NIEUWS 2020     

 




PORSCHE RESCUE 911

TOUR AMICAL - ZOUTE GRAND PRIX

ALLERLEI
REPORTAGES
MOVIES
  - Prijs voor Porsche Rescue 911 op de
      Classic Car beurs te Antwerpen
 

  - Hockey & Porsche Rescue 911
  - Avenue Optics & Porsche Rescue 911

+ + + + + +

  - Aankoop eerste Classic Porsche

  - Overzicht Originele Toolkits

  - Stalling bij Porsche Rescue 911
  - Touramical (2021)
  - Touramical (2020)
  - Touramical (2019)
  - Touramical (2018)
  - Touramical (2017)
  - Touramical (2016)
  - Touramical (2015)
  - Touramical (2014)
  - Tour Americal (2013)
  - Zoute Grand Prix (2012 & 2013)

+ + + + + +


ERWIN KOMENDA
(6.04.1904 - 22.08.1966)


De ontwerper van de VW, Auto Union race auto, Porsche 356, 550, Cisitalia, 911 en 904.

  - Wie ontwierp werkelijk de 911
  - Erwin Komenda de Secret History
  - Porsche Denies Accusations

  - The Controversial, Complex and
     Obscure History of Porsche 911


  - Jozef Ganz - Het geheim
  - Porsche History

  - Jerry Seinfeld Collectie
  - Porsche "Sonderwunsch" afdeling
  - Porsche Generations
  - Porsche TOP 10

  - Gepersonaliseerde Nummerplaten
  - Vrouwen en Porsche
  - Porsche interieurs

  - 1980 Porsche SC - L 3.1 Prototype
  - 1955 Porsche 356 - Continental
  - Porsche 718 RSK Spyder
  - Porsche 911R & 991R
  - Porsche Prototypes
  - Porsche Speedster overzicht
  - Porsche 356 in Tyrol
  - Porsche bij de rijkswacht  

  - Thriller gestolen Porsche 911T
  - Recordbedrag Porsche 911 S/T

  - Jean-Claude Killy & Porsche
  - Manfred Hering


  - Stan Townes Porsche
  - Taj Ma Garaj Collectie
  - Janis Joplin Porsche
  - Porsche Carrera Zagato
  - 5 bijna vergeten Porsches
  - Glöckler Porsche
  - Porsche B32
  - Porsche 911 HLS "Klappdach"
  - Porsche 930 Rinspeed Testarossa
  - Porsche Strosek 964 Speedster
  - Porsche 912 RESTOMOD
  - Porsche 911S 2.4 Berluti RESTOMOD

  - Régis Mathieu collection
  - VIP 356

  - 901 Prototype - #13327
  - 901 Cabriolet - One Off
  - 959 Cabriolet - One Off

  - 911 RSH - One of 17

  - Barnfind 60 Lost Classics

  - 914/6R Goertz Porsche
  - 914/6 Murène Porsche
  - 914/8 en 916 Porsche

  - Het geheim "Der Große Totenkäfer"
  - Leuke tip om je wagen te verkopen
  - Leuke Porsche filmpjes

  - Porsche Secret Warehouse
  - SC East African Safari Rally Car

  - 1991 Porsche 911, 
     Reimagined by Singer
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche 918 Spyder (2015)
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche Carrera GT (2004)
     (Het volledige verhaal)


  - Porsche fun in the snow
    (Classic Driver)


  - Most expensive Porsches

De website van Porsche Rescue 911 kan links bevatten naar websites die worden beheerd door derden. Porsche Rescue 911 oefent geen enkele controle uit over de voornoemde gelinkte websites en wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot informatie, materiaal of inhouden die erop te vinden zijn, hun werking, beschikbaarheid, kwaliteit, wettigheid, betrouwbaarheid of nut, en wijst tevens elke verantwoordelijkheid af met betrekking tot de links die deze websites naar andere websites leggen. Voornoemde links worden u enkel aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
Porsche Rescue 911 aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.

Wil je onze oude nieuws rubrieken nog eens raadplegen, klik dan hieronder:

      - Nieuwsberichten 2019




(17.11.2020)
De eerste Porsche 911 Turbo, de 930 vanaf 1975
(bron: Auto55.be & Autoblog.nl)




De ontwikkeling van de 930 begon in 1972, toen er een homologatiemodel gemaakt moest worden om te kunnen racen met de nieuwe 911. Ook toen de regels veranderden en de auto eigenlijk niet meer nodig was, bleef men hem doorontwikkelen om zo Ferrari en Lamborghini het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De 930 werd gepresenteerd op de Autoshow van Parijs in oktober 1974 en kon in het voorjaar van 1975 bij de dealer worden afgehaald. De nieuwprijs lag rond de 115.000 gulden – bijna het dubbele van wat voor een gewone 911 2.7 moest worden neergeteld.

De auto was voorzien van nieuwe vering, grotere remmen, een versterkte vierversnellingsbak en de inmiddels iconische ‘whale tail’ spoiler. Het blok was de drieliter zescilinder boxer uit de Carrera RS 3.0, maar dan voorzien van turbotechnologie die oorspronkelijk voor de 917/30 CAN-AM raceauto was ontwikkeld. Het resultaat was een auto die bijzonder moeilijk te rijden was vanwege het grote turbogat. 

Het vermogen van 260 pk kon je middenin een bocht nog wel eens verrassen, en door het gewicht van motor achterin was de auto bij overstuur maar moeilijk weer in het gareel te krijgen. Ervaren rijders hielden de 930 continu hoog in de toeren om de turbo actief te houden, en dan bleek het een enorm snelle auto. De cijfers logen er niet om: 0-100 kostte slechts 5,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 246 km/h. Hiermee was de 930 jarenlang de snelste productieauto van Duitsland.

Door enkele fatale ongelukken in de VS hadden ze bij Porsche al snel een aantal claims aan hun broek, maar dat weerhield ze er niet van om de 930 voor modeljaar 1978 een stukje sneller te maken: de motor werd vergroot naar 3,3 liter en er werd een intercooler gemonteerd. Hierdoor steeg het vermogen naar 300 pk, wat de prestaties nog indrukwekkender maakte: 5 seconden naar de 100 en een top van 258 km/h. De remmen werden nog eens verbeterd en kwamen nu regelrecht van de 917 racer.

In 1980 haalde Porsche de 930 in Japan en de VS van de markt vanwege aangescherpte emissie-eisen. Omdat toen nog werd gedacht dat de 928 de 911 zou vervangen werd er weinig geld meer in doorontwikkeling van de auto gestopt. In Europa bleef hij echter gewoon beschikbaar, en bleef de vraag naar meer vermogen stijgen. In 1983 kon je op speciale bestelling dan ook 330 pk uit je 930 laten halen, waarbij Porsche je auto meteen uitrustte met een speciaal vierpijps uitlaatsysteem en een extra oliekoeler. In feite was deze upgrade nog iets sterker, er wordt gedacht dat het vermogen eerder rond de 340-350 pk lag. Ook kon je een ‘Flachbau’ bestellen; een speciale aerodynamische neus die de auto de look gaf van de 935. Deze werd handgemaakt en was daarom zo belachelijk duur dat bijna niemand hem bestelde. Het schijnt dat er 948 stuks zijn gebouwd, de meeste met het 330 pk-pakket. Wel zijn er veel replica’s in omloop.

Toen men in 1985 begon te twijfelen of de 928 de 911 wel kon vervangen, werd besloten de twee modellen naast elkaar te laten bestaan. In 1986 kwam de 930 terug op de Japanse en Amerikaanse markt met een aangepaste motor, die minder troep uitstootte en goed was voor 282 pk. Dit jaar zagen ook de Targa en de cabrio-versie het licht.

In 1989 was het afgelopen voor de 930 omdat de nieuwe 911, de 964, klaarstond om het stokje over te nemen. De laatste modellen werden bij wijze van afscheid met een vijf- in plaats van een vierbak uitgerust. Alle opvolgende 911-modellen kenden een geblazen versie, maar niet één is ooit zo’n icoon geworden als de allereerste 911 Turbo, de 930.



Stof tot verhitte discussies

Toch was de eerste 911 Turbo in 1975 wat omstreden. Paste een turbo wel bij de zuivere 911 of moesten dat pure GT-modellen blijven? Vanaf 1973 was er de gestripte 911 Carrera 2.7 RS, ‘the real thing’ volgens de Porsche-ideologen. Toen enkele jaren later de brute 930 met de fameuze turbo z’n opwachting maakte, was niet elke Porschefan daar gelukkig mee. Niet zozeer z’n brute kracht zorgde voor controverse, wel z’n macho presence en z’n rijkelijke aankleding. De 930 had airco, leren zetels, elektrische ramen, een stereo met 4 luidsprekers en hij kreeg zelfs isolatiemateriaal.

De kritiek van de Porsche-puristen viseerde ook de wegligging. De turbo zorgde voor een on/off-gedrag. In de lage toeren eerder slap, en plots die brute kracht. In onervaren handen was het ronduit gevaarlijk. Ondanks die kritiek werd de 930 Turbo een hit. Er werd over gepraat, geschreven, uitgebreid gefotografeerd en vele posters aan de muur bij would be-racers. De geplande productie van 500 exemplaren werd algauw verdubbeld. En hij zou nog vele opvolgers krijgen.




Een widowmaker met een whaletail

Amper 950 kg en dankzij die brute turbo kon z’n vermogen pieken tot 265 pk’s. Dat vertaalde zich in een spurt van 5.5 sec naar 100km/u. Je zat laag bij de grond, een rauwe brom in je rug en hij was razend snel. Het duurde niet lang of hij kreeg een bijnaam: ‘widow maker’, weduwemaker. 
Tja dat zegt het helemaal. In 1975 was de 930 de snelste productiewagen ter wereld. Hij maakte het de supercars van die tijd erg moeilijk, een Lamborghini Countach of een Ferrari 365 GT4 BB hadden geen turbo, wel dikke 12-cilinders.

Bij z’n debuut had de 930 een luchtgekoelde zescilinder, de 3.0 liter boxer. Porsche noemde dit model simpelweg Turbo en zou in z’n ganse carrière de motor en z’n vermogen alsmaar opschroeven. Vanaf 1978 was er een upgrade naar 3.3 liter met een intercooler en straffere remmen. Het vermogen ging naar 300pk en de motor werd wat soepeler, zodat het turbogat minder uitgesproken was. Ook de jaren nadien bleven de snellere versies maar komen. Ze werden ook beschaafder.


OOK DE JAREN NADIEN BLEVEN DE SNELLERE VERSIES MAAR KOMEN

Het nieuwe paradepaardje bij Porsche was exuberant en had een aangedikte styling. Dat was naast z’n power allicht de sleutel tot z’n mythische succes. Je kon niet naast z’n aangedikte wielkasten kijken, nodig om de dikke banden te huisvesten. Op de achterklep nestelde zich een ongezien grote achterspoiler, een whaletail, of walvisstaart. Wat een kanjer, die fameuze achtervleugel was op sommige reeksen volledig uit rubber opgetrokken. Porsche was namelijk bezorgd dat bij een ongeval aan hoge snelheid een volledig metalen vleugel een ongelukkige passant zou kunnen halveren.




