NIEUWS 2021     

 




PORSCHE RESCUE 911

TOUR AMICAL - ZOUTE GRAND PRIX

ALLERLEI
REPORTAGES
MOVIES
  - Prijs voor Porsche Rescue 911 op de
      Classic Car beurs te Antwerpen
 

  - Hockey & Porsche Rescue 911
  - Avenue Optics & Porsche Rescue 911

+ + + + + +

  - Aankoop eerste Classic Porsche

  - Overzicht Originele Toolkits

  - Stalling bij Porsche Rescue 911
  - Touramical (2022)
  - Touramical (2021) geannuleerd
  - Touramical (2020) geannuleerd
  - Touramical (2019)
  - Touramical (2018)
  - Touramical (2017)
  - Touramical (2016)
  - Touramical (2015)
  - Touramical (2014)
  - Tour Americal (2013)
  - Zoute Grand Prix (2012 & 2013)

+ + + + + +


ERWIN KOMENDA
(6.04.1904 - 22.08.1966)


De ontwerper van de VW, Auto Union race auto, Porsche 356, 550, Cisitalia, 911 en 904.

  - Wie ontwierp werkelijk de 911
  - Erwin Komenda de Secret History
  - Porsche Denies Accusations

  - The Controversial, Complex and
     Obscure History of Porsche 911


  - Jozef Ganz - Het geheim
  - Jerry Seinfeld Collectie
  - Porsche "Sonderwunsch" afdeling
  - Porsche Generations
  - Porsche TOP 10

  - Gepersonaliseerde Nummerplaten
  - Vrouwen en Porsche
  - Porsche interieurs

  - 1980 Porsche SC - L 3.1 Prototype
  - 1955 Porsche 356 - Continental
  - Porsche 718 RSK Spyder
  - Porsche 911R & 991R
  - Porsche Prototypes
  - Porsche Speedster overzicht
  - Porsche 356 in Tyrol
  - Porsche bij de rijkswacht  

  - Thriller gestolen Porsche 911T
  - Recordbedrag Porsche 911 S/T

  - Jean-Claude Killy & Porsche
  - Manfred Hering


  - Stan Townes Porsche
  - Taj Ma Garaj Collectie
  - Janis Joplin Porsche
  - Porsche Carrera Zagato
  - 5 bijna vergeten Porsches
  - Glöckler Porsche
  - Porsche B32
  - Porsche 911 HLS "Klappdach"
  - Porsche 930 Rinspeed Testarossa
  - Porsche Strosek 964 Speedster
  - Porsche 912 RESTOMOD
  - Porsche 911S 2.4 Berluti RESTOMOD

  - Régis Mathieu collection
  - VIP 356

  - 901 Prototype - #13327
  - 901 Cabriolet - One Off
  - 959 Cabriolet - One Off

  - 911 RSH - One of 17

  - Barnfind 60 Lost Classics

  - 914/6R Goertz Porsche
  - 914/6 Murène Porsche
  - 914/8 en 916 Porsche

  - Het geheim "Der Große Totenkäfer"
  - Leuke tip om je wagen te verkopen
  - Leuke Porsche filmpjes

  - Porsche Secret Warehouse
  - SC East African Safari Rally Car

  - 1991 Porsche 911, 
     Reimagined by Singer
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche 918 Spyder (2015)
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche Carrera GT (2004)
     (Het volledige verhaal)


  - Porsche fun in the snow
    (Classic Driver)


  - Most expensive Porsches

De website van Porsche Rescue 911 kan links bevatten naar websites die worden beheerd door derden. Porsche Rescue 911 oefent geen enkele controle uit over de voornoemde gelinkte websites en wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot informatie, materiaal of inhouden die erop te vinden zijn, hun werking, beschikbaarheid, kwaliteit, wettigheid, betrouwbaarheid of nut, en wijst tevens elke verantwoordelijkheid af met betrekking tot de links die deze websites naar andere websites leggen. Voornoemde links worden u enkel aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
Porsche Rescue 911 aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.

Wil je onze oude nieuws rubrieken nog eens raadplegen, klik dan hieronder:

      - Nieuwsberichten 2020


(06.01.2021)
Replica's

Als we over replica's praten denken we altijd spontaan aan Porsche, meer bepaald aan de 356 Speedster en James Dean 550.
Wagens die door diverse bouwers in grote aantallen zijn gereproduceerd, zoals Apal, Intermeccanica, Chesil, Vintage, Tygan enz.

In mindere mate de 906 of RSK 718 omdat deze nog moeilijk op de baan te krijgen zijn.

    
Replica Porsche Speedster


Het succes van sommige replica's is dat je niet de volledige inhoud van je bankrekening moet plunderen.
Velen doen neerbuigend over de aankoop van een replica want het is niet echt, het is nep. 

