PORSCHE EXCLUSIVE - BEPERKTE MODELLEN  

Augustus 2015
Bron: Total911

 






Zeldzame Porsche's gebouwd door de "Sunderwunsch" afdeling


Ontstaan uit de Sonderwunsch ('Speciale Wensen') afdeling die 237 Flatnose Porsche's 911 Turbo's heeft gebouwd, dit voor de release van de officieël erkende Porsche 930 SE, heeft Porsche Exclusive uit Zuffenhausenis zelden geziene craties op de markt gezet sinds 1983. Het gaat hier om zéér beperkte aantallen waardoor deze Porsches best als zeldzaam mogen betiteld worden.


Porsche 997 Speedster – 356 stuks gebouwd
Porsche 997 Speedster

Gebouwd in 2010 om het 25 jaar van Porsche Exclusive te vieren, de Porsche 997 Speedster volgt een lange traditie van alternatieve open 911's.






Porsche 993 Turbo S – 345 stuks gebouwd
Porsche 993 Turbo S

16 jaar gelden werd deze Porsche 993 Turbo S gebouwd door het Exclusive department van Porsche. De huidige waarde gaat boven de € 200.000.






Porsche 997 Sport Classic – 250 stuks gebouwd
Porsche 997 Sport Classic

The Porsche 997 Sport Classic werd in 2010 door het Exclusive department op de markt gezet, dit was het begin van het einde van de watergekoelde 911. 
Hij kreeg Fuchs velgen, een ducktail spoiler en ongebruikelijke deuk in het dak, geen ander model was zo speciaal als de Sport Classic.






Porsche 964 Turbo S ‘Leichtbau’ – 86 stuks gebouwd
Porsche 964 Turbo S Leichtbau

Als je de US versie 930S even wegdenkt dan is de Porsche 964 Turbo S de eerste wagen van Zuffenhausen die deze benaming mocht dragen.
Door 180 kg gewichtsbesparing werd de 964 Turbo S gerefereerd als  ‘Leichtbau’ of  ‘Light build’ dit dankzij de Porsche Exclusive afdeling






Porsche 964 Turbo S flatnose – 76 stuks gebouwd
Porsche 964 Turbo flatnose

Je ogen bedriegen je niet. Dit is geen Porsche 993 test exemplaar, dit is een geproduceerde flatnose Porsche 964 Turbo S. 
Deze ongewone 993 uitvoering en Exclusive experiment werd als viering van de originele 935 geinspireerde Flachbau 930S (Flatnose) van de jaren '80.





Voor een volledige artikel van deze 964 Turbo S Flatnose KLIK HIER




Porsche 930 LE – 50 stuks gebouwd
Porsche 930 LE

Een productie van een speciaal model op een tijds moment wanneer je dacht dat de 911 Turbo ging verdwijnen naar de geschiedenis boeken.
The Porsche 930 LE was een eerbetoon van het einde van een iconisch verleden. 
Porsche Exclusive reserveerde 50 standard 930 3.3s alvorens aan de volledige herbouw te beginnen van de agressieve body kit en extra vermogen.







Porsche 930 – 34 stuks uitgeleverd in 1982 waarvan 1 Flatnose conversion.

Het betreft hier een originele 930 “Sonderwunsch” Porsche dewelke werd besteld in 1981 en geleverd in 1982.
Onderstaande Porsche is een one-off Flatnose conversie uitgevoerd door Porsche met normale fenders en met de serie 1 bumper geinstalleerd.



Voor het volledige artikel van deze Porsche KLIK HIER
 




Porsche 964 Speedster Turbo-look – 15 stuks gebouwd
Porsche 964 Speedster wide body

Het betreft hier een zeer laag productie model van het Porsche Exclusive’s repertoire. 
936 standard 964 C2 Speedsters werden er gebouwd (oorspronkelijk werden er  3.000 gepland) waarvan er 15 wagens werden gereserveerd door de Zuffenhausen skunkworkers die de the wide Turbo body bouwden.







Porsche 993 Turbo Cabriolet – 14 stuks gebouwd
Porsche 993 Turbo Cabriolet

Wie weet of er een Porsche 993 Turbo Cabriolet is gebouwd? Vrijwel niemand. 
Nooit bekend gemaakt door Porsche, de Exclusive department maakte 14 van deze 993 open-top, air-cooled Turbos, gebruik makend van de Turbo motor van de voorgaande 964 3.6.






Porsche 991 Club Coupe – 13 stuks gebouwd
Porsche 991 Club Coupe

De enige huidige generatie Porsches 911, de Porsche 991 Club Coupe is, eigenlijk een 991 Carrera S met Powerkit en het Sport Design package. 
Afgewerkt in Brewster Green werden er 13 wagens geproduceerd om de 60 jaar te vieren dat de eerste Porsche Club werd opgericht in 1952.







Porsche 964 Turbo Cabriolet – 8 stuks gebouwd
Porsche 964 Turbo Cabriolet


Na de Porsche 930 Cabriolet van de jaren '80 zou een open Porsche 911 Turbo officiëel niet meer worden geproduceerd tot aan de voorstelling van de Porsche 996 versie aan het begin van de 21st eeuw. 
Porsche produceerde 8 van deze Porsche 964 Turbo Cabriolet. Hij is zo zeldzaam dat het Porsche online archive er zelf geen foto's van bezit!