Wilde anarchie, brutale punk


De pedalen voelden beenhard aan, een koude versnellingsbak schakelde zeer stroef, rijden met deze 911 was werken geblazen. De toerenteller prominent (en groot) in het midden. De rode zone begon pas in de buurt van 7000 tpm. Eénmaal aan 3500 tpm werden de honden losgelaten, bloedhonden. Zo’n ouderwetse turboboost vind je vandaag niet meer. Tegenwoordig is de vermogensopbouw bijna perfect lineair. Toen niet. Omdat de krachtuitbarsting zo intens was, vond Porsche geen gepaste vijfversnellingsbak om dat geweld aan te kunnen. Het stak er dan maar de simpele maar stevige vierversnellingsbak in de 930. Pas in 1989 kon er een vijfversnellingsbak op punt gesteld worden die voldeed voor zoveel brute kracht. 




De kassa rinkelde

Tot 1974 hield Porsche het bij klassieke chromen bumpers, een een sober aangeklede slanke koets. Maar vanaf 1975 werd een knopje omgedraaid. Het upgraden van het bestaande 911-concept moest de auto voor een nóg grotere groep aantrekkelijk maken. Vooral Amerikanen. Vaarwel zuiver zieltje, hallo kassa.

Het zal een eeuwige discussie blijven. Moet een sportauto puur blijven? Gestript van alle luxe en voorbehouden voor een kleine minderheid. Zowat onbruikbaar voor dagelijks gebruik. Of toch kiezen voor blingbling en aangedikte looks, bredere spatborden, vette banden en in staat om plots brutaal uit de hoek te komen.



De Turbo zette de wispelturigheid nog extra in de verf. De ‘widowmaker’ bleef een exclusiviteit, niet zo dik gezaaid. Tot 1989 werden er 18.770 van gebouwd. Eenmaal achter het stuur konden velen niet weerstaan aan die oerkracht, het onbesuisde turbo-gevoel, met als gevolg dat meerdere exemplaren overenthousiast rond bomen gevouwen werden. 

Dat én z’n gespierde uitstraling maakte de 930 dan weer wel tot legende.
 







back to index



(01.11.2020)
Deze Porsche is bijna 2 miljoen waard
(bron: Gocar.be)

Deze Porsche 718 RSK Spyder uit 1959 was het perfecte racewapen van zijn tijd, te danken aan zijn geavanceerde technologie.



De 718 RSK was de ultieme ontwikkeling van de Porsche Spyder uit de jaren ’50 en bracht het beste van de technologie van die tijd samen: een buizenchassis, geavanceerde aerodynamica voor een betere motorkoeling en een 1.587 cc 4-cilindermotor. Hij nam deel aan verschillende evenementen van over de hele wereld en boekte eervolle resultaten, zoals een algemene 3de plaats op het podium van de 24 uur van Le Mans in 1958.



Deze 718 in kwestie werd in 1959 nieuw geleverd in de Verenigde Staten aan een Amerikaanse industrieel. 
Het is een van de laatste voorbeelden die zijn gebouwd (35 stuks in totaal). Twee jaar lang heeft Bob Holbert ermee geracet aan de overkant van de Atlantische Oceaan, waarna de wagen werd verkocht aan de piloot Herb Wetanson, om uiteindelijk in 1974 te worden overgenomen door de huidige eigenaar.



In de loop der jaren werd deze 718 RSK goed onderhouden en gedeeltelijk gerestaureerd. 
Inmiddels zit zelfs de originele motor er weer (in plaats van die van een 904). Afgelopen zomer werd hij op een veiling in Los Angeles aangeboden en voor bijna 1,9 miljoen euro verkocht.






back to index



(02.10.2020)
De nieuwe editie Porsche 935 'Moby Dick'


Porsche liet begin vorig jaar weten dat het de Porsche 935 ‘Moby Dick’ Clubsport weer ging bouwen. 
Deze retromoderne Porsche 935 ging gewoon in productie en de eerste werd geleverd op 19.07.2019.
77 werden er geproduceerd en volgens Porsche werden ze allemaal  verkocht.


(fotobron: Topgear)


Porsche 935

Het was een eerbetoon aan de klassieke Porsche 935/78 en er werden 77 nieuwe edities geproduceerd. 

Het koetswerk van de Porsche 935 hult zich in cfrp (met koolstofvezel versterkt kunststof) en draagt een met 30 centimeter verlengde achterpartij, waarop een gigantische vleugel prijkt. De wagen groeit ook in de breedte, want de gezwollen wielkasten maken hem 18 centimeter breder dan de GT2 RS waarop hij zich baseert. Naast die heerlijke, naar de 935/78 refererende velgen heeft Porsche nog een aantal knipoogjes naar legendarische racers ingebouwd. De zijspiegels zijn die van de 911 RSR en de verticale achterlichten die van de 919 Hybrid, terwijl de uit titanium vervaardige uitlaatpijpen lijken op die van de 908.

Ook de cockpit van de GT2 RS wordt flink onder handen genomen. Het zowat volledig gestripte, met een rolkooi en een brandbusinstallatie gezegende interieur neemt een heleboel elementen over van de nieuwe 911 GT3 R. Zoals het uit koolstofvezel opgetrokken racestuurtje en de digitale competitiedisplay. Standaard komt de Porsche 935 met een enkele stoel voor de bestuurder, een extra racekuipje voor een passagier blijft optioneel.


77 stuks
Waarom 77, geen idee, een prestige project en, misschien komt Porsche hiermee juist uit de kosten, wie zal het zeggen.
Het prijskaartje is meer dan dan € 701.948 excl.btw. Dat weerhield de kopers niet want ze waren direct uitverkocht.
De Martini-kleurenstelling is overigens optioneel, standaard komt deze 935 in het Agate Grey.


Wat kan je ermee doen
Als de auto eenmaal is afgeleverd aan de eigenaar kan je er maar weinig mee doen. Het gaat hier namelijk om een niet-gehomologeerde racewagen. Dit houdt in dat hij niet op de openbare weg mag, ook mag hij niet meedoen aan officiële races. Het enige dat overblijft is hem in je privé collectie zetten, meedoen aan speciale evenementen of aan trackdays.


Spijt
Toch had één van de eigenaren al direct spijt van zijn beslissing (of wou hij wat extra verdienen). De man bood zijn Porsche 935 aan voor het dubbel van zijn aankoop bedrag en vroeg 1,5 miljoen euro.

Ondertussen staan er anno 2020 diverse te koop, ééntje in Hong Kong voor omgerekend € 1.763.186 die wordt verkocht via Prestige Motors. In Frankrijk wordt er één  aangeboden in Carbon kleur voor € 1.566.000 via Reezocar. In Duitsland  staan er 2 te koop, een zwarte voor € 1.380.000 en een Martini uitvoering voor € 1.500.000.

Februari 2020 werd er ééntje geleverd in Martini kleuren aan een eigenaar in Monaco. Deze wagen werd juist afgeleverd rond de tijd dat het coronavirus de wereld overnam. De eigenaar heeft er enkele maanden naar kunnen kijken en dan beslist om hem te verkopen. Binnen twee weken gaat de wagen naar de RM Sotheby's European Sale en daar hoopt men tussen $ 1,25 miljoen en $ 1,5 miljoen op te halen voor de wagen. 

En dat allemaal op nog geen jaar tijd, het zijn gok objecten geworden en geen liefhebbers wagens meer. 

De originele versie van de 935 versterkte zijn plaats in de geschiedenis door welverdiende overwinningen op het circuit. Dit kan niet gezegd worden van het nieuwe 935 model uit 2019. Op papier maakt hij indruk maar eigenlijk is hij gebouwd om nooit te racen. Het is meer inspelen op een nostalgisch gevoel van kapitaal krachtige kopers met het idee van 'de auto als investering' mentaliteit. 
Zeer weinig mensen hebben de middelen om dergelijke wagen te kopen en de meeste van deze 935 modellen zullen dan ook niet rijden maar gewoon worden bewaard, terwijl de eigenaar hoopt dat ze in waarde zullen stijgen zoals een schilderij aan de muur.

Porsche heeft misschien opzettelijk, of misschien onbedoeld, de nieuwe 935 op de markt gebracht meer als verzamelvoertuig dan als race-auto die je moet kopen om te hebben. De kopers van dergelijke wagens hebben meestal ook nog andere exclusieve merken in hun garage staan.






back to index





(28.09.2020)
V
anaf 2023 LEZ in gans Wallonië en wordt het grondgebied gesloten voor oudere auto’s
(bron: Auto55)



Niet alleen in Vlaanderen hebben politici last van uitstoothysterie. Ook in het Zuiden van het land hebben ze koorts. Terwijl het land nog in een echte gezondheidscrisis vertoeft, opent de politiek er andermaal de jacht op de auto. 

Er wordt grof geschut ingezet. 

Vanaf 2023 wil Wallonië het grondgebied sluiten voor oudere auto’s. Heel het gewest wordt lage-emissiezone.

Nu een nieuwe auto: in 2028 alweer verboden

Vanaf 2023 wordt een ban uitgesproken over alle auto’s die hetzij geen euronorm hebben, hetzij euronorm 1 hebben. Daarna wordt de norm mettertijd structureel aangescherpt. 

Vanaf 2028 zijn alleen auto’s met euronorm V of VI (de huidige) nog toegelaten. Tenminste, wanneer het benzines zijn. Zijn het diesels dan worden de Euro 5-motoren er verboden vanaf 1 januari 2028. 

Een Euro 6-diesel wordt al verboden in 2028. Om het even ingewikkeld te maken gaat dat laatste niet over een volwaardige normering, maar om een tussenstapje. Voorlopig zijn de Euro 6d-temp (de huidige minimumnorm) en de volwaardige euro 6d-diesels (vanaf 1 januari 2021 verplicht) er in 2028 nog wel welkom. 

Net als in Vlaanderen wordt daarna geen verdere planning gegeven, zodat nieuwe autokopers nog steeds niet zeker zijn van de levensduur van een nieuwe auto. Die wordt door die nieuwe normen overigens gevoelig duurder.

De politici timmeren nog aan enkele uitzonderingsmaatregelen. Zo zouden sommige young- en oldtimers nog wel gebruikt kunnen worden, zij het beperkt. De Waalse overheid overweegt om er een gebruiksbeperking van 3.000 km op te kleven. 

Of die ook geldt voor auto’s die de kilometers in Vlaanderen verrijden en hoe dat gebruik gecontroleerd zou worden, is nog lang niet duidelijk.

