NIEUWS     

 




PORSCHE RESCUE 911

TOUR AMICAL - ZOUTE GRAND PRIX

ALLERLEI
REPORTAGES
MOVIES
  - Prijs voor Porsche Rescue 911 op de
      Classic Car beurs te Antwerpen
 

  - Hockey & Porsche Rescue 911
  - Avenue Optics & Porsche Rescue 911

+ + + + + +

  - Aankoop eerste Classic Porsche

  - Overzicht Originele Toolkits
  - Touramical (2019)
  - Touradriatical (2018)
  - Touramical (2018)
  - Touramical (2017)
  - Tour Americal (koppels) (2017) 
  - Touramical (2016)
  - Sardegn' Amical (koppels) (2016)
  - Touramical (2015)
  - Touramical (2014)
  - Tour Americal (2013)
  - Zoute Grand Prix (2012 & 2013)

+ + + + + +


ERWIN KOMENDA
(6.04.1904 - 22.08.1966)


De ontwerper van de VW, Auto Union race auto, Porsche 356, 550, Cisitalia, 911 en 904.

  - Wie ontwierp werkelijk de 911
  - Erwin Komenda de Secret History

  - Porsche Denies Accusations
  - Porsche History

  - Jerry Seinfeld Collectie
  - Porsche "Sonderwunsch" afdeling
  - Porsche Generations
  - Porsche TOP 10

  - Gepersonaliseerde Nummerplaten
  - Vrouwen en Porsche
  - Porsche interieurs

  - 1980 Porsche SC - L 3.1 Prototype
  - 1955 Porsche 356 - Continental
  - Porsche 718 RSK Spyder
  - Porsche 911R & 991R
  - Porsche Prototypes
  - Porsche Speedster overzicht
  - Porsche 356 in Tyrol
  - Porsche bij de rijkswacht  

  - Thriller gestolen Porsche 911T
  - Recordbedrag Porsche 911 S/T

  - Jean-Claude Killy & Porsche
  - Jozef Ganz - Het geheim
  - Manfred Hering


  - Stan Townes Porsche
  - Taj Ma Garaj Collectie
  - Janis Joplin Porsche
  - Porsche Carrera Zagato
  - 5 bijna vergeten Porsches
  - Glöckler Porsche
  - Porsche B32
  - Porsche 911 HLS "Klappdach"
  - Porsche 930 Rinspeed Testarossa  
  - Porsche Strosek 964 Speedster  

  - Régis Mathieu collection
  - VIP 356

  - 901 Prototype - #13327
  - 901 Cabriolet - One Off
  - 959 Cabriolet - One Off

  - 911 RSH - One of 17

  - Barnfind 60 Lost Classics

  - 914/6R Goertz Porsche
  - 914/6 Murène Porsche
  - 914/8 en 916 Porsche
  - Leuke tip om je wagen te verkopen
  - Leuke Porsche filmpjes

  - Porsche Secret Warehouse
  - SC East African Safari Rally Car

  - 1991 Porsche 911, 
     Reimagined by Singer
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche 918 Spyder (2015)
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche fun in the snow
    (Classic Driver)


De website van Porsche Rescue 911 kan links bevatten naar websites die worden beheerd door derden. Porsche Rescue 911 oefent geen enkele controle uit over de voornoemde gelinkte websites en wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot informatie, materiaal of inhouden die erop te vinden zijn, hun werking, beschikbaarheid, kwaliteit, wettigheid, betrouwbaarheid of nut, en wijst tevens elke verantwoordelijkheid af met betrekking tot de links die deze websites naar andere websites leggen. Voornoemde links worden u enkel aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
Porsche Rescue 911 aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.

Wil je onze oude nieuws rubrieken nog eens raadplegen, klik dan hieronder:

      - Nieuwsberichten 2017
      - Nieuwsberichten 2016



(16.10.2018)
Porsche Racewagentransporter



Wie zich bezighoudt met racen, heeft niet alleen oog voor de bolides die om ter snelst over het circuit denderen. Ook de accommodatie er rond spreekt tot de verbeelding. De topteams stampen hun peperdure racers immers niet op een ordinaire autotransporter. Nee - de vrachtwagens of omgebouwde bussen die daarvoor worden gebruikt, zijn juweeltjes op zich.


Volkswagen transporter voor Porsche
Het raceteam van Porsche, dat al sinds halverwege vorige eeuw actief is, laat zich ook altijd opmerken met z’n transporters. Vooral de Mercedessen die het ervoor gebruikte in de jaren zestig zijn iconisch. Er resideert er zelfs eentje in het Porsche-museum, al staat die niet altijd tentoon. Porsche zet Mercedes niet al te vaak in de kijker om voor de hand liggende redenen, maar bij echt relevante tentoonstellingen wordt hij wel degelijk afgestoft.


Virtueel
De Russische photoshoptekenaar Igor Shitikov, vindt dat Porsche opnieuw moet uitpakken met een transporter voor het nieuwe tijdperk. Geen Mercedes natuurlijk, maar een Volkswagen. Dan blijft alles netjes binnen de groep. Hij gebruikte de I.D. Buzz naar verluidt als inspiratie, al zit er ook nog steeds flink wat van bovenstaande Mercedes in. 
Achterin passen erg netjes twee racers. Natuurlijk is er geen schijn van kans dat deze ooit door de grenzen van het virtuele rijk beukt. Anderzijds weet je maar nooit dat iemand bij het sportwagenmerk zelf door deze afbeeldingen geïnspireerd raakt.











(bron: Auto55)






back to index



(15.10.2018)
Enkele nuchtere bedenkingen


Wat betalen we voor diesel en benzine 

Een slordige twintig jaar geleden kostte een liter diesel omgerekend – want we betaalden toen nog met Belgische Franken – ongeveer 0,64 euro. Een liter benzine kwam op een dikke euro. Het verschil tussen beide brandstoffen was groot, maar je betaalde doen voor een diesel ook een toeslag op de jaarlijkse verkeersbelasting.
Vervolgens werd die extra verkeersbelasting voor diesels afgeschaft, maar kostte een liter diesel meer aan de pomp – al was die lange tijd toch nog goedkoper dan benzine.

Wie vandaag gaat tanken, die komt tot de conclusie dat een liter diesel meer kost dan een liter van de goedkoopste benzine. De overheid wil immers komaf maken met ‘vervuilende’ dieselauto’s en maakt met die prijsstelling met een diesel rijden minder interessant. 

De prijs van een liter diesel aan de pomp bestaat voor een groot deel dan ook uit taksen. Maar hoeveel juist?
Een liter diesel kost vandaag aan de pomp maximum 1,566 euro. Voor 0,5113 euro verlaat die de raffinaderij. Maar zowel de pomphouder als de vrachtwagenchauffeur die de brandstof van de raffinaderij naar de pomp brengt moeten hun boterham ook verdienen: die marge en distributiekosten tezamen bedragen maximum 0,1752 euro. Apetra, de NV die de strategische olievoorraden van België beheert, krijgt 0,0078 euro per liter. De accijnzen en energiebijdrage zijn goed voor 0,6002 euro per liter, de BTW bedraagt 0,27 euro. 

Of met andere woorden: een liter diesel is goed voor 0,8702 euro aan belastingen, 0,6943 euro is de werkelijke kostprijs samen met distributie, opslag en marge voor de pomphouder.

Een liter benzine 95 octaan E10 kost vandaag maximum 1,530 liter aan de pomp. Die is als volgt samengesteld:

– 0,4842 euro ex- raffinaderij
– 0,1728 euro marge en distributiekosten
– 0,0075 euro bijdrage Apetra
– 0,6002 euro accijnzen en energiebijdrage
– 0,2656 euro BTW

Een liter Super98 kost vandaag 1,608 euro aan de pomp en die prijs bestaat uit:

– 0,5482 euro ex- raffinaderij
– 0,1728 euro marge en distributiekosten
– 0,0075 euro bijdrage Apetra
– 0,6002 euro accijnzen en energiebijdrage
– 0,2790 euro BTW

(bron: P-Magazine)



Wat als straks iedereen met een elektrische auto rijdt?

Wel, dan gaat de overheid niet veel accijnzen meer vangen op fossiele brandstoffen.
We beginnen met een berekening. Stel dat je zo’n 20..000 kilometers per jaar aflegt. Als je dat met een gemiddelde elektrische auto zou doen, dan zou je ongeveer 4.000 kWh gebruiken. Aan een gemiddelde van 0,27 euro per kWh betekent dit: 1.080 euro per jaar aan elektriciteit.

Benzine- of dieselslurpende auto’s brengen uiteindelijk heel wat centjes op voor de schatkist, (zie hierboven).
De inkomsten van die accijnzen worden gebruikt om onze infrastructuur te onderhouden en eventueel hier en daar uit te breiden. Welk geld gaan we daarvoor binnen een tiental jaren gebruiken, wanneer niemand nog met een auto met fossiele brandstof rijdt.

Geen belastingvoordelen meer voor elektrische auto’s. Integendeel: ze zullen zwaarder belast worden, ter compensatie van alle accijnzen die misgelopen worden.

Maar volstaat dat? 

In België rijden er vandaag ruim vijf miljoen wagens rond, stel dat die allemaal vervangen worden door door elektrische auto’s met een batterij van 25 kWh. Om die batterij in 8 uur op te laden is er een vermogen van 3,125 Watt nodig. Om ze in tien minuten op te laden loopt het nodige vermogen op tot 155.000 watt. Om alle auto’s in België tegelijkertijd in korte tijd op te laden is er 775 gigawatt nodig. 

