Zeldzame "Barn Find" van een Porsche 911 2.7 Carrera RSH  

December 2016
Bron: Classic Driver

Foto's: Stefan Bogner

 






Barn Find van een verloren Porsche 911 2.7 Carrera RSH


Barn vondst beauty - Het ontdekken van een 'verloren' Porsche 911 2.7 Carrera RSH

Het is de droom van elke klassieke auto liefhebber om een verdwenen 911 te ontdekken, een echte "Barn Find". Dit overkwam Classic Driver en dealer Jan B. Luhn toen hij één van de zeldzaamste Porsche ontdekte in een Duitse schuur die ooit gebouwd werden, de 911 Carrera 2.7 RSH.

"Iedereen is van mening dat elke schuur en garage ondertussen zijn doorzocht en dat er geen verrassingen meer te ontdekken zijn" zegt Jan B. Luhn die onlangs deze Porsche 911 Carrera RS 2.7 ontdekte.
Het is één van de 17 die werden gebouwd in beperkte oplage om een homologatie te verkrijgen in Duitsland.
"Als je dergelijk zeldzaam en bijzonder stukje Porsche geschiedenis ontdekt heb je het gevoel dat Howard Carter moet gehad hebben toen hij het graf van Toetanchamon ontdekte." zegt Jan B. Luhn

Toen de deuren van de schuur opengingen werd deze mysterieuze metallic groene 911 zichtbaar. De 2.7 Carrera RSH is een van de meest zeldzame Porsches, samen met de G-Series 3.2 Carrera Club Sport en de 964 Carrera 4 Lichtgewicht, zo zeldzaam dat weinig mensen hebben gehoord van dit model. Dat is zelfs bizar gezien de 911 één van de meest populaire auto in de wereld is.

Doordat de 917 achterhaald was door de nieuwe regelgeving in 1972 besloot Porsche om voor een homologatie te gaan van haar 911 voor de GT Championship Group 4 categorie. Dit was echter geen eenvoudig proces. Om de opgelegde 960 kg gewicht eis voor de homologatie te behalen moest elke van de eerste (en vereiste) 500 Carrera RS ontdaan worden van alle overbodige zaken, waarna de wagen naar de plaatselijke autoriteiten in Stuttgart werd gebracht om te worden gewogen alvorens terug te keren naar de fabriek om verder te worden geconverteerd naar 'Touring' of 'Lichtgewicht' specificatie, klaar voor levering.

Slechts 17 eigenaars kozen ervoor om hun wagen in de ultra-light RSH specificatie te houden, dit om de 911 in zijn puurste vorm te ervaren. Zoals je kan verwachten werd de auto ontdaan van elke vorm van comfort en, dat mag je letterlijk nemen.
Weg tapijten, handschoen-box, deur-box, klok, gereedschap-kit, zonnekleppen; dunner plaatstaal werd gebruikt voor de body; stickers op de koffer klep en motordeksel in plaats van de glazuur badges; kleinere zes-inch Fuchs velgen....

De lijst van gewichtsbesparende maatregelen was lang, maar deze stripping was zeker de moeite waard, een "no-options" RSH tikte de weegschaal aan op amper 935 kg. Om dit in de juiste context te zien, de 2.7 Carrera RS 'lichtgewicht' woog 30 kg meer, terwijl de road-versie, het relatief luxe 'Touring' model 100 kg meer woog. 

Geleverd in mei 1973 werd deze bijzondere RSH besteld zonder optionele extra's. In 1982 werd het model verkocht aan zijn tweede en hedendaagse eigenaar, die verwijderde de 'ducktail' spoiler, veranderde de kleur van 'Viper' naar metallic groen en plaatste er een radio, klok, asbak en tapijten in. Dit zijn zaken die gemakkelijk kunnen worden teruggedraaid bij een eventuele verkoop aan een Die Hard persoon die terug naar het origineel basic model wil. In de afgelopen 35 jaar, heeft deze matching nummer auto nauwelijks 10.000 km afgelegd en is als zodanig opmerkelijk goed bewaard gebleven.

Om dergelijke verloren schat te ontdekken in een schuur is al zeer zeldzaam. De RSH is verantwoordelijk voor het verkrijgen van de homologatie van de 911 Carrera RS 2.7 en, hoewel het een relatief onbekende model in de wereld van Porsche is, is hij een beetje vergelijkbaar met de legendarische 911 R. 

We vragen ons af hoeveel er nog ergens verstopt zitten van de 17 die in totaal werden gebouwd, klaar om te worden gevonden.





















































































 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



2016