(bron: Auto55)






back to index





(23.09.2020)
Porsche 911 3.2 de onverwoestbare

Op de markt gebracht in 1983 was dit model de laatste in de rij. Eind jaren 80 kwam Porsche met het nieuwe 964 model met de eerste modernere technologie.

Evoluties
Het 911 model kende continue evoluties: nieuwe zetels en een nieuw stuur in 1984, een hertekend dashboard in 1985 en vooral een nieuwe versnellingsbak (G50) eind 1986. In datzelfde jaar werd ook de achterkant lichtjes gewijzigd, met een strook tussen de achterlichten met “Porsche”-opschrift.


Koetswerk

Doorheen zijn carrière telde de 911 3.2 vier verschillende koetswerkvormen: coupé, Targa, cabriolet en Speedster. Die laatste variant verscheen pas in 1989 en deed denken aan de legendarische 356 met zijn lagere voorruit en vaste afdekking van de stoffen kap. 
Alle koetswerken konden worden “opgepompt” met de Turbo Look, die de achtervleugels verbreedde, een voorspoiler en een gigantische achtervleugel toevoegde, behalve op de Speedster. Ook het chassis kreeg enkele wijzigingen, met stevigere torsiestangen en dito remmen.


Technisch

Geen McPherson-ophanging, stuurbekrachtiging of tractiecontrole: deze 911 is voor de echte chauffeurs. Onder de motorkap achteraan evolueerde de flat-six naar de ultieme variant van de originele motor: het 3,2 liter grote blok produceerde tussen 207 en 231 pk, afhankelijk van de markt en de aanwezigheid van een katalysator. De versnellingsbak telde steeds vijf verzetten, maar de eerste reeks (915) had een wat vage bediening. De tweede (G50) was veel aangenamer. 
Het chassis is klassiek, maar beproefd en goed ontworpen: een ophanging vooraan met torsiestangen, maar vier geventileerde en bekrachtigde schijfremmen.


Prestaties

De 911 3.2 ontgoochelt niet achter het stuur. Het vermogen van 231 pk (in het beste geval) mag weinig lijken voor een sportwagen, maar het leeggewicht van 1,2 ton geeft deze Porsche vleugels. 100 km/u wordt bereikt in 6,1 seconden en de topsnelheid ligt op 245 km/u. Alles wordt begeleid door de klassieke Porsche-soundtrack.


Onderhoud

De bijzonder betrouwbare 911 3.2 is echter niet onfeilbaar. Verwaarloos het onderhoud dus niet. 
Dat is overigens klassiek: een oliewissel en vervanging van bougies elke 10.000 kilometer, controle van de tuimelaars elke 20.000 kilometer en afhankelijk van het gebruik de geometrie elke twee jaar. 
Luchtkoeling vermijdt het onderhoud van een koelingscircuit, maar de remmen mogen niet worden vergeten. Het oliepeil evenmin, want de motor lust een aardige slok. En vergeet niet: met een droog carter gebeurt dat met draaiende motor.


Onderdelen
Alle onderdelen zijn beschikbaar en er zijn genoeg specialisten, maar het blijft duur: een set pakkingen, een set bougies en filters, een uitlaatdemper (staal), een intercooler (staal), remschijven, remblokjes, een koppelingsplaat, ..... en je weet hoe laat het is.


Prijzen?
Alles begint bij ongeveer € 30.000 voor een model met werk aan en best te vermijden is. Voor een model in goede staat reken je gemiddeld op € 45.000. Een vlekkeloos exemplaar met G50-versnellingsbak kost gemakkelijk meer dan € 55.000. Een zeldzame Speedster vind je niet voor minder dan € 150.000.


Wijze raad
Laat zeker ALTIJD alvorens over te gaan tot een aankoop een diagnose uitvoeren bij een Porsche specialist en, liefst iemand die zelf geen Porsches verkoopt dit om de neutraliteit te bewaren. Het zal je ervoor behoeden om een miskoop te doen en je zal bij benadering weten aan welke kosten je je mag verwachten.



En wat met de 911 SC

De voorganger van de 911 3.2 werd geproduceerd van 1978 tot 1983 en gebruikte de op Turbo gebaseerde 930 motor van 2994 cc die was ontwikkeld voor de Europese Carrera 3.0. Er waren 3 type modellen te verkrijgen, de C
oupé, de Targa, de Cabriolet. 

De eerste SC's werden uitgerust met een luchtinjectiepomp, die werd aangedreven vanuit de krukaspoelie en die voor alle markten werd gemonteerd. De voortdurende inspanningen van het Environmental Protection Agency in de VS hebben er ook toe geleid dat op deze markt een nieuwe tweewegskatalysator werd geïntroduceerd in plaats van de dwarse geluiddemper of demper.

Californische auto's bleven uitlaatgasrecalculatie (FGR) nodig hebben. De tweeweg-omzetter werd in 1980 vervangen door een driewegeenheid en in combinatie met een nieuwe zuurstofsensor gekoppeld aan het brandstofinjectiesysteem. Toen de behoefte aan de luchtinspuitpomp overbodig werd, werd de pomp ook snel gedropt op Europese modellen.

Een Lambda-sensor meet het zuurstofgehalte van de uitlaat nauwkeurig en vervolgens werd de injectie aangepast om het corecte brandstof / luchtmengsel aan de  omstandigheden aan te passen.

In januari 1981 werd het vermogenstekort van de SC’s m.b.t. emissie gerelateerde emissies groter toen auto's uit ROW opnieuw een hogere productie kregen. De motor werd opgewaardeerd tot 204 pk, maar het brandstofverbruik verbeterde nog verder. Op de modellen uit 1982 en 1983 waren de motorveranderingen gering: de nokkenastandwielen waren met bouten bevestigd in plaats van moeren en voor de VS werd de zuurstofsensor geüpgraded.

De standaard voor de SC waren de ATS 'Cookie Cutter' wielen, de UK Sport werd geleverd met Fuchs velgen.
Deze Fuchs velgen van de modellen uit 1982 waren in het begin een optie en hadden hoogglanzende velgen met zwarte glanscentra.


Onderhoud, onderdelen, prijzen, wijze raad
Voor deze zaken verwijzen we naar de rubrieken hierboven van de 911 3.2 dewelke gelijklopend zijn.
Een goede 911 SC
reken je gemiddeld op € 40.000. Een vlekkeloos exemplaar zit veel hoger. De staat, originaliteit, onderhouds historiek, km's enz bepalen allemaal het prijsplaatje. Voor de rest is de 911 SC een goede en betrouwbare wagen waar je veel plezier aan kan beleven.







back to index





(19.08.2020)
Porsche rijdt zich vast in tunnel

Idioten heb je overal, een racer reed van de trap in het S-Bahn-station met een gestolen Porsche

Een Porsche, die samen met zijn bestuurder en passagier van een trap reed in het Kaulsdorf S-Bahn-station te Duitsland.
Eerder al had de Politie de achtervolging ingezet op de wagen die door zijn hoge snelheid de aandacht trok. 

Volgens de Berlijnse politie negeerde de Porsche chauffeur verschillende rode lichten. De achtervolging werd afgebroken nadat men de Porsche was kwijtgespeeld.
Een Politie helicopter werd ingeschakeld en die kon de wagen terug opsporen waarna de achtervolging terug werd ingezet.

In Kaulsdorf reed de Porsche de voetgangers tunnel in bij het S-Bahn-station Kaulsdorf. Hij reed de trappen af en kwam onderaan tot stilstand. De bestuurder en passagier vluchten toen weg te voet en de achtervolging werd verder gezet. Politieagenten konden kort nadien de 46-jarige passagier oppakken maar de chauffeur kon ontkomen.

Nader onderzoek ter plaatse wees uit dat de Porsche op 7 juli in Wilmersdorf als gestolen werd opgegeven. De wagen werd in beslag genomen.

Hieronder de Porsche 968 na het ongeval in de tunnel






 






back to index



(17.08.2020)
Vergeten Supercars

Bij een verlaten Ferrari-Maserati-verdeler in China heeft men 3 nieuwe vergeten Supercars gevonden. 
De eerste Ferrari - Maserati dealer in China in de stad Guangzhou opende zijn deuren in 2005 maar bleef niet lang bestaan. 

De dealer moest 7 jaar later in 2012 sluiten nadat president Xi Jinping de anti-corruptie wetten had aangenomen die de consumptie van hoogwaardige producten moesten ontmoedigen. 

Ze hebben ook nooit alle wagens kunnen ontruimen en door het ontbreken van een inventaris zijn er om een nog onbekende reden 3 wagens achtergebleven in het gebouw. Deze achtergebleven wagens waren wel niet van de minste. Het is dan ook onbegrijpelijk dat pas 8 jaar later in Juli 2020 dat James Wan, een blogger uit China deze verborgen schatten vond nadat hij toegang had gekregen in het gebouw en postte de foto's op zijn sociale media. 


Een handgeschakelde Ferrari 575 Superamerica waarvan er maar 43 gemaakt werden

De poster en onderdelen display voor de 612 Scaglietti suggereert dat de dealer werd gesloten voordat Ferrari's Grand Tourer uit productie ging in 2012.
Normaal gezien verwijderd een dealer dan display, velgen, bekledingsmogelijkheden en populaire extra’s.
Hier is alles blijven staan, vandaar dan men met zekerheid wist dat het dealership in 2012 reeds gesloten was.

Hieronder de Ferrari 575 Superamerica waarvan er maar 43 gemaakt werden







Na 8 jaar stil te staan onder een dikke laag stof werd ook onderstaande wagen gevonden.

Een wagen die men zeker niet had verwacht bij een ex. Italiaanse dealer was een peperdure Porsche Carrera GT.

Deze Carrera GT werd geproduceerd tussen 2004 en 2006 en is N° 1.255ste van de 1.270 geproduceerde en, dit model is 1 van 3 in Zanzibar Red Metallic geproduceerde.

De Porsche Carrera GT in Zanzibar Red Mettalic. 






Verder vond men ook nog een gele nieuwe C5 Corvette Z06 






De 3 wagens staan al minstens 8 jaar stil. Op een dikke laag stof na en een platte band, lijkt dat weinig ernstige effecten te hebben gehad. 
De wagens starten dat is wellicht nog een heel ander paar mouwen.


Samen veel geld waard waard


De Corvette is met 390 pk uit een 5,7 Ltr V8 veruit de goedkoopste en minst krachtige van het drietal. 

De Ferrari 575M Maranello schakelt 12 cilinders in om aan 515 pk te komen, maar de wagen van hierboven in de gelimiteerde oplage van 599 stuks Superamerica kreeg  540 pk. 

De Porsche Carrera GT is met z’n 5,7 Ltr V10 is de krachtigste van de 3 en goed voor 612 pk en ook de duurste van de 3.
De waarde van het drietal wordt op ruwweg anderhalf miljoen euro geschat.

