onmiddellijke opheffing van het bezoekverbod en officiële erkenning van Komenda’s design verdiensten, zowel in internationale persberichten als in uitingen van en in het museum. 
Volgens de Porsche’s persafdeling is er weinig aan de hand. “Erwin Komenda heeft hier gewerkt. Hij was een werknemer van Porsche, net als vele anderen. Ook dat hebben wij nooit ontkend. Maar dat met de patenten zien we heel anders.”  
Porsche archivaris Dieter Landsberger zegt dat Komenda inderdaad een belangrijke werknemer was net als vele anderen. Maar het is onzin om te beweren dat Komenda het Porsche logo en de lijnen van de 911 heeft geproduceerd. 
Tot slot zegt Landenberger nog te hopen dat het snel afgelopen is met het oprakelen van oude verhalen.


Afleidingstactiek
Die kans is echter klein, omdat Komenda’s achterkleindochter niet wil worden afgeleid door deze ‘afleidingstactiek’ en nu nog heftiger aandringt op een officiële reactie van Porsche en een verontschuldiging voor de opzettelijk verkeerde voorstelling van zaken. Ook wil ze toegang tot de archieven van Porsche. 
Binnenkort zegt ze met nieuwe feiten op de proppen te komen. “Wie zich zoals Porsche schuldig maakt aan een opzettelijke schending van het auteursrecht en misbruik maakt van het intellectueel eigendom kan volgens het Duitse auteursrecht worden gedwongen tot vergoeding van de daaruit voortvloeiende schade”, aldus Iris. 
Ze verwijst naar de desbetreffende paragraaf in het auteursrecht, waarin de maker van een werk wordt gedefinieerd als auteur en wordt beschermd tot 70 jaar na zijn dood. Dat zou in het jaar 2036 zijn en daarop wil de kleindochter niet wachten. Ze onderneemt juridische stappen. “Tenzij Porsche eindelijk toegeeft en mijn opa de eer bewijst die hij verdient”, aldus Iris Komenda.


Biografie Erwin Komenda

Erwin Komenda werd geboren als zoon van de machinist Franz Komenda en Leopoldine Wipplinger. Hij ging naar de lagere school in Weyer an der Enns (Opper-Oostenrijk) en de burgerschool in Steyr. Van 1916 tot 1920 kreeg hij een opleiding metaalbewerking in Steyr, en in 1920 volgde hij een cursus auto-ontwerpen in Wenen. Van 1920 tot 1926 werkte hij als ontwerper in een carrosseriebedrijf in Wenen. 

Komenda werkte van 1926 tot 1929 bij Steyr. Hier ontmoette hij Béla Barényi *,
die later zou claimen in 1925 de Volkswagen Kever te hebben bedacht (klik hier), en Ferdinand Porsche toen die daar in 1929 technisch directeur werd. Komenda bedacht een gestroomlijnde kleine auto met de motor achterin. Dit idee werd later door Porsche en Komenda uitgewerkt tot de KdF-Wagen, na de oorlog bekend als de Volkswagen Kever. In 1929 werd Komenda wegens zijn vooruitstrevende ideeën aangenomen als hoofdontwerper bij Daimler-Benz in Sindelfingen, waar hij in 1930 hoofd van de ontwikkelafdeling voor serieproductie werd. Hij bracht het gewicht van de Mercedes-modellen omlaag door een beter ontwerp. Gedurende deze periode ontwikkelde Mercedes ook een stroomlijnauto met zelfdragende carrosserie.

(* Béla Barényi - Hirtenberg, 1 maart 1907 – Sindelfingen, 5 mei 1997 was een Oostenrijkse auto-ontwerper. Hij is de grondlegger van de passieve veiligheid, en bedacht onder andere de kreukelzone, waarvoor hij in 1952 een patent verwierf. Hij behoort tot de Oostenrijkse school van auto-ontwerpers).

In oktober 1931 nam Komenda ontslag bij Mercedes om bij het nieuwe bedrijf van Ferdinand Porsche te gaan werken. Tot zijn dood in 1966 was Komenda hoofdontwerper van Porsche en hoofd van de afdeling die carrosserieën ontwierp. Komenda ontwierp de carrosserie van de Volkswagen Kever, en ontwierp samen met Josef Mickl de aluminium carrosserie van de beroemde Auto Union Grand Prix racewagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij onder meer de carrosserie voor de Volkswagen Kübelwagen en de Volkswagen Schwimmwagen. Na de oorlog was het hoofdkwartier van Porsche korte tijd gevestigd in Gmünd (Oostenrijk). Komenda en Ferry Porsche ontwierpen hier de eerste Porsche sportwagen, de Porsche 356. Er volgden variaties op de 356, waaronder de Porsche 356 Speedster. Komenda ontwierp ook de carrosserie voor de Porsche 550, en de rolbeugel voor de Porsche Targa.