Een gigantische hoeveelheid die ongeveer overeenkomt met de energieproductie van de hele Europese Unie. Als we allemaal een elektrische auto willen is er dus een enorme uitbreiding van de elektriciteitsproductie nodig. En de vraag is of dat haalbaar is.

De enige overeenkomst tussen een benzinetank en een batterij is dat ze allebei vroeg of laat leeg geraken. Net dat is momenteel één van de nadelen van de elektrische auto: het rijbereik. Een autonomie van enkele tientallen kilometers overtuigt niemand om zijn vertrouwde auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar. 

Ondertussen komt met de lithium-ion batterijen een rijbereik van 300 kilometer in zicht. Ruim voldoende voor het gros van de afstanden die de meeste mensen dagelijks afleggen. De lithium-ion batterij kent u uit uw gsm of draagbare computer. Opladen kan in principe in elk stopcontact. Rechtstreeks of met een laadstation tussen het stopcontact en de auto. Om een lege batterij snel (in ongeveer 10 minuten) weer op te laden zijn speciale stations met een hoger vermogen nodig.

In een aantal onderzoeken wordt er ondertussen luidop getwijfeld of de voorraad lithium volstaat om aan de vraag naar batterijen te voldoen. Al spreken verschillende bronnen en onderzoeken elkaar tegen. Opnieuw een potentieel struikelblok voor de toekomst van de elektrische auto.

Om de elektrische auto een kans op slagen te geven zal er nog veel moeten veranderen. Ten eerste zal de groene stroomproductie snel opgedreven moeten worden. Het heeft weinig zin om met thermische centrales elektriciteit op te wekken die nodig is om de batterijen op te laden. Bovendien zullen elektrische auto’s kleiner en lichter moeten worden in vergelijking met het huidige wagenpark. Dat is goed voor het rijbereik. Daardoor moeten de batterijen minder vaak opgeladen worden en is er minder elektriciteit nodig. Alle auto’s vervangen door elektrische auto’s is niet realistisch.

We staan nog ver van een oplossing.

(bron: VMX)

Elektrische auto is niet de oplossing

Meerdere CEO’s van automerken hebben twijfels bij elektrische auto. (zie hierover ook Autonieuws) 
Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op batterij-elektrische auto’s, hebben CEO’s van verschillende automerken hun twijfels of elektrische auto’s wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.

55 procent heeft twijfels. 
In de Global Automotive Executive Survey 2018 staan opvallende feiten. De meest opvallende conclusie van KPMG is dat in totaal 55 procent van de directeurs verwachten dat batterij-elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur. 

Waterstoftechnologie
Wat is dan wel de oplossing? De meeste ondervraagde CEO’s verwachten dat de waterstofauto – in de basis ook een elektrisch aangedreven voertuig – de batterij-elektrische auto zal inhalen rond 2025. De volledig elektrische auto is maar een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren autobedrijven elektrische auto’s vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen. 

Slechte beschikbaarheid
CEO’s hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. De technologie is er al, alleen de beschikbaarheid van waterstof is bedroevend slecht. Bovendien wordt ongeveer 90 procent van alle waterstof opgewekt met aardgas. Op die manier benutten we nog steeds de fossiele brandstoffen op aarde. Dat kan niet. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon- of windenergie, alleen is het dan kostbaarder. 

Tankproces
In dat geval heeft waterstof een aanzienlijk kleinere invloed op het milieu, omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een klein accupakket. Bovendien is er nog een belangrijke vraag: als straks miljoenen batterij-elektrische auto’s aan de lader hangen, is er dan wel voldoende stroom voor iedereen? 
Voor een waterstofauto gelden die vraagstukken niet, omdat het tankproces van de waterstof nagenoeg gelijk is aan het tanken van een benzine- of dieselauto. 
Tankstations zijn er al genoeg. Op deze manier blijven ook banen bij tankstations behouden.

(bron: Zerauto)







back to index



(12.10.2018)
Winstmarches automerken 

Ook al eens willen weten wat automerken verdienen.
Een leuke website is die van Staveley Head uit GB.
Hieronder ziet u de website live in actie.






(bron: Staveley Head)






back to index



(12.10.2018)
LEZ en Gemeenteraadsverkiezingen 




(bron: BFOV)






back to index



(11.10.2018)
Herinnering - vrijdag 12 oktober veranderen de groene of gele etiketten voor benzine en diesel




(bron: BFOV)






back to index



(05.10.2018)
Volgende week vrijdag 12 oktober veranderen de groene of gele etiketten voor benzine en diesel 




Vanaf die dag zal u geen diesel of Super 98 of 95 meer tanken, maar respectievelijk B7, E5 of E10. 

De naamverandering zou voor heel Europa gelden maar vergissingen aan de pomp zijn niet uitgesloten. 
De nieuwe brandstofetiketten in tankstations, aan de tankdop bij nieuwe wagens en bij de autodealers zullen in de hele Europese Unie en in een aantal bijkomende landen (zoals onder meer Zwitserland, Noorwegen of Turkije) dezelfde zijn. 

Zwarte belettering op een witte achtergrond wordt de regel voor alle etiketten. 
Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en brandstoffen van het type gas - zoals LPG - krijgen een ruit. 

De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. LPG blijft LPG. 
E5 of E10 staat voor het percentage van bio-ethanol (*) dat aanwezig is in de benzine, B7 betekent 7 procent biodiesel. 

Maar ondanks de overgangsperiode met oude en nieuwe benamingen samen, vreest men toch voor vergissingen. 
Er is bv. de nieuwe naam van diesel, B7. Die B doet natuurlijk denken aan de B van benzine.

De dieselrijder denk misschien, die B7 is benzine, dat mag ik niet tanken. Hij gaat naar de andere pomp en tankt... benzine. 
Dat is technisch ook perfect mogelijk, omdat het pistool van de benzinepomp in de opening van de dieseltank past. Omgekeerd is dat niet het geval. 

De verwarring kan ook vergroot worden doordat benzine vandaag een paar cent goedkoper is dan diesel, terwijl we het altijd anders gekend hebben. 
Dus de dieselrijder kan denken: ik moet de goedkoopste brandstof hebben.


(*) Door het verhogen van het bio-ethanol gehalte kunnen bepaalde motoren in de problemen komen. Niet alleen oudere motoren. Ook nieuwe motoren met titanium kleppen kunnen hinder ondervinden van het hogere bio-ethanol percentage. Bovendien daalt het vermogen. Oude motoren met te zachte klepzittingen zullen problemen krijgen omdat de ethanol de klepzittingen aantast. Evenmin over het hoofd te zien: ethanol verbranding resulteert ook in een zuur dat zelfs oxidatie in het blok kan veroorzaken. 
Bij tests met auto’s op 95 E10 bleek al dat na 27.000 km de brandstofpomp het gewoon begaf, terwijl bij een identieke wagen met de gewone benzine er helemaal niks aan de hand was. 

Voor injectie gevoede motoren kan er verstopping van de injectoren optreden. Carburator gevoede (en dus oudere motoren) zullen een rijkere afstelling nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren. Lees een hoger verbruik voor het behoud van een identiek rijgedrag. De zogezegd ecologische ingreep zal dus resulteren in een hoger verbruik. Met meer vervuiling maar ook hogere kosten aan de pomp. 

De Euro 98 brandstof blijft - voorlopig - ongewijzigd, maar is duurder. Grote winnaar is de staatskas. En enkele groene jongens die alweer om de verkeerde reden met een glimlach zullen rondlopen. Want ook al klinkt dit op het eerste gezicht goed groen, gezien het hogere verbruik, is er gewoon geen ecologisch pluspunt aan.

Sinds januari 2017 werd "Super 95" gewijzigd in de Belgische tankstations voor "E10", benzine met 10% bio-ethanol. 
De nieuwe brandstof E10 bevat 10% hernieuwbare energie, terwijl dat bij de Super 95 slechts 4% was. Het doel is de transportsector “groener” te maken en ons land in regel te brengen met de Europese doelstellingen. 

(bron: Motor Nieuws)






back to index



(04.10.2018)
De iconische Porsche 911 STR 002 van Magnus Walker is te koop




De Urban Outlaw Porsche's 911 staan bij liefhebbers bekend om hun onderscheidende ontwerpen. Magnus Walker heeft nu zijn eigen auto te koop gezet.

Magnus Walker is bekend in Porsche kringen voor het aanpassen en personaliseren van zijn klassieke 911's. De in Engeland geboren Magnus vond bekendheid als kledingontwerper nadat hij in de jaren tachtig naar Amerika emigreerde. Zijn liefde voor Porsche leidde tot het verzamelen van vintage 911's en het toevoegen van zijn eigen persoonlijke ontwerp eigenschappen om ze uniek te maken. Een van zijn meest beroemde Porsche stukken is nu te koop.

Deze auto was een soort poster voor de restauratie- en modificaties van Magnus, Urban Outlaw genaamd. Hij is te zien in een aflevering van Jay Leno's Garage en diverse andere tv-shows, op de cover van Road & Track magazine verscheen er ook een artikel en de wagen kwam ook voor in de computer game Need for Speed. 



De auto begon zijn leven als een Porsche 911 T uit 1972 maar Magnus transformeerde hem tot wat nu bekend staat als de STR 002. Volgens de advertentie werd deze 911 geselecteerd vanwege zijn zeldzame externe olievuller en 915 versnellingsbak. De oorspronkelijk blauwe auto werd gestript voordat hij een van de 911 greatest hits werd. Op de STR 002 vind je turbo fenders en 911 R geïnspireerde indicatielampen achteraan. Het lichtgewicht thema gaat verder met fiberglas bumpers, geboorde deurhendels, jalouzieën in de motorkap en plexiglas. Een set gouden Campagnolo-achtige Group 4 PAG lichtmetalen velgen maakt de look compleet.