  







back to index



(11.08.2020)
Porsche tractor: nu toeslaan

Heb je nog ruimte over in je garage, dan is het misschien raadzaam om eens te gaan kijken naar een oude Porsche tractor. 

In Duitsland en de Verenigde Staten wordt al snel tussen de 15.000 en 45.000 euro betaald voor een gerestaureerd exemplaar en deze prijzen lopen snel op, een logisch gevolg van de sterk gestegen prijzen van klassieke 911-modellen. 

Hoe Porsche ooit betrokken raakte bij de tractorproductie.



Hitler

In het begin van de 30er jaren ontwierp Prof. Dr. Ferdinand Porsche een ‘Volksschlepper’ (volkstractor), tegelijkertijd met het ontwerpen van de volkswagen. Porsche deed dit in opdracht van Adolf Hitler aan het begin van zijn dictatuur. Uiteindelijk zijn de historische producten veranderd van propagandamiddel tot hobby. De tractor had veel dingen in overeenkomst met de Volkswagen. De tractor uit de jaren ’30 leek dan ook in niets op latere tractors, uit de jaren ’50 en ’60. De in 1934 ontworpen tractor had een hydraulische koppeling tussen versnellingsbak en motor. Later zou hij ditzelfde concept blijven toepassen.


Allgaier

Porsche produceerde drie prototype tractoren in 1934, alle drie uitgerust met een benzinemotor. Het Porsche-Diesel motor-ontwerp met zijn unieke luchtkoeling was destijds nog niet klaar om geproduceerd te worden. Na vele tests van dit ontwerp kwam er een lucht gekoelde dieselmotor uit met vermogens van 12 tot 50 pk. In de vroege jaren 50 had Porsche 4 basisontwerpen. Een 1, 2, 3 en 4 cilinder versie. Allen hadden apart vervangbare cilinders en cilinderkoppen. Na de Tweede Wereldoorlog mochten in Duitsland enkel de bedrijven die voor de oorlog tractoren bouwden dit voortzetten. Porsche bouwde geen tractoren voor de oorlog en mocht dus niet beginnen met productie, maar Porsche had een uniek, modern ontwerp waarmee hij licentie afspraken ging maken met het Duits bedrijf Allgaier GmbH en het Oostenrijks bedrijf Hofherr Schrantz. Deze twee bedrijven gebruikten Porsche ontwerpen en noemden deze: Allgaier-Systeem Porsche en Hofherr Schrantz-Systeem Porsche.


Friedrichshafen

In 1956 nam Mannesmann AG het besluit tractoren te gaan bouwen en kocht de licentie van de Porsche-Diesel motoren en het Allgaier tractor ontwerp. Zij herbouwde en breidde de oude Zeppelin fabriek iets ten westen van Friedrichshafen bij het Meer van Konstanz uit tot een state-of-the-art productiefabriek met de meest moderne machines en productielijnen welke destijds voorhanden waren. De Porsche-Diesel tractoren zijn in deze fabriek geproduceerd tot het eind van 1963 bij een divisie van Mannesmann AG welke men Porsche-Diesel Motorenbau GmbH noemde. Aan het eind van 1963 werden er afspraken gemaakt met Renault dat de service van de Porsche-Diesel wereldwijd voor zijn rekening zou nemen. Na 1963 had MTU-Daimler de fabriek in Friedrichshafen nodig om grote dieselmotoren te produceren voor NAVO-tanks.


Standard & Master

Tussen 1956 en 1963 zijn er meer dan 125.000 Porsche-Diesel tractoren geproduceerd waarvan er tot op de dag van vandaag nog vele dagelijks worden gebruikt voor het werk op de boerderij. In deze zelfde tijd zijn er door het Amerikaanse Porsche-Diesel ongeveer 1000 tractoren verkocht in Noord-Amerika. De meeste tractoren werden in die tijd verkocht aan de oostkust van Amerika . Een nieuwe Junior kocht men in die tijd voor ongeveer $1750 en een Super voor ongeveer $3600. Er zijn in Amerika maar heel weinig Standards en Masters verkocht omdat ze slecht concurreerden met de Amerikaanse tractoren. Vandaag de dag is het aantal actieve Porsche-Diesel tractoren in Amerika drastisch gestegen omdat deze een verzamelaarsitem zijn geworden om te restaureren. Een gerestaureerde Porsche-Diesel brengt in Amerika al gauw $25.000 tot $45.000 op. Een niet gerestaureerde maar goed lopende Porsche-Diesel tractor kost ongeveer $5000 tot $8000.



De grootste Porsche tractor verzameling bevindt zich in Oostenrijk en is in handen van de familie Lackner. Begonnen als hobby in 1969 bevat het museum momenteel 23 gerestaureerde Porsche tractors.

Porsche Tractor Museum Lackner
Alt Reiteregg 27
A-8151 Hitzendorf






back to index



(29.07.2020)
Jamiroquai front-man Jay Kay verkoopt 2 speciale Porsches

Noem de naam Jay Kay en menig autoliefhebber zal de link leggen met een verzameling bijzondere auto’s. De Jamiroquai front-man staat bekend om zijn liefde voor exclusieve, liefst snelle auto’s. De collectie van de zanger zou meer dan 50 auto’s omvatten. 
In 2018 gingen er al enkele auto’s uit zijn verzameling onder de hamer en nu passeren weer 2 auto’s bij Bonhams.



Carrera GT


Een Carrera GT die geveild gaat worden. Nummer 146 rolde in mei 2004 uit de fabriek op weg naar een dealer in Duitsland. Ergens voor oktober 2006 is de Porsche in Koeweit terechtgekomen, want dat jaar werd de auto verkocht aan een klant in Dubai. 

De historie laat vervolgens een nieuwe eigenaar in Engeland zien in 2014. Daar werd de metrische teller vervangen voor een miles exemplaar. Er werd blijkbaar geen registratie gedaan bij welke kilometerstand dit gebeurde, toch vreemd. 
De teller laat nu minder dan 2500 miles zien. 

Ondanks dit toch vreemde en curieuze feit is er op onderhoud niet bespaard. Twee rekeningen uit 2015 en ’17, laten een totaalbedrag van bijna 50 duizend pond zien. Het bezit van een Carrera GT is niet iets voor iedereen. De verwachte opbrengst is 760.000 tot 880.000 euro.






Carrera RS 2.7 Leichtbau

De tweede wagen die wordt geveild is een Carrera RS 2.7 in Leichtbau (M471) specificatie, dit is zo’n beetje de heilige graal voor iedere Porsche verzamelaar. Deze Carrera RS, chassis 1097, werd in mei ’73 aan de eerste eigenaar in Duitsland geleverd. De auto verliet in de kleur Blutorange de fabriek. 

Maar na acht jaar prefereerde de Duitse eigenaar de kleur wit, die populairder was, boven oranje. De Porsche werd overgespoten en belandde daarna in het privé museum van de eigenaar. Vervolgens is de auto tien jaar onaangeroerd gebleven, iets wat de machinerie niet zo goed af ging, want eenmaal weer opgestart na deze periode, veroorzaakten uitgedroogde afdichtingen olielekkage. 

De eigenaar had goede contacten met de Rennsport afdeling bij Porsche en motor en transmissie werden daar zorgvuldig onder handen genomen. In 1999 belandde de Porsche bij een nieuwe eigenaar in Engeland die er enkele trips binnen Europa mee maakte. Vervolgens kwam de RS in het bezit van een Porsche verzamelaar en is ergens rond 2005 de carrosserie opnieuw gespoten in de originele kleur. 

In 2008 werd Jay Kay de huidige eigenaar. Al met al is er de laatste 20 jaar, naar zeggen, minder dan 5000 kilometer mee gereden. Een fraai en uniek exemplaar. ? Het prijskaartje; 880.000 tot 1 miljoen euro.

Porsche neemt afscheid van Hans Mezger, de man achter heel wat succesvolle initiatieven bij het merk uit Stuttgart. Mezger overleed gisteren op 90-jarige leeftijd en was bij leven drie decennia lang als vooraanstaande ingenieur betrokken bij de meest succesvolle racebolides en motoren bij Porsche. Zo stond hij mee aan de wieg van de luchtgekoelde boxermotor van de 911, de Porsche 917 met zijn 12 cilinder motor, die een halve eeuw geleden de 24 Uur van Le Mans won en TAG Turbo F1-krachtbron.





(Bron: Autosport.be)






back to index



(15.06.2020)
Porsche rouwt om Hans Mezger



  
(Porsche TAG Turbomotor die McLaren drie wereldtitels F1 op rij bezorgde - Hans Mezger)


Porsche neemt afscheid van Hans Mezger, de man achter heel wat succesvolle initiatieven bij het merk uit Stuttgart. Mezger overleed gisteren op 90-jarige leeftijd en was bij leven drie decennia lang als vooraanstaande ingenieur betrokken bij de meest succesvolle racebolides en motoren bij Porsche. Zo stond hij mee aan de wieg van de luchtgekoelde boxermotor van de 911, de Porsche 917 met zijn 12 cilinder motor, die een halve eeuw geleden de 24 Uur van Le Mans won en TAG Turbo F1-krachtbron.

VR Racing

Hans Mezger werd op 18 november 1929 geboren in Ottmarsheim, een klein dorpje in de buitenwijken van Stuttgart, als jongste telg van een gezin met vijf kinderen. Hij studeerde werktuigkunde aan de universiteit van Stuttgart, net na het einde van de Tweede Wereldoorlog en trad op 1 oktober 1956 in dienst bij Porsche. "Ik had 28 jobaanbiedingen, maar geen enkele van Porsche", vertelt Mezger over zijn carrièrestart bij Porsche. "Ik wilde bij Porsche in dienst treden omdat de 356 me aansprak. Ik solliciteerde, mocht op gesprek en kreeg een job bij de ontwikkeling van de Dieselmotor, hoewel ik tot op dat moment niet eens wist dat Porsche zoiets had."

Mezger wilde aan sportieve wagens werken en Porsche stemde toe. Hij geraakte betrokken bij het F1-project van het merk uit Zuffenhausen en zou later de befaamde luchtgekoelde 911-motor ontwikkelen. 

Halfweg de jaren '60 promoveerde hij tot hoofd van de raceafdeling en een vijftal jaren later was de eerste algemene zege in Le Mans een feit. Toen Ron Dennis en McLaren begin de jaren '80 aan de deur van Porsche kwamen kloppen op zoek naar een F1-krachtbron, was Mezger een logische keuze. Hij zou de 1.5 liter V6 bouwen, die op termijn meer dan 1000 pk zou genereren en in 1984 wijlen Niki Lauda naar de wereldtitel zou leiden, gevolgd door Alain Prost de twee seizoenen nadien.

(Bron: Autosport.be)






back to index



(12.06.2020)
Check bij aankoop van een tweedehands wagen het 'Check Car-Pass Logo'


Ben je op zoek naar een tweedehandse auto let dan zeker op het “check Car-Pass logo”. 
Een professionele verkoper is wettelijk verplicht om dat in de advertentie te tonen.



