Porsche Logo

 






Mythe of Reality - Wie heeft het Porsche logo werkelijk ontworpen.


 


De oorsprong van het Porsche logo - Komenda familieversie

Dr. Iris Steineck (Erwin Komenda's kleindochter) beweert dat Erwin Komenda het Porsche logo in 1952 heeft gemaakt op basis van de inhoud van een handgeschreven brief van zijn grootvader.
Talrijke publicaties en bronnen ondersteunen deze hypothese.

Erwin Komenda werkte jarenlang in dienst van de Porsche-familie en leverde een grote bijdrage aan de geschiedenis en het succes van het merk, maar de fabrikant uit Stuttgart beweert dat Komenda niet de uiteindelijke auteur van het Porsche logo zou zijn en schrijft de oorsprong van het Porsche logo toe aan een andere ontwerper die in dienst was van het bedrijf Porsche.


De herkomst van het Porsche logo - Ferry versie

Een anekdote vermeldt dat het Porsche logo werd geboren op 25 april 1952, tijdens een ontmoeting tussen Ferry Porsche en Max Hoffman in een restaurant in New York.
Max Hoffman - Europese auto-importeur voor de VS - stelde Ferry voor om een logo te maken voor zijn bedrijf (dat er toen nog geen had), geïnspireerd op het Cadillac-embleem. 

Ferry zou toen een eerste schets van het toekomstige logo op een stuk van een servet hebben getekend van het restaurant.

Erwin Komenda was aanwezig in het restaurant tijdens deze ontmoeting in 1952 tussen Ferry en Hoffman en het is dus waarschijnlijker dat Komenda die hoofdontwerper was deze schets zou hebben  gemaakt.
De foto van het getekend wapenschild hieronder was verkrijgbaar in het Porsche Museum als replica en werd door de famillie van Komenda aan een expert overhandigd om het handschrift te vergelijken tussen Ferry en Komenda.
De grafologische analyse van deze schets identificeert met een hoge mate van waarschijnlijkheid dat Erwin Komenda de auteur van dit schrijven was. (voor details klik hier




Tegelijkertijd fuseerde Baden-Württemberg in Duitsland met de deelstaten Baden en Württemberg-Hohenzollern, en Ferry werd grotendeels geïnspireerd door de verschillende vlaggen en toppen van deze staten om het merkembleem te ontwerpen. Terug in Europa gaf Ferry aan Franz Xaver Reimspiess - een ingenieur die werkzaam was bij de Porsche Design afdeling onder leiding van Erwin Komenda - de opdracht om aan de schets van het logo te werken. 


Is dit de bron van de controverse?


Franz Xaver Reimspiess zou de schets die Ferry had gemaakt in grote lijnen verbeteren en verfijnen. Het management van het bedrijf valideerde het Logo en keurde dit goed, het Porsche-logo was geboren. 
Eind 1952 verschijnt voor het eerst een logo midden op het stuur van een Porsche 356.


Merrie of hengst?


Er zijn soms vragen over de gelijkenis van het paard in het midden van het Porsche logo van het merk Stuttgart met dat van een ander paard van het merk Ferrari uit Maranello.
Het zwarte paard op het embleem van de firma Stuttgart is in feite een merrie. Het zwarte paard op het logo van de Scuderia is een hengst. Het verschil is niet visueel duidelijk.

De Ferrari "Cavalino Rampante" was oorspronkelijk geschilderd op de romp van Francesco Baracca's gevechtsvliegtuig, Ace of Aces of the First World War, en werd door de Italiaanse firma overgenomen om in het logo te worden opgenomen. De gele achtergrond is de kleur van het wapen van de stad Modena.

De verschillende elementen van het Porsche-logo weerspiegelen de oorsprong van de naam "Stuttgart", die in het oudhoogduits "Stuotgarten" was. 
"Stuot", tegenwoordig "Stute", betekent merrie. De term "tuin", wat tuin betekent, verwijst naar het grote gebied dat door deze deelstaten werd bestreken voordat het gebied werd bewoond.


Het Porsche-logo is daarom een ​​combinatie van de volgende elementen:

1. De merrie als embleem van de stad Stuttgart
2. De horizontale rode en zwarte kleuren van de voormalige deelstaat Württemberg
3. Het hertengewei van het familiewapen van Württemberg
4. De inscriptie van het merk in hoofdletters

Het ontwerp van het logo is zeker in de loop van de tijd geëvolueerd, maar heeft tot op de dag van vandaag altijd het DNA van zijn oorspronkelijke kenmerken behouden sinds 1952.


Betekenis en geschiedenis

Het Porsche-embleem is een contrast tussen traditie en innovatie. Ze vertegenwoordigen het merk als exclusief, krachtig, stijlvol. De oprichter koos het historische erfgoed van de landen waarin het handelsmerk verscheen en maakte er een legendarisch teken van.

De automaker gebruikte het wapen van de Vrije Volksstaat Württemberg voor visuele identiteit om de wortels nauwkeuriger over te brengen, aangezien Stuttgart een centrale stad was. Het staatswapen verscheen in 1922 en bevatte twee herten. Nu herinneren vertakte hoorns eraan. Bovendien waren de lokale gronden beroemd om de paardenfokkerij en verscheen de eerste fabriek op de plaats van een stal, dus een grootgebracht paard pronkt met het logo. Het wapen van Stuttgart met een zwart paard op een gele achtergrond werd in 1938 aangenomen.

