STROSEK 964 SPEEDSTER    

Bron: Classic Driver
Foto's:
Frederic Seemann

 






De Strosek 964 Speedster 3.8 uit 1994 aangeboden voor € 249.964
    



Alsof de Porsche 964 Speedster nog niet speciaal genoeg was heeft het Duitse tuning bedrijf Strosek een klein aantal van deze modellen onder handen genomen in de vroege jaren 1990 waarvan deze Polar Silver Porsche er ééntje is.


Ruime keuze?

Op een bepaald was er geen tuning bedrijf dat zoveel maatwerk en conversies aanbood voor Porsches dan Strosek Design, onder leiding van de gerespecteerde Duitse industrieel ontwerper, Vittorio Strosek.
In de vroege jaren 1990 werd de stijgende populariteit van de auto-tuning geboren en geïnspireerde ontwerpers zoals Strosek waren op zoek naar speciale auto's waarop ze hun individuele fantasie konden op uitwerken.


Plus-sized

De Strosek Mega Speedster was zo'n auto. De Mega Speedster is gebaseerd op de 964 Speedster (eigenlijk lijkt hij meer op een 993) en er werden er slechts 15 gebouwd in totaal waarvan er acht naar de VS werden geïmporteerd.
De wilde styling normen die werden gehanteerd door tuning bedrijven in de jaren tachtig waren eigenlijk overdreven en zou men nu fout noemen.


Veranderende smaak

Het lijkt bijna alsof de auto lijdt aan een allergische reactie, zoals de gezwollen aard van vrijwel elk paneel, versterkt door de kleine elliptische koplampen die bijna verloren lopen in de steroïde voorspatborden.
Het eerste wat in het oog springt zijn de marshmallow-achtige 'Fat Cars' Erwin Wurm's.
Als moderne klassiekers meer en meer worden gezocht denk ik dat we een opleving van de belangstelling voor deze zeldzame, links-veld tuning specials aanstaande zou zijn - een geweldige gedachte op zich gezien hoe, wanneer de smaak veranderd het invoeren van het nieuwe millennium, vielen zij volledig uit mode.


Californication

Sinds de allereerste 356, zijn Porsche Speedsters vooral populair in Californië en deze bijzondere auto is geen uitzondering. De fabrieks 964 Speedsters waren vrij snel uitverkocht in de VS, en deze auto - oorspronkelijk geschilderd in de Grand Prix White biedt een aantal gewenste modificaties die RS-stijl 
zitplaatsen en een limited-slip differentieel inbegrepen - werd vervolgens geproduceerd door de toenmalige-Strosek importeur Fred Opert, de zoon van een Indonesische miljardair die een voorbeeld van Strosek's Speedster had gezien
bij een honkbalwedstrijd. Het moet nogal een indruk op de jonge student hebben gemaakt die probeerde zijn naam te maken in LA.


Verpakking een punch

Als de styling packs een punch, dan neemt ook de motor: een 3,8-liter motorsport-afgeleide eenheid door Andial, ontwikkelen 300HP, die werd gedropt in slechts twee Strosek Mega Speedsters, waardoor deze auto nog exclusiever.
De auto bleef in Californië tot 2014 toen hij werd gekocht door de huidige eigenaar en keerde terug naar Duitsland.
Hij wordt nu te koop aangeboden door een Classic Driver dealer DLS Automobile en is naar verluidt zo origineel als de dag dat hij de Strosek fabriek verliet in Utting.
In veel opzichten grijpt deze auto terug naar de originele Speedster - een spartaans en losbandige roadster hoewel qua styling is het er misschien wat over.

Bron: Classic Driver
Foto's:
Frederic Seemann

 
   

   

   

   

   

   

   

       

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015