Als je dan op dit logo klikt, zie je meteen de meest actuele informatie over het voertuig opgeslagen in de databank van Car-Pass. 
Op die manier kan je de evolutie van de kilometerstand en de officiële CO2-emissies en Euronorm checken. 

Je ziet ook meteen of er nog terugroepacties moeten uitgevoerd worden en wanneer het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan. Op die manier vermijd je onaangename verrassingen. 

Uiteraard is de verkoper nog steeds verplicht om je het Car-Pass document bij de uiteindelijke verkoop te overhandigen.

(Bron: GoCar)






back to index



(4.06.2020)
Rijden met Oldtimer mag terug vanaf 8 Juni 2020




(Bron: GoCar)
 






back to index



(29.05.2019)
Geschiedenis van het Porsche vs Ferrari logo
"Is het paard van Ferrari hetzelfde als dat van Porsche"?


         


Duitsland onderging een revolutie in 1918, en de Duitse deelstaat Koninkrijk Württemberg werd omgevormd van een monarchie naar een democratische republiek genaamd Volksstaat Württemberg. De hoofdstad was Stuttgart en in 1922 werd een nieuw wapenschild geïntroduceerd dat later haar plaats in de geschiedenis van Porsche zou hebben.

Het woord ‘Stuttgart’ is afgeleid van de oude Duitse woord ‘Stuotengarten’, waarbij ‘stuoten’ betekent ‘dekken’, verwijzend naar het fokken van paarden. ‘Garten’ vertaalt natuurlijk als ‘tuin’. Het wapen van Stuttgart heeft sinds 1286 al paarden, maar het huidige ontwerp werd in gebruik genomen in 1938.

Na de nederlaag van Duitsland in de Tweede Wereldoorlog in 1945 verdeeld, Sovjet-Unie, de VS, het Britse Rijk en Frankrijk Duitsland in vier administratieve zones. Het deel van de nieuwe (administratief Franse-beheerd) Duitsland werd Württemberg-Hohenzollern genoemd en ze maakten gebruik van een vereenvoudigde versie van het vroegere wapen van Volksstaat Württemberg. De hoofdstad van de deelstaat Württemberg-Hohenzollern is echter niet meer Stuttgart maar Tübingen. Stuttgart wordt de hoofdstad van de nieuwe staat van Württemberg-Baden, welke behoort tot het Amerikaanse beheerd Duitsland.

In mei 1949 zijn de Amerikaanse, Britse en Franse bestuurde delen van Duitsland hervormd in een nieuw land genaamd West-Duitsland. Na een referendum gehouden in december 1951, staten van Württemberg-Baden, Württemberg-Hohenzollern en Baden gestemd een fusie en een nieuwe staat van Baden-Württemberg werd officieel opgericht op 25 april 1952. Dit betekende het einde van het gebruik van het wapen nu zo vertrouwd voor elke Porsche bestuurder.

Toevallig schetst Ferry Porsche op dezelfde dag (25 april 1952) het eerste ontwerp voor het mogelijke Porsche logo. Hij tekende dit op een servet in een New Yorks restaurant waar hij zich bevond samen met met Max Hoffman, de Porsche importeur voor de Verenigde Staten. Er wordt gezegd dat Hoffman ook zijn aandeel in de oprichting van een Porsche logo had.


Wapenschild
Free People's State of Württemberg
1922 - 1945
Wapenschild
Stuttgart
vanaf 1938
Wapenschild
State of Württemberg-Hohenzollen
1945 - 1952
Originele Porsche schets
by Frans Zaver Reimpress
1952


(Bron: James Herne / Stuttcars.com)




(Bron: Porsche)



Het steigerende paard van Ferrari
"Is het paard van Ferrari hetzelfde als dat van Porsche"?

       


(Bron > Logo Design Love)



Dat er over een legendarisch merk als Ferrari allerlei verzinsels de ronde doen, is niet abnormaal. Zo is er bijvoorbeeld het fabeltje dat het steigerende paard in het logo verwijst naar het wapenschild van Stuttgart, de thuisstad van grote rivaal Porsche. Maar niets is minder waar. 

Hoe kan het dat ze beiden een steigerend paard gebruiken ?

Het heeft ook met de Wereldoorlog te maken, de eerste ditmaal. Daarin waren de Duitsers en Italianen nog niet zo’n goede maatjes als in de tweede Wereldoorlog. Er werd flink wat afgevochten, ter land, ter zee en in de lucht. 

Piloten voerden dodelijke raids uit met dubbeldekkers van hout en doek. Legenden werden daar geboren. Denk maar aan de Duitse ‘ACE’ De Rode Baron. Berucht en beroemd was die. Je werd ook pas een  ‘ACE’ als je 5 vijandige vliegtuigen uit de lucht had geschoten. 

Maar ook bij de Italianen waren er die hun tegenstanders lieten bibberen en beven. De Italiaan Francesco Baracca was zo’n  ‘ACE’ . Menig Duitse vliegenier kwam aan z’n eind door de kogels uit Baracca’s loop.




(De Italiaanse piloot Graaf Francesco Baracca)

Op een dag haalde Baracca een Duitser uit Stuttgart neer. Die had op z’n vliegtuig de beeltenis van z’n geboortestad staan. Een trofee die de Italiaan prompt op z’n eigen vliegtuig hing. Ook als boodschap wellicht en, ook omdat hij geloofde dat het hem geluk bracht. Hij werd in Italie een nationale held toen hij werd neergeschoten op 19 juni 1918 na 34 overwinningen. Hij was 30 jaar geworden.

Francesco Baracca had een springpaard op zijn vliegtuig laten schilderen omdat met zijn team, de "Battaglione Aviatori", een paardenregiment, de beste cavalier was in dat team. 
Het Ferrari paard was aanvankelijk in veel opzichten duidelijk verschillend van het originele paard van Graaf Baracca, met als opvallende detail de staart die in de originele Graaf Francesco Baracca versie naar beneden was afgebeeld. (zie ook de foto hierboven)

Dit  "steigerende paard" op het vliegtuig van Francesco Baracca was in het rood afgebeeld op een witte wolkachtige vorm. 
Het enige wat nu nog moest gebeuren was dat Enzo Ferrari en de familie Barraca elkaars pad kruisten. 

Dat gebeurde dan ook begin de jaren dertig. Ferrari was toen al succesvol in de racerij met z’n team Scuderia Ferrari dat voornamelijk Alfa Romeo’s inzette. Tijdens een evenement suggereerde de moeder en gravin van de Italiaanse oorlogsheld om het steigerende paard, de talisman van haar overleden zoon, op de flank aan te brengen op de wagens als geluksbrenger. Enzo, een bewonderaar, nam de voorzet meteen aan.

In 1932 verschijnt het steigerende paard op de flank van de Alfa Romeo’s die Scuderia Ferrari inzet voor Grote Prijs van Spa-Francorchamps. 
Enzo zette het paard op een schild met een gele achtergrond. Het paard werd zwart afgebeeld met de staat omhoog en het geel was de kleur van Maranello, waar het sportwagenmerk tot vandaag gevestigd is. Verwarring alom natuurlijk, want ook Stuttgart voert dit paard op z’n vlag met een gele achtergrond. 




Tot halverwege de jaren veertig gebruikt Ferrari de beeltenis op de sportwagens van de verschillende merken die z’n raceteam voert. Het merk Ferrari is dan nog niet gevormd. Maar wanneer in 1947 de eerste Ferrari met die naam wordt voorgesteld - de Tipo 125S - prijkt daar niet alleen de naam Ferrari, maar ook weer het zwarte steigerende paard op de gele achtergrond op. 

De rest, zoals men zegt, is geschiedenis.


Aanvullende info


Wapenschild Fam.Baracca

De 'Cavalino Rampante' dook voor het eerst op in 1929 om de Alfa Romeo's van Enzo Ferrari te sieren. De afbeelding verwijst naar het symbool dat ooit op het jachtvliegtuig van Francesco Baracca pronkte, een heldhaftige jachtpiloot uit de Eerste Wereldoorlog. Nadat Baracca niet minder dan 34 vliegtuigen uit de lucht had geschoten, sneuvelde hij. 
Na zijn dood hernamen zijn collega's het silhouet in het zwart als teken van rouw en vroeg Francesco's moeder aan Enzo Ferrari om het te gebruiken als geluksbrenger op zijn raceauto's.

Aanvankelijk werd het steigerende paard afgebeeld op een wapenschild vergezeld van de letters SF, voor Scuderia Ferrari. Sinds 1947 maakt men gebruik van een verticaal opgestelde rechthoek, zonder initialen en met integratie van de merknaam. De gele achtergrond verwijst naar Modena, de geboorteplaats van Enzo Ferrari. Het logo is doorheen de jaren nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Dit verhaal werd éénmalig gedeeld en bevestigd door Enzo Ferrari zelf. Hij ontmoette de ouders van de gevechtspiloot Graaf Francesco Baracca tijdens Wereldoorlog één in 1923. Deze heldhaftige man was van adel, zijn vader was Telling Enrico Barraca. Hij ontmoette ook gravin Paulina die Francesco's moeder was. Het was hier dat Ferrari eerst het steigerende paard zag. Het was het symbool dat op de romp van het gevechtsvliegtuig van Baracca was geschilderd.

Hij mocht het symbool pas gebruiken toen er elf jaar voorbij waren gegaan. Bij de eerste gelegenheid kreeg Alfa het symbool dat hij had, en won hij de race. Omdat hij geloofde dat het hem geluk had gebracht, bleef hij het gebruiken.

Ferrari heeft er een achtergrond van kanariegeel aan toegevoegd omdat het de kleur is van de stad van zijn geboorte, Modena. Hij voegde ook de letters SF toe die staan ​​voor Scuderia Ferrari. Dit symbool had nog meer betekenis toen Graaf Francesco Barraca op zeer jonge leeftijd stierf. Hij leidde verschillende dappere veldslagen voor de Italiaanse luchtmacht en werd neergeschoten na het voltooien van vierendertig zegevierende missies. Barraca was een nationale held en had een reputatie opgebouwd voor zijn dapperheid.

Baracca is misschien wel geïnspireerd geweest om het paard aan de zijkant van zijn gevechtsvliegtuig te schilderen toen hij het ontwerp zag op het vliegtuig van een Duitse jager die tijdens de oorlog was neergeschoten. Bovendien was de familie Baracca erg rijk en had ze een grote paardenstal. Ze waren fervente paardenliefhebbers. 






back to index



(24.05.2020)
1.253.584 KILOMETERS


Dit is hoe toewijding eruit ziet. 
In 1976 nam de Canadese zakenman Bill MacEachern een gloednieuwe Porsche 911 Turbo in ontvangst. 

In plaats van zijn Porsche spaarzaam te gebruiken of er alleen mee te rijden in het Week-End besloot MacEachern ermee te rijden.