En het originele Porsche-embleem werd voor het eerst geïntroduceerd in de tweede helft van 1952. Hij bevond zich in het midden van het stuur van de 356 Pre-A. Vanaf het moment van lancering tot heden is de merkidentiteit hetzelfde gebleven als in het begin. Het heeft tenslotte alles wat een automerk nodig heeft: gratie, uniekheid, helderheid.


1922 – 1938



Het originele embleem toont twee herten die rechts en links van het schild op hun achterpoten staan. Dieren kijken in tegengestelde richtingen en leunen op het centrale element. Ze hebben krachtige hoorns in verschillende takken, die spreken van onovertroffen kracht en het verlangen om te vechten voor concurrentie. Deze kwaliteiten zijn uitermate belangrijk voor Porsche, omdat het bedrijf zich bezighield met de productie van niet alleen personenauto’s, maar ook sportwagens, waarbij snelheid, uithoudingsvermogen en snelheid hoog in het vaandel staan.

Het schild toont zwarte en rode strepen die de kleuren van de vlag weerspiegelen, en hertengeweien – drie in elk van de twee sectoren. Nog twee delen worden ingenomen door brede lijnen. Ze zijn aan het wankelen. Zowel het schild als het hert bevinden zich op scherpe langwerpige elementen die lijken op fragmenten van hoorns.



1938 – 1948



Op het logo van die jaren pronkt een onrustig paard dat opgroeit. Het is zwart geverfd en contrasteert goed met de gele achtergrond. Het heraldische schild wordt ook als basis genomen. 
Binnenin is de figuur van het dier gemaakt in geel – dunne, nauwelijks zichtbare lijnen die de contouren van het lichaam vormen. De manen fladderen vrij, en de staart is aan de rechterkant iets getrimd, zodat deze niet buiten het frame komt.



1948 – 1952



Het embleem wordt weer voorgesteld door een heraldisch schild, maar smaller dan de vorige versie. Hij herhaalt de eerste versie volledig en is er bijna identiek aan. Het enige verschil is de afwezigheid van dubbele randen langs de rand en het dunnere gewei op de felgele segmenten. De overige delen worden traditioneel bezet door afwisselend zwarte en rode strepen.




1952 – 1963



Toen Porsche voor het eerst zijn eigen embleem introduceerde, bleek het een combinatie te zijn van de vorige twee symbolen: het heraldische schild en het paardenschild. De ontwerpers probeerden de beroemde tradities te behouden en de historische wortels te benadrukken. Hiervoor gebruikten ze de authentieke wapenschilden van de Vrije Volksstaat Württemberg en Stuttgart. Zo verscheen het moderne auto-logo op basis van lokale heraldiek.

De auteurs plaatsten het ene embleem in het andere en plaatsten het bord met een paard in het midden van een ouder wapen, bestaande uit vier fragmenten met zes vertakte hoorns en acht strepen. Een innovatie waren de bovenste inscripties op de reclameborden: op de kleine – “Stuttgart”, op de grote – “Porsche”.




1963 – heden



Na het herontwerp, uitgevoerd op basis van het vorige logo, verscheen de gemoderniseerde versie. Het kwam goed van pas, aangezien het merk vooruitstrevende producten aanbood waarvoor een logo nodig was dat overeenkwam met de tijd en geavanceerde technologieën. Het resultaat van ontwerponderzoeken was een schild onderaan versmald met 3D-elementen. In plaats van geel verscheen goud. Het zwarte paard heeft gracieuze trekken gekregen. De felrode strepen zijn vervangen door bordeauxrode strepen. Het centrale schild is bijgesneden in de vorm van een dunne zwarte lijn. En het bovenste deel van het grote schild is nu gewelfd.



Logo lettertype en kleuren



Om de authenticiteit niet te verliezen, gebruikten de ontwikkelaars twee heraldische symbolen tegelijk in het embleem. Bovendien zijn er twee versies van zijn oorsprong. Volgens één aanname is de auteur van het icoon de ingenieur Franz Xaver Reimspiess, aan de andere kant – de eigenaar van het bedrijf Ferdinand Porsche zelf. Hij schetste het logo op een servet en vervolgens maakte Erwin Komenda van de ontwerpafdeling de uiteindelijke tekening van de schets. Beide aannames worden als officieel beschouwd en worden in verschillende competente bronnen genoemd.




Porsche Logo


De tekst in het logo verscheen voor het eerst in 1952. Dit waren twee geografische aanduidingen die cruciaal waren voor het automerk. Het woord “Stuttgart” stond aan de binnenkant, “Porsche” aan de buitenkant.
 Ze waren grotesk en stonden in het bovenste register. Het moderne embleem gebruikt een ander lettertype voor hen: “Stuttgart” is geschreven in strak gegroepeerde dunne zwarte letters en “Porsche” is geschreven in brede lichte letters met een vrije rangschikking. Het kleurenschema omvat traditioneel zwart, rood, goud of geel.



terug naar de nieuws index