NIEUWS     

 




PORSCHE RESCUE 911

TOUR AMICAL - ZOUTE GRAND PRIX

ALLERLEI
REPORTAGES
MOVIES
  - Prijs voor Porsche Rescue 911 op de
      Classic Car beurs te Antwerpen
 

  - Hockey & Porsche Rescue 911
  - Avenue Optics & Porsche Rescue 911

+ + + + + +

  - Aankoop eerste Classic Porsche

  - Overzicht Originele Toolkits
  - Touramical (2018)
  - Touramical (2017)
  - Tour Americal (koppels) (2017) 
  - Touramical (2016)
  - Sardegn' Amical (koppels) (2016)
  - Touramical (2015)
  - Touramical (2014)
  - Tour Americal (2013)
  - Zoute Grand Prix (2012 & 2013)

+ + + + + +


ERWIN KOMENDA
(6.04.1904 - 22.08.1966)


De ontwerper van de VW, Auto Union race auto, Porsche 356, 550, Cisitalia, 911 en 904.

  - Wie ontwierp werkelijk de 911
  - Erwin Komenda de Secret History

  - Porsche Denies Accusations
  - Porsche History

  - Jerry Seinfeld Collectie
  - Porsche "Sonderwunsch" afdeling
  - Porsche Generations
  - Porsche TOP 10

  - Gepersonaliseerde Nummerplaten
  - Vrouwen en Porsche
  - Porsche interieurs

  - 1980 Porsche SC - L 3.1 Prototype
  - 1955 Porsche 356 - Continental
  - Porsche 718 RSK Spyder
  - Porsche 911R & 991R
  - Porsche Prototypes
  - Porsche Speedster overzicht
  - Porsche 356 in Tyrol
  - Porsche bij de rijkswacht  

  - Thriller gestolen Porsche 911T
  - Recordbedrag Porsche 911 S/T
  - Stan Townes Porsche
  - Taj Ma Garaj Collectie
  - Janis Joplin Porsche
  - Porsche Carrera Zagato
  - 5 bijna vergeten Porsches
  - Glöckler Porsche
  - Porsche B32
  - Porsche 911 HLS "Klappdach"
  - Porsche 930 Rinspeed Testarossa  
  - Porsche Strosek 964 Speedster  

  - Régis Mathieu collection
  - VIP 356

  - 901 Prototype - #13327
  - 901 Cabriolet - One Off
  - 959 Cabriolet - One Off

  - 911 RSH - One of 17

  - Barnfind 60 Lost Classics

  - Jean-Claude Killy & Porsche
  - Jozef Ganz - Het geheim
  - Manfred Hering


  - Leuke tip om je wagen te verkopen
  - Leuke Porsche filmpjes

  - Porsche Secret Warehouse
  - SC East African Safari Rally Car

  - 1991 Porsche 911, 
     Reimagined by Singer
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche 918 Spyder (2015)
     (Jay Leno's Garage)


De website van Porsche Rescue 911 kan links bevatten naar websites die worden beheerd door derden. Porsche Rescue 911 oefent geen enkele controle uit over de voornoemde gelinkte websites en wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot informatie, materiaal of inhouden die erop te vinden zijn, hun werking, beschikbaarheid, kwaliteit, wettigheid, betrouwbaarheid of nut, en wijst tevens elke verantwoordelijkheid af met betrekking tot de links die deze websites naar andere websites leggen. Voornoemde links worden u enkel aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
Porsche Rescue 911 aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.



(23.10.2017)
PORSCHE SOUND NACHT

Voor de zevende keer op rij was er op 21 Oktober 2017 wederom de bekende "Porsche Sound Nacht". 

Het Porsche Museum zal diverse race-auto's uit de bedrijfscollectie die ooit geschiedenis gemaakt hebben op circuits even tot leven brengen.
Voormalige en huidige Porsche deskundigen, racers en ingenieurs zullen weer aanwezig zijn.

De voormalige fabrieks racer en manager van het Ontwikkelings Center van Porsche AG Herbert Linge en Le Mans winnaar van vorig jaar, Neel Jani zullen samen terug te kijken op 60 jaar motorsport. 

Een Porsche 550 A Spyder uit 1956 van Racing legende Jürgen Barth, die 40 jaar geleden (1977) met Jacky Ickx en Hurley Haywood als winnaar van Le Mans uit de strijd kwamen zal zijn opwachting maken. Een audio van de toenmalige winnende auto, de Porsche 936/77 Spyder komt ook aan bod. De 911 Carrera RSR wordt gepresenteerd door de Nederlandse racerijder Gijs van Lennep, waarmee hij in 1973 de Targa Florio won. Met een record van elf overwinningen, kan Porsche terugkijken op de Siciliaanse wegwedstrijd als het meest succesvolle merk.

De voormalige Porsche ingenieur Norbert Singer, die in totaal 16 overwinningen op Le Mans heeft verwezenlijkt begeleidt de 911 GT1 uit 1998 op het podium. 
Later op de avond zullen nog de motor geluiden van de Porsche 906 Carrera 6 uit 1966, de Porsche 917 KH Coupé uit 1970 en de Porsche 908/03 Spyder (1970) te horen zijn. 
Andreas Preuninger, algemene projectmanager GT-voertuigen bij Porsche start deze avond de Porsche 911 GT2 RS (Type 991). Terwijl de Le Mans-winnaar Marc Lieb en GT Porsche fabrieksrijder Richard Lietz terugkijken op de GT-klasse overwinning van de Porsche 911 RSR in het jaar 2013 in Le Mans, de Fransman Romain Dumas, die in zijn actieve racecarrière voor Porsche alleen 8 algemene overwinningen op zijn palmares heeft en op de internationale 24-uurs race ook succesvol was met een 911 in de internationale rallysport met de Porsche 911 GT3 (Type 996).

(bron: Porsche.com)












back to index



(17.10.2017)
PORSCHE SPEEDSTER

Starke is een preparateur die geweldige replica’s bouwt van de mythische Porsche 356 Speedster op basis van een hedendaagse Porsche Boxster. Hij vraagt minimum 59.950 dollar voor een ombouw maar desondanks zijn deze versies een stuk goedkoper dan de originele 356 Speedsters.

De vraag is duidelijk groter dan het aanbod want een originele 356 Speedster kost vandaag een klein fortuin. Daarom is deze versie van Starke zo geliefd bij liefhebbers van klassieke Porsches met een iets bescheidener budget.

De preparateur start altijd met een Porsche Boxster van bouwjaar 1998 tot 2012 en de wagen wordt helemaal gestript. De nieuwe koetswerkpanelen lijken als twee druppels water op de 356 en ze worden – indien de klant dat wenst – gepersonaliseerd voor ze worden gemonteerd. Binnenin komt een minimalistisch dashboard en een meer moderne stijl met inbegrip van een navigatiesysteem.

(bron: gocar.nl)

























back to index



(17.10.2017)
ALLE DAGEN EEN ANDERE PORSCHE

Ben je een groot Porsche liefhebber, verdien je goed en kun je moeilijk kiezen? Dan heeft Porsche de perfecte dienst voor je. 

Ze noemen het Porsche Passport en het concept is even simpel als briljant maar voorlopig alleen beschikbaar in Amerika. Laat de langlopende leasecontracten voor wat ze zijn en wissel voortaan zo vaak als je wil van auto.

Wat Porsche Passport doet is je de beschikking geven over verschillende modellen voor een vast bedrag per maand. Via de app kies je welk model je nodig hebt en Porsche brengt hem bij je langs. Heb je de 911 wel gezien? Of ga je op vakantie en heb je meer ruimte nodig? Dan wissel je hem net zo gemakkelijk om voor een Cayenne.

Altijd de ideale Porsche voor de deur
Perfect als je wel het geld, maar niet de ruimte hebt. Deze dienst vereist namelijk wel een volle portemonnee. Je hebt de keuze uit twee verschillende abonnementen. De goedkoopste, genaamd Launch, kost $ 2000 per maand en eenmalig $ 500. Je hebt dan de keuze uit acht modellen zoals de Cayman, Boxster, Macan en Cayenne.

Vind je het modelaanbod te beperkt of niet spannend genoeg? Kies dan voor het Accelerate abonnement, waarmee je 22 verschillende Porsches tot je beschikking hebt. Je betaalt in dat geval $ 1000 extra, maar dan kun je dus ook kiezen uit de 911 Carrera (zowel hardtop als cabrio), Panamera 4S of de Cayenne S E-Hybrid.

Voorlopig alleen in Amerika
Goedkoop is de dienst dus zeker niet, maar je hebt verder gelukkig weinig bijkomende kosten. Belastingen, pechhulp, onderhoud; alles is inbegrepen. Er is verder ook geen maximaal aantal kilometers dat je mag rijden en de bezorgdienst van de auto is ook volledig inbegrepen. Het enige wat je nog wel zelf moet doen is betalen aan de pomp.

Porsche Passport is in eerste instantie alleen beschikbaar voor inwoners van de Amerikaanse stad Atlanta. Daar wordt de dienst op dit moment uitgerold en in de loop van volgend jaar willen ze dit gaan uitbreiden. Of Porsche Passport ooit ook buiten Amerika beschikbaar gaat worden, is nog onbekend. 

(bron: want.nl)
 







back to index



(12.10.2017)
GESTOLEN PORSCHE 911 930 TURBO

Plaat: O-AAZ-880

Chassis N° WP0ZZZ93ZF5000880

Plaats tussen 18u00 - 18u30 te Knokke Heist tijdens Zoute GP

Wie meer info heeft neem contact op met Kevin H +32 478 98 00 81

 






back to index



(02.10.2017)
Meer controle bij Oldtimers.

Oldtimers zijn populair, het tot tien keer goedkoper fiscaal regime voor auto’s die 25 jaar oud zijn doet oldtimers exploderen op onze wegen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan nieuwe regels voor ‘oldtimers’, voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn. De hervorming - waarbij wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen en ook frequenter gekeurd worden - dient mee om het fiscale misbruik in de categorie tussen 25 en 30 jaar aan te pakken.

Het misbruik werd in de hand gewerkt door een liberalisering in 2013. Voordien mochten voertuigen met een O-plaat zich alleen tussen zonsopgang en -ondergang maximaal 25 kilometer verplaatsen binnen het kader van een toegelaten manifestatie.

De belangenclub van oldtimereigenaars schat dat ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime.
Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden, het gebruik voor woon-werkverkeer en in een professionele context is wel verboden. 

Toch gebeurt dat massaal. De reden: een wagen met de status van oldtimer is vaak tot tien keer fiscaal voordeliger dan een normale wagen, ook al verschillen ze amper in leeftijd.
Door een achterpoortje liggen zowel de eenmalige inschrijvingsbelasting als de jaarlijkse verkeerstaks en de kostprijs van de verzekering - die vertrekt van het idee dat een oldtimer amper op de weg komt - veel lager.

Volgens berekeningen van de Vlaamse Belastingdienst betaalt een eigenaar voor een wagen met het bouwjaar 1993, afhankelijk van de verzekering, tussen 1.335 en 2.235 euro aan taksen en verzekering. Een auto van één jaar ouder - die als oldtimer kan worden ingeschreven - kost fiscaal 110 tot 380 euro.