En hoe, veel, zéér veel. Na 44 jaar bijna dagelijks gebruik heeft hij een verbazingwekkende 779.000 mijl behaald of 1.253.584 kilometers!

De Porsche doet het nog steeds voortreffelijk. Het model van MacEachern is een ‘G-model’ uit het 930-tijdperk en de 350 ste gebouwd.
Hij heeft een blauwe kleur met bruin interieur en heeft duizenden kilometers door de Verenigde Staten gereden, van Florida tot Californië en verder.

Natuurlijk ging het af en toe mis, MacEachern was ooit op weg naar Monterey in Californië toen een ventilator poelie brak maar hij vond een winkel om hem te herstellen. In 2009 was hij betrokken bij een klein ongeval toen een SUV zijn pad dwars kruiste. De wagen werd hersteld en verder gebruikt.

In 2012 passeerde hij de mijlpaal van 1 miljoen kilometer, een reden tot champagne. Vandaag staat de kilometerteller op 1.253.584 kilometer, ongeveer 779.000 mijl. 

We kennen niemand met meer kilometers.

(Bron: Top Gear)










 






back to index




(11.05.2020)
CORONA NIEUWS







 






back to index



(28.03.2020)
CORONA NIEUWS


  
 






back to index



(01.04.2020)
PORSCHE FLA

(bron: Autopedia/Fandom)

In 1973 deed Porsche onderzoek naar de mogelijkheden om de auto ontwikkeling aan te passen aan de veranderende milieudruk.
Na een onderzoek van de 'Club van Rome' waarin werd verklaard dat de wereld tegen de 21e eeuw niet meer in de auto zou kunnen rijden. 



Porsche was van mening dat dit een zeer ernstig probleem was en ze namen die ernstig genoeg om een ​​groot team van ontwerpers, ingenieurs en monteurs, evenals een groot budget, te besteden aan een auto die minder brandstof zou verbruiken en ook volledig recyclebaar zou zijn. 

Het product van deze studie was de Porsche FLA.

Het idee

In 1973 werd berekend dat er wereldwijd 12 miljoen voertuigen per jaar werden gesloopt en dat de gemiddelde levensduur van een voertuig 10 jaar was. 
Met deze informatie stelde Porsche het team twee doelen: vermindering van slijtage en een selectie van duurzamere materialen.

Om de levensduur van de FLA te verlengen, besloot Porsche om een auto te creëren die totaal anders was dan de sportwagens waar het bedrijf om bekend stond. De Porsche FLA zou een auto worden met lage prestaties en een hatch back achtige styling. 

Onder de huid was de FLA uitgerust met een viertakt Otto-cyclusmotor met een inhoud van ongeveer 2,5 liter. Het vermogen was 75 pk dat werd geleverd bij 3.500 tpm en de motor had geavanceerde interne onderdelen om een lange levensduur en de betrouwbaarheid te bevorderen zoals hydraulische klepstoters, een zeer efficiënt lucht- en oliefiltersysteem en een koelsysteem waardoor de auto zijn eindtemperatuur snel kon behalen.

Porsche zorgde ervoor dat de versnellingsbak de motor bij zou houden wat betreft de prestaties - het was een halfautomatische drie versnellingsbak, uitgerust met een slijtvaste koppelomvormer. Er werd voor een automaat gekozen om de bestuurder uit het schakelen, waardoor de kans op versleten koppelingen en tandwielen, die vaak voorkomen bij handgeschakelde versnellingsbakken wordt verkleind. 

Er werden grote oliereservoirs aangebracht om royale tijdsperioden tussen de versnellingsbak olie verversingen mogelijk te maken. De aandrijfassen die de motor en de transmissie met elkaar verbinden werden ook ontworpen voor een maximale levensduur en werden behandeld tegen corrosie en afgedicht tegen de weers elementen.

Hoewel het afgewerkte concept geen carrosserie kreeg, had Porsche de mogelijkheid onderzocht om corrosie vrije metalen en legeringen zoals aluminium en roestvrij staal (gemaakt van ijzer, chroom en nikkel) te gebruiken. Vanwege het gemak van recycling werden metalen gekozen boven kunststoffen.

Er werd ook nagedacht over de elektro van voertuigen en de FLA werd uitgerust met een contactloos ontstekingssysteem, samen met een bedrading die over meerdere leidingen werd verdeeld om vervanging of upgrade te vergemakkelijken. Porsche plaatste ook om recyclage redenen, in plaats van koper, ook aluminium buizen, samen met zilveren contacten voor de pluggen.




De Legacy


Hoewel de huidige tijd het oorspronkelijke concept van de FLA irrelevant heeft gemaakt (het verbruik van ruwe olie is meer een probleem geworden dan afgedankte auto's) heeft Porsche ondertussen een groot aantal kenmerken van de FLA in zijn auto's opgenomen. 

We denken hierbij aan corrosievrije metalen of gegalvaniseerde metalen om de corrosie te verminderen. Het gebruik van kunststoffen begon ook op het Porsche assortiment te verschijnen.

Maar de FLA had ook een grote invloed op de auto-industrie en moedigde veel andere fabrikanten aan om strategieën te ontwikkelen om de levensduur van hun producten te verlengen.


Specificaties

Type : Porsche Long-Life Study 
Productioe : 1973 
Klasse : Compact 
Body Style : 3 deurs hatchback 
Lengte :  4000 mm 
Breedte :  1700 mm 
Hoogte : 2000 mm 
Wielbasis : 2500 mm 
Gewicht : 1350 kg 
Transmissie : 3 speed semi-automatisch 
Engine : 2.5 litre - 4 cylinder - lucht gekoeld 
Power : 75 hp 
Similar : Volkswagen Golf 
Designer : Porsche Design Team





Bemerk ook hieronder de gebruikte velgen (Fuchs) en het stuur (SC)







back to index



(03.03.2020)
ANTWERP CLASSIC SALON


  
 






back to index



(28.02.2020)
Een vingerafdruk voor je Porsche.

Bij Porsche Exclusive Manufaktur wordt je Porsche gepersonaliseerd volgens wens.
Er zijn altijd Porschisten die hun wagen een persoonlijke touch willen geven.

Hun slogan is dan ook "A Porsche as personal as your own fingerprint".

Porsche speelt daar handig op in en bij Porsche Exclusive Manufaktur voegen ze de daad ook letterlijk bij het woord want bij de Duitse sportwagenconstructeur kan je uw Porsche 911 nu personaliseren met je eigen vingerafdruk. Het gaat niet om een wrap maar om een print op de originele lak. 

Voor dit extratje vraagt Porsche Exclusive Manufaktur 7.500 euro. 
Je hebt dan wel een unieke Porsche met je eigen vingerafdruk.

(Bron: Porsche Newsroom)












back to index



(27.01.2020)
Een electrische 911 ?

Voor u gelezen.

Witmer en Odijk, de Nederlandse verkoper van Porsches  maakt reklame  voor een Elektrische klassieke Porsche 911. 
Een coupe, Targa of cabriolet. Met een actieradius van 360km en minimaal 140pk vermogen, in Nederland gebouwd en RDW gekeurd. 
Rijklaar leverbaar en naar wens uitgevoerd voor €99.911,- incl. btw.  








back to index



(23.01.2020)
Is de electrische wagen de toekomst ?

Momenteel worden we om de oren geslagen met verhaal van de het electrische auto. Zelfs het recente autosalon stond in het teken van de electrische wagen.
Hij wordt als het ware door onze strot geramd door alle reklame.

Sinds begin dit jaar 1.1.2020 heeft vadertje staat dan ook maar beslist om de aankoopsubsidie tot 4.000 euro voor de aankoop van een elektrische auto af te schaffen ! 
We moesten toch maar eens met z'n allen plots electrisch gaan rijden. Denk aan het zonnepanelen verhaal. Eerst belonen, dan bestraffen.


Zijn elektrische wagens dan echt zo milieuvriendelijk?

Geen CO2-uitstoot bij elektrische wagens zegt men, dat klopt inderdaad. En toch zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken. 
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden).

Het klopt dat de lucht niet wordt vervuild als u met een 100% elektrisch voertuig rijdt, maar hebt u er al eens bij stilgestaan hoe de stroom waarop die wagen rijdt, eigenlijk werd geproduceerd? Wereldwijd is 60% van de elektriciteit afkomstig van fossiele brandstoffen, dus wereldwijd wordt gemiddeld 60% van alle elektriciteit opgewekt met kolen en gas, en dat zijn fossiele brandstoffen. Dat betekent dat een elektrische wagen bijna evenveel CO2 per kilometer uitstoot als een benzine- of dieselwagen.


Milieu-impact fabricage van een elektrische wagen

Een elektrische wagen zorgt zijn hele leven lang voor CO2-uitstoot: bij de fabricage, de levering en het gebruik, maar ook bij de recyclage van de verschillende onderdelen.
Daarnaast komen er ook andere vervuilers aan te pas. Zo gebruikt men voor de productie van de accu's zeldzame materialen als lithium of kobalt. De winning van deze materialen heeft dan ook een grote impact op mens en natuur. 


Is en elektrische auto dan even vervuilend als een wagen met klassieke verbrandingsmotor?

Over die kwestie kunnen zelfs de experten het niet eens geraken. Om hun berekeningen op te stellen baseren ze zich op gekende gegevens, maar ook op hypotheses en mogelijke scenario’s. Al naargelang de veronderstelling is de elektrische soms minder, dan weer even vervuilend of soms zelfs veel vervuilender dan een klassieke auto met verbrandingsmotor.

Een ding is zeker, alle auto fabrikanten doen hun best om elkaar in het electrisch verhaal te overtroeven en, dat mag geld kosten, meer bepaald aan de eindgebruiker.


DE WATERSTOFAUTO



Rijden op waterstof blijft de heilige graal onder de aandrijvingen van de toekomst volgens veel autofabrikanten. H2 of waterstof, een energiedrager die twee tot drie keer efficiënter is dan conventionele brandstoffen. Vandaag al maken sommige wagens er gebruik ervan. Het enige bijproduct van H2 (lees: wat uit de uitlaat komt) is waterdamp. Dus wanneer de H2 met groene stroom wordt geproduceerd, wordt het milieu amper belast. 

De waterstofauto wordt voorgesteld als een alternatief voor de elektrische auto met batterij en wekt stilaan nieuwsgierigheid op. De technologie is momenteel duur en slechts enkele merken wagen zich eraan. Waterstof heeft nochtans heel wat troeven. 

Even voor de duidelijkheid: een waterstofauto is een elektrische auto, maar dan een elektrische auto met een motor die gevoed wordt met waterstof en niet uitgerust is met een batterij. Om deze technologie die steeds vaker ter sprake komt, beter te begrijpen, moeten we ons enkele vragen stellen.


Wat is waterstof?

