PORSCHE SEINFELD COLLECTIE  

11 Maart 2016

 






Veiling Jerry Seinfeld Collectie


Jerry Seinfeld gebruikte zijn verzameling Porsches onder meer in de productie van zijn format “Comedians in Cars Getting Coffee”. De verzameling van Seinfeld is volledig afgewerkt. Alle modellen zijn zo getrouw mogelijke gerestaureerd. 

Naar verluidt heeft Seinfeld te weinig tijd om in al zijn auto's te rijden maar volgens kenners heeft dit een andere reden.
De vraag naar oldtimer Porsches en hun prijzen gingen de voorbije jaren enkel in stijgende lijn, ook als gevolg van grote belangstelling van Chinese collectioneurs en miljonairs.
Waarnemers stellen nu dat de Seinfeld-veiling het einde van die hype zal inluiden.

Jerry Seinfeld voert zelfs in 2016 nog steeds de ranglijst met bestbetaalde komieken van zakenblad Forbes aan. De medebedenker en hoofdrolspeler van de sitcom Seinfeld verdiende tussen 1 juni 2014 en 1 juni 2015 omgerekend ruim 31,5 miljoen euro.

Zijn Porsche privé collectie telt 46 wagens.


Op 11 Maart 2016 werd in Amelia Island - Florida (US), door het veilinghuis Gooding & Company vijftien Porsches en twee Volkswagens van de komiek Jerry Seinfeld verkocht.
Zijn privé collectie bevat zesenveertig auto’s. In totaal brachten ze ruim 22 miljoen dollar op (zo’n 20 miljoen euro). Alleen een Porsche Carrera GT Prototype haalde zijn reserve niet en bleef onverkocht. 

Seinfelds topstukken hadden het moeilijk tijdens de Gooding & Company veiling op Amelia Island in Florida. Ze haalden vrijwel allemaal hun verwachte opbrengst niet.
De ster van de show had de Porsche 917/30 Can-Am Spyder uit 1973 moeten zijn, de verwachting was dat de klassieke racewagen tussen de 5 en 7 miljoen dollar (4,5 en 6,3 miljoen euro) zou opleveren, maar hij kwam uiteindelijk met veel moeite precies op 3 miljoen dollar (2,7 miljoen euro) uit.

Aan de andere kant werd Seinfelds Volkswagen Kever uit 1960 afgehamerd op 121.000 dollar (109.000 euro), waarmee de luchtgekoelde Volkswagen in één klap de duurste Kever ooit is geworden. 

Hieronder alle Seinfeld geveilde auto’s en wat ze hebben opgebracht.

 

Porsche 550 Spyder (1955) – 5.335.000 dollar (+/- 4,8 miljoen euro)

Volledig origineel en ongerestaureerd, dat is deze 550 Spyder. Enkel de laklaag werd één keer vernieuwd. 
De motor heeft bovendien slechts 16.500 kilometer op de teller staan. 
Tegelijkertijd is het een herkenbare wagen, omdat wijlen James Dean in eenzelfde model tragisch verongelukte.






Porsche 917/30 Can-Am Spyder (1973) – 3.000.000 dollar (+/- 2,7 miljoen euro)
(Geschatte waarde tussen de $5,000,000 en $7,000,000)

Een machine om u tegen te zeggen, dat is deze 917/30 Can-Am Spyder. 
Met zijn 5,4 liter boxermotor die goed is voor 1.580 pk is dit een waar beest op zijn verlengde wielbasis. 
Heerschappij is het woord dat je zoekt voor zijn prestaties in het Can-Am seizoen van 1973, want toen ie maar liefst 6 van de 8 races.






Porsche 718 RSK (1959) – 2.860.000 dollar (+/- 2,6 miljoen euro)
(Geschatte waarde tussen de $5,000,000 – $6,000,000)

Die 718 zal bij sommigen misschien een belletje doen rinkelen, want de nieuwste Boxster nam deze naam recent over. 
Een ode aan deze aerodynamische racer. Het exemplaar van Seinfeld is de 19de die ooit werd gemaakt, getuige het nummer op de zijkant. 
Onder de motorkap schuilt een 1,6 liter viercilinder van 160 pk.






Jerry Seinfeld legt uit waarom dit geen normale auto is.






Porsche 911 Carrera 3.0 IROC RSR (1974) – 2.310.000 dollar (+/- 2,1 miljoen euro)

Deze gele 911 werd gebruikt in de International Race of Champions (IROC). 
Coureurs als Peter Revson, Gordon Johncock en George Follmer namen in de IROC plaats achter het stuur. 
Nadien werd de 911 Carrera 3.0 IROC RSR ook nog ingezet in de IMSA Camel GT series.






