De Porsche 911 S 4 deurs Troutman & Barnes - 1967   

Foto Copyright
Porsche

 






De Porsche 911 S - 4 deurs - Troutman & Barnes - 1967

Een 911S 4 deurs werd nooit door de Porsche fabriek gebouwd maar wel door de Porsche fabriek goedgekeurd om deze te laten bouwen door de Amerikaanse Porsche importeur.



1952


Een van de eerste pogingen in 1952 door Porsche was het prototype van een vier persoons Porsche, bekend onder het typenummer 530. 
Op de basis van een 356 bouwde men een volwaardige vierzitter met een 60 pk motor. 
Het blijft echter bij een aantal prototypen en de wagen ging nooit in productie.


Prototype voor 4 personen Type N° 530. 




1957

In 1957 geeft Porsche opdracht aan het Zwitserse carrosseriebedrijf Beutler om een vierpersoons auto te bouwen. 
Deze auto wordt op de autosalon van Geneve in 1957 als Beutler-Porsche Spezial gepresenteerd. 

De auto is op een chassis van een VW kever gebouwd maar met een Porsche motor, wielophanging en remmen. Het uiterlijk van de auto lijkt in het geheel niet op een Porsche 356.

De Porsche-Beutler voor 4 personen Type N° 356B/1600. 




Tot een verdere samenwerking met Porsche komt het niet, maar Beutler gaat zelfstandig door met de bouw en verkoop van de auto. Ongeveer 10 auto’s worden er per jaar geproduceerd. Een tweede serie die vanaf 1960 op de markt komt kan ook als cabriolet worden besteld. Beutler waagt zich ook nog aan een vierpersoons auto op basis van een 356 waarvoor de wielbasis van de 356 met 20 cm verlengd wordt. 
De vorm van de 356 neus blijft bij dit ontwerp behouden. Voor de ombouw van een 356 tot een vierpersoons coupe of cabriolet moet in 1960 ca 20.000 Mark betaald worden. Ondanks de stevige prijs verkoopt Beutler toch nog ca. 60 exemplaren.






1960

Reeds in 1960 experimenteerde Porsche al met een vierzitter sportcoupé, onder de codenaam 754 T 7.

Prototype 4 personen Type N° 754 T7. 




Bij dit ontwerp, de opvolger van de 356 vind er een discussie plaats; wordt de nieuwe auto een 2 of 4 zitter. Eerst komt het ontwerp van “Butzi” Porsche (de 754 T7) met een wielbasis van 240 cm, ruim voldoende voor een vierzitter. Van dit model wordt een rijdend prototype gemaakt welke nu in het Porsche museum te bewonderen is. 

Maar uiteindelijk beslist Ferry Porsche begin 1962 voor een ontwerp met 220 cm wielbasis, een 2 zitter met net voldoende plaats voor twee noodzittingen achterin. De de T7 wordt het model 644 T8
die in 1963 werd ontwikkeld en op basis van dit ontwerp werd project Type 754 T7 beëindigd om zich verder te richten op het Type 644 T8, die in 1964 de 901 / 911 werd.


1965

Historiek van de 911S 4 deurs Troutman & Barnes
(ook bekend onder de code 67S)

William Dick, is een welgestelde Porsche Importeur & dealer van San Antonio, Texas en, zelf in het bezit van een aardige verzameling auto’s zoals een Beutler-Porsche, Ferrari, Maserati en een Rolls-Royce. Hij wilde zijn vrouw iets speciaals voor kerst 1967 geven, een bijzondere vierdeurs limousine op basis van een Porsche 911.
Dick stuurde daarom zijn algemeen directeur naar Italië met de taak verschillende coachbuilders te bezoeken met zijn idee om een vier-deurs Porsche 911 te bouwen. Slechts één van deze bedrijven nam zijn verzoek serieus en zo kwam hij terug met een aantal ontwerpen.



Een contactpersoon in de Verenigde Staten suggereerde aan William Dick dat de Coachbuilder Troutman & Barnes uit Culver City in Los Angeles wel eens het geschikte bedrijf was om een dergelijk project tot een goed eind te brengen.
En dat is ook precies wat er gebeurde.

Deze firma - met de hulp van de ontwerper Charles Pelly - stelt voor een standaard 911 gewoon te verlengen en deze van vier tegengestelde opengaande deuren te voorzien zonder het oorspronkelijke silhouet te veel te veranderen. Troutman & Barnes begonnen met als basis een nieuwe 911S uit 1967 en sneden hem volledig in de helft. De auto wordt ongeveer 53 cm verlengd, voorzien van een nieuwe verstevigde midden stijlen en achterstijlen waar de deuren kwamen en, een nieuw dak. 


 

De achterdeuren waren de standaard 911 voordeuren die omgekeerd werden gemonteerd aan weerszijden. Een omgekeerde linker voorportier werd het rechter achterportier en vice versa. De Porsche-fabriek maakte twee niet-verstelbare achterstoelen voor de auto.
Voor het interieur en de stoelen levert Porsche deze in de juiste oranje bruine kleur leder (dit was de favoriete kleur van de handgemaakte schoenen van Dick).