Binnenin vind je een periode correcte rolbeugel, Recaro rallystoelen en Schroth-harnassen. Het zijn echter de kleine details die dit interieur speciaal maken. Het ingewikkelde chroomwerk bekleedt de meters, geboorde vloerplaten, een Racemark-stuurwiel, Heuer-klok en een houten versnellingspook geïnspireerd op de Porsche 917-racer.



Achterin zit een 3.0 liter zes cylinder afgeleid van een 911 SC. De motor werd aangepast naar een 3.2 liter door de Porsche specialist Rennwerks en is goed voor 275 hp. De auto werd in 2013 voltooid en is  uitgerust met de door Magnus gedocumenteerde bouwprocessen en restauraties.

Magnus Walker verkoopt zelden zijn eigen persoonlijke 911's, dus deze 1972 911 STR 002 Urban Outlaw is waarschijnlijk zeer gewild. 

Magnus heeft zelf niets te maken met de verkoop want de auto werd enkele jaren geleden al eens geveild en gekocht door John Ingram, eigenaar van de Ingram Collection, een van de grootste Porsche-collecties ter wereld. De auto bracht destijds 302.500 dollar op. Dat was meer dan twee keer zoveel als vooraf werd geschat. Inmiddels is de auto eigendom van Autosort Design. 

Daar staat hij momenteel te koop vooreen belachelijk hoog bedrag. De vraag is of men een gek vindt die dit bedrag wil betalen.







(Bron: Auto Classics)






back to index



(01.10.2018)
Opladen elektrische auto wordt bij Porsche een pitstop



Porsche maakt van het opladen van elektrische auto’s een pitstop. In slechts 20 minuten is het gefikst en dan kan de automobilist weer 400 kilometer verder rijden. De sportwagenfabrikant heeft er een speciale laadpaal voor ontworpen. 

Tesla heeft het nakijken bij de laadpaal die Porsche heeft ontwikkeld. De huidige generatie Superchargers van Tesla kunnen niet meer dan 120 kW aan. Topman Elon Musk heeft weliswaar een nieuwe generatie aangekondigd, maar ook die zal niet meer leveren dan 200 tot 250 kW. De nieuwe laadpaal van Porsche laadt op met 350 kW en is daarmee de snelste op de markt. Hij is hard nodig voor de Taycan, de eerste elektrische Porsche die volgend jaar te koop zal zijn. Het batterijsysteem van de Taycan werkt met een spanning van 800 Volt en vestigt daarmee een record. De huidige generatie laadpalen kan slechts de helft aan.
 
Die 800 Volt van de Porsche moet hem supersnel maken, niet alleen op de weg, maar ook bij de laadpaal. Om oververhitting te voorkomen, zijn de nieuwe laadstations met vloeistofkoeling uitgerust. De eerste laadpaal is inmiddels geïnstalleerd bij een Porsche-dealer in Berlijn, maar de autofabrikant streeft naar een omvangrijk netwerk van dit soort palen.

(Bron:HLN)






back to index



(29.09.2018)
Het grootste fraudegeval in de geschiedenis van Porsche Cars North America.



Champion Porsche, de grootste Porsche-dealer in Noord-Amerika, staat voor een probleem: Shiraaz Sookralli, de vice-president marketing bij de grootste Porsche-dealer in het land, is spoorloos verdwenen. Normaal zou dit slechts een geval van een vermiste persoon zijn geweest, behalve nu, deze persoon is met meer dan $ 2,5 miljoen verdwenen van klanten.

Volgens The Drive is een rechtszaak aangespannen door Champion Porsche tegen Sookralli, die persoonlijk de klanten behandelde die de ultra-elite 911 GT3- en 911 GT3 RS-modellen wilden bezitten. Er is maar één probleem: de auto's hebben nooit bestaan, het geld ontbreekt en Sookralli is gewoon spoorloos verdwenen en op weg om de grootste oplichter in de geschiedenis van Porsche Cars North America te worden.

De exclusiviteit van de 911 GT3 en 911 GT3 RS:

Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje op Rennlist, een van de meest populaire online forums voor liefhebbers van Porsche. Sookrali zou naar verluidt in opdracht van een apart bedrijf genaamd "Champion Autosport" nep-documenten gemaakt hebben om kopers van de exclusieve Porsche auto's te lokken. Deze klanten met diepe zakken werden misleid door te denken dat ze orders plaatsten voor een echte auto. Zijn lange levensduur en zijn positie binnen de administratie van Champion Porsche gaven Sookrali een goede reputatie als een legitieme verkoper, waardoor hij deze klanten kon overhalen enorme stortingen te doen op een geheime bankrekening, allemaal om exclusiviteit te verwerven om een ​​911 GT3 en 911 GT3 RS te bezitten. De bankrekening is op dit moment leeggemaakt.

Deze oplichting  deed niet alleen afbreuk aan Sookrali zijn eigen reputatie, maar ook aan die van Champion Porsche en de hele Porsche Cars North America. 
De dealer zei geen kennis te hebben van Sookrali's schema's, maar de slachtoffers nemen geen genoegen met deze verklaring niet vanwege een eerdere rechtszaak met Champion Porsche, Sookrali, en een bijna identieke situatie, volgens The Drive. Het zwijgen van de dealer ten aanzien van het probleem hielp ook niet.

Helaas is Porsche Cars North America niet gelukkig omdat het bedrijf klachten ontving van boze klanten, zoals ook in speciale Instagram- en Twitter-accounts. 
Een woordvoerder van het bedrijf vertelde The Drive dat Champion Porsche ons heeft verzekerd dat het Porsche-kopers zal helpen die mogelijk zijn getroffen en vraagt ​​die klanten om hun informatie te geven aan de juridisch adviseur van Champion.

(Bron: Rennlist)






back to index



(16.09.2018)
Grote veiling van Porsches in Breda

Porsche-collectie en sportautoveiling in Breda - Meer dan 60 klassieke Porsches worden geveild.
Classic Car Auctions uit Breda is een online veilinghuis met de nadruk op klassieke auto's. Het doel is om een ​​aanzienlijk aantal auto's in een online veiling te hebben. Voorvertoningen van de auto's zijn echter op bepaalde dagen mogelijk.

Eind augustus startte Classic Car Auctions een nieuwe online veiling met verschillende klassieke Porsches en enkele andere sportwagens. De geveilde auto's zijn echte schuurvondsten en restauratieprojecten maar, ook mooie voor dagelijks gebruik. De geveilde Porsches zijn van de jaren '50 tot de vroege jaren 2000.

Hoewel de veiling al loopt, willen we u graag informeren over de auto's die worden geveild. 
De volledige beschrijving van de auto's en de veilingvoorwaarden is te vinden op www.classiccar-auctions.com

Start auction: Thursday August 30, 2018 at 17:00
Closing auction: Tuesday September 25, 2018 at 20:30

Viewing days:
Saturday September 1, 2018 from 10:00 to 16:00
Saturday September 15, 2018 from 10:00 to 16:00
Tuesday September 25, 2018 from 10:00 to 16:00


