GEPERSONALISEERDE NUMMERPLATEN     

 






Gepersonaliseerde nummerplaat




Voor de persoonlijke nummerplaten in België zijn (quasi) alle denkbare combinaties mogelijk, op voorwaarde dat u bereid bent om 1.000 euro neer te tellen.
Zo een gepersonaliseerde nummerplaat is redelijk kostelijk, namelijk 1.000 euro per stuk. 

We zien zo al de vreemdste combinaties opduiken, niet iedereen hoeft 007 in zijn nummerplaat. In de VS en in Groot-Brittannië zijn gepersonaliseerde nummerplaten al veel langer ingeburgerd. 
In de VS zijn persoonlijke nummerplaten goedkoop, maar in Engeland worden die per opbod aangeboden, en zo ontstaan er gekke toestanden.

Als wij 1000 euro veel vinden dan is dat klein bier in vergelijking met de bedragen die we in Groot-Brittannië zien.

De DVLA, de Britse DIV, organiseert regelmatig persoonlijke nummerplaat veilingen. In de 25 jaar hebben die de Britse schatkist al 2,5 miljard euro opgebracht. 


    (653.000 euro voor de nummerplaat '25 O')


Een verkoper die gespecialiseerd is in exclusieve oldtimers, had 653.000 euro over om de nummerplaat '25 O' op de kop te tikken. Die zal op de achterkant gevezen worden van een Ferrari 250 SWB die ooit van Eric Clapton was, en nu een nieuwe eigenaar zoekt.
Dezelfde dag nog werd de nummerplaat 250 L toegewezen. Die is bestemd voor een Ferrari 250 Lusso uit 1964. Smaak, het mag voor sommigen nog iets kosten.
'25 O' wordt daarmee de duurste nummerplaat tot nog toe want het is de eigenaars van de nummeplaten toegestaan om ze verder te verkopen. 



    (Afzal Khan bij zijn 'F1' kenteken)


En dan heeft Afzal Khan van het tuningbedrijf Kahn Design misschien wel goud in handen. Hij is namelijk de eigenaar van gepersonaliseerde nummerplaat  'F1', een nummerplaat die momenteel al een geschatte waarde heeft van een miljoen pond.
De overheid in Engeland kan op deze slimme manier extra inkomsten genereren door de meest gewilde kentekencombinaties per opbod te veilen.

Ondertussen zijn ze al ingehaald door de welvarende Emiraten. De echte knallers komen namelijk uit Abu Dhabi en Dubai waar het een statussymbool is om zo min mogelijk cijfers of letters op de plaat te hebben.

De tien duurste nummerplaten komen uit Abu Dhabi, dat zijn de supercars die rondhangen bij de Dubai Malls. 

Check ze hieronder:
Beginnend met nummering, het opschrift van de kentekenplaat, gevolgd door het land en de betaalde prijs in pond en omgerekend naar euro’s tegen de huidige wisselkoers.

#1: – 1 – Abu Dhabi. £7.250.000 (€8.410.000)
#2: – 5 – Abu Dhabi. £3.500.000 (€4.060.000)
#3: – 7 – Abu Dhabi. £3.000.000 (€3.480.000)
#4: – 9 – Abu Dhabi. £1.720.000 (€1.970.000)
#5: – 7 – Abu Dhabi. £1.580.000 (€1.830.000)
#6: – 18 – Hong Kong. £1.560.000 (€1.810.000)
#7: – 12 – Abu Dhabi. £1.240.000 (€1.440.000)
#8: – 99 – Abu Dhabi. £1.120.000 (€1.300.000)
#9: – 11 – Abu Dhabi. £1.100.000 (€1.280.000)
#10: – 55 – Abu Dhabi. £900.277 (€1.044.768)


 Saeed Abdul Ghafour Khourim met het nummer '1'


De nummer 1, met het kentekenopschrift “1”, werd in 2008 voor het astronomische bedrag van € 8.410.000 verkocht aan zakenman Saeed Abdul Ghafour Khouri. 
Zijn uitleg in deze 'kijk-mij-geld-hebben-aankoop': “I bought it because I want to be the best in the world.” 

De Nederlandse overheid bekijkt het allemaal een beetje afgunstig als ze zien wat zo’n opvallende kentekenplaat kan opleveren. Het probleem in Nederland is dat hun kentekensysteem namelijk in de verste verte niet op dat van de Belgen trekt.
In België hebben wij een persoonsgebonden plaat terwijl de Nederalnders het moeten doen met de kentekens die al op de bumpers van hun auto’s zitten. 

De overstap naar een nieuw persoonsgebonden kentekensysteem zou waarschijnlijk vele jaren in beslag nemen én een hoop geld kosten. Ook de administratieve rompslomp is waarschijnlijk niet te overzien omdat in Nederland de complete historie van een auto aan het kenteken gekoppeld is. Daarbij gaat het er niet alleen om of je keuring nog niet verlopen is, maar ook om eventuele openstaande wegenbelasting.

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015