Erwin Komenda was een uiterst bescheiden man, die veel meer belang hechtte aan zijn werk dan aan zijn persoonlijke PR. De overleden "Butzi", de ambitieuze zoon van de baas, was daarentegen een man met een opgepoetst cv. 
Zo prijkt er op zijn curriculum de "Hochschule für Gestaltung" in Ulm, maar de waarheid is dat hij die school na twee semesters moest verlaten omdat hij niet door de examens kwam. 

Daarom ging Ferdinand Alexander – toen 22 jaar oud – aan de slag in het bedrijf van zijn vader, waar Hoofd Ingenieur en Hoofd Design Erwin Komenda in 1958 opdracht kreeg om de knul onder zijn hoede te nemen. 
In 1962 werd "Butzi" door zijn vader benoemd tot het nieuwe hoofd van designafdeling. Als beloning voor zijn geweldige staat van dienst (Komenda werkte al sinds 1931 samen met Ferdinand Porsche) mocht Komenda op zijn eigen afdeling verder als assistent van de zoon van de baas werken, die toen amper 27 jaar oud was. "Butzi" Porsche en Erwin Komenda waren geen vrienden. 

“The final years of Komenda’s life were marked by conflicts with the members of the Porsche family within the company over the development of the Porsche 904 and 911”, zo staat in de biografie van Komenda te lezen. Bij de ruzie tussen Butzi en Erwin Komenda moest Ferry Porsche menig maal tussenbeide komen. Erwin Komenda was sinds 1920 gehuwd met de Weense Auguste Eugenie Hauptmann. Het paar kreeg twee kinderen, Erwin (1926) en Ingrid. Komenda overleed op 62-jarige leeftijd aan longkanker, toen nog altijd in dienst van Porsche. 

Komenda’s kleindochter Iris Steinbeck - APRIL 2018
Het Proces Edwin Komenda
(Bron: Vierenzestig)

Zo is in Duitsland, April 2018 het proces begonnen van de
kleindochter Iris Steinbeck van Erwin Komenda tegen Porsche. 
Claim: Niet Porsche maar Komenda behoort alle eer (en de rechten) te krijgen voor het ontwerp (én het bestaan) van de 356 en 911.

Toen Ferdinand Porsche voor zichzelf begon in 1931 vroeg hij aan Komenda om voor hem te komen werken. Hij werd Chief-engineer en Hoofd van de carrosserie-ontwikkelingsafdeling. Komenda was in die functie verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Kever en vervolgens op basis van diezelfde Kever, de 356 en uiteraard ook de 550. Als een van de eerste personeelsleden van Porsche, maakt hij tot zijn dood uiteraard een zeer belangrijk deel uit van de Porsche-saga.


Ontwerper
Maar, de hamvraag is nu natuurlijk: ben je wanneer je ergens werkt (eigenlijk in welke hoedanigheid dan ook) als ‘ontwerper’ van iets, ook eigenaar van dat idee? 
Sommigen hebben weleens ergens gewerkt en de baas op een idee gebracht om iets beter of slimmer te doen. Bij design en ontwerp van dingen ligt dat natuurlijk nog gevoeliger. 
Misschien lijkt het logisch dat je, wanneer je ergens in dienst bent, alles wat je in die tijd maakt of verzint, eigendom is van je werkgever. Je hebt het tenslotte in ‘zijn’ tijd verzonnen tenzij je dat natuurlijk anders overeenkomt.


356-001
De kleindochter van Komenda voert als motivatie voor dit proces aan dat er bewust is geprobeerd om de geschiedenis rondom haar grootvader uit te wissen. Zo voert ze ook de beroemde foto aan van 356-001, waarop in de meeste boeken de foto ingezoomd is gebruikt, waardoor haar grootvader van de foto is ‘gevallen’. 

Dit is de originel bekende foto waar links Edwin Komeda staat, in het midden Ferry Porsche en rechts vader Ferdinand Porsche




Hieronder dezelfde foto die in de meeste boeken wordt gebruikt. Edwin Komenda werd van de foto verwijderd.




Zo voert
kleindochter Iris Steinbeck ook aan dat tijdens een bezoek aan het Porsche-museum in Zuffenhausen, haar moeder is ingestort omdat ze niets van hun vader cq opa konden terug vinden.