Dat misbruik vertaalt zich in de cijfers. Het totale aantal oldtimers is gestegen van 190.620 in 2012 naar 259.531 vorig jaar, een toename met bijna 40 procent. De echte explosie zit in de modellen tussen 25 en 30 jaar, met een groei van 38.693 in 2012 tot 66.205 vorig jaar. Dat is net geen verdubbeling.

Vanaf januari 2018 mogen oude, vervuilende wagens met een hoge uitstoot het Brussels Gewest niet meer in. Opmerkelijk is een volledige vrijstelling voor alle oldtimers ouder dan 25 jaar.

In Antwerpen, dat zes maanden geleden begon met een ban op vuile wagens in de binnenstad, is strenger. Voor oldtimers met een leeftijd tussen 25 en 40 jaar is de zone binnen de kleine ring volledig verboden. Daar wordt maximaal acht keer per jaar een uitzondering op gemaakt, aan een dagtarief van 35 euro.

Een eerste overtreding levert een boete van 125 euro op, bij herhaling wordt dat 350 euro. Wie met een model ouder dan 40 jaar rondtuft, kan voor 180 euro per jaar vrij in de lage emissiezone rijden. De reden is de cultuurhistorische meerwaarde van de oudste categorie wagens. Meerdere oldtimereigenaars zijn intussen naar de rechter gestapt omdat ze in Antwerpen een volledige vrijstelling willen.

De vraag is of de Brusselse aanpak van oldtimers de lage-emissiezone niet gedeeltelijk ondergraaft.
De sector steekt niet weg dat het begrip oldtimer behoorlijk breed opgerekt wordt en dat er misbruik is. ‘De cijfers verdienen wat nuance’, zegt Peeter Henning van de belangenclub van oldtimereigenaars BFOV. ‘De overheidsdienst mobiliteit neemt elk voertuig ouder dan 25 jaar op in de statistieken, maar dat zijn lang niet allemaal oldtimers. Er zitten heel wat oude opleggers en tractoren bij die nog dagelijks gebruikt worden. Het aantal echte oldtimers met een O-plaat is beperkt tot dik 120.0000.’

Wallonië heeft in 2016 de jaarlijkse verkeersbelasting voor auto’s tussen 25 en 30 jaar opgetrokken van 36 euro naar het bedrag voor een gewone personenwagen. Het gevolg is dat veel Walen hun oldtimer hebben uitgeschreven en opnieuw hebben geregistreerd onder de naam van Vlaamse vrienden of familie.’

Toch is een groot deel van de piek te verklaren door misbruik, geeft de BFOV toe. 'Volgens ons ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime’, zegt Henning.

De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Er is al beslist de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven en recht krijgt op de fiscale korting geleidelijk op te trekken.

Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken. Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek - er is sprake van om de vijf jaar - moeten melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht.

Nu is de keuring alleen bij de inschrijving verplicht en daarna nooit meer. Dat moet het kostenvoordeel van een oldtimer verlagen, zodat de mensen sneller een recentere wagen kopen.
Er is haast gemoeid bij de nieuwe regeling. Die had van Europa eigenlijk al in mei dit jaar van kracht moeten worden, maar de regio’s hebben uiterlijk tot mei 2018 om zich in regel te stellen.

(Bron: De Tijd) 

 






back to index



(27.09.2017)
Een oud gegeven dat blijft ronddwalen, Plofmotoren bij een 996.

De krachtbron van de Porsche 996 3.4 heeft een slecht imago. Plofmotoren zouden het zijn. 

Klopt dit, gedeeltelijk, er zijn zelfs drie zwakke punten aan te wijzen en, ook de 997-motor blijft niet buiten schot. 
Dankzij een ingreep van 1695 euro behoort de achilleshiel van de 996 tot het verleden. Nou ja, gedurende 40.000 kilometer in ieder geval.


De maatstaf


De Porsche 911 wordt beschouwd als de maatstaf onder de sportwagens. Dat is voor liefhebbers van het merk een voldongen feit. Maar ook vanuit een meer objectief oogpunt bezien, heeft Porsche altijd topproducten gebouwd, met onvergelijkbare rijeigenschappen en een betrouwbaarheid die je normaal nooit zou associëren met snelle sportwagens. 

Die spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Porsches werd zelfs voor de hele industrie een criterium, wat het merk een onaantastbare reputatie heeft opgeleverd. Toch heeft het merk ook een paar minder goede producten afgeleverd met vooral motoren. De 2,7-motor was gemaakt van magnesium en dat materiaal vervormde snel, waardoor een lekvrije 2.7 Carrera zeldzaam is.

Ook de allereerste olielekkende 964-motor betekende een flinke smet op het blazoen van de 911. Doordat de cilinders van het – in principe onverslijtbare – Mezger-blok koud op het carter werden gemonteerd, was lekkage onvermijdelijk. Alleen een dure modificatie onder garantie kon de reputatie redden van de 964. 

De 993-motor was nagenoeg probleemloos, maar de 996-motor die daarop volgde was weer zo slecht dat opnieuw miljoenen moesten worden uitgegeven om blokken onder garantie te vervangen. Gelukkig voor Porsche kon het merk de problemen grotendeels onder de radar houden. Pas toen de problemen van de 996-motor voor het eerst naar buiten kwamen, stond de 997 al bijna in de showroom. Helaas bleek de motor van dat model nauwelijks beter.

De vraag is dan, hoe het mogelijk is dat Porsche bij de tot standkoming van de 996 opnieuw de reputatie van de prachtige boxermotor opnieuw in de waagschaal stelde.
Het antwoord is dat Porsche op een andere manier moest gaan produceren, om als zelfstandige sportwagenfabrikant te kunnen leven in een wereld van fusies en massaproductie. Met de 21ste eeuw en allerlei strenge milieuwetten in aantocht, was de luchtgekoelde motor aan vervanging toe. Het besluit om één platform te ontwikkelen voor twee geheel nieuwe modellen (de 996 en de kleinere Boxster), was behoorlijk controversieel, maar niet zonder succes want, met de twee nieuwe modellen verdrievoudigde de productie en wist Porsche zich verzekerd van winst. 

Ten opzichte van de oude luchtgekoelde boxer waren de nieuwe watergekoelde motoren krachtiger, zuiniger en schoner. De ontwerpers bedachten een nieuwe vormtaal, waarmee de nieuwe Porsches zowel vanbinnen als van buiten hypermodern waren. Sinds het verschijnen van de 928 in 1977 was dat niet meer voorgekomen. Porsche had zichzelf opnieuw uitgevonden.


Wendelin Wiedeking


Vanzelfsprekend zat er ook een minder positieve kant aan het verhaal. Doordat de nieuwe 911 in veel grotere aantallen werd verkocht en dus veel minder exclusief was dan zijn voorgangers, kregen kopers te maken met een ongewoon hoge afschrijving – hoewel de waardevermindering nog altijd minder extreem was dan voor veel concurrenten. 

Soms wordt weleens spottend gezegd dat Porsche alleen maar op watergekoelde motoren is overgestapt om geld te kunnen besparen. Waar zeker een kern van waarheid in zit. De productiefaciliteiten in Zuffenhausen, waar de luchtgekoelde motoren werden gebouwd, waren ouderwets en inefficiënt. Bovendien bestond er vanwege de steeds strengere emissie- en verbruikseisen geen mogelijkheid meer om de luchtgekoelde motoren nog verder door te ontwikkelen.

Binnen Porsche was de nieuw aangestelde topman Wendelin Wiedeking – die zonder overdrijven een standbeeld verdient als redder van het merk Porsche – zich er inmiddels van bewust, dat er totaal geen noodzaak bestond om bepaalde onderdelen te ‘over-engineeren’. Het idee dat een Porsche-motor twintig jaar probleemloos moest blijven lopen, was allang achterhaald. 

Van BMW’s sublieme zescilinder lijnmotor – die in de vorige M3 zelfs meer dan 105 pk per liter produceerde – werd dat immers ook niet meer verwacht. Zodoende veranderde de motorenbouw in een assemblageproces, waarbij losse, door toeleveranciers aangeleverde onderdelen en componenten werden samengevoegd, naar Japans model.

De nieuwe motoren waren echter niet vrij van kinderziektes. Het belangrijkste probleem – en feitelijk dé achilleshiel van de nieuwe watergekoelde 996-motor bleek al snel het tussenaslager, oftewel IMS-lager. Wanneer speling ontstaat op dit lager, kan de kleptiming veranderen. Wanneer dit gebeurt – zonder enige waarschuwing vooraf – kunnen de kleppen in aanraking komen met de zuigers, wat terminale motorschade tot gevolg heeft. Een symptoom van speling op het tussenaslager is metaalslijpsel in de motorolie. Dit zou je dan in het oliefilter moeten aantreffen. Als je inderdaad metaalslijpsel in de olie aantreft, ben je verzekerd van hoge kosten. De kans dat er metaalslijpsel door de hele motor circuleert, is torenhoog. Het kost zo’n 40 uur om de motor uit elkaar te halen, grondig te reinigen, een nieuw tussenaslager te plaatsen en opnieuw op te bouwen. Een vervangende motor inbouwen neemt zo’n 8 uur in beslag, wat afhankelijk van het uurtarief van je OPC (Porsche Centrum) een minder kostbare operatie kan zijn. Tarieven van een onafhankelijke Porsche-specialist kunnen lager uitvallen.


Polijstpasta

Onderzoek heeft uitgewezen dat het lager aan slijtage onderhevig is doordat het met een keerring geseald is. Deze gesealde, onderhoudsvrije lagers worden op vele plaatsen toegepast – zodat we onze auto niet meer om de haverklap met de vetspuit hoeven door te smeren. Merkwaardig is juist dat Porsche ervoor gekozen heeft om gesealde lagers toe te passen in het motorblok, waar spatsmering (met de motorolie uit het carter) altijd zeer effectief is gebleken. 

Het lager heeft een ingeperste keerring, waar het smeervet – in de praktijk – wel uit kan lekken, maar waar geen smeerolie in kan komen. Wanneer er nauwelijks meer vet in het lager zit, mengt dit zich met kleine stukjes metaal die van de kogels zijn afgesleten en ontstaat er een soort van polijstpasta. Het slijtageproces van het lager wordt nog versneld door de hitte die ontstaat door de wrijving. Vreemd genoeg lijkt dit verschijnsel vaker voor te komen bij auto’s met een lage kilometerstand of bij auto’s waarin doorgaans met lage toerentallen wordt gereden (waardoor de nokkenaskettingen onvoldoende olie doen opspatten die het lager kan binnendringen). Auto’s met een hoge kilometerstand lijken minder vaak last te hebben van een versleten tussenaslager.

Ook de astap waarop het lager is bevestigd krijgt het zwaar voor zijn kiezen. Doordat de tussenas een lang en behoorlijk zwaar onderdeel is, wordt het lager zwaar belast. Wanneer er speling op het lager zit, lopen de krachten zo hoog op, dat de astap uiteindelijk zelfs kan breken. Porsche heeft dit euvel onderkend en de astap gedurende de 11-jarige levenscyclus van de motor vier maal verstevigd. Het lager zelf is ook diverse keren aangepast, om uiteindelijk in een veel grotere maatvoering te worden gecombineerd met een veel dikkere astap. Hiermee heeft Porsche het probleem voor een groot deel uit de wereld geholpen, maar nooit helemaal opgelost.