The Porsches in the Classic Car Auctions in Breda

Lot 1   Porsche Convertible D 1959 - Estimate: € 185.000-195.000
Lot 2   Porsche 930/911 1975 - Estimate: € 140.000-150.000
Lot 3   Porsche 911 T Coupe 1969 Estimate: € 51.000-57.000
Lot 4   Porsche 911 T Targa 1973 Estimate: € 52.000-58.000
Lot 5   Porsche 912 Coupe 1969Estimate: € 49.000-55.000
Lot 6   Porsche 964 cabriolet 1992 Estimate: € 47.000-52.000
Lot 7   Porsche 911 T Targa 1972 Estimate: € 34.000-39.000
Lot 8   Porsche 356 S Sunroof Coupe 1962 Estimate: € 34.000-39.000
Lot 10  Porsche 911 T Targa 1972Estimate: € 24.000-29.000<br />
Lot 11  Porsche 356 Speedster 1600 S 1955&nbsp;Estimate: € 295.000-310.000<br />
Lot 12  Porsche 356 Pre A Coupe 1954&nbsp;Estimate: € 255.000-270.000<br />
Lot 13  Porsche 1600 Super Convertible D 1959&nbsp;Estimate: € 192.000-199.000<br />
Lot 14  Porsche 356 roadster 1960&nbsp;Estimate: € 165.000-180.000<br />
Lot 16  Porsche 356 A 1600 Convertible&nbsp;Estimate: € 130.000-139.000<br />
Lot 17  Porsche 911 S coupe 1970&nbsp;Estimate: € 120.000-128.000<br />
Lot 18  Porsche 356 A Convertible 1959&nbsp;Estimate: € 120.000-128.000<br />
Lot 20  Porsche 356 A Convertible 1959&nbsp;Estimate: € 108.000-114.000<br />
Lot 22  Porsche 356 C Convertible 1964&nbsp;Estimate: € 89.000-95.000<br />
Lot 25  Porsche 911 S 1969&nbsp;Estimate: € 84.000-89.000<br />
Lot 25  Porsche 911 S 1969&nbsp;Estimate: € 84.000-89.000<br />
Lot 26  Porsche 356 Pre A Coupé 1953&nbsp;Estimate: € 81.000-86.000</p>
Lot 27  Porsche 356 C Coupe 1964&nbsp;Estimate: € 78.000-84.000<br />
Lot 28  Porsche 911 Turbo 2009&nbsp;Estimate: € 74.000-79.000<br />
Lot 29  Porsche 930 Turbo 1987&nbsp;Estimate: € 72.000-76.000</p>
Lot 31  Porsche 911/930 Turbo 1982&nbsp;Estimate: € 72.000-76.000<br />
Lot 33  Porsche 356 AT1 1956&nbsp;Estimate: € 65.000-69.000</p>
Lot 35  Porsche 356 A-coupe 1959&nbsp;Estimate: € 62.000-67.000<br />
Lot 37  Porsche 911 T 1969&nbsp;Estimate: € 41.000-46.000<br />
Lot 38  Porsche 911 Targa 1968&nbsp;Estimate: € 37.000-42.000<br />
Lot 39  Porsche 911 Targa 1972&nbsp;Estimate: € 36.000-41.000<br />
Lot 40  Porsche 911 3.2 convertible 1986&nbsp;Estimate: € 37.000-42.000<br />
Lot 43  Porsche 911 E Coupe 1970&nbsp;Estimate: € 63.000-69.000<br />
Lot 44  Porsche 911S Targa 1970&nbsp;Estimate: € 48.000-54.000<br />
Lot 45  Porsche 911 E Targa 1970&nbsp;Estimate: € 49.000-54.000<br />
Lot 46  Porsche Race 1965&nbsp;Estimate: € 36.500-41.500<br />
Lot 47  Porsche 964 Convertible 1991&nbsp;Estimate: € 42.000-47.000<br />
Lot 48  Porsche 911 Carrera 2 1993&nbsp;Estimate: € 41.000-46.000<br />
Lot 50  Porsche 912 Targa 1967&nbsp;Estimate: € 29.000-34.000</p>
Lot 51  Porsche 911 SC 1981&nbsp;Estimate: € 27.000-31.000<br />
Lot 52  Porsche 911 SC Targa 1978&nbsp;Estimate: € 24.000-28.000<br />
Lot 53  Porsche 911 Targa 1980&nbsp;Estimate: € 19.500-24.500<br />
Lot 54  Porsche Race 993&nbsp;Estimate: € 19.500-24.500<br />
Lot 55  Porsche 912 coupe 1965&nbsp;Estimate: € 29.000-35.000<br />
Lot 56  Porsche 911 SWB 1968&nbsp;Estimate: € 31.000-35.000<br />
Lot 57  Porsche 911 3.0 SC Targa 1980&nbsp;Estimate: € 29.000-34.000<br />
Lot 58  Porsche 911 Turbo 3.0 1976&nbsp;Estimate: € 30.000-34.000<br />
Lot 59  Porsche 550 Spyder - Replica 1991 - Estimate: € 29.000-34.000<br />
Lot 60  Porsche 356 C 1600&nbsp;Estimate: € 27.000-31.000<br />
Lot 62  Porsche 911 Targa 1969&nbsp;Estimate: € 21.000-26.000<br />
Lot 63  Porsche 912E 1976&nbsp;Estimate: € 21.000-26.000<br />
Lot 67  Porsche 911S Targa 1971&nbsp;Estimate: € 44.000-48.000<br />
Lot 68  Porsche 356 C Sunroof coupe 1964&nbsp;Estimate: € 27.000-31.000<br />
Lot 69  Porsche 912 targa 1968 SWB - Estimate: € 31.000-35.000
Lot 70  Porsche 356 A T 1 Speedster 1957 - Estimate: € 295.000-310.000
Lot 71  Porsche 911 3.2 cabriolet 1984 - Estimate: € 36.000-41.000







back to index



(14.09.2018)
Spyshots: Porsche Cayenne Coupe SUV (2019)

Porsche ziet blijkbaar brood in een premium Sport Utility Coupé (een sportieve SUV met aflopende daklijn) op basis van de nieuwe Cayenne. 
Het ziet er naar uit dat er ook een SUV Coupé versie van de nieuwe Cayenne zal komen. De geruchten daaromtrent doen al langer de ronde maar nu rijden er ook prototypes rond met camouflage.

De onthulling zou voor het Autosalon van Genève in maart 2019 kunnen zijn.

Zo extreem als de Mercedes GLE Coupé en BMW X6 zal Porsche het niet maken, vermoedelijk volgen ze hun VAG collega’s van Audi en Lamborghini met hun sportieve Q8 SUV en de Urus.

(fotobron: Groenlicht)





 






back to index



(28.08.2018)
Porsche 959 verkocht voor € 402.239 na ongeval

Straffe toestanden op Pebble Beach Automotive Week (Monterey, Californië), een autoshow met unieke vierwielers. 

Een Porsche 959 Komfort uit 1987 werd daar te koop aangeboden. Dat gebeurt wel vaker, maar deze Porsche 959 is verre van intact. De volledige voorkant is ingedeukt, een gevolg van een vreemd ongeval. De Porsche zat immers in een trailer die loskwam van de trekkende auto tijdens een rit. Bijgevolg vloog de bolide uit de trailer en crashte hij tegen een boom.

De sportwagen rijdt wel nog, heeft een topsnelheid van 317 km/u, trekt van 0 tot 100 meter op in 3,6 seconden en heeft slechts 5.885 km achter de rug. 
En vooral: er werden slechts 249 exemplaren van dit type gemaakt.

Afgelopen week werd het unieke exemplaar verkocht voor de klinkende prijs van 467.500 dollar (402.239 euro). 
Stevige prijs maar dat hij is – volgens kenners – nog steeds waard, ook in deze gehavende toestand. De wagen volledig laten repareren zal je echter nog een flinke duit kosten.

















back to index



(24.08.2018)
Porsche Project Gold

Porsche trekt het doek van de Restomod op basis van de 993 Turbo S. Op 18 maand tijd heeft het departement Porsche Classic liefst 6.500 onderdelen aan deze Project Gold vervangen.

Van een unieke 911 993 gesproken. Porsche Classic bedacht deze Project Gold op basis van de 993 Turbo S. De auto is onthuld als voorspel op de Porsche Rennsport Reunion die volgende maand wordt georganiseerd op het circuit van Laguna Seca in Californië.

Classic
Porsches Classic-afdeling heeft 6.500 onderdelen gemaakt voor de Restomod, en dan vooral voor de 444 pk sterke 3.6-zescilinderboxer met twee turbo’s, de vierwielaandrijving en de versnellingsbak. 

Met zijn gouden kleedje verwijst de auto ook naar de 911 Turbo S Exclusive, die nochtans veel recenter is. De motor is identiek aan die van de oorspronkelijke 993 Turbo S en de prestaties dus ook.

Het chassisnummer komt van de laatste 993 Turbo uit 1998. Destijds zijn slechts 345 exemplaren gemaakt van de Turbo S, waardoor deze Project Gold nummer 346 is. 

De auto wordt in oktober geveild door RM Sotheby’s en zou naar verwachting 200.000 tot 400.000 euro moeten gaan opbrengen.


(bron: Autogids)




























back to index



(15.08.2018)
Porsche Theon Design

De alom geprezen perfectionisten bij Singer Vehicle Design uitdagen is één ding. Claimen dat je het beter kunt iets heel anders. Je moet maar durven. Iets in ons zegt dat Theon Porsche Design er behoorlijk wat grootspraak op nahoudt om zichzelf op de kaart te zetten, maar één ding is in elkaar zeker: haar retromod-911's zijn aanzienlijk betaalbaarder.


Singer uit Californië behoeft geen enkele uitleg meer. De Porsches die onder die naam in Los Angeles uit de workshop rollen vormen de crème de la crème op het gebied van restauratie en personalisatie. Pure perfectie. Eén nadeel wel: een 911 by Singer is enkel bestemd voor de superrijken. Een half miljoen voor een exemplaar is eerder regel dan uitzondering. 

Dat doet Theon Design uit het Engelse gehucht Deddington in elk geval beter. Een Porsche uit de zogenoemde 'The Grey Barn' begint bij zo'n anderhalve ton. 
Theon Design is een Britse start-up die Porsches net zo mooi restaureert, maar dan zonder de wachtrij.

Het verfraaien van Porsches is een vak apart. De garages die dit kunnen zijn schaars, maar onder hun gefortuneerde clientèle bijzonder gewild. 
In Californië richtte Rob Dickinson "Singer Vehicle Design" op en in Engeland deed Paul Stephens iets soortgelijks met "Theon". 

Inmiddels zijn we tien jaar later en Singer zit op een geheel ander level. Natuurlijk zijn de auto's van Singer mooi. Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen Singer en het Formule 1-team van Williams. Maar die hebben een prijskaartje. Tegen de tijd dat één van de Singers buiten de Verenigde Staten wordt geregistreerd, is de rekening bijna net zo lang als de wachtlijst van Singer.

Het is ook niet eenvoudig om in Europa aan een Singer te komen en dan kan Theon Design voor dat probleem de oplossing zijn. Deze Britse start-up vernieuwt sinds 2014 op dezelfde wijze vintage 911s en vervangt net als Singer al het plaatwerk voor carbon fiber. Bovendien biedt Theon de Porsches voor minder dan de helft van Singers basisprijs aan. 
Theon voert standaard Porsche restauraties uit, maar als je voor een volledig vernieuwde Porsche kiest, sta je voor verschillende keuzes. Zo kan er net zo lang aan de motor gesleuteld worden totdat de 3,6 liter 400 pk heeft. Heb je liever een flat six? Dan ligt er een 3,8 liter motor met 350 pk onder de kap. De keuze is aan jou.