Het is het kleinste chemische element dat we kennen! De molecule bestaat uit 2 atomen (H2), vandaar zijn andere naam “diwaterstof”. 
Waterstof is alomtegenwoordig in het universum en er gaat veel energie in schuil. Het is trouwens de belangrijkste brandstof van de sterren.

Op aarde daarentegen komt waterstof op zich niet voor. Het is altijd verbonden met andere elementen. Zo zit er waterstof in water – in combinatie met zuurstof – of in fossiele stoffen – samen met koolstof. Om waterstof te gebruiken, met name voor wagens, moet het dus eerst geëxtraheerd worden. Maar hoe gaat dat concreet in zijn werk?


Hoe wordt waterstof geproduceerd?
1. “Stoomreforming” is een eerste techniek. 
Er wordt vertrokken van aardgas of biogas, dat voornamelijk bestaat uit methaan (CH4). Dat wordt verwarmd en gemengd met waterdamp en een katalysator. Vervolgens splitsen de atomen zich in waterstof (H2) en in koolstofdioxide (CO2). Het is de meest gebruikte techniek (voor 95%), zeker voor industriële noden. 
Nadeel? Er is energie voor nodig en er komt broeikasgas vrij.

2. “Elektrolyse” is een tweede techniek, maar wel minder doeltreffend. Er wordt stroom door het water (H2O) geleid, waardoor de waterstof (H2) gescheiden wordt van de zuurstof (O2). Als de stroom opgewekt wordt door zonnepanelen of een windmolen, is deze techniek veel groener.

3. Er bestaan nog andere methodes die voorlopig nog niet veel gebruikt worden of experimenteel zijn.
De waterstof die bekomen wordt, neemt hoe dan ook de vorm aan van een gas, dat wordt gecomprimeerd (en soms vloeibaar gemaakt) om het op te slaan.


Waarom is waterstof een mobiliteitsoplossing?
Een elektrische motor wordt meestal gevoed door batterijen. De autonomie ervan blijft echter beperkt: ongeveer 350 km bij reëel gebruik in 2019. Ook de laadduur is een minpunt. Zelfs al wordt er vooruitgang geboekt, de constructeurs vrezen dat ze vroeg of laat op fysische grenzen zullen botsen en dus in een impasse zullen terechtkomen en daar kan waterstof verandering in brengen.

Als de batterijen vervangen worden door een waterstofmotor – met andere woorden door een brandstofcel – kan er in real time in de wagen zelf elektriciteit geproduceerd worden! 
Je wagen opladen met je zonnepanelen of aan een laadpaal wordt dan ook overbodig. Ook de autonomie gaat erop vooruit: 550 km momenteel. En de laadduur, 5 minuten om vol te tanken aan de pomp!




Hoe werkt een auto op waterstof?

De brandstofcel is allesbepalend. Het werkingsprincipe is tegenovergesteld aan dat van elektrolyse. De waterstof uit de tank van de wagen wordt opnieuw gemengd met zuurstof uit de lucht. Dat proces genereert elektriciteit en een beetje water. De geproduceerde stroom kan dus de hoofdmotor voeden, die vergelijkbaar is met die van elke elektrische auto.

De waterstoftank zit meestal in de koffer en is gemaakt van polymeer en koolstofvezel om de lichtheid en stevigheid te garanderen. Waterstof moet dan ook goed beschermd worden, omdat ze erg ontvlambaar is. De opslag ervan gebeurt onder druk (bij 350 of 700 bar) om minder plaats in te nemen. Aan de pomp wordt de waterstof afgekoeld tot min 40°C om de opwarming ervan tijdens het voltanken tegen te gaan. In de laatste modellen wordt er ook gebruik gemaakt van een batterij om te starten en om energie te recupereren tijdens het remmen.




Staan de waterstofauto’s op punt?
De eerste in serie geproduceerde modellen verschenen al in 2013. De pioniers op dit vlak waren Toyota, Hyundai, Honda en BMW. Let wel, deze Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV) blijven duur om te maken en om te kopen.

Op de weg verschilt de rijervaring die ze bieden nauwelijks van die van een wagen op batterijen: dezelfde werkingsstilte en bijna dezelfde snedige acceleraties.
Volgens FEBIAC, de federatie van de auto-industrie, werden er in 2018 de volgende cijfers opgetekend:

– 26 waterstofauto’s in België 
– Tegenover 10 748 met batterijen
– 11 .128 op CNG (gecomprimeerd aardgas)
– 14 307 op LPG (vloeibaar petroleumgas)
– en 92 514 hybrides (brandstof + batterijen)


Zijn er veel modellen beschikbaar?

Bij ons beperkt het aanbod zich momenteel tot de Hyundai Nexo (74 499 €) en de Toyota Mirai (79 900 €).
De Clarity Fuel Cell is het nieuwste model van Honda, maar is enkel beschikbaar in Japan en Californië. Sinds 2018 levert ook Mercedes een specifieke SUV – de GLC F-CELL – aan professionele klanten in Duitsland.

Concurrent BMW stelde in september 2019 de waterstofversie van zijn X5 voor: de i Hydrogen NEXT. Die zou in 2025 op de markt moeten komen. Een doelstelling die ook Audi deelt. Het merk met de vier ringen heeft al 2 prototypes ontwikkeld: een berline – de A7 h-tron – in 2014 en een SUV – de h-tron Quattro – in 2016.

Een ander opmerkelijk initiatief in Europa is dat van OEM Symbio die elektrische Renault Kangoo-bestelwagens uitrust met waterstofbatterijen en ze aanbiedt aan overheden en bedrijven. Zo rijden er in Frankrijk dergelijke waterstofbestelwagens rond van de groep ENGIE in Gennevilliers, Lyon en Grenoble.


Waar kan je in België waterstof tanken?
Momenteel zijn er in België maar 2 stations toegankelijk voor het grote publiek: eentje in Zaventem (bij Toyota Europe en beheerd door Air Liquide) en eentje in Halle (dichtbij de hoofdzetel van Colruyt). Er zouden er nog andere volgen, meer bepaald in Gent en Wilrijk.

De Europese Unie telt er volgens Hydrogen Europe, een consortium van bedrijven die voor deze technologie ijveren, een honderdtal. Duitsland is koploper op dat vlak. Hydrogen Europe ijvert voor 1000 stations in 2025 en 4500 in 2030, met financiële hulp van de EU uiteraard. Deze stations zijn nu eenmaal duur: 1 miljoen euro voor stations voor wagens en 3,2 miljoen voor stations voor bussen.


Is waterstof ook geschikt voor het openbaar vervoer?

Ja. Het is zelfs een piste die technologisch en economisch verder staat dan die voor wagens. Sinds 2003 al werden er tal van projecten op poten gezet om waterstofbussen te testen in verschillende Europese steden. Op verschillende plekken wordt de uitrol van waterstofvloten bijgevolg ernstig overwogen.

Bij ons zet De Lijn sinds 2014 in Antwerpen 5 waterstofbussen in. Ook de TEC in Wallonië is van plan om dergelijke bussen aan te schaffen en 2 laadstations te bouwen (in Luik en Charleroi). ENGIE is trouwens partner van dit project. De uitdaging is dan ook groot, want vanaf 2025 mogen nieuwe voertuigen voor openbaar vervoer in België geen CO2 meer uitstoten.


Maakt de waterstofauto echt een kans?

De elektrische wagen krijgt momenteel alle aandacht om de verbrandingsmotoren te vervangen. Er werd dan ook al veel geinvesteerd in electrische wagens door de fabrikanten maar moet die dan gevoed worden door batterijen of een brandstofcel? 

De meningen daarover zijn verdeeld en de strijd is ondertussen begonnen. Wat het gebruik betreft, springt de waterstofauto erboven uit. Hij garandeert een goede autonomie, kan snel weer opgeladen worden en verplicht er ons niet toe om onze verplaatsingsgewoontes te veranderen, noch om onze busnetwerken aan te passen. Dat kan van wagens op batterijen niet gezegd worden.

Wat het rendement betreft, lijdt waterstof energieverliezen gezien haar transformaties: extractie, compressie/vloeibaarmaking, reconversie, … 
Volgens experts zou het globale rendement van een wagen 75% bedragen met batterijen, 45% met waterstof en 25% met fossiele brandstoffen.

Wat de infrastructuur betreft, is er nog onduidelijkheid. Waterstofstations zijn duur. Laadpalen voor batterijen daarentegen zie je steeds meer.

Wat het financiële plaatje betreft, hangt er momenteel een hoog prijskaartje aan een wagen op batterijen, maar voor een waterstofauto is dat momenteel nog duurder.
Hetzelfde geldt voor de brandstof: om 500 km af te leggen, betaal je ongeveer 12 € aan elektriciteit, terwijl dat voor waterstof 50 € is.

Wat het ecologische aspect betreft, hebben beide een voetafdruk. Een wagen op batterijen vergt veel zeldzame metalen en haalt zijn elektriciteit zowel uit grijze als uit groene centrales.
Een waterstofauto heeft dan weer platina nodig (dat zeldzaam en duur is) en zijn H2 is voorlopig afkomstig van stoomreforming van aardgas.


Het verdict?

Hoewel een auto op waterstof onweerlegbaar heel wat voordelen biedt, namelijk op het vlak van autonomie, weerhouden verschillende obstakels hem ervan om door te breken bij het grote publiek (de prijs en infrastructuur momenteel).


Dan is er nog de CNG: de aardgasauto

Compressed Natural Gas of CNG is hetzelfde aardgas als dat voor huishoudelijk gebruik. Verwar CNG dus niet met LPG, het gas dat vrijkomt bij het raffinageproces van aardolie. 

Auto’s die op CNG rijden zijn opmerkelijk schoner: ze stoten 90 procent minder fijne deeltjes en 30 procent minder CO2 uit dan een diesel- en benzinewagen. Daarbovenop is aardgas 20 tot 30 procent goedkoper dan klassieke brandstoffen. Een CNG-auto is momenteel zo’n 2.000 euro duurder en zijn er in ons land maar zo’n 130 locaties met CNG-pompen.







back to index



(21.01.2020)
Is je kleine kerel of meid zot van alles wat rijdt op vier wielen?

Kijk, je kan de kleine pagadder een paar Matchbox-wagentjes schenken maar dat wordt ook afgezaagd na een tijdje. 
Als je er wat warmer bijzit dan de gemiddelde huisvader of grootvader, kan je ook opteren voor een grotere versie: een ware klassieker in een modern jasje. 

We hebben het hier niet over een wagentje met trappedalen, maar een elektrisch aangedreven mini-Bugatti.

De Bugatti Baby II is een 3/4-schaalversie van de iconische Bugatti Type 35. De 230 kg zware Baby II wordt voortgestuwd door een elektrische motor (2,8k Wh batterij) en heeft regeneratieve remmen. De carrosserie is een 3D-geprinte versie die alle details van de Bugatti Type 35 probeert na te bootsen, de banden zijn van Michelin, het Bugatti-embleem is van zilver.