Porsche 962C (1990) – 1.650.000 dollar (+/- 1,5 miljoen euro)

Deze 962C leeft op de geur van de uitlaatgassen en het hete rubber in een paddock. 
Deze Red Baron-uitvoering won in het jaar 1993 alsnog een wedstrijd in het Imsa GTP-kampioenschap. 
Opvallend want het was al het elfde jaar waarin de Porsche 962 in competitie trad. De meest succesvolle racewagen aller tijden.






Porsche 356 A 1500 GS/GT Carrera Speedster (1958) – 1.540.000 dollar (+/- 1,4 miljoen euro)

Van deze zeldzame 356 zijn er slechts 151 exemplaren gebouwd. 
Nog zeldzamer is de kleur, want het is de enige Carrera Speedster die origineel werd geleverd in dit Auratiumgruen. 
De auto werd recent nog gerestaureerd en sleepte meteen enkele prijzen in de wacht, waaronder Best in Class op de Quail Motorsports Gathering in Carmel Valley.






Porsche 911 Turbo 3.6 S Flachbau (1994) – 1.017.500 dollar (+/- 920.000 euro)

De Flachbau-naam duidt op de platte neus van deze 964 Turbo 3.6 S. 
Niet iedereen was fan van deze vlakke voorkant, maar dat maakt hem misschien net zo begeerlijk.






Porsche 911 Cup 3.8 RSR (1997) – 935.000 dollar (+/- 840.000 euro)

Dit type 993 RSR werd oorspronkelijk gebouwd voor de All Japan GT Series, maar dit kampioenschap vond uiteindelijk nooit plaats.
Vervolgens werd er geprobeerd om deze wagens aan de start te krijgen van het IMSA of de Le Mans Endurance kampioenschappen, maar ook dat was tevergeefs.






Porsche 356 B 2000 GS/GT Carrera 2 Coupé (1963) – 825.000 dollar (+/- 740.000 euro)

Om de 356-collectie af te ronden is er deze Coupe uit 1963. 
Een mooie klassieker. Na de B-generatie zou er nog een laatste C-generatie volgen van de 356.






Porsche 356 A Speedster (1957) – 682.000 dollar (+/- 565.000 euro)

De 365 was de eerste productiewagen van Porsche en kwam in 1948 voor het eerste uit.
Deze 365 A maakte deel uit van de tweede generatie, die gebouwd werd van 1955 tot 1959, en kreeg een verbeterd chassis en een 1600 cc motor mee.






Porsche 911 GT3 Cup 4.0 Brunos Commemorative Edition (2012) – 462.000 dollar (+/- 416.000 euro)

Er bestaan slechts vijf van deze gelimiteerde 997 GT3 4.0 Cup “Brumos Commemorative Edition”. De wagens zijn bovendien een eerbetoon aan het Brumos Team dat in zijn eerste seizoen de GRAND-AM GT Rolex Series-titel won.





Porsche 911 Speedster (2011) – 440.000 dollar (+/- 396.000 euro)

De laatste Speedster van het lot is een moderne jongen. 
Natuurlijk is ook deze een gelimiteerde versie. 
Er werden slechts 356 van gemaakt, een nummer dat je ondertussen al bekend in de oren klinkt. 





Porsche 911 Carrera Speedster (1989) – 363.000 dollar (+/- 327.000 euro)

Merk op dat er zo’n dertig jaar verschil zit tussen deze Speedster en de bovenstaande 365-Speedster. 
Deze open 911 uit de eightees is dan ook het eerbetoon aan de 365 uit de fifities nadat die zijn dertigste verjaardag vierde.







Porsche 597 Jagdwagen (1958) – 330.000 dollar (+/- 297.000 euro)

De vreemde eend in de bijt van de collectie als het op de looks aankomt. 
De 597 Jagdwagen moest indertijd een concurrent worden van Jeep en Land Rover. 
Net zoals vandaag met de Cayenne en Macan, was Porsche toen ook al meer dan enkel sportwagen.







Porsche 911 (1966) – 275.000 dollar (+/- 248.000 euro)

De oudste 911 in de collectie en dat in een kleur die alleen maar in de jaren ’60 te verkrijgen was. 
Deze maakt deel uit van de eerste generatie 911’s (1964-1968) die op de markt kwamen.






Volkswagen Kever (1960) – 121.000 dollar (+/- 109.000 euro)





Volkswagen Camper (1964) – 99.000 dollar (+/- 89.000 euro)






Porsche Carrera GT Prototype (2000) – niet verkocht
(Geschatte waarde tussen de $1,500,000 – $2,250,000)

We kennen allemaal wel de Carrera GT, de eerste echte supersportwagen van Porsche. 
Hier gaat het weliswaar om het Prototype en dat maakt hem nog net dat tikkeltje specialer.



 

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015