Mocht je een volledig vernieuwde Porsche van Theon willen, moet de auto aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de bolide tussen 1989 en 1994 gemaakt zijn en het gewenste type is een Porsche 964. 
De bolides behouden vervolgens hun framenummer, maar meer ook niet. Theon stript ze volledig en vervangt vervolgens de stalen onderdelen zoals spatborden, de bumpers, de motorkap, de spoiler en het dak voor prepreg koolstofvezelpanelen.
Verder zijn keramische remmen, dubbel gestikte lederen afwerking in het interieur en een volledig vernieuwde stereo mogelijk. Want zo werkt dat in deze niche. 

964 Theon
Origineel is het niet wat Theon Design doet. Ook dit kleine bedrijfje heeft een enorme zwak voor de 964-generatie van de 911. Sterker, als je niet beter zou weten zou je zweren met een Singer-Porsche van doen te hebben. Van een afstandje dan. Want zodra je dichtbij komt, zijn de verschillen tussenbeide wel degelijk overduidelijk. De lat bij Singer ligt toch echt wel wat hoger. Niettemin mogen de opgevijzelde boxer-bolides van Theon er zeer zeker zijn. En ook hier is klant, koning. Dus als het beter, heftiger en exclusiever moet, dan wordt daarvoor gezorgd. Wat je wensen ook zijn, je blijft ruim onder de 'Amerikaanse' tarieven, zo verzekert Theon. 

Tot 400 pk
Ondanks dat het portpolio van Theon nog niet heel omvangrijk is, weet het heel goed wat het wil en kan. Zo kan de klant kiezen uit vier verschillende boxermotoren, gekoppeld aan een 5- of 6-bak van Getrag. De standaard 3.6 liter, uiteraard geheel tot in de puntjes gereviseerd, vormt de instapper. Dit blok levert 285 pk. Wil je meer kracht uit dezelfde motor, dan schroeft Theon er met alle plezier een supercharger op. Het resultaat hiervan zal zo'n 400 pk zijn. De krachtigste, atmosferische boxer die op het palet prijkt is een tot 4.0 liter opgeboord zescilinder, goed voor 400 pk. 

More info: The Grey Barn - Castle Farm - Clifton Road - Deddington - OX15 0TP - GB

(bron: Autowereld & Esquire)

 




 


 
Singer en Theon, als je er echt naar kijkt zou je bijna het Duitse RUF vergeten. Terwijl velen van ons meteen beginnen te denken aan de opvallende verschillen tussen de verschillende benaderingen die ze nemen zijn er toch overeenkomsten.

RUF is er natuurlijk al veel langer dan Singer en Theon maar er is toch een kleine cross-over. Geen van de drie  is echt een 'Porsche-tuner' - in veel landen wordt RUF erkend als een aparte fabrikant - en geen van de drie is een goedkope manier om de hemel met achterin de motor te bereiken. 

Dus, met de introductie van de nieuwe RUF SCR van 510 pk, wat is dan je ultieme 911?

Welk pad lopen ze samen ? Het is vrij eenvoudig om het kort samen te vatten: ze doen Porsche beide beter dan Porsche. Hele uitgestrekte buitenkanten worden verwisseld voor agressievere composiet panelen, de motoren boosten meer kracht uit en de interieurs worden omgetoverd in echte cockpits met nieuwe materialen, stoelen, stuurwielen, rolkooien en als het een Singer is, verwacht je bijna dat elke vierkante centimeter wordt behandeld om hun obsessieve drang naar het upgraden van alles.

Het is moeilijk om favorieten te kiezen. Het is ook niet helemaal eerlijk om deze als directe concurrenten te vergelijken want ze richten zich op verschillende aspecten van de rij- en eigendomservaring - maar het zijn ook geen appels en sinaasappels.

Als we het hebben over de nieuwste RUF CTR of SCR dan is het duidelijk dat het prestatievermogen met ruwweg 700 pk voor de CTR en 510 voor de SCR Singer en Theon naar de achtergrond dringt.

In termen van prestaties wint de RUF dus met arm lengtes. Singers zijn natuurlijk ook vinnig met hun 3.8's en 4.0's maar als je ze vergelijkt met een RUF motor met bijna twee keer zoveel paardenkracht komt de simpele waarheid om de hoek kijken. 

Wat de rij eigenschappen betreft zal de CTR van RUF zeker het meeste plezier zal geven.

Je hebt natuurlijk ook nog de stijl van RUF,  Singer en Theon.
Singer is fanatiek in de aandacht voor detail die aan hun creatie wordt gegeven. We kennen dit allemaal. Het op maat gemaakte gewatteerde leer dat de onderkant van de kappen bedekt, het positief vergulde interieur dat zou kunnen fungeren als een lookbook van het topdesignbureau, de minutieuze benadering van elk zichtbaar en onzichtbaar stuk van de auto is gewoon verbazingwekkend. Het is echt. Er zijn kwaliteitsonderdelen, en dan is er de meer vage algehele kwaliteit die alleen kan worden bereikt als alles niet alleen perfect is, maar perfect als aanvulling op al het andere. 

Dat is de schoonheid van Singer, de hele auto is een juweel, het is geen auto die aanvoelt alsof er dingen aan zijn gedaan, het is compleet. Dus als het gaat om pasvorm en afwerking en pure esthetische impact, is het moeilijk om een ​​Singer-creatie te overtreffen.

RUF gaat hier anders te werk, en past het best bij het ethos van de auto. Het interieur van de nieuwe CTR is als een schrijn, het ziet er uit als het soort cocon waar je je in nesteld om eenmaal gezeten je meteen weet waar je de controle over hebt. Het is gewoon anders dan de Singer of de Theon maar per definitie niet slechter. 

Deze 3 wagens zijn gemaakt voor verschillende soorten waardering, maar brengen je hetzelfde aan het denken dat degene die eraan heeft gewerkt dat met zorg en respect deed voor het doel van de auto.

  







back to index



(9.08.2018)
Porsche 911 - 992

We zien hier de nieuwe generatie Porsche 911 (zo goed als) in vol ornaat, nog voor de onthulling later dit jaar! 
Terwijl we enkel nog wachten op de 911 Speedster (en GT3 Touring Cabrio?) van deze 911 (991) generatie maken de Porsche ingenieurs intussen werk van de nieuwe 992 generatie. 

Een onthulling is nog voorzien voor dit kalenderjaar, vermoedelijk een wereldpremière op het Autosalon van Los Angeles in november. Intussen doet Porsche zelf niet meer de moeite om hun testwagens te camoufleren, zo getuige dit kleurrijk exemplaar dat zijn wulpse vormen gewillig voor de camera presenteert.

Zelfs na 50 jaar blijft de Negenelf trouw aan zijn klassieke lijnenspel, wie goed vergelijkt ziet een nieuwe voorbumper, lichtblokken en achteraan opnieuw (zoals bij de Cayenne en Macan) een doorlopende lichtstrook tussen de achterlichten. Binnenin krijgen we meer gadgets, connectiviteit en rijhulpmiddelen terwijl het rijplezier ook een belangrijke factor zal blijven bij dit iconische vlaggenschip uit Zuffenhausen.

Motorisch mogen we diverse varianten (Carrera, Carrera S, GTS, Turbo, Turbo S, GT2, GT3, …) verwachten op basis van de 3.0-liter flat six, gaande van 400 pk tot (wederom) enkele topversies met méér dan 600 pk! Een 911 Hybrid (met stekker?) zal bij de 992 generatie voor het eerst zijn opwachting maken, na verloop van tijd zou er zelfs een tweede (krachtige!) plug-in hybride kunnen bijkomen à la Turbo S E-Hybrid.


(bron: Groenlicht)









  






back to index



(6.08.2018)
Porsche Singer DLS met F1 technologie

De door Singer ontwikkelde DLS gebruikt een klassieke Porsche 911 als basis, maar steekt propvol hypermoderne technologie. De luchtgekoelde boxermotor werd ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering.

Het vanuit Californië opererende Singer maakt grote sier met speciale varianten van de Porsche 911/964. Maar met deze DLS, kort voor Dynamics Lightweight Study, hebben de Amerikanen zichzelf overtroffen. Niet alleen esthetische, maar vooral technisch. In de achtersteven ligt een in samenwerking met Williams Advanced Engineering ontwikkelde boxermotor met luchtkoeling.

De atmosferische krachtbron heeft een cilinderinhoud van 4 liter, een vermogen van 500 pk en een rode zone die pas begint bij 9.000 toeren per minuut. De zescilinder drijft de achterwielen aan via een manuele zesversnellingsbak. Bij de ontwikkeling van deze op maat van de DLS gebouwde boxermotor kregen Singer en Williams de hulp van Hans Mezger, de legendarische Porsche-ingenieur die onder meer meewerkte aan de eerste 911-generaties, aan de waanzinnige 917/30 en aan de TAG-turbomotor van de McLaren MP4/2.