Koelingsproblemen

Er wordt heel ingewikkeld gedaan over het IMS-lager en sommige modificaties zijn onnodig duur, het is eigenlijk niet duur voor een nieuw exemplaar. Na vervanging kan hij er weer 30-40.000 kilometer tegenaan. 

Helaas is dat niet het enige probleem van deze motoren. Een minstens net zo groot probleem vormt de koeling van de cilinders. De koelvloeistof komt via de waterpomp het blok binnen. De linker cilinderbank wordt prima gekoeld, want die zit het dichtst bij de waterpomp. Maar om de andere kant te bereiken, moet het koelwater door de motor en het carter om, cilinders 4,5 en 6 te koelen. Daar komt het water een warmtewisselaar tegen, een oliefilter en een oliekanaal ten behoeve van de krukas. Daardoor wordt het al wat warmer en bank twee wordt dus slechter gekoeld en, gaan die cilinders als eerste slijten. Meestal gaat cilinder zes, de moeilijkst bereikbare, er als eerste aan.”

Nog een bijkomend probleem bij de koeling is dat de thermostaat na verloop van tijd traag gaat reageren. Deze zit gemonteerd aan de kant waar de koelvloeistof gekoeld binnenkomt en dat helpt ook niet. Dat zorgt ervoor dat de temperatuur van cilinders 4, 5 en 6 te laat wordt afgeregeld, met als gevolg een extra hogere temperatuur en extra slijtage. De cilinder slijten hierdoor ovaal uit. Er kan dan uitlaatgas doorheen, waardoor er olie wordt weggespoeld, wat het proces alleen maar versnelt. En het gaat echt niet alleen om de eerste 3,4 motoren van de 996. Ook de 3,6 variant en zelfs de 3,8 van de 997 heeft met deze problemen te maken. Die laatste zelfs in extreme mate, omdat deze de grootste boring heeft en dus de meeste warmteontwikkeling.

Om de problemen met de thermostaat te voorkomen wordt deze verhuist naar een plek waar hij minder beïnvloed wordt door zijn omgeving. Tevens wordt de waterpomp aangepast. Er wordt een nieuw exemplaar geplaatst dat 22 procent meer opbrengst levert doordat hij sneller draait. Dit samen met de montage van een extra sensor in de radiateur om de temperatuur van de retourvloeistof te kunnen regelen. Daardoor schakelt de fan eerder in, waardoor de motortemperatuur veel langer constant blijft. 

Behalve het IMS-lager en de koeling, is er nog een derde probleem en dat betreft de carterventilatie. In het carter zit een zogeheten AOS, oftewel Air/Oil Separator. Die staat in contact met de bodem van het carter en zuigt de carterdampen af. Het systeem werkt met vacuüm, maar helaas werkt het systeem na verloop van tijd steeds iets minder goed en geeft na een jaar of tien het membraan in het AOS vaak de geest. Daardoor hopen zich meer dampen en olie zich op bij de inlaatspruitstukken. Dat is te zien aan een wit/blauwe rook. Wanneer je dan op de snelweg bij hoge toerentallen plotseling het gas loslaat, zuigt het hele inlaatspruitstuk zich vol met olie en dat komt vervolgens in de cilinders terecht. Dat kan leiden tot een hydraulische slag die ervoor zorgt dat er een cilinder openbreekt. 
Bij de 3,4-motor leidt het ook tot scheurende cilinderkoppen. De oplossing is eigenlijk belachelijk simpel, wanneer je de AOS aansluit op het luchtfilter in plaats van achter de gasklep is het hele probleem verholpen.

Het enige wat een echt terugkerende zwakke plek blijft, is het IMS-lager. Je kan dit best iedere 30-40.000 kilometer laten inspecteren. Vergelijk het met een distributieriem, die moet ook eens in de zoveel tijd worden vervangen. Echt duur is het niet, voor +- 800 euro heb je een nieuwe.

Verder is de 3,4-motor zwaar onderschat. Het is een goede auto en zeker met een handbak is het een prima 911. Je kan hem laten ombouwen van een 3,4 naar 3,8 liter. Dan heb je een MK1 met 350 pk. 


Mezger-blok

Bij de nieuwe generatie direct ingespoten motoren zijn de problemen goeddeels voorbij. Hier worden de nokkenassen direct door de krukas aangedreven. De tussenas is komen te vervallen. De nieuwe, direct ingespoten motor volgt het voorbeeld van de luchtgekoelde boxer, met krukaslagers die in het blok zijn gevat. Zodoende beperkt het probleem met het tussenaslager zich tot de motoren van de 996, de vroege 997 en de Boxster. De 996 GT2, GT3 en de 996 en 997 Turbo MK1 zijn eveneens gevrijwaard van IMS- en andere 996-ellende. Deze zijn voorzien van een zogeheten Mezger-blok, dat is gebaseerd op de luchtgekoelde motoren en zijn oersterk en nagenoeg onverslijtbaar.

Zodra de motorproblemen bij een 996 zijn verholpen zul je ontdekken dat ze enorm ondergewaardeerd zijn. Een echte Porsche voor relatief weinig geld dus.


Wat doet het tussenas lager?

De tussenas is net onder de krukas geplaatst en drijft met kettingen de nokkenassen aan. Hij draait met tweederde van de snelheid die de krukas draait en bedient de oliepomp. De watergekoelde motoren die gebaseerd zijn op het blok van de 964 en 993 (die de GT2, GT3 en Turbo-modellen aandrijven) hebben een relatief korte tussenas, die aan beide kanten wordt ondersteund door een oliegevoed glijlager (vergelijkbaar met een krukaslager). Een beproefde en betrouwbare methode. De motor van de 996 en de Boxster heeft een langere tussenas, waarop aan beide zijden een tandwiel zit. Elk tandwiel verzorgt de nokkenasaandrijving van een cilinderbank. Aan de (zwaarder belaste) koppelingszijde wordt de tussenas ondersteund door een lager. Dit lager is de bron van alle problemen met de tussenas. Minimale speling op de tussenas kan er al toe leiden dat de ketting ten opzichte van het tandwiel verspringt en dat daarmee de kleptiming verandert. Wanneer dit gebeurt – zonder enige waarschuwing vooraf – kunnen de kleppen in aanraking komen met de zuigers, wat terminale motorschade tot gevolg heeft. Het is lastig te voorspellen of en wanneer een IMS-lager eraan gaat. Wanneer in het oliefilter (bij vervanging) plastic of metalen deeltjes te zien zijn, kan dit een kapot lager betekenen. Wanneer een lager de geest geeft, gaat dit gepaard met een pijnlijk geratel van de motor. De motor is dan kapot en deponeert alle smeerolie mogelijk op de weg.
 
 
En de krukaskeering?

Een bekend (berucht) probleem van de 996 en (vroege) 997 is olielekkage via de achterste krukaskeerring. Deze keerring zit waar de versnellingsbak tegen de motor is geplaatst en heeft de taak om de motorolie binnen te houden. Wanneer je hier oliesporen vindt, is de kans groot dat de olie via de krukaskeerring uit de motor lekt. Hoewel vervelend, is olielekkage niet onoverkomelijk. De meeste eigenaren laten de lekkende keerring voor wat hij is en gaan pas over tot vervanging wanneer de koppeling versleten is. Dan moet de versnellingsbak toch van de motor afgehaald worden en kan de keerring gemakkelijk (en goedkoop) vervangen worden.
 
 
Hoe voorkom je problemen?

Problemen met de tussenas zijn nooit helemaal uit te sluiten, maar er zijn wel tips om het risico te beperken.

Olie verversen
Voor de latere modellen wordt een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer of twee jaar opgegeven. We willen u adviseren om het zekere voor het onzekere te nemen en de motorolie en het oliefilter elke 12 maanden of 20.000 kilometer te vervangen.
 
Motor opwarmen
Geef de motor de tijd om op te warmen en af te koelen. Door de motor eerst op bedrijfstemperatuur te laten komen voordat je hem zwaar belast, blijft de slijtage tot een minimum beperkt. Na een enerverende rit is het ook beter om de motor nog zo’n 30 seconden stationair te laten draaien, voordat je hem afzet.
 
Beknibbel niet op onderhoud
Houd uw auto in topconditie door de auto regelmatig te (laten) controleren op kleine olielekkages, de ontsteking enzovoorts. Houd u altijd aan de onderhoudsintervallen; ook al gebruikt u uw auto zelden, dat wil nog niet zeggen dat hij geen aandacht nodig heeft. Het zijn vaker de auto’s met een lage kilometerstand die problemen met het tussenaslager krijgen dan die met een hoge kilometerstand. Van tevoren valt niet te zeggen wanneer zich problemen met het tussenaslager kunnen voordoen.
 
Rijd hem als een Porsche
Dit zijn sportwagens die 280 km/h kunnen halen, geen zuinige boodschappenwagentjes. De motor kan zodoende best wat toeren hebben, boven de 2500 tpm blijft de oliedruk  hoog en dat vindt de motor het fijnst.
 
Gebruik dikkere olie
Porsche schrijft 0W40 voor, maar door 5W40-olie te gebruiken is de oliedruk wat hoger, met name wanneer de motor niet op bedrijfstemperatuur is. Zodra dat wel het geval is, zit er geen verschil in de viscositeit van beide oliesoorten.
 
Herken de probleemmotor
Wanneer je een Porsche 996 of 997 wilt kopen, kijk dan of de linker pijp zwart is aan de binnenkant (de pijpen lopen gekruist naar achteren). In dat geval kan dit duiden op problemen met de koeling en de cilinders. Een aankoopkeuring is een must en geen  slecht idee bij een auto met deze potentiële problemen.
 
Geef ‘m een modificatie
Voorkomen is beter dan genezen. Een modificatie van nog geen +- 1700 euro lost de drie meest voorkomende problemen op en zorgt ervoor dat je niet bij ieder rateltje hoeft te vrezen dat je motor ploft.

(Bron: Vierenzestig.nl)
 






back to index




(18.09.2017)
Leuke items.

Jerrycan Art Porsche gerelateerd.

Leuke hebbedingetjes waar de bekende Jerrycan de basis uitmaakt.
Als koffer, als decoratie of als bar, het kan allemaal.

Prijzen vanaf € 300 


 











back to index



(13.09.2017)
Rijkswacht & Rijkspolitie Porsches te koop.

Iemand in West-Vlaanderen is zijn verzameling beu en biedt zijn complete Rijkswacht / Rijkspolitie-Porsches te koop aan op Marktplaats.
De set bestaat uit vijf Porsches en één motor van BMW. De motorfiets ken je misschien nog van Blik op de weg.

Veel van de Porsches zijn compleet met accessoires zoals uniformen en helmen.
Wat kost het? Nader overeen te komen, staat erbij maar reken toch minstens op een half miljoen euro maar het dubbele kan ook.

In de nieuwsbrief van 3 Augustus 2017 maakten we ook al melding van een Belgische Rijkswacht Porsche 911 2.4 die te koop stond voor +- € 300.000.
Een bedrag waar ze niet direct voor staan aan te schuiven en die nog steeds te koop staat.








