5 BIJNA VERGETEN PORSCHES     

Bron: vrij vertaald uit (c) Classicdriver
Fotos: Classicdriver

 






1. Porsche Panamericana

In 1989 creŽerden Porsche medewerkers een extravagant cadeau voor 80ste verjaardag van Dr. Ferry.
Gedoopt met de naam Panamericana was het ook een technologische showcase van het bedrijf om steeds vooruit te denken. Deze Porsche stal de show tijdens de onthulling op de Frankfurt Motor Show.
Semi-open wielen, een omhullende body en een styling die voorbestemd was om nooit in productie te gaan maar het gaf Porsche de mogelijkheden van toekomstige ontwikkelingen voor de 911.
Een favoriet detail is het vereenvoudigde Porsche schild geŽtst in het loopvlak van de grotendeels blootgestelde banden.










2. Hispano AlemŠn Vizcaya 914/6 by Frua
 

Wanneer dit model in 1970 werd geÔntroduceerd, werd ook de Porsche 914/6 voorgesteld in Stuttgart maar de verwachte waardering kwam er niet. Eťn grote fan was alvast de Porsche importeur van Spanje, Werner Bernhard Heiderich. Een paar jaar voordien was hij al begonnen met het produceren van buggy's op de body basis van VW Kevers onder de naam Hispano AlemŠn. Hij deed beroep voor de styling diensten van de Italiaanse carrosseriebouwer Frua en produceerde een showwagen met de motor van de 914/6 die juist op tijd klaar was voor de Geneva Motor Show in 1971.
Een wigvormig ontwerp verwant aan de concepten van dat tijdperk. Porsche was geÔnteresseerd in het produceren van een beperkte oplage maar het mocht niet zijn. Heiderich en Frua raakten verwikkeld in een juridische strijd die niet werd opgelost en duurde tot 1976, het moment dat de 914/6 uit productie was gegaan.







3. Porsche T7 - The original

De 1959 T7, ook wel bekend als de 754 uit Stuttgar was ťťn van de oorspronkelijke prototypes van de 911 (op dat moment de 901). Getekend door FA "Butzi" Porsche, werd de front-end styling grotendeels overgedragen in de productie.
Butzi's vader Ferry was niet overtuigd door de styling van de A-stijl naar achteren. Butzi ging terug naar de tekentafel en creŽerde de klassieke Porsche 911 die we allemaal kennen.








   De Porsche T7 in het Porsche Museum te Stuttgart


4. Porsche 984 'Junior'
 
Voordat Porsche gezegend wordt met de bekende 6 cylinder boxer wordt eerst nog een viercilinder prototype voorgesteld onder de naam 984, ook wel bekend als de 'Junior' en maakte gebruikt van het 914/6 platvorm .
Ontwikkeld in het midden van de jaren '80, was het de voorloper van de eerste generatie Porsche Boxster en, het was ook een mid-motor roadster. In tegenstelling tot de uiteindelijke opvolger had het een opvouwbaar hardtop dak dat op dezelfde manier openging als een Ferrari 575. Slechts ťťn 984 werd er gebouwd en die staat momenteel in het Porsche Museum, samen met de Panamericana en de T7.











5. Porsche Tapiro by Italdesign

De Spaanse Porsche importeur was niet de enige opmerkelijke figuur die onder de indruk was van de styling van de 914/6.
Giorgetto Giugiaro die juist Italdesign had gesticht was een andere opmerkelijke figuur en voor het Autosalon van Turijn in 1970 presenteerde hij zijn visie van een moderne, mid-motor Porsche. De Tapiro gebruikt een 914/6 platform, maar was voor de rest uiterlijk onherkenbaar. Hij werd zo genoemd vanwege zijn gelijkenis met het tapir zoogdier, beiden delen een lange puntige neus en een hoge staart. Ook deze wagen was nooit voor de productie bestemd maar zou wel talloze andere ontwerpen beÔnvloeden: de Maserati Boomerang, Maserati Bora en Delorean DMC-12 hadden allemaal duidelijk sporen van deze trendy Porsche, terwijl de vlinder engine covers werden gerealiseerd in de productie van het formulier de Tomaso Mangusta.

















 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015

Laatste update :