Porsche 993 Speedster – 2 built
Porsche 993 Speedster

Porsche heeft toch nooit een 993 Speedster gebouwd? Verkeerd gedacht!
Porsche Exclusive kreeg de opdracht om 2 stuks 993 te bouwen die geinspireerd waren op de 356 Porsche.
Zo is de 993 Speedster ontstaan en gebouwd door Porsche.
Een groen model voor Ferdinand Alexander Porsche’s 60 ste verjaardag in 1995 en een zilver model voor Jerry Seinfeld in 1998.

 

Porsche 935 ‘Street’ – 1 stuk gebouwd
Porsche 935 Street

De eerste wagen gebouwd door de Porsche Exclusive afdeling (na Porsche’s formele erkenning van het "Sonderwunsch" programma) is tevenst de meest rare en zeldzame. Deze op de 930 gebaseerde Porsche 935 ‘Street’ was gebouwd voor Mansour Oijeh, stichtervan de TAG Group.
Van estetisch tot mechanisch, is deze wagen een stuk kunst en werd recentelijk aangeboden op een veiling.








  
  
One-off Porsche 964 America GS 3.8 met merkwaardige hard-top - 1 Stuk Gebouwd

De kans is groot dat je nooit van de Porsche 964 America GS hebt gehoord want deze auto is lang backstage gebleven.




Tiptronic

3.8 liter motorinhoud, 450 pk, 435 Nm koppel, een wagengewicht van minder dan 1.000 kg, Tiptronic-automaat, 14-inch keramische schijven en remklauwen met acht zuigers per klauw en héél véél titanium en koolstofvezel, het zijn in het kort de belangrijkste gegevens van deze uitzonderlijke 911. De auto werd in 1994 speciaal voor een Amerikaanse klant genaamd Robert Linton door Porsche Exclusive vervaardigd in Werk 1, de fabriekshal waar het Porsche-sprookje lang geleden begonnen is. De keuze voor een Tiptronic-versnellingsbak is opvallend. De meeste Porsche-puristen prefereren de handbak boven de tragere Tiptronic-automaat, maar de bak in de America GS is niet zomaar een Tiptronic. De bak is door Porsche blueprinted, wat betekent dat de beste onderdelen met de kleinste toleranties zijn gebruikt. Daarnaast is de bak op diverse punten verstevigd en voorzien van speciale software die ervoor zorgt dat de bak in de manuele stand niet zelf van verzet wisselt. Zo is het dus niet mogelijk dat de auto op een ongewenst moment, in een bocht onder belasting, schakelt.




 

Hardtop

Eén van de special features van de auto is de bijzondere hard-top die de cabriolet doet lijken op een coupé.

De speciaal door Porsche Exclusive ontwikkelde hard-top is voorzien van een schuifdak en achterruitverwarming.

De kap en de carrosserie zijn uitgevoerd in dezelfde kleur als de controversiële Panamericana conceptcar uit 1989. In het interieur voert ontwerper Harm Lagaay, toegerust met de taak de America GS aan te kleden, het thema van de Panamericana door met groen leer in combinatie met paarse accenten. 

Het zal niet ieders smaak zijn, maar het geeft wel de tijdsgeest van de nineties weer.









Rijdend lab

Ondanks het feit dat het een unieke 911 betreft, besluit eigenaar Robert Linton, specialist op het gebied van lichtgewicht toepassingen in de motorsport, de auto zelf verder te ontwikkelen. Linton sluit een soort ontwikkelingssamenwerking met Porsche met als doel de auto te voorzien van technieken uit de racerij om een zo laag mogelijk gewicht te realiseren. Bevindingen en resultaten van Linton worden teruggekoppeld naar Porsche. Door de jaren wordt de auto beetje bij beetje gemodificeerd met custom onderdelen gemaakt door Cartridge Limited, het bedrijf van Linton. Zo worden er koolstofvezel draagarmen gemonteerd, net als koolstofvezel eindpijpen voor de uitlaat, koolstofvezel ventilator voor de oliekoeler en airco-condensator, koolstofvezel luchtinlaat alsmede titanium in- en uitlaatkleppen, turbinewiel van de koppelomvormer en poelies. Zelfs de aftapplug van de versnellingsbak is van titanium. Als kers op de taart zijn de remklauwen gefreesd uit een massief blok van een aluminium-lithium legering. Maar liefst acht zuigers en vier remblokken per klauw!


Goedgekeurd door Porsche




Door alle aanpassingen weegt de auto minder dan 1.000 kilo. Een uitstekende prestatie, te bedenken dat de America GS een relatief zware Tiptronic-bak heeft en daarnaast is voorzien van airco en een volledig interieur. 

Volgens Linton kan het nog extremer door de deuren en andere carrosseriepanelen uit koolstofvezel te vervaardigen en het interieur te strippen. Een gewicht van minder dan 800 kilo zou dan moeten kunnen. 

Hoe dat rijdt? Helaas wordt de auto niet gereden. In 2005 was er een kilometerstand van slechts 350 mile op de tellers af te lezen. Als het aan Linton ligt, gaat hier geen verandering in komen. 

Volgens hem is de auto een showcase van wat Cartridge Limited allemaal kan, geen voertuig. Ik vraag me echter af hoe de verschillende onderdelen worden getest als er niet met de auto wordt gereden. 
Desondanks zijn alle modificaties gedaan met goedkeuring van Porsche. Het maakt het verhaal van deze uitzonderlijke 911 compleet.

(bron: Total911)





Porsche prijslijst ‘Sunderwunsch’ programma 1985 – 911 Turbo Flachbau









 

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015