Een unieke verzameling van 6  "ex-RIJKSPOLITIE (RIJKSWACHT-GENDARMERIE) PORSCHE BRIGADE".

De verzameling bestaat uit:

PORSCHE 911 2.4S model F Coupé met schuifdak - ex-BELGISCHE RIJKSWACHT - GENDARMERIE (1973)
1 of 20 !!!
Terug naar origineel gebracht en aangeboden met uniformen en werkende attributen.
Belgische boorddocumenten. Porsche attesten en Vrijstelling Politie voertuig.

PORSCHE 911 G model TARGA 2.7 ex-NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE (1975) - kenteken 59-FN-91 - ALEX 12.97
Betreft een origineel exemplaar welke momenteel weliswaar door vorige eigenaar zwart gelakt werd.
Alle attributen om terug origineel te brengen aanwezig. Uniformen en helmen aanwezig.
Nederlandse boorddocumenten. Porsche attesten. Bij inverkeerstelling terug in Nederland helpen we voor de Vrijstelling Politie aan te vragen.

PORSCHE 911 G model TARGA 3.0 ex NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE (1980) - kenteken GB-99-GK - ALEX 12.80
Terug naar origineel gebracht en aangeboden met uniformen (o.a. pothelmen) en werkende attributen. 
Nederlandse boorddocumenten. Porsche attesten en Vrijstelling Politie voertuig.

PORSCHE 911 G model TARGA 3.2 ex NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE (1987) - kenteken RP-61-FX - ALEX 12.03
Terug naar origineel gebracht en aangeboden met uniformen (o.a. pothelmen) en werkende attributen.
Belgische boorddocumenten. Kopie Nederlandse boorddocumenten. Bij inverkeerstelling terug in Nederland helpen we voor de Vrijstelling Politie aan te vragen.

PORSCHE 911 G model TARGA 2.7 ex NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE (1976) - kenteken 36-NH-54 - ALEX 12.20 (staat niet op foto)
Staat momenteel klaar om afgebouwd te worden na nieuwe lakbeurt
Belgische boorddocumenten. Kopie Nederlandse boorddocumenten. Porsche attest. Bij inverkeerstelling terug in Nederland helpen we voor de Vrijstelling Politie aan te vragen.

PORSCHE 964 CABRIO 3.6 ex NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE (1994) - kenteken HN-FS-52 - ALEX 12.62
Terug naar origineel gebracht en aangeboden met uniformen (o.a. helmen) en werkende attriubuten
Nederlandse boorddocumenten. Porsche attesten en origineel onderhoudsboekje. 

BMW MOTOR ex NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE - ex TEAM BLIK OP DE WEG - ex Leo HAAS productiehuis Team Blik op de Weg (staat niet op de foto)
Nederlandse boorddocumenten. Terug naar orgineel gebracht en aangeboden met uniformen (o.a. helm).

bron topgear.nl






back to index



(13.09.2017)
Een Classic Porsche kopen anno 2017

Op 31.07.2017 hebben we een artikel geplaatst over "De Porsche 911 als belegging anno 2017" dat lager op deze pagina terug te vinden is.

Als je altijd al hebt gedroomd van het bezitten van een 911 blijft het nog steeds een goed moment om er één aan te schaffen. Misschien wordt het wel uw beste én uw leukste investering.
De zoektocht naar die ene perfecte 911 begint meestal op het internet. Een klassieke Porsche die in goede staat is, blijft een enorm leuk bezit en daardoor ook een waardevol bezit. 

Je vindt diverse informatie op de markt aangaande prijsontwikkelingen van (klassieke) Porsches maar de vraag blijft natuurlijk als je een luchtgekoelde Porsche koopt, hoeveel zou deze dan over 5 jaar waard zijn want, een luchtgekoelde Porsche 911 kan een indrukwekkend goede investering zijn.

Het internet is een praktische manier om zelf waardestijgingen en waardedalingen van auto’s te kunnen analyseren in de huidige markt en dit doe je door gebruik te maken van de grootste autoverkoopsites uit de verschillende landen.

Deze websites bieden je de mogelijkheid om gevonden auto’s te parkeren voor een langere periode en ze op deze manier op tal van aspecten met elkaar te vergelijken. Wanneer je dus een aantal Porsches wat betreft omloopsnelheid en waardeontwikkeling in de gaten wilt houden parkeer je deze bv. op een virtuele parkeerplaats, zo kun je door de tijd heen per land de waardeontwikkeling goed volgen en precies zien wanneer ze verkocht zijn, of de eigenaar de prijs heeft verlaagt of, misschien wel verhoogd.

Het vraagt wat werk en tijd maar op deze manier krijg je een zicht op de markt en zie je welk de stijgers zijn. Een luchtgekoelde Classic Porsche 911 kan een indrukwekkend goede investering zijn. Er is echter wel een verschil waarneembaar in de waardeontwikkelingen tussen de verschillende types. 

Wanneer je in de huidige markt een luchtgekoelde 911 gaat kopen krijg je al snel het idee dat je misschien toch wel wat teveel moet betalen. Laat de prijs geen ‘dealbreaker’ zijn, de Porsche moet uiteraard in een goede conditie zijn, dat spreekt vanzelf want, het zijn juist dat soort Porsches waar de waarde de betaalde prijs vaak het snelste weer inhaalt. We spreken dan toch van rendementen van 5% per jaar. 

Men dient echter altijd  voorzichtig om te gaan met speculaties. Er zijn de verschillen in de verkoopopbrengsten van land tot land, afhankelijk van de oorsprong van de auto. Op lokaal niveau hebben beschikbaarheid en bekendheid invloed op de waarde, elk voertuig heeft een bepaald imago en de geschatte waarde is afhankelijk van waar hij verkocht wordt. Daarom blijft een Europese Porsche toch de voorkeur genieten. Hoewel je soms interessante koopjes kan doen in een bepaald land, legt de import regelgeving ons ook beperkingen op. Verkopen naar een ander land gaat dan weer vlotter.
Let wel op want Porsches die je nog moet laten restaureren met uitzondering van de speciale modellen zijn niet altijd een goede belegging omdat de restauratiekosten zelden worden terugverdiend bij een verkoop.  







back to index



(09.09.2017)
Jaarlijkse Porsche Sound Nacht op 21 oktober 2017

De jaarlijkse en legendarische Porsche Sound Nacht wordt voor de 7de keer georganiseerd. Op zaterdag 21 oktober 2017 om 19.00 uur zal het Porsche Museum opnieuw de motoren van elf raceauto's van de collectie laten draaien, wagens die ooit geschiedenis schreven. Voormalige en actieve Porsche-deskundigen samen met rijders, evenals Weissach-ingenieurs, rapporteren over hun ervaringen.

De voormalige fabrieksrijder en operations manager van het ontwikkelingscentrum Porsche AG, Herbert Linge en de winnaar van Le Mans, Neel Jani van vorig jaar, zullen terugkijken op 60 jaar autogeschiedenis terwijl de motor van de Porsche 550 A Spyder uit 1956 op het scherm zal te zien zijn.

Jürgen Barth die 40 jaar geleden de Le Mans overwinning vierde, samen met Jacky Ickx en Hurley Haywood, waren de bestuurders van het winnende voertuig, de Porsche 936/77 Spyder.
De 911 Carrera RSR wordt gepresenteerd door de Nederlandse racer Gijs van Lennep, waarmee hij in 1973 de Targa Florio won. Met een record van elf overwinningen, kan Porsche terugkijken op het Siciliaanse wegwedstrijd als het meest succesvolle merk.

Voormalig Porsche-ingenieur Norbert Singer, die destijds betrokken was bij een totaal van 16 wedstrijden in Le Mans zal vanaf 1998 de 911 GT1 begeleiden op het podium.
In de loop van de avond wordt ook van de motor van de Porsche 906 Carrera 6 uit 1966 genoten, de Porsche 917 KH Coupé van 1970 en de Porsche 908/03 Spyder (gebouwd 1970) zullen ook te horen zijn.

Andreas Preuninger, algemene projectmanager van GT-voertuigen bij Porsche start de avond met de Porsche 911 GT2 RS (Type 991). Terwijl Le Mans-winnaar Marc Lieb en GT Porsche fabrieksrijder Richard Lietz terugblikken naar de klassieke overwinning van de Porsche GT11 in Le Mans in 2013, de Fransman Romain Dumas, die acht overwinningen in zijn actieve race carriere voor Porsche alleen heeft behaald in de internationale 24-uurs race en ook in een 911 in de internationale rallysport, de Porsche 911 GT3 (Type 996).

Voorverkoop van de beperkte tickets begint op 11 september om 9 uur per telefoon alleen via EasyTicket (Tel .: +49 711 2555-555).
De ticketprijs is 25 euro voor een staanplaats en 40 euro voor een zitplaats op de tribune.

(Bron: Porsche)










back to index



(08.09.2017)
Elektrisch aangedreven E-type Series 1.5 Roadster

Geen Porsche nieuws maar wel nieuws uit de Classic wereld en, niet van het minste.

Jaguar Land Rover (JLR) presenteert een volledig elektrisch aangedreven E-type Series 1.5 Roadster en noemt het de Jaguar E-type Zero.

De E-type Zero is gerestaureerd en technisch gemoderniseerd in de Jaguar Land Rover Classic Works in Coventry, niet ver van de plaats waar de E-type oorspronkelijk werd gebouwd. Volgens Jaguar rijdt de E-type Zero als een klassieke E-type, maar dan wat sneller. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur vergt slechts 5,5 seconden, ongeveer een seconde minder dan een originele E-type Series 1. De specificaties lijken origineel, afgezien van de elektrische aandrijflijn en de LED-koplampen. Maar er zijn ook flink wat instrumenten aangepast en check dat dashboard.

Je kan het mooi vinden, je kan het ook heiligschennis noemen. Net zoals sommige mensen het vreselijk vinden als een tuner zich uitleeft op een nette/standaard auto.

Jaguar gaat vanaf 2020 los met elektrische aandrijvingen, dus hebben ze bij deze E-type Zero alvast een speciale elektrische aandrijflijn ontwikkeld, met een vermogen van 220 kW. Het lithium-ion-accupakket heeft dezelfde maten en hetzelfde gewicht als de zescilinder XK-motor die oorspronkelijk in de E-type was gemonteerd. 

De specialisten die de elektrische aandrijflijn voor de E-type Zero ontwikkelden, hebben ervoor gezorgd dat die precies past op de plaats van de originele motor. De elektromotor en de reductiebak liggen direct achter het accupakket, precies op de plaats van de oorspronkelijke transmissie. Een nieuwe aandrijfas voert de aandrijfkrachten naar het originele differentieel en de eveneens originele eindoverbrenging. Het totale gewicht is 46 kilogram lager dan het gewicht van de originele Jaguar E-type Roadster.

Doordat de elektrische aandrijflijn bijna dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht heeft als de oorspronkelijke benzinemotor en transmissie, was het niet nodig de originele carrosseriestructuur van de E-type te wijzigen. De wielophanging en de remmen hoefden evenmin te worden aangepast, wat de ombouw van de auto en de homologatie ervan vereenvoudigde. 

De E-type Zero rijdt, stuurt, remt en voelt precies zoals een originele Jaguar E-type. Ook de gewichtsverdeling is ongewijzigd. 

