PORSCHE SONDERWUNSCHE  

 






Porsche 964 Turbo S Flatnose – 76 stuks geproduceerd.




In augustus 1993 liep de productie van de 964 op zijn einde, Porsche informeerde haar dealernetwerk van een definitieve en beperkte reeks speciale Turbo S Flachbau of Flatnose modellen dewelke door het Exclusive Department van Porsche zouden worden gebouwd.
Gebaseerd op de populaire Turbo 3.6 kreeg de Turbo S talrijke cosmetische en mechanische verbeteringen en, de meest in het oog springende was de beroemde Flatnose met pop-up koplampen afkomstig uit de 928/968-serie. Deze beperkte reeks werd ook gekenmerkt door bij Porsche Exclusive ontworpen voor- en achterbumpers, 959-stijl, achter ventilatieopeningen en een speciale body-kleur met achterspoiler en de unieke Turbo S badging.

  
Het hart van deze Turbo 3.6 S Flatnose was de high-performance type M64 / 50S motor, ontwikkeld voor het modeljaar 1994 en intern door de productiecode X88 aangewezen. De optie X88 was in wezen een fabrieks afgeleide motor van de 1993 IMSA 3.6 Turbo motor die door Andial was gebouwd voor het Brumos Racing Team.



Met een grotere turbo, herziene nokkenassen, herontworpen cilinderkoppen, bewerkte inlaat spruitstukken, aanpassingen aan de timing, werd de X88 motor begroot op 385 pk - een winst van 30 pk meer dan de toch al sterke Turbo 3.6. 
Afgezien van de interne wijzigingen aan de motor had de optie X88 ook een front-gemonteerde extra oliekoeler en vierpijps uitlaatsysteem. De fine-tuning resulteerde in een 911 supercar met hoge prestaties, een sprint van 0-100 km/h in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 175 mph.

Porsche bouwde slechts 76 modellen van deze 964 Turbo S 3.6 Flatnose die allen werden voltooid tussen november 1993 en januari 1994. Ondanks hun beperkte oplage werden deze Turbo S modellen gebouwd aangepast aan de specifieke eisen van hun 3 afzetmarkten.

De eerste groep, aangeduidt door code X83, werd speciaal gebouwd voor de Japanse markt. 10 auto's werden geconfigureerd met linkse besturing en identiek afgewerkt in Polar Silver Metallic en unieke Flatnose behandeling, gebruikmakend van de eerdere 930/944-stijl front-end gemaakt, samen met 930-stijl boxed rocker panelen en achter- kwartaal luchtopeningen. 

De tweede groep werd aangeduidt door code X84 en waren voorzien voor de rest van wereld modellen, 27 exemplaren werden gebouwd, 15 met linkse sturing en 12 met rechtse sturing. De X84 kenmerkte de meer moderne Flatnose behandeling, de meesten werden geleverd aan Singapore en Duitsland. 

De auto's in de derde groep, aangeduidt door code X85 werden gebouwd voor de Amerikaanse markt in een soortgelijke in stijl van de X84 (rest van de wereld modellen), maar met kleine cosmetische verschillen. 
In totaal werden 39 modellen van de X85 Turbo S 3.6 Flatnose gebouwd, de meerderheid in het zwart of Indisch rood.



Na de productie werden deze exclusieve Turbo S modellen verkocht aan de belangrijkste klanten van Porsche zoals Vasek Polak, de Sultan van Brunei, de NBA superster Michael Jordan e.a.
Vandaag de dag vertegenwoordigen deze zeldzame auto's de laatste evolutie van de originele luchtgekoelde Porsche Turbo lijn en de laatste achterwiel aangedreven Turbo modellen geproduceerd van 1975 tot 1994. Als bewijs van hun historische betekenis en belangrijke plaats in het bedrijf werd  een beperkt aantal modellen van deze Turbo S 3,6 Flatnose geselecteerd voor expositie in het Porsche Museum ter herdenking van de 25ste verjaardag van het Exclusive Department van Porsche.





De X85 Flatnose van de foto's met chassis no. 480.403 wordt beschouwd als het enige voorbeeld dat oorspronkelijk werd afgewerkt in Polar Silver Metallic. Zoals blijkt uit de fabriek productie codes werd deze auto oorspronkelijk uitgerust met een bestuurdersstoel met vier elektrische verstelbare lendensteunen, een zonnedak, 18" gepolijste driedelige Speedline wielen, wieldoppen met de Porsche kam, een Classic Grey lederen bekleding. 






Volgens het Flatnose register van Mark Smith werd de wagen van de foto's destijds verkocht voor $ 164,866.



Geproduceerd op 3 december 1993 werd deze Turbo S nieuw verkocht via Brumos Porsche en geleverd aan de eerste eigenaar Dr. Randall Riegler van Ponte Vedra Beach, Florida in Februari 1994. Er wordt aangenomen dat Dr. Riegler de Porsche meer dan twee decennia in zijn bezit had.
De Porsche werd uiteindelijk verkocht in het voorjaar 2014 aan een eigenaar in Zuid-Californië die reeds een waardevolle collectie bezat. Deze verkocht de wagen aan de bekende Jerry Seinfeld die de Flatnose heeft toegevoegd aan zijn Seinfeld Porsche collectie.

Deze Porsche Turbo S werd gebouwd door de Exclusive Department afdeling van Porsche en is in nieuwe staat met slechts slechts 12.545 mijl op de teller. Alle documenten zijn aanwezig, handboek, onderhoudsboekje, gereedschap, compressor e.a.

Zelden aangeboden op de open markt komt deze Porsche nu te koop voor verzamelaars. Een Porsche Polar Silver X85 Flatnose aangeboden uit de Jerry Seinfeld Collection mag zeker op veel belangstelling rekenen.

Deze Porsche wordt geveild op 11 Maart 2016 door Gooding & Company in Amelia Island. De verwachte prijs ligt tussen € 900.00 en € 1.200.00
 











  

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   


Copyright © 2016