Bovendien is de raceauto een knipoog naar een originele ‘kiddie-car’ van Ettore Bugatti zelf.
Bij de aankoop hoort een zogenaamde speed key, hetzelfde type als van de ‘volwassen’ Bugatti’s. Hiermee wordt de snelheidsbegrenzer uitgeschakeld en zo’n 10 kW aan extra power aangesproken.

De prijs is 33.000. Naar het schijnt zouden alle 500 beschikbare exemplaren al deur uit zijn. Maar aangezien je op de website van Bugatti Baby jezelf nog steeds op een lijst kunt zetten van potentiële kopers, kan het geen kwaad om eens een kansje te wagen.

Tenminste als je het verantwoord vindt om zoveel centjes uit te geven aan een stukje ‘speelgoed’.

(Bron: pnws.be)





(Bron: pnws.be)







back to index



(Up-Date 21.01.2020)

Strengere toelatingsvoorwaarden vanaf 1 januari 2020
Vanaf 1 januari 2020 moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te rijden. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben. 
Let op: een dieselvoertuig met euronorm 4 dat uitgerust is met een roetfilter wordt niet gelijkgesteld met een euronorm 5. Enkel voertuigen met een euronorm 5 zijn vanaf 2020 nog toegelaten.

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez-nieuw-vanaf-2020



(3.01.2020)
Een nieuw jaar brengt steevast wat veranderingen.

Zo is er het afschaffen van de aankoopsubsidie tot 4.000 euro voor de aankoop van een elektrische auto. 

Dit jaar moet de automobilist ook weer meer rekening houden met lage-emissiezones (LEZ). Antwerpen en Brussel verstrengden de voorwaarden en Gent introduceert er één. 

De bottom line: een benzine vanaf Euro 2 mag er binnen. Die norm was verplicht vanaf januari 1997, al zijn er wellicht ook daarvoor al enkele exemplaren geleverd met een Euro 2-kwalificatie. Voor diesels geldt voortaan Euronorm 5, die in januari 2011 verplicht werd. De normen gelden overigens ook voor bestelwagens of voertuigen die al lichte vracht werden ingeschreven, en die konden nog wat langer geleverd worden met een Euro 4-dieselmotor.

Kritiek op lage-emissiezones

Er komt intussen almaar meer kritiek op de LEZ-zone. Omdat de milieu-effecten verwaarloosbaar zijn. Omdat de diesel abnormaal bestraft wordt - uit onderzoek mocht al blijken dat sommige toegelaten benzinemotoren in de praktijk tot twintig keer meer vervuilen dan diesels die geweerd worden. Omdat de overheid z’n zaakjes zelf niet voor mekaar krijgt. Zo werd een proefproject met elektrische bussen in Gent afgevoerd, omdat de laadpalen maar niet geïnstalleerd geraakten. 


En ook de oldtimerliefhebbers trokken in sympathieke acties al massaal op straat.

Toelatingsvoorwaarden voor LEZ

De verstrenging van de LEZ-normen weert plots massaal veel mensen uit de centra van de twee grote Vlaamse steden. In tegenstelling tot de eerdere normen, zijn ze immers - vooral wat diesels betreft - van toepassing op auto’s die nog niet gepercipieerd worden als oud. 

Auto55.be trok eerder al aan de alarmbel, want veel eigenaars zijn zich niet bewust van de euronorm van hun auto. Ironisch genoeg worden nu zelfs voertuigen uit LEZ-zones geweerd, waar de overheid destijds op uitstootgronden aankoopsubsidies tot 15% op verleende.

Maar over hoeveel voertuigen gaat het nu precies?

“ruwweg 1 auto op 5 is niet meer welkom in een LEZ” 

We gingen even aan het rekenen. En het resultaat is best ontnuchterend te noemen. Eind juli 2019 (de recentste cijfers die beschikbaar zijn), telde ons land precies 228.899 benzinewagens zonder euronorm of met euronorm 0. Daarbovenop zijn er ook nog eens 29.589 benzines met euronorm 1. Dat wil zeggen dat meer dan een kwart miljoen benzinevoertuigen niet, of louter tegen betaling nog welkom zijn in Gent en Antwerpen.
   
 







back to index





































































































































































Classic Porsche Stalling

Veel eigenaren hebben niet de ruimte om hun voertuig veilig te stallen in de ideale omstandigheden.

- Wij hebben een beveiligde, droge ontvochtigde ruimte hetgeen zéér belangrijk is voor uw wagen
- Uw wagen krijgt met regelmaat een druppellader en indien gewenst een wielklem
- Uw banden worden op spanning gehouden
- Bij zeer langer stalling periodes krijft uw wagen flatspot shoes om 'flatspot' te voorkomen
- Indien u een afdekdoek bezit zorgen wij dat deze over de wagen komt

De voordelen om uw wagen te stallen bij
zijn talrijk. Uw wagen wordt gestald in ideale omstandigheden. 
De locatie is beveiligd en er komen geen onbevoegden in de ruimte waar uw wagen staat. Wij zijn dus geen car hotel waar iedereen binnen en buiten loopt.
U hebt geen verplichtingen, de min. stalling is 1 maand en de huur kan maandelijks verlengd worden.
Tegen meerprijs kunnen wij uw wagen ook ophalen en/of indien gewenst een onderhoud geven.

Voor meer info kan u ons steeds contacteren.

             






back to index






































































































































































Porsche Rescue 911 @ a Hockey Tournament








back to index




























































 








































































PORSCHE RESCUE 911 @ AVENUE OPTICS




In samenwerking met Avenue Optics was Porsche Rescue 911 aanwezig voor de eye catchers buiten. 

 







back to index




























































 









































































1-2-3 Maart 2013 - Antwerpen
Porsche 911 - 50 years - Fascination Racing History

   








back to index


















































































  

Porsche filmpjes



       






back to index




















































































1980 PORSCHE SC - L 3.1 PROTOTYPE - "Point One"

Het betreft hier een zeer zeldzame 911 SC fabrieks variant die vrijwel onbekend is bij de Porsche liefhebbers omdat hij nooit officieel bestond als een optie code.
Aangeduid als 3.1 SC - L ("Leistungsgesteigert"  ofwel "meer vermogen")

Deze speciale uitvoering had een 3.122 cc motor onder de kap en gaf 210 pk bij 5.800 tpm en 206 lb- ft koppel bij 4.700 tpm en behaalde 0-100 in 6,5 seconden.
De productiecijfers zijn vaag, maar schattingen variëren van minder dan 50 tot een paar honderd. 

De Porsche motor ontwikkelaar Rolf Sprenger schat dat er 200 à 300 werden verkocht aan klanten die niet tevreden waren met de standaard 3.0L van 180 pk.
De optie werd alleen gepromoot door mond aan mond reklame. In de VS was deze versie niet verkrijgbaar.

Ondanks het feit dat er een kloof bestond tussen de prestaties van de SC en de 930 bood Porsche als bedrijf de allereerste "fabrieks tuning kit" aan die die bestemd was voor gebruik op de weg. 
Rolf Sprenger en zijn afdeling was verantwoordelijk voor de "speciale verzoeken" van het "Customer Center". 
Sprenger - (de vader van de Bosch mechanische injectie in Porsche 's straatauto's) - zou later nog een andere onuitwisbare stempel drukken op de 911 lijn met de Flachbau (Flatnose) 930.


  De stempel onder de 930/09 stamp is de bevestiging dat het hier om een 3.1 gaat



Sprenger's Team gebruikte de 930 / 03 motor en de ( 930 / 09 voor MY1980 ) met een boring van 95,0-97,0 mm, gelijk aan de 3.3 Turbo motor. 
Dit leverde 3122 cc met een 70.4 - mm slag . 
De compressieverhouding werd verhoogd van 8.6:1 tot 9.5:1, die het gebruik van super brandstof noodzakelijk maakte (98 RON).
Een verbeterde brandstof verdeler werd gebruikt, terwijl de zuigers en cilinders afkomstig waren van Mahle. 
Waarschijnlijk overgebleven van het raceprogramma en vergelijkbaar met de uiteindelijke 3.2 ' s werd een grotere oliekoeler in het rechter voorspatbord gemonteerd om een betere koeling te geven.
Tot slot, een groter vijfde versnelling van 0.759:1 (in plaats van 0.785:1) bracht de topsnelheid hoger. In het klanten centrum, assembleerde technieker Elmar Willrett de motoren onder de supervisie van meester monteur Helmut Pietsch.

De kostprijs voor deze ingreep zou DM 7500 bedragen. De eerste 3.1 werd beschikbaar gesteld voor de Duitse markt en vervolgens de resterende RoW markten. Hij werd nooit in de VS aangeboden.










back to index






















































































Leuke tip om je wagen te verkopen









back to index




















































































Jean-Claude Killy & Porsche




De nu 70 jarige Jean-Claude Killy was een top skier in de jaren '60 en een icoon van zijn sport. 

Hij won 3x Olympisch goud en won in 1968 de Winter Olympics in Grenoble, beter bekend als de  ‘Killympics’.

 

 

 




Hetgeen weinigen weten is dat hij naast zijn sneeuwtalent ook gepassioneerd was door motorsport. Ferdinand Piëch, destijds hoofd Porsche ontwikkelingsafdeling contacteerde Killy met de vraag om in 1967 de Targa Florio te rijden, de bekende Sicilian endurance road race.
Samen met de bekende Formule 1 fotograaf en journalist Bernard Cahier kregen ze een Porsche 911 S om te winnen in de GT klasse.

Door het succes in Italië waar Killy zijn rijkunsten liet zien werd hij teammaat van de Le Mans winnaar Jean Guichet om te rijden met een Porsche voor de  1000 kilometer race op de Nürburgring. 

In hun rode Porsche 911 T (registration SE 8330) behaalden ze de  26ste plaats, een behoorlijk resultaat met als tegenstrevers een Ford GT40, Lola T70 en de toen oppermachtige Porsches 908. 




Ook werd Killy in 1969 opgemerkt bij de start van de 24 uren van Le Mans. Samen met Bob Wollek, starte Killy de race in een Renault Alpine. Spijtig genoeg behaalden ze de finisch niet. Dit was de skier’s zijn laatste belangrijke race. 






Met Steve McQueen tijdens de opname van de film Le Mans




Na zijn race carriere ging zijn interesse terug naar de wintersport, werd zakenman en ontwikkelde een eigen kledinglijn, tevens werd hij actief lid van het International Olympisch Commite. Hij organiseerde ook belangrijke events en was 9 jaar verantwoordelijke van ASO, een bedrijf dat grote events organiseerde zoals de Tour de France en Paris Dakar. Hij was ambassadeur en bestuurlid bij de multi-national Coca-Cola en Rolex. Sinds 1995 is Jean-Claude Killy één van de 115 leden van het  International Olympisch Comité.  







back to index






free counter


Laatste update :