Een video bekijk je HIER

(Bron: The Verge & Autoblog)















  

(Bron: The Verge & Autoblog)






back to index



(06.09.2017)
De vliegende Citroëns van Jacob Munkhammar

Als je klassieke persfoto's neemt, en overal de wielen onderuit shopt, dan krijg je een bonte verzameling van retro-zweefmobielen.

De Zweedse artiest Jacob Munkhammar heeft zich in zijn fotocreaties voornamelijk laten leiden door klassieke Citroëns (hoewel hij ook zijsprongen maakte).
Los daarvan is dat dit frisse en originele kost is en, vakwerk bovendien. KLIK HIER

Wielen weg photoshoppen is een populaire bezigheid want blijkbaar is hij niet meer alleen, zie ook Sylvain Viau.




  

(Bron: Autoblog NL)





Meer klassieke Porsche kunst

KLIK HIER



(Bron: Etsy.com)








back to index



(05.09.2017)
Porsche Veiling RM Sotheby's Londen

Op 6 September 2017 wordt op de veiling van bij RM Sotheby's London 2 speciale Porsches aangeboden.
Een voorbeeld van de jaren '80 tuning op zijn best, een samenwerking tussen Gemballa en RUF.



Het eerste model is een Porsche Gemballa "Avalanche". Origineel met minder dan 13.800 mijl.
Chassis nummer. WP0ZZZ93ZGS000145 - Motor nr. RUF-903-5-2-087

Er werden er 15 van geproduceerd. 

Ondanks de feit dat de Porsche 930 Turbo één van de snelste en meest gewaardeerde sportwagen van de jaren tachtig was, kwam er in deze periode een markt voor gespecialiseerde tuners waarbij RUF en Gemballa de meest bekende waren. Strosek nam in de jaren '90 het 964 model onder handen.

Gemballa is in 1981 opgericht door Uwe Gemballa, een ingenieur die begon met het creëren van aangepaste interieurs en een sterke interesse had in de aerodynamica en bijbehorende aftermarket producten. Gemballa kreeg aandacht door zijn aanpassing op basis van de Porsche 930 en kreeg al snel reacties van schandalig en afgrijselijk ontwerp en prestaties. Je bent voor of tegen, het blijft speciaal.

De Gemballa "Avalanche", samen met zijn open broertje, de Gemballa "Cyrrus" debuteerden in 1985. Met een prijs destijds van 390.000 DM (bijna $ 700.000 in 1989) was het duidelijk gericht op een welstellend publiek die graag met rijkdom wilden opvallen. De beroemdste eigenaar van een "Avalanche" was Vanilla Ice. 

Elke "Avalanche" werd uitgebreid aangepast door Gemballa met vrijwel unieke body panels rondom en op maat gemaakt interieurafgewerkt in zwart leer om het metallic wit van de buitenkant te compenseren en uitgerust  met de nieuwste technologie voor die tijd. 
Mechanische wijzigingen werden door RUF behandeld, waarbij de wagen werd afgestemd op de wensen van de klant.

Als één van de 15 geproduceerde was onderstaande "Avalanche" uit 1986 één van de laatst gebouwde. Met de betrokkenheid van RUF bij het project.
Het is bekend dat deze "Avalanche" een RUF motor heeft met 375 pk. Door de lage km stand (minder dan 13.800 miles) wordt deze voor de Amerikaanse markt gemaakte "Avalanche" aangeboden en is dit een unieke zeldzame kans om een belangrijke legende van de jaren tachtig te bezitten.


De wagen wordt op woensdag 6 september 2017 geveild en de geschatte prijs is tussen 145.000 en 180.000 pond


















(Bron: RM Sotheby's)



Gemballa "Cyrrus"

Nog een buitengewoon voorbeeld van een extravagante Gembala uit de jaren '80 en, tuning op zijn best. De Gemballa "Cyrrus".
Dit origineel model heeft minder dan 19.400 mijl op de teller. Er werden er maar 10 van geproduceerd.



Deze Gemballa "Cyrrus" cabrio versie die samen met zijn Turbo broertje, de Gemballa "Avalange" debuteerde in 1985 was ook gericht op een welstellend publiek dat graag opviel.
Elke "Cyrrus" werd uitgebreid aangepast door Gemballa met unieke body panelen rondom en een op maat gemaakt interieur.

Deze "Cyrrus" uit 1986 Cyrrus heeft als basis een 930 Cabrio. Net als de vorige Gemballa creatie kreeg ook deze Gemballa "Cyrrus" een op maat gemaakt interieur in wit met een 8 cassette wisselaar onderaan het dashboard en met besturingsknoppen op het stuur. 

Deze "Cyrrus" was uitgerust met BBS velgen en een driedubbele Gemballa uitlaat. 

Origineel en met bekende historiek, minder dan 19.400 mijl, wordt dit zeldzame model aangeboden met een geschatte prijs tussen 125.000 en 160.000 pond.




















(Bron: RM Sotheby's)


 






back to index



(31.08.2017)
The 901 - 01

Als er iets uit een Porsche 911 kan worden gereïncarneerd, wat zou het zijn?
De beste keuze zou waarschijnlijk een horloge moeten zijn, en de vier heren achter het REC-bedrijf hebben deze taak op zich genomen.

Het concept van REC's nieuwe 901 collectie horloges gemaakt en geïnspireerd door luchtgekoelde Porsche 911's kwam op basis van een publieke stemming die op de website van het bedrijf werd uitgevoerd.

De 901 is geen fout maar verwijst naar het begin van de geschiedenis van 911 toen het oorspronkelijk de 901 werd genoemd.
In een 44 mm vierkante roestvrijstalen behuizing, Miyota kaliber 9100-beweging en een reserve van 40+ uur, bevat elk stuk ook unieke onderdelen die gerecycleerd zijn Van een Porsche 911, dit met een gerepliceerde auto-VIN-tag als een herinnering aan het leven dat het al leefde, elk stuk met een eigen uniek verhaal. Verkrijgbaar in drie kleurencombinaties - bruin en bruin, blauw en zwart, of zwart met oranje stiksel zal de 901 beschikbaar zijn vanaf 1.795 dollar in winkels.

(Foto's: REC)
(Bron: Classic Driver)


Te bestellen: Klik hier
 


















(Foto's: REC)
( Bron: Classic Driver)


Te bestellen: Klik hier






back to index



(29.08.2017)
WERELDPREMIERE VAN DE NIEUWE CAYENNE MODEL 2017

29 Augustus 2017 is de wereld premiere van de nieuwe Cayenne 2017.
Deze voorstelling zal via live stream kunnen bekeken worden om 21.00 hr.

Klik hieronder om deze presentatie terug te bekijken.




(Bron: Porsche.com)






back to index



(28.08.2017)
WERELDPREMIERE VAN DE NIEUWE CAYENNE MODEL 2017

Morgen 29 Augustus 2017 is de wereld premiere van de nieuwe Cayenne 2017.

Desondanks is voor zijn officiële onthulling de nieuwe Porsche Cayenne opgedoken op een Britse website. De foto’s van de langverwachte SUV zijn daarna uiteraard bliksemsnel over heel het internet gevlogen. 

Weinig verandering
Niet geheel verrassend verandert de Cayenne niet fundamenteel. De nieuwe generatie staat weliswaar op een gloednieuw platform (MLB Evo), maar hij lijkt nog sterk op zijn voorganger, vooral dan schuin vooraan. Achteraan is er wel een en ander veranderd, want daar doet hij denken aan de 911 of de Panamera Sport Turismo door zijn fijne en gestrekte lichtblokken.

Cockpit
Het interieur komt ook bekend over, want Porsche blijft een bestuurderspost gebruiken die doet denken aan de cockpit van een vliegtuig en integreert alle evoluties die we eerder al zagen in de Macan en de nieuwe Panamera. De uitstraling wordt sterk beïnvloed door het nieuwe scherm van 12,3 duim, waardoor het geheel veel moderner oogt. De middenconsole heeft nog steeds grote handgrepen.

Nog geen technische details
De technische details van de nieuwe Cayenne zijn nog niet bekend, al weten we al wel dat de topversie wordt aangedreven door het 680 pk en 850 Nm sterke geheel van de Panamera Turbo S E-Hybrid, dat een 4.0-V8 biturbo combineert met een elektromotor. Er komt normaalgezien ook een minder krachtige S E-Hybrid met een 2.9-V6 in plaats van de V8. De Cayenne deelt uiteraard al zijn technologie met de toekomstige VW Touareg, die iets later wordt voorgesteld. 





Afspraak hier op 29 augustus voor alle details. (zie hieronder).

(Bron: Autogids.be)






back to index



(23.08.2017)
WERELD RECORD VOOR GOODING IN  MONTEREY

Gooding's breekt in Monterey met een Porsche 917K die geveild werd voor $ 14.000.000 op 19 augustus 2017.



Vol verwachting van honderden anticiperende verzamelaars verkocht Gooding & Co. de ex-Le Mans Porsche 917K tegen voor een stevige 14,08 miljoen USD (inclusief premies) - een wereldrecord voor dit merk. 

De Porsche 917K met chassis 917-024 vond een nieuwe eigenaar op de eerste dag van de Gooding & Co's jaarlijkse Pebble Beach veiling. Elders in het Porsche kamp bleken schattingen in overeenstemming te zijn met de verkoop. Een 964 Turbo S 3.6 Slantnose van 1994 haalde 650.000 dollar, terwijl een 964 3.8 RSR ook van 1994 860.000 dollar ging.
Verder waren een paar 997 GT3 RS's de onverkochte slachtoffers van de verkoop. 




Opmerkelijke resultaten werden ook behaald voor de wagens met het steigerende paard. Een opvallende Giallo Modena Ferrari LaFerrari uit 2015 (3.2m dollar), een Mondial 500 van 1954 (2.875m dollar), een F512M uit 1995 met lage kilometerstand (435.000 dollar) en een zwarte 275 GTS uit 1966 werd verkocht voor 1,7 miljoen dollar.


(Bron: Classicdriver.com)






back to index



(21.08.2017)
DIVERSE GESTOLEN PORSCHES



Gestolen Porsche 964 Turbo

In NL werd deze waardevolle Porsche 964 Turbo met bouwjaar 1992 gestolen. De auto was voorzien van het Duitse kenteken GL-X9090 en was met name ook door zijn witte kleur een opvallend exemplaar. Deze Porsche heeft als chassisnr. WPOZZZ96ZNS470452

De auto verdween na de diefstal vanaf richting België.
Er wordt een hoge beloning in het vooruitzicht gesteld voor tips.







Gestolen Porsche 911 Turbo

Onderstaande luchtgekoelde Porsche 911 Turbo met plaat nummer NP-SR-99 coupe werd gestolen in Nederland.
De Porsche was van de eerste eigenaar.  
    






GESTOLEN PORSCHE 911 SC

Onderstaande Porsche 911 SC uit 1980 kleur donkergroen metalic werd gestolen te Aken. De auto was voorzien van het Duitse kenteken AC-JC911H.