Lichtgewicht

Het koetswerk van de Singer DLS geniet een heleboel aerodynamische aanpassingen, van een vlakke ondervloer die uitloopt in een achterdiffusor tot allerlei ventilatiekanalen die de mechanische onderdelen koel houden moeten. Allemaal netjes verpakt onder het retromoderne lijnenspel van een klassieke Porsche 911. Onder het klassieke koetswerk gaan allerlei hypermoderne materialen schuil, van magnesium over titanium tot het onvermijdelijke koolstofvezel. Samen met het gestripte interieur duwt dat het gewicht van de Singer DLS onder de 1.000 kg.
Ook het onderstel krijgt een grondige opknapbeurt. De DLS combineert een speciale ophanging waarvan je de geometrie naar eigen goeddunken kan afstellen met gesmede BBS-velgen die omgord zijn met rubber van Michelin en gevuld zijn met remmen van Brembo. Singer zou de oplage beperkten tot 75 exemplaren, maar communiceert niet over het prijskaartje.


(bron: Autogids)











  






back to index



(2.08.2018)
Porsche Tayan

Porsche geeft wat meer informatie over de elektrische Taycan, zoals de eind 2019 verwachte productieversie van de Mission E Concept zal gaan heten. 


Een overzicht van wat we intussen weten:

Taycan betekent "jong en hevig paard" - een knipoog naar het steigerende Porsche-logo

Twee synchrone elektromotoren per as - dus Taycan heeft vierwielaandrijving

Systeemvermogen "meer dan 440 kW" - dus reken op een 600 pk

0 naar 100 in 3,5 en naar 200 km/u in 12 seconden - vergelijkbaar met een BMW M5

Batterij bestaat uit 400 cellen, die onder een spanning van 4 Volt werken en die een energiedichtheid van 270 Wh/kg beloven

Realistisch rijbereik van 500 kilometer - volgens de WLTP-cyclus (eerdere cijfers volgden de NEDC-doctrine)

Spanning van 800 Volt - 400 kilometer bijladen in 15 minuten tijd


(bron: Autowereld)



  






back to index



(12.06.2018)
His Royal Majesty of Brunei


De Sultan van Brunei is één van de rijkste mensen ter wereld.
Hij bezit dan ook als enige een wagenpark buiten alle proportie van de meest extravagante en allerduurste bolides ter wereld. We spreken hier over 7000 luxewagens die samen een marktwaarde hebben van 500 miljard euro.

Weinigen weten dat naast zijn Bugatti's, Bentley's, Koenigseggs, Ferrari's, Pagani's, Rolls-Royces e.a. exclusieve merken hij ook diverse One-Off's en Conceptcars bezit.

Zo bezit hij 1 Porsche Carma Concept.



De Porsche Carma Concept is een auto die werd getekend door een groepje designstudenten in het vierde jaar van het Franse ISD, ofwel het Institute Supérieur de Design.


  - Porsche Carma Filmpje


Al bestaat deze auto alleen nog maar in de virtuele wereld, bij de Sultan van Brunei staat er wel een Concept van de Carma in zijn privé collectie. 

Dat de Sultan van Brunei een leuk autootje wel weet te waarderen is geweten maar hoe gek maakt hij het. Zo vroeg hij aan Porsche en Rolls Royce om de handen in elkaar te slaan en speciaal voor hem een auto te ontwerpen. Die Porsche-Rolls is er effectief gekomen. 








back to index



(08.06.2018)
70 jaar Porsche




Het eerste voertuig met de naam Porsche werd geregistreerd op 8 juni 1948: het was de 356 "No.1" Roadster. 




Dit is de dag waarop het merk Porsche werd geboren. Het Type 356 maakte de droom van Ferry Porsche van een sportwagen werkelijkheid.

   

Porsche construeert fraaie replica van de 356 ‘No.1’ Roadster

Op 8 juni 1948 werd de allereerste Porsche, de 356 ‘No.1’ Roadster, geregistreerd. De auto werd door de jaren heen flink gemoderniseerd en gemodificeerd. Porsche brengt de originele vorm van zijn eerste sportwagen nu weer tot leven in de vorm van een showcar.

De ‘No. 1’ veranderde steeds op het moment dat hij in andere handen over ging. Bovendien raakte de auto beschadigd, hij werd gerepareerd, gemoderniseerd en aangepast. 
Daardoor veranderde zijn uiterlijk, maar hij behield zijn identiteit. De originele staat van de ‘No.1’ is verloren gegaan en kan dus niet meer worden gerestaureerd. 

Porsche slaagde erin om de oervorm van de auto weer tot leven te brengen. Om te beginnen maakten de technici een 3D-scan van het origineel. Deze werd gematcht met scans van originele ontwerptekeningen en foto’s uit het Porsche archief. Dankzij een speciale freesmachine ontstond uiteindelijk een levensgroot model van hardschuim. Met behulp van originele houten mallen, aluminium plaatwerk en puur vakmanschap kreeg de replica stukje bij beetje de vorm van toen.

Lakwerk

Ook het lakwerk van de 356 ‘No.1’ replica kreeg veel aandacht. 
De originele versie is meerdere malen opnieuw gelakt. Daarom doken experts van Porsche onder het dashboard op zoek naar de originele lak kleur. Ook de wijzerplaten van het instrumentarium zijn natuurgetrouw en zelfs de matten zijn op ambachtelijke en authentieke wijze geknoopt.

Kernwaarden van toen en van vandaag

De perfect lijkende replica -die in het kader van het 70-jarig jubileum van Porsche op wereldtoernee is, heeft geen motor. Maar net als het origineel beschikt hij over de vooras, de stuurinrichting én het stuur van een Kever. In totaal duurde het acht maanden om de replica te creëren.

Historisch verantwoord

De totstandkoming is historisch verantwoord. Porsche dicht haar ook een belangrijke symbolische waarde toe. Het design, de rijdynamiek en een lichtgewicht constructie zijn de kernwaarden van de Porsche 356 ‘No.1’. “En dat is precies hetgeen wat de Porsches van vandaag de dag ook presenteren”, aldus de PR afdeling van het sportwagenmerk.













Als verjaardagscadeau voor zijn 70ste verjaardag toont Porsche deze 911 Speedster Concept



Vandaag toont Porsche de 911 Speedster voluit, nog voor het Goodwood Festival of Speed ! Het glasoppervlak van deze 911 oog smaller omwille van de vlakker gemonteerde voorruit en de lagere zijruiten. Achteraan zien we een opzetstuk van carbon dat net achter de voorstoelen werd gemonteerd. Dit moet niet alleen bescherming bieden bij een koprol, er werd ook een dubbele welving voorzien. Dat was ook een cruciaal designelement op de originele 911 Speedster uit 1988.

Deze Speedster werd ontwikkeld door Porsche Motorsport en hij maakt gebruik van het onderstel en de motor van de 911 GT3. Het gaat om een zescilinder boxermotor die 500 pk ontwikkelt en zonder verpinken doortrekt tot 9.000 opm !

Op dit ogenblik spreekt Porsche nog steeds over een conceptversie, die aangeeft hoe een mogelijke productieversie er zou kunnen uitzien, maar die laatste wordt niet voor 2019 verwach.
In de komende maanden zullen we te weten komen of de Speedster-versie van de 911 991 (type2) de conceptfase zal ontgroeien !

(bron: Porsche News Room)







back to index




(20.05.2018)
NIEUWE OLDTIMER KEURING

Oldtimers moeten vanaf 20 mei 2018 verplicht naar een periodieke keuring, waardoor ze niet enkel meer bij inschrijving moeten gekeurd worden. Dat nieuws dropte GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor rijbewijs en autokeuring. De Vlaamse maatregel (dus niet in Brussel en Wallonië) zou volgens kwatongen het misbruik van de oldtimer aan banden moeten leggen. Een autogroep die serieus in de lift zit want de laatste vijf jaar steeg het aantal ingeschreven oldtimers in België met maar liefst 40 procent. 

Al zijn het vooral de zogenaamde youngtimers die immens aan populariteit groeien. Die auto's, tussen 25 en 30 jaar oud, verdubbelden op 5 jaar tijd (2012 - 2017). Het is een trend die ook de Vlaamse overheid niet is ontgaan. En met zo'n 300.000 oldtimers op de baan, vindt Vlaanderen dat de wagens zich naar de technische regels moeten stellen. 

Hieronder alvast de regels, klaar en duidelijk...


DE REGELS

1: Enkel in Vlaanderen
Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto's ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.


2: Vanaf 25 jaar

De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto's van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.


3: 'Old' Oldtimers
De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten.
Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. 
Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest (CO).


4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. 
Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. 
Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest (CO).


5: Youngtimer

Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud - de zogenaamde youngtimer - dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten.
Tijdens die keuring zal er ook een emissietest (CO) worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.


6: Realistische normen
De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. 
Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. 
Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.


7: Restricties blijven gelden
Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. 
Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.


8: Normale keuringstarieven
De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.


9: Wanneer?
Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? 

Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto's ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). 

Voor auto's die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. 

Ouder dan 30 jaar? 

Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen 'voor het eerst in verkeer werd gesteld'. 

Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.








back to index




(28.04.2018)
PORSCHE 911 2.7 RS

Op 12 Mei 2018 is door RM Sothebys op een Monaco event een 911 RS geveild.
De verwachte prijs was tussen € 1.400.000 - € 1.800.000.
De wagen werd uiteindelijk verkocht voor € 1.242.500

Destijds gebouwd voor de Finse race- en rallyrijder Leo Kinnunen.
Een van de slechts twee 2.7 RS coupés gebouwd met ST-wielkasten.

De enige 1973 2.7 RS-fabriek uitgerust met een Carrera 3.0 RS achterspoiler uit 1974.
Overwegend origineel, met 63.213 originele km.
 
Alle Porsche Carrera RS 2.7 zijn tegenwoordig erg in, de ene meer dan de andere. Naast de eerste Homologatie modellen zijn er ook de 200 M471 'Sport', of 'Lightweight' versies die ongeveer 100 kg minder wogen dan het standaard RS Touring-model omdat ze waren ontdaan van een hoop overbodige zaken zoals isolatie en comfort uitrusting. 