Karl Rabe
De vraag is natuurlijk, is dat inderdaad bewust? 
In de boeken wordt er regelmatig over Komenda gesproken, maar meestal in combinatie met Karl Rabe, die Hoofd Ontwikkeling was. Wellicht is Komenda een ‘slachtoffer’ geworden van zijn tijd. Misschien ook van zichzelf, want hij wordt vaak omschreven als stil en bescheiden. Mensen zijn zich tegenwoordig veel meer bewust van hun ‘rechten’. Dat ligt natuurlijk grotendeels bij jezelf.


Lagaay
Latere Porsche designers, zoals Harm Lagaay, zijn veel bekender. Dit komt wellicht deels doordat het recenter is, maar Lagaay is ook meer een man die op de voorgrond trad of werd geschoven en die misschien heeft afgedwongen dat het design op zijn naam kwam. Toen Ferdinand reeds in 1897 (!) de elektrische wielnaafmotor ontwikkelde en deze, toen hij in 1900 bij Lohner ging werken toepaste in een auto, werd dit geen Lohner, maar een Lohner-Porsche. Goed geregeld dus.


Mercedes
Ferdinand Porsche (en zijn nazaten) zijn gewoon ontegenzeggelijk slimme zakenmensen. Maar in de periode dat hij bij Austro-Daimler en later Daimler-Benz werkte, ook slimme mensen, zie je eigenlijk nergens Porsches naam terugkomen, terwijl hij toch wel degelijk verantwoordelijk wordt geacht voor de roemruchte Kompressor Mercedessen S, SS, & SSK. Dus daar kende Ferdinand zijn gelijke waarschijnlijk en werd hij er door Daimler fijntjes op gewezen dat hij in dienst was.


Ferry
Door sommige mensen wordt er over Komenda gesproken als Porsche designer en over Ferry Porsche, als ‘ zoontje van de baas’. Dat is natuurlijk iets te gemakkelijk. Volgens de meesten is iedereen het er wel over eens dat Ferry, weliswaar op de basis van Ferdinand, een ware revolutie heeft betekend in de auto-wereld. 

De inzet van het proces is om Komenda de rechten van de ontwerpen van de 356 & de 911 (901) toe te kennen. De motivatie hiertoe lijkt duidelijk financieel.


Bescheidenheid
Er is geen  reden om aan te nemen dat Komenda bewust uit de geschiedenis van Porsche is gewist, mocht dit al zo zijn. Toen Komeda in 1965 ziek werd, bracht Ferry regelmatig een bezoek aan het ziekenhuis. 
Bij de dood van Komenda in 1966 heeft Ferry Porsche nog gesproken en hem bedankt voor zijn bijdragen, zijn ideeën en zijn inzet. 

De schijn van bewuste eliminatie van Komeda uit de geschiedenis van Porsche is ook niet erg netjes. 


Komenda’s kleindochter Iris Steinbeck
- JULI 2018
Geen 20 miljoen voor de dochter van voormalig Porsche ontwerper Komeda


De Porsche 911 is een van de bekendste en meest succesvolle sportwagenmodellen ter wereld. Sinds enige tijd is er over het onderwerp een geschil over auteursrecht voor de rechtbank in Stuttgart.
De dochter van de voormalige hoofdontwerper van Porsche eiste 20 miljoen euro van Porsche omdat haar vader – Erwin Komenda – de ontwerper zou zijn geweest van het Porsche familiegezicht.

De rechtbank in Stuttgart verwierp het proces waarin aanklager Ingrid Steineck van Porsche deze aanzienlijke schadevergoeding eiste als tegenprestatie voor het grote succes van de sportwagen in de afgelopen zeven decennia.
De dochter van de voormalige hoofdontwerper van Porsche, Erwin Komeda, eiste dat het auteursrecht op de 911 en het voorgangermodel 356 aan haar vader zou worden overgedragen. 

Porsche echter, schrijft het ontwerp van de sportwagens in belangrijker mate toe aan de nazaten van de oprichter Ferdinand Porsche. 
De advocaten van de aanvrager willen nu het geschreven vonnis afwachten om te beslissen of zij tegen de beslissing in beroep gaan.

In 28.08.2018 hebben ze beslist tegen het vonnis in beroep te gaan en sindsdien gaan de rechtzaken nog steeds verder, zie ook:

https://www.komenda-porsche-designer.at/press/

Wordt zeker vervolgd ...............

Meer info: 

http://www.komenda-porsche-designer.at


http://www.porscheprototype.com/the-porsche-911-conspiracy.html

http://www.porscheprototype.com/the-shocking-secret-myth.html

http://www.porscheprototype.com/porsche-type-list.html

http://www.porscheprototype.com/

http://www.porscheprototype.com/adolf-hitlers-manager-ferdinand-porsche.html

 

 

 

 


terug naar de nieuws index