De eigenaar maakt kenbaar dat een beloning voor de gouden tip bespreekbaar is
Gegevens: Porsche 911 SC, bouwjaar 1980, kenteken AC-JC911H, Vinnr. WPOZZZ91ZBS100277, kleur metalic donker groen







GESTOLEN PORSCHE 964

Onderstaande Porsche 964 uit 1994 werd gestolen in Duitsland. De auto was voorzien van het kenteken F-AD964. Het chassisnummer / VIN nummer van de Porsche is WPOAB2960RS420148.
De eigenaar looft een beloning uit van € 10.000, voor informatie die kan leiden naar de verblijfplaats van deze auto.







GESTOLEN PORSCHE 964

Onderstaande zwarte PORSCHE 912 TARGA (’69) met kenteken AH-85-07 werd gestolen in Nederland.







GESTOLEN 3 PORSCHES - HOGE BELONING 30.000 euro

Het betreft hier zeer uitzonderlijke, opvallende en waardevolle Porsches.
De eigenaar beloofd een beloning van €30.000, voor informatie waarmee hij de 3 Porsches weer in zijn bezit krijgt.

De gestolen Porsches betreffen:

1.Porsche 911 S 2.0 (1968) oranje , VIN nr. 11800931
2.Porsche 911 (993) Carrera RS (1995) zwart, VIN WPOZZZ99ZTS390397 zonder kenteken
3.Porsche 993 GT2 (1996):geel, VIN WPOZZZ99ZTS392188







GESTOLEN PORSCHE 911E Targa

Onderstaande Porsche 911E Targa uit 1970, kleur rood en zwart interieur werd gestolen in Nederland. 
De nummerplaat was AE-63-32 en het chassis nummer  9110210185 
Origineel was de wagen oranje, dit kan nog gezien worden aan de binnenzijde van de deuren.
Het motor nummer is  6109538 ( T motor) 







GESTOLEN PORSCHE 356B T5

Onderstaande PORSCHE 356B T5 1600S Cabrio in de kleur Fjord groen werd gestolen in Nederland.
De auto was voorzien van het Nederlandse kenteken AM-62-18. Chassisnummer 153930. Bouwjaar 1960




(Bron: Recherche Bureau Ben Zuidema)






back to index



(11.08.2017)
Singer en Williams werken samen aan de ultieme luchtgekoelde Porsche-motor

Singer Vehicle Design uit Californië heeft zijn nieuwste samenwerking met Williams Advanced Engineering aangekondigd om een nieuwe serie motor te ontwikkelen voor zijn Porsche 911.



Het verbeteren van de bestaande motor naar een volgend level was een lange voorbereiding gezien de de al hoge standaard Porsche-motor van de  huidige Singer specificatie.
Met aandacht voor het verbeteren van de prestaties en vermindering van het gewicht in de motorruimte heeft Williams deze motort naar een ander niveau gebracht.

Met een 3.6-liter flat-six van 1990, breidt deze laatste upgrade de capaciteit op tot een volle 4 liter zoals de vorige Singer motoren maar krijgt een aantal wijzigingen mee.

Rob Dickinson, oprichter van Singer Vehicle Design is verheugd om samen te werken met Williams Advanced Engineering en Hans Mezger om de klanten naar een "volgend level" van restauratie- en modificatiediensten voor hun Porsche 911's te bieden. 

De motor zal worden geïnstalleerd samen met een aantal nieuwe componenten.
Het uitlaatsysteem is ook volledig opnieuw ontworpen, met een nieuw titanium systeem en dubbele achteruitgangen die de twee centraal gemonteerde units vervangen, die tot nu toe op alle Singer uitvoeringen zijn gebruikt.

De upgrades worden in september voorgesteld. Er zijn ook een paar esthetische veranderingen. Hoewel Singer zelden prijzen vrijgeeft mag je toch rekenen op een hoog prijskaartje.

(Bron: EVO)

    











    
(Bron: EVO)






back to index



(03.08.2017)
Rijkswacht Porsche 

Deze Porsche Is van de vroegere rijkswacht staat online te koop. 
In de kofferbak: originele rijkswachtkleren en kepies.

Hij is uitgerust met de originele attributen (2 blauwe lichten / 4 sirenes / 1 antenne / 2 mist lichten / rode streep / schuifdak / stop bord / cookie cutters uit 1973). 
De originele 2.4 E motor werd vervangen door een 2.4 S in Augustus 1979 (prijs destijds was 255.279 Bef).

Voor 291.124 euro mag de Porsche van eigenaar wisselen. Lees ook meer over de Porsche Rijkswacht auto.


 

 

 

 

     

(Bron: Oldtimerweb)






back to index



(01.08.2017)
Exemplaar 1.000.000 

De lijst met auto’s waarvan de geschiedenis een miljoen exemplaren achterliet, is inmiddels behoorlijk uitgebreid. De industrie is immers al ruim een eeuw oud en als je verschillende modelgeneraties telt, zijn de meeste volumemodellen miljonair. Nicheproducten, zoals de Porsche 911 daarentegen, halen die kaap een stuk minder eenvoudig.

Het meest succesvol

De 911 is de meest succesvolle productlijn uit de geschiedenis van het merk. Iets waar de marketingafdeling van het bedrijf van moet profiteren, want de populaire SUV’s van het merk winnen snel terrein. 

In 2013 al werd de 500.000 ste Cayenne gebouwd. Maar die onderlijnen het nog louter in Europa gecultiveerde imago van sportwagenmerk natuurlijk niet. 

Voor de Elfer had het 54 jaar nodig. Afgelopen jaar verkocht Porsche er 32.356 stuks van. Een uitstekende prestatie voor een sportwagen in die prijsklasse, maar natuurlijk verbleekt het bij de volumes die van Cayenne of Macan worden gebouwd.

Het zit in de details

Exemplaar 1.000.000 is uitgevoerd in groen, heeft fuchs-velgen en gouden opschriften en typeplaatjes. En aan de binnenzijde zitten houten sierlijsten. Niet de meest voor de hand liggende combinatie. Ze werd ook niet door een klant besteld, want Porsche houdt de auto zelf. Voor shows en voor het Porsche-museum.

Porsche neemt de gelegenheid te baat om de kwaliteit van de 911 nog eens onder onze neus te wrijven. Het bedrijf weet immers dat 70% van alle auto’s uit die reeks nog steeds rondrijdt. Er zijn dan wel sportwagens die doorheen de geschiedenis sneller de kaap van het miljoen haalden, maar weinig merken kunnen uitpakken met zo’n gunstige overlevingsstatistiek.

 

 

(Bron: Auto55)



Exemplaar 999.999

Na het 1.000.000 ste exemplaar is voor een klant exemplaar 999.999 dan ‘the next best thing’. 

Dat is een Targa 911 4 GTSmet een kleurencombo die wellicht bij meer mensen in de smaak valt. 
Een klant in Canada heeft ‘m al in ontvangst genomen. Die zweert hem nooit meer te verkopen. 

 

En nu is het wachten op de details van Porsche 911 1.000.001.


(Bron: Auto55)






back to index



(31.07.2017)
De Porsche 911 als belegging anno 2017

Het lijkt wel alsof de prijzen van de klassieke 911 harder stijgen naarmate de economie minder goed draait. Een deel van de verklaring ligt in het feit dat beleggers hun vertrouwen in de euro en de banken hebben verloren. Liever spullen dan tegoeden of valuta die kwetsbaar zijn voor invloeden van buitenaf, lijken velen te denken en die gedachte is niet helemaal onlogisch.

Zelfs wanneer de euro omvalt blijft de 911 een goede belegging in wat voor valuta dan ook. In Duitsland adviseren financieel adviseurs hun klanten om hun geld van de bank te halen en er klassieke auto’s voor te kopen.

Op 1 februari 2017 werd de stad Antwerpen getransformeerd naar een lage emissiezone. Wagens met een lage euronorm – vervuilende wagens dus – mogen sinds februari de stad niet meer inrijden. 
Het systeem is natuurlijk niet ideaal voor de eigenaars die middenin de lage emissiezone wonen. 
Uiteindelijk heeft dit geen invloed op het beleggen van de geliefde Classic Porsche. We moeten dit internationaal bekijken, vele verzamelaars hebben soms tientallen klassieke Porsches gestald. Ze staan onder een doek en worden hooguit af en toe gestart. Er zijn beleggers die in een klassiek autofonds beleggen, simpelweg omdat klassieke auto’s een stuk beter renderen dan die paar procent rente op de bank. 

Een tweede, niet onbelangrijk aspect, is dat je met een klassieke 911 niet alleen je geld belegt, maar ook direct plezier hebt van je investering. Een bijkomende factor is de ontsluiting van China voor klassiekers, vroeger mochten geïmporteerde auto’s maximaal enkele jaren oud zijn maar dit is veranderd. Ook de Russen kopen nog steeds massaal klassieke Porsches op in Europa. 

De huidige trend laat ook zien dat youngtimers in waarde beginnen te stijgen door de markt en haar publiek te vernieuwen. Prestigieuze klassieke  Italiaanse en Engelse sportmerken zijn nog steeds populair en blijven hoe dan ook fascinerend, terwijl vooroorlogse modellen (met uitzondering van bepaalde uitzonderlijke merken) last hebben van de demografische teruggang van haar bewonderaars.

Een Classic auto als investering blijft nog altijd winstgevender dan kunst, wijn of horloges, en tegelijkertijd biedt het de voordelen van een nuttig object dat als vervoermiddel kan worden gebruikt. 

Men dient echter wel voorzichtig om te gaan met speculaties. Er zijn verschillen in de verkoopopbrengsten van land tot land, afhankelijk van de oorsprong van de auto.
Op lokaal niveau hebben beschikbaarheid en bekendheid invloed op de waarde, elk voertuig heeft een bepaald imago en geschatte waarde die erg afhankelijk zijn van waar hij verkocht wordt. 

Hoewel je soms interessante koopjes kunt doen in een bepaald land, legt de import regelgeving ons ook beperkingen op. Verkopen naar een ander land gaat dan weer vlotter.
Let wel op want auto’s waar nog veel aan moet worden gedaan; met uitzondering van de speciale modellen zijn niet altijd een goede belegging en de restauratiekosten wordt zelden terugverdiend bij het doorverkopen.

De ervaring van de expert is ook belangrijke troef bij aankoop en het vermijden van bepaalde valkuilen bij auto’s waar vervalsingen en namaak mogelijk zijn. Dit biedt essentiële aanvullende zekerheid voor kopers.






back to index



(25.07.2017)
Geen diesel meer voor Porsche

Stopt Porsche binnenkort met de verkoop van dieselmotoren ten gevolge van de dieselgate en het negatieve imago dat hieruit voortvloeide? 

Volgens zijn CEO ligt dat scenario in ieder geval op tafel. Oliver Blume, de CEO van Porsche, geeft inderdaad toe dat het merk zonder diesels verder kan op middellange termijn.
Die zouden dan vervangen worden door plug-in hybrides en elektrische modellen, die tegen 2023 zo’n 50% van de verkoop van Porsche moeten uitmaken!
De CEO wil echter niet overhaast te werk gaan en benadrukt dat een beslissing hierover zeker niet voor het eind van het jaar genomen zal worden.
   
