Porsche vs Ferrari Logo

 






Geschiedenis van het Porsche vs Ferrari logo
"Is het paard van Ferrari hetzelfde als dat van Porsche"?


         


Duitsland onderging een revolutie in 1918, en de Duitse deelstaat Koninkrijk Württemberg werd omgevormd van een monarchie naar een democratische republiek genaamd Volksstaat Württemberg. De hoofdstad was Stuttgart en in 1922 werd een nieuw wapenschild geïntroduceerd dat later haar plaats in de geschiedenis van Porsche zou hebben.

Het woord ‘Stuttgart’ is afgeleid van de oude Duitse woord ‘Stuotengarten’, waarbij ‘stuoten’ betekent ‘dekken’, verwijzend naar het fokken van paarden. ‘Garten’ vertaalt natuurlijk als ‘tuin’. Het wapen van Stuttgart heeft sinds 1286 al paarden, maar het huidige ontwerp werd in gebruik genomen in 1938.

Na de nederlaag van Duitsland in de Tweede Wereldoorlog in 1945 verdeeld, Sovjet-Unie, de VS, het Britse Rijk en Frankrijk Duitsland in vier administratieve zones. Het deel van de nieuwe (administratief Franse-beheerd) Duitsland werd Württemberg-Hohenzollern genoemd en ze maakten gebruik van een vereenvoudigde versie van het vroegere wapen van Volksstaat Württemberg. De hoofdstad van de deelstaat Württemberg-Hohenzollern is echter niet meer Stuttgart maar Tübingen. Stuttgart wordt de hoofdstad van de nieuwe staat van Württemberg-Baden, welke behoort tot het Amerikaanse beheerd Duitsland.

In mei 1949 zijn de Amerikaanse, Britse en Franse bestuurde delen van Duitsland hervormd in een nieuw land genaamd West-Duitsland. Na een referendum gehouden in december 1951, staten van Württemberg-Baden, Württemberg-Hohenzollern en Baden gestemd een fusie en een nieuwe staat van Baden-Württemberg werd officieel opgericht op 25 april 1952. Dit betekende het einde van het gebruik van het wapen nu zo vertrouwd voor elke Porsche bestuurder.

Toevallig schetst Ferry Porsche op dezelfde dag (25 april 1952) het eerste ontwerp voor het mogelijke Porsche logo. Hij tekende dit op een servet in een New Yorks restaurant waar hij zich bevond samen met met Max Hoffman, de Porsche importeur voor de Verenigde Staten. Er wordt gezegd dat Hoffman ook zijn aandeel in de oprichting van een Porsche logo had.


Wapenschild
Free People's State of Württemberg
1922 - 1945
Wapenschild
Stuttgart
vanaf 1938
Wapenschild
State of Württemberg-Hohenzollen
1945 - 1952
Originele Porsche schets
by Frans Zaver Reimpress
1952


(Bron: James Herne / Stuttcars.com)




(Bron: Porsche)



Het steigerende paard van Ferrari
"Is het paard van Ferrari hetzelfde als dat van Porsche"?

       


(Bron > Logo Design Love)



Dat er over een legendarisch merk als Ferrari allerlei verzinsels de ronde doen, is niet abnormaal. Zo is er bijvoorbeeld het fabeltje dat het steigerende paard in het logo verwijst naar het wapenschild van Stuttgart, de thuisstad van grote rivaal Porsche. Maar niets is minder waar. 

Hoe kan het dat ze beiden een steigerend paard gebruiken ?

Het heeft ook met de Wereldoorlog te maken, de eerste ditmaal. Daarin waren de Duitsers en Italianen nog niet zo’n goede maatjes als in de tweede Wereldoorlog. Er werd flink wat afgevochten, ter land, ter zee en in de lucht. 

Piloten voerden dodelijke raids uit met dubbeldekkers van hout en doek. Legenden werden daar geboren. Denk maar aan de Duitse ‘ACE’ De Rode Baron. Berucht en beroemd was die. Je werd ook pas een  ‘ACE’ als je 5 vijandige vliegtuigen uit de lucht had geschoten. 

Maar ook bij de Italianen waren er die hun tegenstanders lieten bibberen en beven. De Italiaan Francesco Baracca was zo’n  ‘ACE’ . Menig Duitse vliegenier kwam aan z’n eind door de kogels uit Baracca’s loop.




(De Italiaanse piloot Graaf Francesco Baracca)

Op een dag haalde Baracca een Duitser uit Stuttgart neer. Die had op z’n vliegtuig de beeltenis van z’n geboortestad staan. Een trofee die de Italiaan prompt op z’n eigen vliegtuig hing. Ook als boodschap wellicht en, ook omdat hij geloofde dat het hem geluk bracht. Hij werd in Italie een nationale held toen hij werd neergeschoten op 19 juni 1918 na 34 overwinningen. Hij was 30 jaar geworden.