Is er iets mis met een replica ?

Nemen we als voorbeeld een Porsche 356 Speedster. Een prachtige wagen met klassieke lijn waar je direct verliefd op geraakt. Een wagen, indien origineel die al snel een prijskaartje heeft van rond de 300.000 euro. Bedragen waar je al een nieuwe Lamborghini mee koopt.
Vele echte autoliefhebbers hebben niet het budget om dergelijk bedrag neer te tellen. Wanneer iets vreselijk duur is wordt het door de eigenaar ook anders behandelt. Voorzichtiger en, je twijfelt erover om ermee te rijden in de regen, of op een onbekende weg, of, er wordt niet mee gereden en de wagen wordt gestald voor de rest van zijn dagen. Hij wordt dan nog behandeld als een schilderij en de eigenaar hoopt op een goede investering. 

Als je dan zo een model kan kopen voor een fractie van de prijs, zittend en genietend van de feedback, ermee een afgelegen weg afrijdt op zoek naar vrijheid en avontuur, dan is dat meer waard dan te moeten rondrijden op eierschalen, bang voor elke hobbel en kuil.

Dan is er ook het feit dat je met een replica kan doen wat je wilt. Je hebt met de replica de looks en de prestaties, maar je hebt ook de creatieve vrijheid om te doen wat je wilt. Als je het zo dicht mogelijk bij het origineel wilt houden dan kan dit, wens je er een Outlaw van te maken dan is dat ook geen probleem.

99% van de mensen ziet of kent het verschil niet tussen echt en replica, je moet al een liefhebber of kenner zijn om het te zien.
Er zijn replica's of evocaties die qua ontwerp en prestaties overeenkomen of zelfs het origineel overtreffen en een fractie van de prijs kosten.
Meestal rijden dergelijke wagens dan ook nog beter dan het origineel, ook al blijft het een replica, het rijplezier is er niet minder door voor de weinige kilometers dat men met dergelijke wagens rijdt.
De waarde van dergelijke wagens blijft al jaren gelijk en voor +- 35.000 euro heb je al een mooie Porsche Speedster.

Dat kan echter niet gezegd worden van onderstaande replica's.


Bugatti

Deze wordt gemaakt in Argentinië. Het gaat om een perfecte reproductie, inclusief de motor. 
Deze Bugatti kost wel rond de 200.000 euro.

  De Bugatti





Lynx D-Type


Een aluminium replica van de legendarische Jaguar D Type die twee keer de 24u van Le Mans won (in 1955 en 1956). 
Levertijd schommelt voor deze Lynx ligt rond de 18 maanden.

  De Lynx D-Type



Norwood P4

De P5-575, vervaardigd door Norwood in Texas, is een replica van de sublieme Ferrari P4. 
Net als het echte model wordt hij gebouwd rond een buizenchassis. Voor de aandrijving zorgt de machtige V12 van de Ferrari 575 die 610 pk ontwikkelt. 
Met zijn amper 860 kg gaat dit wel vooruit.


  De Norwood P4





Intermeccanica Kübelwagen Type 82


De Intermeccanica Kübelwagen Type 82, wordt geproduceerd in Canada en is een perfecte kopie van het Duitse leger voertuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. De carrosserie is gemaakt van glasvezel en wordt op een buizenchassis geplaatst. 
Onder de motorkap bevindt zich een luchtgekoelde Volkswagen-motor opgevoerd tot 140 pk.

Intermeccanica maakt ook replica Porsche modellen.
   
 
De Kübelwagen Type 82




Kirkham Cobra

Met reeds 800 geproduceerde wagens sinds 1994, is het Amerikaanse bedrijf Kirkham gespecialiseerd in replica’s van de beroemde AC Cobra (versie 289 of 427).
Deze Cobra staat zeer dicht bij de originele modellen. Sensaties gegarandeerd!

  De Cobra



Bentley

Een getrouwe recreatie van een W.O. Bentley Speed Six, gebaseerd op een Rolls Royce 20-25 chassis uit 1933 en gebruikmakend van een sportieve 4,5 liter R-type motor uit 1952, versnellingsbak en differentieel, wat zorgt voor meer dan 160 km/u. Spannend en zeer gemakkelijk te besturen met prachtig verzwaarde besturing en bedieningselementen inclusief
hydraulische bekrachtigde remmen. Volledige fotografische opbouw en geschiedenis. Uitstekende aandacht voor detail en klaar voor de zomer.
Prijs rond de 200.000 euro



  De Bentley Speed Six



Classic auto's in zeer gelimiteerde oplage's opnieuw in productie nemen daar is blijkbaar veel aan te verdienen.
Van Jaguar, Aston Martin, Porsche ze doen het allemaal en er zijn plannen om de Ferrari 250 GTO kortstondig opnieuw in productie te nemen. 