(Bron: GoCar) 


* * * * *


(10.07.2017)
Dieselschandaal

In de nasleep van het dieselschandaal bij Volkswagen is het gerecht van Stuttgart nu ook een onderzoek gestart tegen Porsche. 
Medewerkers van de luxewagenfabrikant in Duitsland en in de VS zouden zich schuldig hebben gemaakt aan fraude en valse reclame met betrekking tot de uitstootwaarden van dieselwagens.
Meer details maakte het parket in Stuttgart vandaag niet bekend. Het gerecht startte in april vorig jaar met een vooronderzoek.
Porsche verzekert dat het zijn volle samenwerking zal verlenen. Het merk speelt in het hele schandaal maar een bijrol, want het maakt gebruik van dieselmotoren van Audi. En die VW-dochter maakt al langer het voorwerp uit van een gerechtelijk onderzoek.

(Bron: HLN)


* * * * *
 

(07.07.2017)
Sjoemelsoftware 

De Duitse autobouwers Volkswagen, BMW, Daimler, Porsche en Audi zouden jarenlang verboden prijsafspraken hebben gemaakt. 
Daarvan zouden consumenten de dupe zijn geweest. Dat schrijft het Duitse magazine Der Spiegel op basis van eigen onderzoek naar de autofabrikanten. 

(Bron: HLN) 

 







back to index



(09.06.2017)
 

Singer Track 1


Singer was wereldwijd reeds gekend door de 911 aanpassingen. Nu heeft het bedrijf een nieuwe uitdaging, een klassieke sportwatch.



De liefde voor techniek en ontwerp is een rode draad bij veel auto's. Toen Rob Dickinson, de oprichter van Singer, Marco Borraccino ontmoette, ontwerper en voormalige CEO bij Panerai, begon bij beide heren met gedeelde passie het idee te bloeien voor de oprichting van een nieuw bedrijf in Genève, Singer Reimagined SA. 

Net als bij hun sportauto had men voor het Singer Reimagined horloge een speciaal ontwerp voor ogen en, de gekozen AgenGraphe-chronograafbeweging is dat zeker - 10 jaar in ontwikkeling, ontworpen door de meesterhorlogemaker Jean-Marc Wiederrecht speciaal voor Singer. 

Net als bij hun andere manier van werken was het ontwerp van de horloge zeer belangrijk. Het resultaat is de Track1, een 43 mm sport horloge in titanium met een onderscheidende esthetiek die racing chronographs van de jaren '60 en '70 opnieuw interpreteert. Er zijn diverse Singer touches toegepast, een mix van gepolijste en zonnekleurige afwerking op de behuizing naar het geborsteld-titanium, vergelijkbaar met de verwijzing naar het interieur van de door Singer gerestaureerde 911 modellen.

Zoals bij alle Singer creaties is het horloge van een uitzonderlijke standaard, en vooral is het onmiskenbaar Singer. Over prijzen wordt niet gesproken.





(Bron: Classic Driver) 






back to index



(08.06.2017)
 

Porsche koopt specialist in verkeersmanagement


Het Duitse bedrijf telt ruim 300 miljoen euro neer voor landgenoot PTV, die software maakt om verkeerstrafiek te sturen en transport te plannen.

Porsche wil niet ontbreken op het strijdtoneel waar software en big data de jongste jaren onmisbaar zijn geworden om auto's en vrachtwagens zo efficiënt mogelijk door de snel aandikkende files te loodsen. Drie jaar geleden telde Porsche SE PAH3 -1,04%, de moedermaatschappij (52%) van Volkswagen, 49 miljoen euro neer voor een 10%-belang in het Amerikaanse Inrix, de internationale marktleider in realtimeverkeersinformatie. Vandaag volgt de overname van het Duitse PTV.

PTV ontwikkelt software die wereldwijd transportbedrijven de ritten helpt plannen voor dagelijks zowat 1 miljoen voertuigen. Daarnaast gebruiken wereldwijd 2.500 steden de PTV-algoritmes om hun trafiek in goede banen te leiden. Tijdens de Olympische Spelen in Londen (2012) werd de software vooraf gebruikt om de trafiek te simuleren. En de Europese Commissie bouwt samen met PTV aan een 
transportmodel dat alle transporten van passagiers en vrachten in kaart brengt. 

België

PTV ontstond 38 jaar geleden als spin-off van de universiteit van Karlsruhe. Afgelopen boekjaar boekte het bedrijf een omzet van ruim 100 miljoen euro. Het stelt wereldwijd 700 mensen tewerk.
In ons land telt het softwarebedrijf 7 werknemers in Ieper en Mechelen. Zij bedienen klanten als Essers, De Lijn, Alken-Maes, Van Marcke en het Vlaams Verkeerscentrum. 

(Bron: De Tijd) 






back to index



(02.05.2017)
 

Een Porsche 964 RSR Barn Find, en wat voor één !!!


Deze "Limited-Edition" 964 RSR werd gevonden met juist 10 km op de teller. Je leest het goed, 10km.


Wat een Porsche? 

Deze Porsche in rat look lijkt oud maar is eigenlijk brand nieuw. Met maar 10 km op de teller sinds hij uit de fabriek kwam in 1993, waarna hij ergens in een schuur verdween tot op heden.
De persoon die hem heeft gevonden gaf hem in handen van veilinghuis RM Sotheby’s waar hij zal verkocht worden volgende maand.


Is dit wel een RSR?
Jawel, een echte 964 RSR, een zeldzame 911 uit Zuffenhausen. Met slechts 51 exemplaren gebouwd is dit Turbo model, race versie van de Carrera RS een uitzonderlijk exemplaar.


Waarom is er niet mee gereden?
Volgens de informatie verdween dit gelimiteerd 911 model na aankoop direct in een privé collectie en werd er nooit mee gereden. De wagen verdween in de anonimiteit. 
25 jaar later werd hij gevonden in een schuur, nog steeds bedekt met de anti-rust Cosmoline coating uit de fabriek.


Welke motor zit erin? 
De krachtbron is een 3.8 Ltr luchtgekoelde 6 cylinder (type M64/04 RSR - specificatie). Deze motor was goed voor 350 pk met een manuele 5 bak. 
Door een stilstand van 25 jaar vermoeden we wel wat werk aan deze motor alvorens dat deze kan gestart worden. 


Hoe snel was deze wagen?
Met deze krachtbron vermelde het Car en Driver magazine destijds een tijd van 0 naar 100 km/h in 3.7 seconden hetgeen sneller was dan een Ferrari F40 uit die tijd.


Wat kost dit model nu?
RM Sotheby’s heeft nog geen waarde vrij gegeven. De prijzen van huidige 911 modellen zijn stevig, wetende dat dit een zeldzaam model is verwacht men een cijfer met vele nullen.

Wordt vervolgd ... 



(Bron: TopGear.com)














Het interieur
Dat is even schrikken. Het rood laat je toch wel even knipperen. Dit RSR model was een speciale uitvoering op vraag van de klant in de Polar Silver kleur en met een interieur in Can Can Rood leder.
Het was ook één van de 2 race RSR versies met een volledig uitgerust interieur, dus niet getrimd.


Hoe volledig uitgerust is hij dan wel?

Volledig. De normale RSR modellen waren volledig gestript, dit model echter niet.
Deze 964 RSR had de competitie zetels volledig afgewerkt in rood leder (waarvan de achter panelen geschilderd waren in de Polar Zilver body kleur), de ganse binnenbekleding werd afgewerkt in het rood, het dashbord boven en onder, het stuurwiel, de stuurkolom, de raamhendels, de vloerbekleding, deur details, middenconsole, schakelpook, teveel om op te noemen. Zelfs de kooi (Roll Baren) waren in het rood, tot en met de gordels. Het instrumenbten paneel was volledig in het zilver tot en met de meters, dit samen met de deurgrepen. De deurslot knop, het contactslot, pinkers en lichtschakelaar waren in het standaard zwart.






De wielen
Een vreemde combinatie maar toch uit de optielijst, drie délige Speedline velgen met het center in Amethyst Metaalkleur, de remklauwen waren geschilderd in goudkleur. 











back to index



 
(25.04.2017)
 
Een goedkope Porsche Macan ! 

Het Chinese automerk Zoyte Automobile blijft schaamteloos de Porsche Macan kopiëren en heeft er zelfs een speciale reeks van gemaakt met de naam Nunsheng, die niet bepaald uitblinkt in discretie.
Dat is ook de bedoeling, want het woord “Nunsheng” verwijst volgens Car News China naar beroemdheden en deze T700 richt zich met zijn roze lak tot iedereen die aandacht wil trekken.

Dezelfde kleur keert trouwens terug in het interieur: op de stoelen, het dashboard, de deurpanelen, de versnellingspook of de middenconsole. 
Als ultiem detail kan de gelukkige eigenaar zelfs zijn of haar initialen in de hoofdsteunen van de SUV laten borduren.

Net zoals de andere modellen wordt deze Zoyte SR9 aangedreven door een 2.0-turbomotor met 190 pk, maar deze speciale editie kost wel 24.000 euro. 

(Foto's: GoCar.be)












 
(Bron: GoCar.be)




Vergelijken we even de echte Porsche Macan met de Zotye SR9.
(Bron: CarNewsChina.com)


De prijs van de Zotye SR9 ligt tussen $ 16.155 en $ 23.900, de Macan begint vanaf $ 80.000

Zotye SR9 afm.: 4744/1929/1647, en wielbasis 2850.
Porsche Macan afm.: 4681/1923/1624, en wielbasis 2807.

Porsche wil een rechtzaak aanspannen maar Zotye heeft geen schrik. Het bedrijf heeft al rechtzaken gehad waar niets is van gekomen voor de clone van de SR7 (Audi Q3), Damai X5 (Tiguan), en de Zotye T600 (Audi Q5) en ze zijn bezig met een Zotye Damai X7, een clone van de Volkswagen CrossBlue Coupe concept. Alleen Chinezen komen met dergelijke zaken weg.

Zotye heeft voor en tegenstanders. Sommigen zeggen dat het Porsche eigen fout is omdat de Macan te duur is, anderen zien de clone als een attractieve wagen voor een aantrekkelijke prijs.

Zotye heeft zijn huiswerk in ieder geval goed gedaan en de Macan niet alleen langs buiten nagemaakt maar ook het interieur werd mooi aangepakt, sommige zaken zelfs beter dan de Macan maar oordeel zelf.


 Zotye SR9




 Porsche Macan




 Zotye SR9 zijaanzicht




 Porsche Macan zijaanzicht




 
Zotye SR9 zij & achteraanzicht




 
Porsche Macan zij & achteraanzicht




 
Zotye SR9 frontaanzicht




 
Porsche Macan frontaanzicht




 
Zotye SR9 achteraanzicht




 
Porsche Macan achteraanzicht




 Zotye SR9 interieur






 
Porsche Macan interieur




 Zotye SR9 midden console




 
Porsche Macan midden console




 Zotye SR9 multimedia module met navigatie




 
Porsche Macan multimedia module met navigatie




Zotye SR9 hemel console




 
Porsche Macan hemel console




  Zotye SR9 interieur achter




 
Porsche Macan interieur achter




 Zotye SR9 motor - 2.0 Ltr Turbo van 190 pk - 5 speed manueel - 6 speed automaat
 De motor komt van Shenyang-Mitsubishi, een joint venture dewelke ook de Range Rover Evoque clonen maken





  Porsche Macan motor



Dat de Chinezen duidelijk bij de les zijn mag duidelijk zijn !