De achterstoelen zijn aangepaste en niet-verstelbare voorstoelen.  Verder wordt de wagen groen gespoten en krijgt een Sportomatic versnellingsbak en een airco. De Fuchs-velgen maken plaats voor stalen velgen die beter bij het ontwerp  passen. Voor kerst 1967 is de auto klaar om als geschenk te geven aan mevrouw Dick.



De Fuchs aluminium wielen werden vervangen door verchroomde stalen velgen met wieldoppen, deze gaven de wagen een meer geschikte sedan look. Andere luxe gadgets die werden geinstalleerd waren onder andere de installatie van elektromotoren voor de bediening van de ramen en deuren.

Dit Porsche model heeft uiteindelijk meer gekost dan een 4 deurs Rolls-Royce uit die periode. De Porsche fabriek toonde wel belangstelling maar was verder niet geintresseerd in een eventuele productie.
Helaas bleef het daarom bij deze "one-off" 4 deurs Porsche. Na enkele jaren in handen te zijn geweest van Dick Willam werd hij nadien verkocht.

De mooie 911S 4 deurs van William Dick gebouwd door Troutman & Barnes. 


Naast de verrassing voor zijn vrouw wil Dick aantonen dat er in Amerika een grote markt is voor een vierdeurs 911. Ondanks dat het Amerikaanse autoblad "Road & Track" in het maart nummer van 1968 een uitgebreid artikel wijdt aan deze speciale auto blijft het uiteindelijk bij één exemplaar. Porsche had geen verdere interesse.


Bestaat de wagen nog ?

Deze vierdeurs Porsche bestaat nog steeds en heeft in de loop der jaren verschillende eigenaren gehad die er hun eigen veranderingen aanbrachten. Zo is de auto momenteel bruin gespoten en voorzien van Fuchs velgen.
De originele 2 liter motor heeft plaats gemaakt voor een 2,7 liter en de Sportomatic werd ingewisseld voor een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De Troutman & Barnes 911 4 deurs jaren later in een bruine kleur en bruin interieur







.


 




1969


911 - prototype 4 zitter - Type B17 - 1970 by Pininfarina

De Pininfarina vierpersoons 911

Waarom Porsche in 1968 aan Pininfarina de ontwikkeling vroeg van een 4 zitter coupé is niet duidelijk.
Vermoedelijk speelde hier de concurentie en was er de noodzaak om een 2 + 2 te hebben voor de Amerikaanse markt, waar de Jaguar E type 2 + 2 al zeer succesvol was en de Lamborghini Espada ook al met een 2 + 2 op de markt zat.
Porsche wou hiermee een 4 persoons 911 ontwikkelen met als doel om een echte "familie sportwagen" te kunnen aanbieden. 

Porsche besluit in 1968 aan Pininfarina de opdracht te geven voor het ontwerp van een vierpersoons 911. Hiervoor krijgt Pininfarina een voorserie exemplaar van een 911S 2.2 ter beschikking met hydropneumatische voorvering.

In 1969 is het blauwe prototype gereed (Porsche Type N° B17). De wielbasis is verlengd tot 260 cm en de auto heeft een draaicirkel van 11.7 meter. Waarschijnlijk had Pininfarina een slechte dag bij het ontwerp want de achterkant is mede door het hoge dak aan de achterzijde nog al plomp uitgevallen. Door dit ontwerp hebben de passagiers op de achterbank echter wel voldoende hoofdruimte. 

Deze 100% "Werksprototype" 911 werd verlengd met 7 ½ inch / 190 mm en gaf meer beenruimte voor de achterpassagiers en tevens ook meer hoofdruimte die werd verschaft door een wijziging van de daklijn. De achterbanken waren standaard versies en de Porsche kreeg het nummer "915". De auto was 1.100 kg zwaarder dan het oorspronkelijke 180 pk "2.2 S" model waarop hij gebaseerd was. Het chassisnummer dat werd voorzien werd is  #320020.  

Het allereerste Pininfarina prototype had een verhoogd dak om de 4 passagiers plaats te bieden. 




De dak lijn werd door Pininfarina aangepast na opmerkingen over het lelijke model.


Bij het definitief Pininfarina B17 prototype ontwerp was de daklijn eleganter gemaakt. 





Het allereerste Pininfarina prototype B17 had nog een groot achterlicht blok. 
Dat werd nadien terug gewijzigd in een standaard versie.

 

De wagen was echter slecht afgewerkt toen hij werd afgeleverd aan Porsche en ook de kwaliteit van de carrosserie was zeer slecht. 
Hij had ook niet de juiste verhoudingen om mooi te zijn. 


Onderstaande foto is van 1974. De wagen was voorzien van ATS velgen, een 72S frontspoiler en had achteraan zijopeningen.




Ook de hoge achterlichten werden vervangen door de standaard Porsche achterlichten.

Onderstaande foto is van 1975 en hier was de wagen terug aangepast met Fuchs velgen.
Bemerk ook het "Pininfarina" script achteraan.