Maar niemand gaat verder terug dan Bentley.

De komende twee jaar gaat Bentley werken aan twaalf ‘continuatie modellen’ van Sir Tim Birkin’s 4,5-liter ‘Blower’. Sir Birkin maakte deel uit van de destijds beruchte ‘Bentley Boys’ in de jaren twintig. Hij liet vier raceauto’s bouwen door Bentley, waarvan de meest bekende de UU 5872 is.

  
De Bentley Blower


De auto die je hierboven ziet krijgt nu twaalf, vrijwel identieke, broertjes.

De Blower van Birkin zorgde ervoor dat een Bentley Speed Six in 1930 de 24 Uur van Le Mans won. Sir Birkin offerde zijn UU 5872 op door de Mercedes SSK van Rudolf Caracciola zo hard op te jagen, dat diens motor het begaf. Hij moest zelf ook de race staken. Woolf Barnato en Gled Kidston reden hun Bentley Speed Six vervolgens naar de overwinning.

Een Mix van nieuwe technolgie en oude schroeven

In 2019 werd de oude Bentley van top tot teen gestript om een allesomvattende digitale 3D-versie te maken. De originele componenten als schroeven en mallen worden gebruikt om twaalf verschillende sets onderdelen te maken, die dan aan de auto wordt geschroefd door Bentley’s specialist Mulliner. 
Waarom men een digitaal model wil maken, daarin blijft Bentley wat vaag.

En waarom twaalf ? Dat is het aantal races waaraan Sir Birkin meedeed in de legendarische Bentleys. De prijs van de nieuwe Bentley Blower is nog niet bekend maar zal zeker geen koopje zijn. Gezien het erfgoed, het aantal uren dat de bouw zal kosten en de schaarste worden prijzen genoemd van 400.000 euro.
Een kenteken voor op de openbare weg kun je ook wel vergeten.

De nieuwe oude Bentley UU 5872

Het onderstel bestaat uit bladveren, een geperst stalen frame, mechanische trommelremmen en de authentieke stuurinrichting met een wormtandwiel. Het motorische gedeelte lijkt niet heel glamoureus: het is een gietijzeren viercilinder met een gietijzeren kop. 
Het vermogen is dankzij een Amherst Villiers MkIV-supercharger (de ‘blower’) toch 243 pk bij 4.200 tpm. 
Bentley garandeert dat de nieuwe oldtimer, in race afstelling 200 km/u zal halen.







back to index





































































































































































Classic Porsche Stalling

Veel eigenaren hebben niet de ruimte om hun voertuig veilig te stallen in de ideale omstandigheden.

- Wij hebben een beveiligde, droge ontvochtigde ruimte hetgeen zéér belangrijk is voor uw wagen
- Uw wagen krijgt met regelmaat een druppellader en indien gewenst een wielklem
- Uw banden worden op spanning gehouden
- Bij zeer langer stalling periodes krijft uw wagen flatspot shoes om 'flatspot' te voorkomen
- Indien u een afdekdoek bezit zorgen wij dat deze over de wagen komt

De voordelen om uw wagen te stallen bij
zijn talrijk. Uw wagen wordt gestald in ideale omstandigheden. 
De locatie is beveiligd en er komen geen onbevoegden in de ruimte waar uw wagen staat. Wij zijn dus geen car hotel waar iedereen binnen en buiten loopt.
U hebt geen verplichtingen, de min. stalling is 1 maand en de huur kan maandelijks verlengd worden.
Tegen meerprijs kunnen wij uw wagen ook ophalen en/of indien gewenst een onderhoud geven.

Voor meer info kan u ons steeds contacteren.

             






back to index






































































































































































Porsche Rescue 911 @ a Hockey Tournament








back to index




























































 








































































PORSCHE RESCUE 911 @ AVENUE OPTICS




In samenwerking met Avenue Optics was Porsche Rescue 911 aanwezig voor de eye catchers buiten. 

 







back to index




























































 









































































1-2-3 Maart 2013 - Antwerpen
Porsche 911 - 50 years - Fascination Racing History

   








back to index


















































































  

Porsche filmpjes



       






back to index




















































































1980 PORSCHE SC - L 3.1 PROTOTYPE - "Point One"

Het betreft hier een zeer zeldzame 911 SC fabrieks variant die vrijwel onbekend is bij de Porsche liefhebbers omdat hij nooit officieel bestond als een optie code.
Aangeduid als 3.1 SC - L ("Leistungsgesteigert"  ofwel "meer vermogen")

Deze speciale uitvoering had een 3.122 cc motor onder de kap en gaf 210 pk bij 5.800 tpm en 206 lb- ft koppel bij 4.700 tpm en behaalde 0-100 in 6,5 seconden.
De productiecijfers zijn vaag, maar schattingen variëren van minder dan 50 tot een paar honderd. 

