BARNFIND VAN 60 CLASSICS - NO PORSCHE      

Bron: vertaald uit Classic Driver
Photos: Rémi Dargegen

 






December 2014 - Een ongelofelijke "Barnfind" ontdekking in een Frans kasteel.


Nergens waar ook ter wereld, zal nog zo'n schat worden opgegraven zegt Pierre Novikoff, auto-specialist bij Artcurial veilinghuis.
Hij is bezig met het beschrijven van een duizelingwekkende verzameling van 60 "Barnfinds" die in West-Frankrijk werden ondekt nadat deze 50 jaar verborgen lagen.

Daterend van het begin van de automobielgeschiedenis tot de jaren zeventig bleven deze auto's bleven gedurende een halve eeuw onaangeroerd.
Onder de ontdekking zijn enkele van 's werelds meest exclusieve en waardevolle voertuigen zoals de merknamen Bugatti, Hispano-Suiza, Talbot-Lago, Panhard-Levassor, Maserati, Ferrari, Delahaye, Delage, Facel Vega… de één nog legendarischer dan de andere. 
De waarde loopt in de tientallen miljoenen euro.

Alle voertuigen die werden ontdekt waren eigendom van de industrieël Roger Baillon. In de jaren vijftig en zestig een erg succesvolle Franse ondernemer met een transportbedrijf. 
Hij kocht meer dan 110 exclusieve auto’s in de hoop ze ooit onder te kunnen brengen in een museum. Maar begin jaren zeventig moest hij - na een grote zakelijke tegenvaller - noodgedwongen vijftig auto’s uit z’n collectie van de hand doen. 
De restauratie van de overige exemplaren kwam er nooit. Het museum evenmin. En de auto’s werden vergeten. Tot nu

Deze meneer was een serieuze autoliefhebber, zo exposeerde hij zelfs een roadster die hij zelf had gebouwd op de Paris Motor Show in de jaren 1950.

Deze auto's zaten verscholen in diverse bijgebouwen en onder geïmproviseerde schuilplaatsen - auto's zoals Bugatti, Hispano-Suiza, Panhard en Levassor, Delahaye, Delage, Maserati en Ferrari.
Er zijn ook verschillende Talbot-Lago T26S in de collectie, een van hen een zeer zeldzame Grand Sport Aérodynamique en een weelderige Cabriolet ooit eigendom van koning Farouk. 

Maar het zijn niet alleen de merken die tot de verbeelding spreken, vele komen van gerenomeerde carrosseriebouwers zoals Chapron, Million-Guiet en Saoutchik. 
In een garage werd één van de slechts drie Maserati A6G 2000 Berlinettas gevonden met een carrosserie van Frua, daterend uit 1956. 

Onder de modellen een aantal Talbot Lago’s T26, waaronder een Grand Sport Coupé met een koetswerk van de legendarische koetswerkbouwer Saoutchik, een Maserati A6G Gran Sport Frua die ruwweg een miljoen waard is en een Ferrari 250 GT SWB California Spider (één van slechts 37 geproduceerde exemplaren) met een waarde van meer dan 10 miljoen. 




Een mysterie voor merk historici.


Onder stapels tijdschriften, ontdekten ze iets nog spannender, de verloren Ferrari 250 GT SWB California Spider van Alain Delon.
Volgens het veilinghuis Artcurial heeft deze wagen en intrigerende geschiedenis.



De Ferrari 250 GT SWB California Spider auto waarvan de eerste eigenaar komiek Gérard Blain was. 
Blain verkocht de Ferrari aan acteur Alain Delon die meerdere malen gefotografeerd werd aan het stuur van deze Ferrari in 1964 samen met Jane Fonda (tijdens de opnames van 'Les Félins') en later door Shirley MacLaine aan de Côte d'Azur.






De Ferrari 250 GT California Spider van Alain Delon ?


Alain Delon en Shirley MacLaine zijn hier afgebeeld in 1964 om te worden gefilmd voor een scène in de film 'The Yellow Rolls-Royce'.
Waarom rijden ze dan in een Ferrari 250 GT California Spider?

'The Yellow Rolls-Royce' was een Britse film met Alain Delon en Shirley MacLaine staring Ingrid Bergman, Jeanne Moreau en Omar Sharif.
Tijdens de actie is een 1930 Rolls-Royce Phantom II te zien maar deze vooroorlogse auto's zijn niet snel genoeg voor Delon. 