Deze vroege serie lichtgewichten maakten gebruik van dunner plaatstaal en vensterglas. Met zijn 210 pk, was de RS 2.7 een formidabele machine.

Het is bekend dat de fabriek verschillende lichtgewichten heeft behouden voor later gebruik in de competitie. Onder die beperkte groep valt dit prachtige exemplaar met serie nummer 1177 gekocht door de Finse racelegende Leo Kinnunen.

Ondanks zijn succesvolle rally en race verleden blijft de vraag of de naam Kinnunen voldoende zal zijn om van deze 2.7 RS het verwachte bedrag te krijgen.

De wagen werd destijds afgeleverd aan de Hahn dealer in Fellbach, Duitsland en de 1177 had verschillende ongebruikelijke kenmerken die door Porsche waren aangebracht oip verzoek van Kinnunen zoals de grotere wielkasten in 'ST'-stijl voor bredere wielen en banden. Een tweede exemplaar werd vervolgens gebouwd voor een andere fabrieksrijder, Herbert.























Wat mogen we nog aan exclusiefjes verwachten op deze veiling:

Naast de diverse Porsches, Ferrari's, Aston Martins, Bugatti, Alfa Romeo's e.a.

- Ferrari toolkits van een 250 GTO geschat op € 12.000
- Een Race pak van Ayerton Senna van de F1 uit 1987 geschat op € 40.000
- Een Gulf race pak van Steve McQueen uit 1971 geschat op € 250.000
- Een Ferrari Conciso Concept Car uit 1991 geschat op € 120.000
- Een Ferrari Sergio uit 2015  geschat op € 3.000.000
- Een Ferrari 308 GTs uit 1978 geschat op € 400.000 omdat hij van Gilles Villeneuve is geweest tot 1982 met 36.000 km?
- Een Fiat Coupé V8 uit 1952 geschat op € 950.000
- Een Beneton F1 gereden door Michael Schumacher in 1992 waarmee hij de 2de plaats behaalde en geschat op € 750.000
- Een Porsche RUF uit 2018 CTR3 Clubsport geschat op € 900.000
- Een Ferrari 275 GTB uit 1966 geschat op € 2.200.000
- Een witte Lamborghini Huracan Coupé uit 2018 geschonken door de CEO van  Lamborghini aan de Paus en geschat op € 350.000 
- Een Lamborghini Diablo GT uit 1999 en geschat op € 850.000
- Een Porsche 959 uit 1989 en geschat op € 950.000







back to index



(25.04.2018)
PORSCHE 912

Het ging de 912 niet voor de wind destijds. Terwijl de 911 bewonderende blikken kreeg van fotografen en fans, werd de 912 onverschillig, en zelfs spottend, onthaald.

Begin jaren 60 kreeg het project rond de opvolger van de verouderde 356 bij Porsche stevig vorm. Toen heette die opvolger nog 901, en zou een revolutie teweegbrengen: de motor zat nog steeds helemaal achterin, maar dat zou een zescilinder boxermotor worden. En niet zomaar eender welke: een moderne motor met droog carter. De prijs zou dus ook stevig evolueren.

Instap-911

Daarom werkte Porsche bij de lancering van de 901 in 1963 in sneltempo ook aan de 902, een zuiniger viercilindermodel. De Duitsers onderzochten verschillende opties, waaronder een 1.8 boxer met mechanische injectie, maar uiteindelijk koos Porsche voor de makkelijkste oplossing: de motor van de 356 SC, een 1.6 van 90 pk, en koppelde die standaard aan een manuele bak met vier versnellingen.

Twee jaar later

In 1963 werd de 901 op applaus onthaald. Behalve bij Peugeot, dat Porsche eraan herinnerde dat het als enige merk een nul in het midden van een modelbenaming mocht gebruiken. Porsche doopte de 901 daarom om in 911, en de 902 volgde logischerwijs tot 912. Die werd twee jaar later gepresenteerd, in 1965.

Esthetisch veranderde er weinig, behalve de mindere afwerking van het interieur. De viercilinder had niet dezelfde longinhoud of muzikaliteit als de zescilinder, maar zorgde wel voor een betere gewichtsverdeling, een levendiger weggedrag en betere stabiliteit dan de 911.

Zes voor iedereen

De 912 zette zijn carrière met succes verder tot in 1969, en kreeg dezelfde koetswerkvarianten als de 911: Coupé en Targa. Maar in dat jaar presenteerde Porsche een nieuw instapmodel, de 911 T. Diens eenvoudige zescilinder met 110 pk concurreerde met de 912. Het lot van die laatste was al helemaal bezegeld toen de 914/6 ten tonele verscheen en de nieuwe Amerikaanse pollutiewetten de oude viercilinder afschreven.

912 E

In 1975 dook de 912 toch weer op. Hij moest de wachttijd overbruggen tussen de productiestop van de 914 en de komst van de 924 met motor voorin. Onder de motorkap achteraan zat een 2.0 viercilinder boxer met injectie en 90 pk. Daar werden iets meer dan 2.000 exemplaren van verkocht, allemaal voor de Amerikaanse markt.

Vandaag

De 912 werd in iets meer dan 30.000 exemplaren geproduceerd en is dus niet zeldzaam. Hij werd lang genegeerd, maar profiteerde mee van de waardestijging van de 911. Toch blijven zijn prijzen daarmee vergeleken vrij redelijk: € 45.000 tot € 50.000 voor een exemplaar in mooie staat. 

Een 912 E is minder gegeerd en kost daarom ook maar half zoveel. Vermijd de exemplaren die een zescilinder kregen ingebouwd en getunede exemplaren, om wettelijke en waardeproblemen te vermijden.

Maar omdat hij twee cilinders minder heeft, betekent dat niet dat hij goedkoper is in onderhoud. Onderdelen kosten nog steeds veel, en de afstelling van de carburators laat je best over aan experts. Als dat perfect gebeurd is, geraak je met een 912 ver. Een laatste probleem: roest. Een auto uit de jaren 60 roest nu eenmaal snel, prestigieus logo of niet.

(Bron: Vroom)






back to index



(9.04.2018)
PORSCHE IN DE F1

Het Duitse Porsche overweegt in de Formule 1 te stappen. Er waren al langer geruchten dat de Duitse Volkswagengroep - waar Porsche deel van uitmaakt - zich zou storten op de koningsklasse binnen de autosport. Voormalig F1-coureur Gerhard Berger zet dit nu kracht bij: “Ze wachten op het nieuwe motorenreglement, daarna zullen ze beslissen.” 
Gerhard Berger, voormalig F1-coureur en ex-teambaas van Toro Rosso, liet in het Duitse Auto Bild weten dat Porsche een instap in de Formule 1 wel ziet zitten. ”Porsche overweegt om in 2021 in de Formule 1 te stappen”, zegt de Oostenrijker. “Ze wachten alleen nog het nieuwe motorenreglement af. Dat zou in mei gepubliceerd worden en dan zullen ze beslissen bij Porsche.” 

Ook Ross Brawn, de grote baas van de Formule 1, reageerde op de geruchten. Hij liet alvast blijken open te staan voor de komst van Porsche in de Formule 1. 

“We proberen een zo gunstig mogelijk Formule 1-klimaat te creëren zodat grote namen als Porsche zich ook aan de F1 willen wagen”, zegt Brawn. 
In mei publiceert de FIA, de internationale federatie van de autosport, de nieuwe regels. Dat nieuwe motorenreglement zou eenvoudiger moeten zijn, zou moeten zorgen voor minder geluidsoverlast én goedkopere motoren. Vooral dat laatste moet nieuwe motorleveranciers en constructeurs aantrekken. 
De Volkswagengroep lijkt wel warm te lopen voor de Formule 1. De vraag is wel of het effectief Porsche zal zijn dat in de F1 stapt, of toch nog Audi. Afwachten.
 

(Bron: HLN)






back to index



(23.03.2018)
RUF SCR 2018 doet denken aan een klassieke 911.

RUF, een Duitse constructeur die veel inspiratie vindt bij Porsche, heeft in Genève de SCR 2018 onthuld. Onder zijn kleedje van een oude 911 schuilt een moderne auto in koolstofvezel met meer dan 500 pk.
De charme van de Porsche 911 van het eind van de jaren 1980 geeft deze RUF SCR 2018 een nostalgisch trekje. Dit eerbetoon aan de SCR uit 1989 is echter geen verbouwde klassieke 911, maar wel een volledig nieuwe auto waar 2 jaar ontwikkelingswerk in is gekropen. Hij is opgebouwd rond het buizenchassis van de CTR en bekleed met een koetswerk in koolstofvezel. De 1.250 kilo lichte coupé wordt aangedreven door een 4.0-zescilinder met 510 pk en 469 Nm, die wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Die combinatie stuwt de SCR 2018 naar een topsnelheid van 320 km/h. RUF geeft verder geen aanwijzingen over de acceleratie of het prijskaartje, al ligt dat laatste naar verwachting boven de 600.000 euro.



(Bron: Autogids.be - Klik hier)






back to index



(19.03.2018)
Porsche wil premium vergoeding voor elektrisch laden.