De Porsche motor ontwikkelaar Rolf Sprenger schat dat er 200 à 300 werden verkocht aan klanten die niet tevreden waren met de standaard 3.0L van 180 pk.
De optie werd alleen gepromoot door mond aan mond reklame. In de VS was deze versie niet verkrijgbaar.

Ondanks het feit dat er een kloof bestond tussen de prestaties van de SC en de 930 bood Porsche als bedrijf de allereerste "fabrieks tuning kit" aan die die bestemd was voor gebruik op de weg. 
Rolf Sprenger en zijn afdeling was verantwoordelijk voor de "speciale verzoeken" van het "Customer Center". 
Sprenger - (de vader van de Bosch mechanische injectie in Porsche 's straatauto's) - zou later nog een andere onuitwisbare stempel drukken op de 911 lijn met de Flachbau (Flatnose) 930.


  De stempel onder de 930/09 stamp is de bevestiging dat het hier om een 3.1 gaat



Sprenger's Team gebruikte de 930 / 03 motor en de ( 930 / 09 voor MY1980 ) met een boring van 95,0-97,0 mm, gelijk aan de 3.3 Turbo motor. 
Dit leverde 3122 cc met een 70.4 - mm slag . 
De compressieverhouding werd verhoogd van 8.6:1 tot 9.5:1, die het gebruik van super brandstof noodzakelijk maakte (98 RON).
Een verbeterde brandstof verdeler werd gebruikt, terwijl de zuigers en cilinders afkomstig waren van Mahle. 
Waarschijnlijk overgebleven van het raceprogramma en vergelijkbaar met de uiteindelijke 3.2 ' s werd een grotere oliekoeler in het rechter voorspatbord gemonteerd om een betere koeling te geven.
Tot slot, een groter vijfde versnelling van 0.759:1 (in plaats van 0.785:1) bracht de topsnelheid hoger. In het klanten centrum, assembleerde technieker Elmar Willrett de motoren onder de supervisie van meester monteur Helmut Pietsch.

De kostprijs voor deze ingreep zou DM 7500 bedragen. De eerste 3.1 werd beschikbaar gesteld voor de Duitse markt en vervolgens de resterende RoW markten. Hij werd nooit in de VS aangeboden.










back to index






















































































Leuke tip om je wagen te verkopen









back to index




















































































Jean-Claude Killy & Porsche




De nu 70 jarige Jean-Claude Killy was een top skier in de jaren '60 en een icoon van zijn sport. 

Hij won 3x Olympisch goud en won in 1968 de Winter Olympics in Grenoble, beter bekend als de  ‘Killympics’.

 

 

 




Hetgeen weinigen weten is dat hij naast zijn sneeuwtalent ook gepassioneerd was door motorsport. Ferdinand Piëch, destijds hoofd Porsche ontwikkelingsafdeling contacteerde Killy met de vraag om in 1967 de Targa Florio te rijden, de bekende Sicilian endurance road race.
Samen met de bekende Formule 1 fotograaf en journalist Bernard Cahier kregen ze een Porsche 911 S om te winnen in de GT klasse.

Door het succes in Italië waar Killy zijn rijkunsten liet zien werd hij teammaat van de Le Mans winnaar Jean Guichet om te rijden met een Porsche voor de  1000 kilometer race op de Nürburgring. 

In hun rode Porsche 911 T (registration SE 8330) behaalden ze de  26ste plaats, een behoorlijk resultaat met als tegenstrevers een Ford GT40, Lola T70 en de toen oppermachtige Porsches 908. 




Ook werd Killy in 1969 opgemerkt bij de start van de 24 uren van Le Mans. Samen met Bob Wollek, starte Killy de race in een Renault Alpine. Spijtig genoeg behaalden ze de finisch niet. Dit was de skier’s zijn laatste belangrijke race. 






Met Steve McQueen tijdens de opname van de film Le Mans




Na zijn race carriere ging zijn interesse terug naar de wintersport, werd zakenman en ontwikkelde een eigen kledinglijn, tevens werd hij actief lid van het International Olympisch Commite. Hij organiseerde ook belangrijke events en was 9 jaar verantwoordelijke van ASO, een bedrijf dat grote events organiseerde zoals de Tour de France en Paris Dakar. Hij was ambassadeur en bestuurlid bij de multi-national Coca-Cola en Rolex. Sinds 1995 is Jean-Claude Killy één van de 115 leden van het  International Olympisch Comité.  







back to index






free counter


Laatste update :