Een belangrijk nadeel van de verlenging was ook een verslechterde wegligging door dat nu 61% van het gewicht op de achteras komt te liggen en de vooras maar gering belast wordt. 
Bij Porsche besluit men met dit ontwerp niet verder te gaan en men besluit zelf een alternatief te ontwerpen; intern bekend als de "C20".




De "B17 Pininfarina" werd tegen de Porsche gewoonte in, wat zéér zeldzaam is voor een officiële Porsche prototype in November 1972 verkocht voor 27.750 Mark aan een grote Duitse Porsche handelaar. 
De wagen was toen donkerblauw van kleur, heeft de Hydromat hydropneumatische Komfort voorwielophanging (van de 911 E), 14 inch Fuchs velgen en de 180 pk 2.2 S motor.

In 1975 wordt de auto grondig gemoderniseerd: de originele 2.2 motor moet wijken voor een 2.7 exemplaar met 210 pk, alle chroomdelen worden zwart gespoten.
De oorspronkelijke 185 VR14 banden werden vervangen door 215/60 VR 15 banden en om die een plaats te kunnen geven worden de spatborden à la de Carrera RS verbreed en wordt er tevens een nieuwe voorspoiler gemonteerd. 
De originele Boge Hydromat hydropneumatische Komfort voorwielophanging (van de 911 E) werd vervangen door Konis.
Tot slot wordt de auto "giftgrün" / snakegreen gespoten. 

In 1977 komt de auto te koop voor 55.000 DM, echter zonder resultaat. Eind 1978 wordt de prijs verlaagd naar 29.000 DM en, in 1979 wordt de auto uiteindelijk verkocht aan een Zweedse handelaar die er 20.000 DM voor betaalt. 
Deze eigenaar heeft de wagen in 1993 terug laten overkomen naar Stuttgart voor de 30 ste verjaardag van de 911.
In 1993 reist de Zweed met de auto naar Stuttgart in verband met het 30ste geboorte jaar van de 911. Deze auto schijnt nog in Zweden rond te rijden.

Sinds 2009 heeft de wagen 63,700 km op de teller en bevindt zich bij een Zweedse eigenaar Nisse Nilsson uit Malmö en is niet meer te koop. 
De wagen werd sindsdien ook niet veel meer gespot.

De  "giftgrün" / snakegreen Porsche Pininfarina met brede wielkassen achteraan 






Hier werd de Porsche Pininfarina nog gespot op een Porsche meeting 





1970

Het Porsche ontwerp C20

Vermits Porsche niet tevreden was over de afwerking van Pininfarina besloot men daarom een eigen 4 zits 911 model te ontwerpen.
Dit werd de 911 / C20 die wordt gepresenteerd in 1970 met 2,2 cm meer wielbasis en in totaal nog eens 15 cm langer dan de B17.


Bemerk ook het "olieklepje" achteraan dat later ook zou toegepast worden bij de 911 2.4 uit 1972.


De lange versie die Porsche zelf ontwerpt - intern C20 - is in juli 1970 gereed. De wielbasis van dit prototype is 2615 mm, nog 15 mm groter dan de Pininfarina uitvoering: dus nog meer ruimte achterin maar wel een nog grotere draaicirkel van 12.1 meter. De gewichtsverdeling is iets beter dan bij de Pininfarina versie: 57% van het gewicht drukte op de achteras. 

Opmerkelijk is dat dit prototype al een “Ölklappe” in het rechter achterspatbord heeft; een constructie die pas in 1972 bij de seriemodellen wordt toegepast. Het Porsche ontwerp volgt qua daklijn meer de originele 911 vorm met als gevolg dat de hoofdruimte achterin zijn beperkingen heeft. In de loop van 1972 wordt ook dit project gestopt en de C20 verstoft in een hoekje. 

De rol van een familiesportwagen zal de nieuwe 928 op zich nemen is het plan. De C20 Porsche maakt nu deel uit van de Porsche museumcollectie. Opmerkelijk is dat deze daar als Porsche type N° 915 staat; het type nummer dat ook behoort aan de nieuwe versnellingsbak waar begin jaren 70 aan gewerkt wordt.

De Porsche 911 /C20 2 + 2
  



Het model werd echter nooit in productiegenomen als gevolg van een slechte slechte wegligging door de achtertrein.
Het C20 prototype verdween in het Porsche museum te Stuttgart waar het daar te bekijken is.  

 





De fabrieks prototype C20 getrokken in Werks 3
, bemerk ook het olieklepje achter de passagierszetel

Zelfs na alle pogingen van Porsche om een 4 zitter te ontwikkelen werd er nooit een 4 deurs prototype overwogen.

Het enige model blijft dus de Troutman & Barnes 4 deurs Porsche.


Dit uitzonderlijk 911S 4 deursmodel werd ook op schaal 1/18 te koop aangeboden
Een uitzondelijk model in gelimiteerde versie dat nu nog moeilijk te vinden is.
Limited Edition N° 0330 / 1000

Schaal: 1/18
Kleur: Groen



 

 

 


terug naar de nieuws index