Francesco Baracca had een springpaard op zijn vliegtuig laten schilderen omdat met zijn team, de "Battaglione Aviatori", een paardenregiment, de beste cavalier was in dat team. 
Het Ferrari paard was aanvankelijk in veel opzichten duidelijk verschillend van het originele paard van Graaf Baracca, met als opvallende detail de staart die in de originele Graaf Francesco Baracca versie naar beneden was afgebeeld. (zie ook de foto hierboven)

Dit  "steigerende paard" op het vliegtuig van Francesco Baracca was in het rood afgebeeld op een witte wolkachtige vorm. 
Het enige wat nu nog moest gebeuren was dat Enzo Ferrari en de familie Barraca elkaars pad kruisten. 

Dat gebeurde dan ook begin de jaren dertig. Ferrari was toen al succesvol in de racerij met z’n team Scuderia Ferrari dat voornamelijk Alfa Romeo’s inzette. Tijdens een evenement suggereerde de moeder en gravin van de Italiaanse oorlogsheld om het steigerende paard, de talisman van haar overleden zoon, op de flank aan te brengen op de wagens als geluksbrenger. Enzo, een bewonderaar, nam de voorzet meteen aan.

In 1932 verschijnt het steigerende paard op de flank van de Alfa Romeo’s die Scuderia Ferrari inzet voor Grote Prijs van Spa-Francorchamps. 
Enzo zette het paard op een schild met een gele achtergrond. Het paard werd zwart afgebeeld met de staat omhoog en het geel was de kleur van Maranello, waar het sportwagenmerk tot vandaag gevestigd is. Verwarring alom natuurlijk, want ook Stuttgart voert dit paard op z’n vlag met een gele achtergrond. 




Tot halverwege de jaren veertig gebruikt Ferrari de beeltenis op de sportwagens van de verschillende merken die z’n raceteam voert. Het merk Ferrari is dan nog niet gevormd. Maar wanneer in 1947 de eerste Ferrari met die naam wordt voorgesteld - de Tipo 125S - prijkt daar niet alleen de naam Ferrari, maar ook weer het zwarte steigerende paard op de gele achtergrond op. 

De rest, zoals men zegt, is geschiedenis.


Aanvullende info


Wapenschild Fam.Baracca

De 'Cavalino Rampante' dook voor het eerst op in 1929 om de Alfa Romeo's van Enzo Ferrari te sieren. De afbeelding verwijst naar het symbool dat ooit op het jachtvliegtuig van Francesco Baracca pronkte, een heldhaftige jachtpiloot uit de Eerste Wereldoorlog. Nadat Baracca niet minder dan 34 vliegtuigen uit de lucht had geschoten, sneuvelde hij. 
Na zijn dood hernamen zijn collega's het silhouet in het zwart als teken van rouw en vroeg Francesco's moeder aan Enzo Ferrari om het te gebruiken als geluksbrenger op zijn raceauto's.

Aanvankelijk werd het steigerende paard afgebeeld op een wapenschild vergezeld van de letters SF, voor Scuderia Ferrari. Sinds 1947 maakt men gebruik van een verticaal opgestelde rechthoek, zonder initialen en met integratie van de merknaam. De gele achtergrond verwijst naar Modena, de geboorteplaats van Enzo Ferrari. Het logo is doorheen de jaren nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Dit verhaal werd éénmalig gedeeld en bevestigd door Enzo Ferrari zelf. Hij ontmoette de ouders van de gevechtspiloot Graaf Francesco Baracca tijdens Wereldoorlog één in 1923. Deze heldhaftige man was van adel, zijn vader was Telling Enrico Barraca. Hij ontmoette ook gravin Paulina die Francesco's moeder was. Het was hier dat Ferrari eerst het steigerende paard zag. Het was het symbool dat op de romp van het gevechtsvliegtuig van Baracca was geschilderd.

Hij mocht het symbool pas gebruiken toen er elf jaar voorbij waren gegaan. Bij de eerste gelegenheid kreeg Alfa het symbool dat hij had, en won hij de race. Omdat hij geloofde dat het hem geluk had gebracht, bleef hij het gebruiken.

Ferrari heeft er een achtergrond van kanariegeel aan toegevoegd omdat het de kleur is van de stad van zijn geboorte, Modena. Hij voegde ook de letters SF toe die staan ​​voor Scuderia Ferrari. Dit symbool had nog meer betekenis toen Graaf Francesco Barraca op zeer jonge leeftijd stierf. Hij leidde verschillende dappere veldslagen voor de Italiaanse luchtmacht en werd neergeschoten na het voltooien van vierendertig zegevierende missies. Barraca was een nationale held en had een reputatie opgebouwd voor zijn dapperheid.

Baracca is misschien wel geïnspireerd geweest om het paard aan de zijkant van zijn gevechtsvliegtuig te schilderen toen hij het ontwerp zag op het vliegtuig van een Duitse jager die tijdens de oorlog was neergeschoten. Bovendien was de familie Baracca erg rijk en had ze een grote paardenstal. Ze waren fervente paardenliefhebbers. 






terug naar de nieuws index