PORSCHE SONDERWUNSCHE  

Bron: Eigenaar Porsche
Foto's: Eigenaar Porsche

 






Porsche 930 – 34 stuks uitgeleverd in 1982 waarvan 1 Flatnose conversie.


Onderstaand model betreft hier een originele 930 “Sonderwunsch” Porsche dewelke werd besteld in 1981 en geleverd in 1982.
Onderstaande Porsche is een one-off Flatnose conversie uitgevoerd door Porsche met normale fenders en met de serie 1 bumper geinstalleerd.




De wagen werd besteld bij Porsche in November 1981 door zijn eerste Duitse eigenaar (hij was toen 26 jaar) en werd geleverd in Mei 1982 in de kleur "Pearl Weiss metallic".
Op de documenten staat vermeld dat het een Turbo 930 betrof (de toenmalige prijs was 98129,35 DM) die onder handen werd genomen in de Porsche "special abteilung" met Z-antrag Nr. 272 
(Voorbereiding voor de montage van de Bug-spoilers en de zijdorpels plus ombouw van de Flat-nose naar gewone fenders.) 
Vermelde prijs  240.001,94 DM. 

Na de eerste 1000 Km werd de wagen verlaagd, dit werd uitgevoerd door Max Moritz. (Prijs 2343,96 DM)
De eigenaar bestelde toen ook nieuwe 9J Fuchs voor achteraan ipv de 8J Fuchs. De wagen heeft nu de 8J Fuchs in front en de 9J achteraan.





Alle documenten en facturen van de wagen zijn aanwezig sinds hij nieuw werd afgeleverd.

De eerste eigenaar verkocht de wagen na 15 jaar bij een kilometerstand van 20.000. In 1997 werd de wagen verkocht in Nederland aan de tweede eigenaar die de wagen 17 jaar in zijn bezit heeft gehad.
De huidige en derde eigenaar uit Nederland kocht de wagen en heeft momenteel niet veel km op de teller. 




De wagen heeft zijn ouderdoms "patina" maar heeft nooit een ongeval gehad. Hij werd herspoten 1979 omdat de "pearl pigments" en vernis na 15 jaar niet erg UV resistant waren en gele verkleuringen vertoonden aan de deuren. De huidige eigenaar kocht ook nieuwe banden want de Pirelli's P600 waren 20 jaar oud, zagen eruit als nieuw maar waren volledig uitgedroogd.


Als we het dashbord bekijken (foto hieronder) zien we ook dat er diverse modificaties zijn gebeurd door de Porsche “Sonderwunsch” afdeling.



De A/C controle unit bevindt zich op de plaats waar normaal de autoradio wordt geplaatst. Je ziet verder ook een volledige andere opstelling van toestellen. Let ook op de cassette houders. 



De centrale console van hierboven lijkt een beetje op de Gemballa Avalanche uitvoering uit dezelfde tijdsperiode.
Zie foto hieronder en bemerkt ook dezelfde plaatsing van cassette houders.





De wagen heeft een hoog Miami Vice gehalte wat zeker een trend was in de jaren 1982. Het is een back in time gevoel.




In 2014 bracht de eerste Duitse eigenaar een bezoek aan Nederland om zijn "baby" nog eens te zien.
Hij vertelde dat de 2 koplamp sproeiers op de bumper origineel waren maar in totaal bevinden er zich 6 koplamp sproeiers op de bumper voor de 6 lichten. 
De 2 koplamp sproeiers boven de bumper zijn wel uniek voor een 1 serie bumper !
De eerste eigenaar bestelde bij de “Sonderwunsch” afdeling ook de zwarte rubber strip dewelke over de bumper loopt.
Hij vertelde ook dat de wagen geen regelbare turbodruk heeft omdat de druk was verhoogd naar 1.15 bar samen met enkele andere Porsche modificaties naar +450 PK. 
Deze modificatie maakte deel uit van de "Leistungssteigerung package". 
450 Pk lijkt ons vrij veel en de beste manier om dit effectief te testen is op een vermogen bank.





Hetgeen de wagen uitzonderlijk maakt zijn de normale Turbo Fenders.
De meeste klanten kozen in de periode 1982-1983 de Flatnose versie, het is daarom ongewoon dergelijke wagen te zien met normale fenders en koplampen.






Alle knoppen en pook zijn bekleed met leder, de schakelring is doorstikt met blauw leder.
Het witte leder heeft een peer effect kleur en is niet het normaal wit dat je zou verwachten.
Het witte gedeelte met de knoppen in het midden van de console was de telefoon installatie.
De radio en cassette speler zijn van Alpine samen met diverse luidsprekers. Onder de zetels bevinden zich 2 bass reflex boxen met 4 speakers elk.





In de "performance handbook of Bruce Anderson second edition" staat een foto van dit uitzonderlijk model. 
Het is een werk foto van Porsche AG en tevens de Porsche van hogervermelde foto's. 

Het is spijtig dat het artikel in het boek niet volledig correct wordt weergegeven. De wagen was oorspronklelijk Flatnose bestellin die door de eerste eigenaar geannuleerd werd. 








Porsche prijslijst ‘Sunderwunsch’ programma 1985 – 911 Turbo Flachbau









 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   


Copyright © 2016