PORSCHE 356 CARRERA ZAGATO    

 






De Porsche 356 Carrera Zagato Speedster 



De Porsche 356 Carrera Zagato Speedster uit 1958 is het enige aluminium body exemplaar



Deze 356 Speedster is de eerste re-creatie Porsche gemaakt door Zagato Classic uit Milaan voor een race klant Claude Storez in Parijs. 
De tailfins zijn bijzonder mooi en functioneel zoals ook de lager geplaatste voorruit.


De Porsche Carrera Zagato Speedster

Als je denkt bij het bekijken van de foto's hieronder hé, deze Zagato 356 Speedster heeft veel weg van een 550 Spyder, dan zit je wel juist. Door het gebruik van een nieuwe aluminium behuizing voor de 356 kon Zagato de auto zo gestroomlijnd maken als de meest succesvolle racer van Porsche (op dat moment), namelijk de 550.

Op de foto's hieronder zie je de clamshell (vinnen) van de Zagato langs de achterkant van de motorkap terwijl de Porsche 550 Spyder deze niet had.


        

Milaan December 2012. De Porsche Carrera Zagato Speedster is het laatste project van de Milanese Bouwer gepresenteerd onder de Zagato Classic-programma dat tot doel heeft speciale Zagato modellen éénmalig tot leven te brengen. 
Deze auto's werden gekenmerkt door een zeer specifiek ontwerp en vormen een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk.

Het werd opgericht door de Amerikaanse klassieke auto collector en Porsche piloot Herb Wetanson. Hij deelt zijn grote passie voor klassieke racewagens met zijn vrouw Olga die een Lancia Aprilia Sport van de Zagato Sanctie II-programma in haar bezit had.


De eerste Porsche Zagato


De originele Porsche Carrera Zagato Speedster is de eerste Zagato met een Porsche body van het merk die werd gebouwd in 1958 voor de Franse gentleman driver en deskundige Porsche piloot Claude Storez, één van de beste Franse piloten van die tijd.


   Claude Storez met zijn 550 A Spyder in 1957


Hij begon zijn carrière in de vroege jaren '50 en werd al snel een ervaren piloot. In het najaar van 1957 was hij op zoek naar een 356 voor het race seizoen van 1958. Hij plaatste een order bij Porsche AG voor een 356 A Speedster (de lichtste versie beschikbaar) met een Carrera motor en GS specificaties (de meest krachtige op dat moment). Ondanks dat deze auto zeer snel was wou hij toch nog een lichter en aerodynamische vorm van de body om maximale prestaties te bereiken.

Om deze reden benaderde hij Zagato wiens roem hij te weten kwam tijdens zijn deelname aan de Mille Miglia in het midden van de jaren '50.

Sinds de jaren '20 werd Zagato geprezen als de toonaangevend Italiaans carrosserie bedrijf voor de sport en race body's. Storez vroeg de Milanese Autobouwerr een licht aluminium body te ontwerpen voor zijn Porsche 356 Speedster Carrera.

Het chassis voor Storez zijn 356A kwam uit de Zuffenhausen fabriek en werd vervoerd naar Milaan waar de body werd geassembleerd einde augustus 1985. Aan het eind van die maand werd de kas teruggestuurd teruggestuurd naar het Porsche hoofdkwartier en werd daar de motor geïnstalleerd.


De Zagato technici creëerden een sport spider met 2 zetels, zeer licht en soepel. Deze spider was een hulde aan de 550 RS uit 1953 en de 718 RSK van 1957, maar ook van de RS60, RS61 en 356 Carrera Abarth GTL (body van Zagato) stijlen.

Vanaf de late zomer behaalde Storez vele succesvolle resultaten in Frankrijk. 

                


De carrière van Claude Sttorez werd plotseling beindigd op 7 februari 1959 als gevolg van een ongeval. 
De auto werd totaal vernield en verdween.




De wederopbouw

Omdat de originele auto niet meer bestaat is Zagato Classic met een team begonnen aan de reconstructie van de vormen van deze legendarische Porsche Carrera Zagato Speedster door het traceren van de geschiedenis. Officiële historische literatuur was natuurlijk belangrijk.

Om een perfect resultaat te bekomen wat betreft de exacte body gerealiseerd door Zagato in 1958 maakt het bedrijf gebruik van state of the art technologie in reverse engineering en fotometrische controle en wordt grote waarde gehecht aan handgemaakte carrosseriedelen. Deze worden vervaardigd door meester panel kloppers om zo een solide vorm te krijgen.

Het hele proces garandeerd hierdoor een reconstructie die 100% trouw is aan het origineel. 

   

 

 

  


terug naar de nieuws index




  
   

   

   



Copyright © 2015