De conclusies die werden gegeven van hoe veel de Zotye SR9 een clone is van de Porsche Macan waren zéér goed. 
Voor het exterieur gaf men  85%, voor het interieur een volle 95%. De gemiste 5% is voor het Touch Screen. 

Is the SR9 een betere clone dan de Landwind X7 (Range Rover Evoque) ?

Oordeel zelf en KLIK HIER

De volgende clone van Zotye is de Porsche 918 Spyder die zal worden aangeboden voor $20.000!
We zijn benieuwd.






back to index



(16.03.2017)
 
De wedergeboorte van de Yellow Bird - Nieuwe RUF met 710 pk ! 

Deze RUF CTR lijkt fel op een Porsche 911 en toch is het geen Porsche. 
et is een model van preparateur RUF die zijn creaties meestal baseert op een standaard 911. Voor het eerst krijgt de wagen een eigen chassis.
Het gaat om een monocoque van carbon maar de motor krijgt precies dezelfde opstelling als in de Porsche 911: hij hangt achter de achteras. Het design lijkt ook opvallend geïnspireerd op dat van de Porsche 911 964. Hij lijkt sprekend op de RUF "Yellow Bird" uit 1987 die destijds de snelste wagen van het moment was.

De six turbomotor van 3,6 liter levert 710 pk en 880 Nm aan koppel voor een gewicht van amper 1.200 kg. 
Met dat vermogen spurt hij in amper 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u en hij rijdt al na 9 seconden 200 km/u. 

(Foto's: GoCar.be)

























(Bron GoCar.be)






back to index




(10.02.2017)


Monstercollectie van 700 oldtimers ontdekt


Mensen die auto’s verzamelen zijn er genoeg en de ene verzameld er al meer dan de andere.
Een echtpaar uit Ohio zou echter wel eens koploper kunnen zijn. Hun collectie wordt nu in de openbaarheid gebracht en gaat onder de hamer. 
Het zijn er nogal wat. 700 auto’s, vrachtwagens, tractoren en motorfietsen.




Bron Auto55: Klik hier
 


 
Porsche 911 2019 (992)

De gereviseerde versie van de 911 met typebenaming 991 is nog maar net gelanceerd, of daar is Porsche al met de toekomstige generatie van de 911. Die krijgt intern de code 992 mee, en zou zijn turbomotor behouden.




Er is nog maar weinig bekend over het toekomstige model. 
Volgens de beelden neemt hij de uitvouwbare achtervleugel van de Panamera over. Qua uitlaat is Porsche nog niet helemaal zeker van zijn stuk: er zijn verschillende modellen met twee en vier uitlaten. Over de voorkant lijkt er al wel eensgezindheid: de traditionele ronde koplampen zijn er nog steeds, maar de kofferklep lijkt hertekend te zijn.
Onder de motorkap achteraan zijn er geen verrassingen: de 992 zou de flat-six biturbo van de huidige versie behouden. Het vermogen zou echter toenemen, zowel voor de Carrera als voor de Carrera S. Er is sprake van een dertigtal pk’s voor beide versies. De grote revolutie zou volgen in 2020: een hybridemodel… 



Porsche Cayenne 2019

Porsche werkt hard aan de volgende generatie van de Porsche Cayenne, Spy fotografen ontdekten al diverse sneeuw tests. Op basis van de foto's alleen is moeilijk om veel over de nieuwe versie te vertellen. Vandaar ook de camouflage.

Men vermoed toch een merkbare upgrade zoals de achterlichten, de dakhelling die iets meer naar achteren loopt ten opzichte van het huidige model en het onderste gedeelte van de voorste bumper, zaken die al direct in het oog sprongen.

Ondanks de uiterlijke wijzigingen wordt verwacht dat de Cayenne een aantal belangrijke wijzigingen onder de huid zal krijgen. De belangrijkste daarvan is het platform waarop de SUV wordt gebaseerd. De Cayenne zal gebruik maken van de nieuwste versie van de MLB-platform die zowel de Audi Q7 en Bentley Bentayga gebruiken. 
Dit moet het mogelijk maken de Cayenne lichter te maken. Toen de Amerikaanse Audi Q7 overgeschakelde naar het MLB-platform, verloor deze ongeveer 400 kg. 

Volgens informatie zal de nieuwe Cayenne ergens opduiken tegen het einde van 2018. 









back to index



(23.01.2017)


GESTOLEN PORSCHE 911T Targa


Porsche 911 T Targa "Ölklappe" Blauw 
Deze wagen werd gestolen op 21.01.2017
Plaatnummer D - V 622H.





GESTOLEN PORSCHE 964 Carrera 4 


Porsche 964 Carrera 4 Coupé geel
Deze wagen werd gestolen op 19.01.2017
Plaatnummer: NE SP 964 










back to index



(10.01.2017)

RM Sotheby's verkoopt 42 Porsches uit een privé collectie

De vraag naar Porsches is sterker dan ooit voor de zogenaamde 'youngtimers'.
RM Sotheby's zal 42 auto's aanbieden uit een Zwitserse collectie die zonder reserve zullen worden geveild.

Terwijl de collectie - die zowel oudere als jongere Porsches omvat - zal verkocht worden over de hele wereld, wordt elke auto aangeboden zonder minimumprijs.

Dertien auto's van de 42 grote collectie zullen verkocht worden in Parijs op 8 februari 2017, met inbegrip van een 1994 911 Turbo S 3.6 (geschat tss 650.000 en 750.000 euro), een 1988 959 Sport (geschat tss 1.5 mio en - 2 mio euro), een 2004 GT3 RS (geschat tss 200.000 en 250.000 euro) en een 2004 GT2 Clubsport (geschat tss 175.000 en 225.000 euro).










back to index






































































































































































Porsche Rescue 911 @ a Hockey Tournament








back to index




























































 








































































PORSCHE RESCUE 911 @ AVENUE OPTICS




In samenwerking met Avenue Optics was Porsche Rescue 911 aanwezig voor de eye catchers buiten. 

 







back to index




























































 









































































1-2-3 Maart 2013 - Antwerpen
Porsche 911 - 50 years - Fascination Racing History

   








back to index


















































































  

Porsche filmpjes



       






back to index




















































































1980 PORSCHE SC - L 3.1 PROTOTYPE - "Point One"

Het betreft hier een zeer zeldzame 911 SC fabrieks variant die vrijwel onbekend is bij de Porsche liefhebbers omdat hij nooit officieel bestond als een optie code.
Aangeduid als 3.1 SC - L ("Leistungsgesteigert"  ofwel "meer vermogen")

Deze speciale uitvoering had een 3.122 cc motor onder de kap en gaf 210 pk bij 5.800 tpm en 206 lb- ft koppel bij 4.700 tpm en behaalde 0-100 in 6,5 seconden.
De productiecijfers zijn vaag, maar schattingen variëren van minder dan 50 tot een paar honderd. 

De Porsche motor ontwikkelaar Rolf Sprenger schat dat er 200 à 300 werden verkocht aan klanten die niet tevreden waren met de standaard 3.0L van 180 pk.
De optie werd alleen gepromoot door mond aan mond reklame. In de VS was deze versie niet verkrijgbaar.

Ondanks het feit dat er een kloof bestond tussen de prestaties van de SC en de 930 bood Porsche als bedrijf de allereerste "fabrieks tuning kit" aan die die bestemd was voor gebruik op de weg. 
Rolf Sprenger en zijn afdeling was verantwoordelijk voor de "speciale verzoeken" van het "Customer Center". 
Sprenger - (de vader van de Bosch mechanische injectie in Porsche 's straatauto's) - zou later nog een andere onuitwisbare stempel drukken op de 911 lijn met de Flachbau (Flatnose) 930.


  De stempel onder de 930/09 stamp is de bevestiging dat het hier om een 3.1 gaat



Sprenger's Team gebruikte de 930 / 03 motor en de ( 930 / 09 voor MY1980 ) met een boring van 95,0-97,0 mm, gelijk aan de 3.3 Turbo motor. 
Dit leverde 3122 cc met een 70.4 - mm slag . 
De compressieverhouding werd verhoogd van 8.6:1 tot 9.5:1, die het gebruik van super brandstof noodzakelijk maakte (98 RON).
Een verbeterde brandstof verdeler werd gebruikt, terwijl de zuigers en cilinders afkomstig waren van Mahle. 
Waarschijnlijk overgebleven van het raceprogramma en vergelijkbaar met de uiteindelijke 3.2 ' s werd een grotere oliekoeler in het rechter voorspatbord gemonteerd om een betere koeling te geven.
Tot slot, een groter vijfde versnelling van 0.759:1 (in plaats van 0.785:1) bracht de topsnelheid hoger. In het klanten centrum, assembleerde technieker Elmar Willrett de motoren onder de supervisie van meester monteur Helmut Pietsch.

De kostprijs voor deze ingreep zou DM 7500 bedragen. De eerste 3.1 werd beschikbaar gesteld voor de Duitse markt en vervolgens de resterende RoW markten. Hij werd nooit in de VS aangeboden.










back to index






















































































Leuke tip om je wagen te verkopen









back to index




















































































Jean-Claude Killy & Porsche




De nu 70 jarige Jean-Claude Killy was een top skier in de jaren '60 en een icoon van zijn sport. 

Hij won 3x Olympisch goud en won in 1968 de Winter Olympics in Grenoble, beter bekend als de  ‘Killympics’.

 

 

 




Hetgeen weinigen weten is dat hij naast zijn sneeuwtalent ook gepassioneerd was door motorsport. Ferdinand Piëch, destijds hoofd Porsche ontwikkelingsafdeling contacteerde Killy met de vraag om in 1967 de Targa Florio te rijden, de bekende Sicilian endurance road race.
Samen met de bekende Formule 1 fotograaf en journalist Bernard Cahier kregen ze een Porsche 911 S om te winnen in de GT klasse.

Door het succes in Italië waar Killy zijn rijkunsten liet zien werd hij teammaat van de Le Mans winnaar Jean Guichet om te rijden met een Porsche voor de  1000 kilometer race op de Nürburgring. 

In hun rode Porsche 911 T (registration SE 8330) behaalden ze de  26ste plaats, een behoorlijk resultaat met als tegenstrevers een Ford GT40, Lola T70 en de toen oppermachtige Porsches 908. 




Ook werd Killy in 1969 opgemerkt bij de start van de 24 uren van Le Mans. Samen met Bob Wollek, starte Killy de race in een Renault Alpine. Spijtig genoeg behaalden ze de finisch niet. Dit was de skier’s zijn laatste belangrijke race. 






Met Steve McQueen tijdens de opname van de film Le Mans




Na zijn race carriere ging zijn interesse terug naar de wintersport, werd zakenman en ontwikkelde een eigen kledinglijn, tevens werd hij actief lid van het International Olympisch Commite. Hij organiseerde ook belangrijke events en was 9 jaar verantwoordelijke van ASO, een bedrijf dat grote events organiseerde zoals de Tour de France en Paris Dakar. Hij was ambassadeur en bestuurlid bij de multi-national Coca-Cola en Rolex. Sinds 1995 is Jean-Claude Killy één van de 115 leden van het  International Olympisch Comité.  







back to index




Copyright © 2017

Laatste update :