Een film foto werd verspreid onder de druk van Alain Delon en Shirley MacLaine in een Ferrari 250 GT SWB California Spider, genomen aan de Franse Riviera.
De Ferrari gemeenschap zat al jaren met de vraag of deze Ferrari eigenlijk toebehoorde aan Delon of dat hij gewoon werd geleend van een rijke Ferrari eigenaar voor de film.
De geruchten en het mysterie van de herkomst de California Spider worden nu eindelijk na al die jaren opgelost.

 



Zelfs de vrouw van de oorspronkelijke verzamelaar wist niet of hij deze Ferrari 250 GT SWB California Spider had verkocht of nog steeds eigenaar was. Zelfs hun kinderen wisten niets over deze auto tot ze hem tegenkwamen een paar maanden geleden, verborgen onder die oude kranten. Dus het is niet verwonderlijk dat de verblijfplaats van deze belangrijke door Pininfarina ontworpen cabriolet tot nu toe een mysterie was voor merk historici.

Wat een ontdekking, nu is het afwachten welke reactie dit bij de verzamelaars zal teweegbrengen.
Op 6 februari gaat de ganse collectie onder de hamer. Alles in een ongerestaureerde, originele staat. Het zal aan de nieuwe eigenaars zijn om te beslissen om het model in z’n verweerde toestand te behouden, dan wel het te restaureren.
Alle wagens zullen worden aangeboden door Artcurial Motorcars op de veiling in het Retromobile Salon op 6 februari 2015, in Parijs.

 
Matthieu Lamoure, managing director van Artcurial Motorcars vergelijkt deze ervaring met Lord Carnarvon die het graf van Toetanchamon betrad.

Er is zo geen enkele "Barnfind" ontdekking meer gedaan van een volledige collectie sinds de Schlumpf Collection in Mulhouse. (KLIK HIER)
De magie van deze 60 mysterieuze mechanische wezens is meer als een gigantisch kunstwerk, een niet-gerealiseerde droom van de eigenaar. 

De volledige collectie omvat: 

Amilcar C6 berline
Amilcar CGS
Ariès coach
Auto Union cabriolet
Avions Voisin C15
Avions Voisin limousine C15
Avions Voisin C7 par Gallé
Ballot 8 Cyl limousine
Barré torpédo
Berliet coupé chauffeur
Berliet Type VIGB 10HP Taxi Landaulet
Bugatti 57 Ventoux
Citroën Trèfle
Delage D6
Delage D8 coach
Delahaye 135 cabriolet Faget Varnet
Delahaye 135 coach Chapron
Delahaye 235 coach Chapron
Delahaye 235 coach Chapron
Delahaye 235 coupé Chapron
Delahaye Type 43 coupé chauffeur
Delahaye GFA 148 L
Delahaye Type 43 camionnette
Delaunay Belleville limousine VL8
Facel Vega Excellence
Ferrari 250 GT California SWB
Ferrari 308 GTS i
Ferrari 400
Ferrari Mondial 3.2L cabriolet
Hispano Suiza H6B cabriolet Millon-Guiet
Hotchkiss cabriolet
Innocenti S cabriolet
Jaguar type S 3.4 L
La Buire 12 A
Lagonda LG45 cabriolet
Lancia Thema 8.32
Lorraine Dietrich B3/6 plateau
Lorraine Dietrich B3/6 torpédo par Grumman
Lorraine-Dietrich torpédo
Maserati A6G 2000 berlinetta Grand Sport Frua
Mathis cabriolet
Mathis FOH
Packard cabriolet Super Eight
Panhard-Levassor Dynamic berline X77
Panhard-Levassor Dynamic coupé X76
Panhard-Levassor limousine X72
Porsche 356 SC ex-Sonauto
Renault AX torpédo
Renault Vivastella cabriolet
Sandford cyclecar 3 roues
Singer Cabriolet
Talbot Lago 11/6 cabriolet
Talbot Lago Baby cabriolet
Talbot Lago Baby cabriolet
Talbot Lago Cadette 11
Talbot Lago coach
Talbot Lago T26 coach
Talbot Lago T26 Grand Sport coupé Saoutchik
Talbot Lago T26 Record coupé Saoutchik
Talbot Lago T26 cabriolet Saoutchik ex-Roi Farouk



Bron: vertaald uit Classic Driver
Photos: Rémi Dargegen

 

 

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   



Copyright © 2015