Een verantwoordelijke van Porsche heeft verklapt dat eigenaars van een van de toekomstige elektrische modellen zoals de Mission E zullen moeten betalen voor het gebruik van de ultrasnelle laders van het merk. Het tijdperk van het gratis laden voor elektrische auto’s loopt op zijn eind. Nadat Tesla heeft beslist om Model 3-kopers te laten betalen voor het gebruik van een Supercharger, meldt nu ook Porsche dat een laadbeurt aan een Ionity-snellaadpaal geld zal kosten aan de klant. Porsche vindt de strategie van Tesla niet economisch haalbaar. Tesla wil expliciet geen winst maken op het gebruik van zijn Superchargers, maar Stuttgart wil er wel graag geld aan verdienen. Daarom zullen klanten dus moeten betalen als ze op een dik kwartier 400 kilometer rijbereik willen bijladen in hun Mission E.
Strategie

Omdat Porsche dit netwerk van snellaadpalen met een vermogen van tot 350 kW deelt met andere Duitse autobouwers, heeft het geen invloed op de prijs van een laadbeurt. Om dat probleem te omzeilen, zou Porsche zijn eigen tarief toepassen op dergelijke laadpalen die bij zijn eigen merkdealers zijn geplaatst. Een snellaadbeurt op vol vermogen zou even veel kosten als benzine tanken voor een vergelijkbaar aantal kilometers. “Uiteraard willen we geld verdienen op deze nieuwe producten en diensten, dat spreekt voor zich,” zo verklaarde Lutz Meschke, lid van het directiecomité van Porsche, aan GearBrain.


 
 

(Bron: Autogids.be)






back to index



(06.03.2018)
Classic Salon Antwerpen.

Het 41° Antwerp Classic Salon vond weer plaats van 2 tot 4 Maart 2018.

Het thema dit jaar was 24 uur van Le Mans, 70 jaar Porsche 356 en 70 jaar Citroen 2 CV.
Veel moois en retro maar dat moois had natuurlijk ook een prijs.

We waren erbij en daarom een korte impressie.




912 Softwindow - 1967 - € 77.000







911 - 1966 - € 98.000









356 Pre-A - 1956 - € 370.000







70 jaar Porsche 356









 


 













 



















 
70 jaar Citroen 2 CV











Retro






 


24 H Le Mans History


































 
 

(Foto Bron: Porsche Rescue 911)







back to index



(02.03.2018)
De Porsche 964.

De Porsche 964 was een enorm belangrijke auto voor Porsche. De 964 bracht veel vernieuwingen als vierwielaandrijving en een automaat, de Tiptronic. Ten opzichte van zijn 911 3.2 voorganger was het  een veel modernere auto. De 928 werd uiteindelijk het topmodel van Porsche maar niet de vervanger voor de 911. 
Op een of andere manier is de 964 de Porsche zoals je hem graag ziet, de rechte koplampen zoals bij zijn voorganger. 
Voor een liefhebber is het iets moeilijker, als je tegenwoordig een 964 overweegt aan te kopen voor welke moet je dan gaan? De prijzen swingen de pan uit. 

Elke Porsche is bijzonder, ook de 964 maar op wat moeten we letten. De prijzen zijn te uiteenlopend maar beginnen toch steeds vanaf 40.000 euro. Je hebt de 964 Coupé, een Targa, een Cabrio, met tiptronic automaat of met vierwielaandrijving. Dat waren destijds dure opties. Er zijn liefhebbers die kiezen voor de 964 Carrera 2 en handgeschakeld. zoals met elke auto geldt hier, hoe zeldzamer, hoe duurder. 

Onderstaande info kan licht afwijken in aantallen omdat diverse bronnen andere aantallen vermelden en al helemaal met de zeldzaamste modellen. Dan heb je nog de afwijking bij Porsche Exclusive omdat deze officieël niet worden meegerekend. Porsche Exclusive gebruikt bv. een Carrera of een Turbo als basis om daarvan dan een bijzondere uitvoering te maken.

964 Carrera 2 / Carrera 4 Coupe
Aantal gebouwde exemplaren: 33.983
Periode: 1989 – 1994
De meeste modellen waren een eenvoudige Coupé uitvoering, al dan niet met vierwielaandrijving. 
De 964 was de eerste 911 die je met vierwielaandrijving kon krijgen. Bij aankoop in 1989 kon je enkel kiezen uit de Carrera 4. Het is pas een jaar later dat de Carrera 2 leverbaar werd.




964 Carrera 2 / Carrera 4 Cabriolet

Aantal gebouwde exemplaren: 14.940
Periode: 1990 – 1994
De Cabriolet was vooral populair in Amerika. De Carrera 2/4 Cabriolet was in Europa en de ROW leverbaar tot 1993, de USA kreeg een extra modeljaar (1994).




964 Carrera 2 / Carrera 4 Targa
Aantal exemplaren: 4.259
Periode: 1990 – 1994
De Targa was oorspronkelijk bedoeld als alternatief voor de Cabriolet maar werd uiteindelijk de derde keuze uit het gamma. Relatief gezien was de Targa in Europa veel populairder, vandaar dat het laatste modeljaar juist niet in de VS werd geleverd. 




964 Turbo 3.3 Coupe

Aantal exemplaren: 4.017
Periode: 1991 – 1992
Porsche had iets meer tijd nodig om met een turbovariant van de 3.6 liter ‘M56’ motor te komen. Daarom kreeg de eerste 964 Turbo de motor uit de 930 Turbo. Wel werd de motor aangepast: de motor was soepeler met een minder aanwezig turbogat. De 964 Turbo was nog echt een brute auto. Een enkele grote turbo, achterwielaandrijving en een handbak. 




964 Carrera RS
Aantal exemplaren: 1.992
Periode: 1992
De favoriete auto van velen. In vergelijking met de huidige RS’en nog een echte auto voor echte mannen. In een jaar tijd zijn er bijna 2.000 van gebouwd. 
Ondanks de bizarre prijsstijgingen: zó zeldzaam is een 964 RS dus niet. Er zijn twee varianten: Touring en Leichtbau.




964 Turbo 3.6 Coupé
Aantal Exemplaren: 1.437 exemplaren:
Periode: 1991-1992
Momenteel is dit de meest waardevolle.




964 Speedster
Aantal exemplaren: 936 
Periode: 1993
Porsche heeft een lange traditie als het aankomt op Speedsters. De Cabriolet is de open sportwagen waar je elke dag in kan rijden, de Speedster is de knetterharde rijdersauto voor de hete zomerdagen. 




964 30th Anniversary
Aantal exemplaren: 911
Periode: 1993
Bij elke gelegenheid weet Porsche wel een aardig feestmodel te presenteren. Een van de meest legendarische is de 30th Anniversary. Dit zijn allemaal vierwielaangedreven Coupé’s met de brede Turbo body, maar zonder de grote spoiler achteraan. Bijna alle exemplaren zijn auberginekleurig, op een paar zilverkleurige exemplaren na. Naar het schijnt hebben er een stuk of 15 Anniversary modellen  afwijkende kleuren zoals rood en geel maar dan zonder de Anniversary badges.




964 Carrera RS America

Aantal exemplaren: 768
Periode: 1993 – 1994
Ondanks de naam is het geen echte RS. In basis is het een iets sportievere en lichtere Carrera. Sommige dealers hadden echter werkelijk alle opties aangevinkt met items als airconditioning en een zonnedak waardoor de gewichtsreductie een beetje tegenviel. Ook is de motor een standaard Carrera-motor met 250 pk. Ten opzichte van een reguliere RS is de RS America te herkennen aan de spoiler achteraan.




964 America Roadster
Aantal exemplaren: 250
Periode: 1991 – 1992
Deze benaming werd al eens gebruikt in de jaren ’60, met de Porsche 356 America Roadster. Het was net als de Speedster een sportievere variant van de Cabriolet, maar minder hardcore. De achterbank ontbrak bijvoorbeeld. De achterkant is net als de Anniversary van de Turbo, wederom zonder een Whale-tail spoiler. Extra zeldzaam zijn de varianten met Tiptronic: daar zijn er maar 41 van gebouwd.




964 Turbo S 3.3 Coupe
Aantal exemplaren: 86
Periode: 1992
Misschien wel de heilige graal van de 964. De Turbo S 3.3 was in eerste instantie een conceptstudie, maar Porsche Exclusive heeft er uiteindelijk 86 van gebouwd. De 3.3 liter Boxer (nog altijd het 930 blok) werd gekieteld naar 381 pk, terwijl het gewicht met 110 kg afnam.




964 Turbo S 3.6 Flachbau Coupé
Aantal exemplaren: 75
Periode: 1994
Deze heeft wel de nieuwere 3.6 liter boxer turbo onder de kap, in dit geval met het X88 pakket, waardoor deze topper wederom 381 pk levert. Maar het meest bijzondere is natuurlijk de voorkant, die perfect in de pas liep met de 968 en 928 (die op dat moment nog in de showrooms stonden). Schreeuwend duur, trouwens: de laatste werd geveild voor iets meer dan een miljoen dollar.




964 Carrera RS 3.8
Aantal exemplaren: 55
Periode: 1993
Iedereen heeft het over de 964 Carrera RS met 3.6 motor, maar er was nog een sterkere variant. Deze had een grotere 3.8 liter motor (eigenlijk een 3.7) met meer vermogen (300 pk!). Maar de grootste verandering is de attitude van de RS 3.8. Geen opvallende koets, maar zwaar bespoilerd met de brede Turbo heupen en dikke 3-delige 17″ Speedline-velgen. Eigenlijk een race-auto voor op straat.




964 Carrera Cup USA Edition
Aantal exemplaren: 45
Periode: 1992
In de Verenigde Staten zijn ze gek op trackday-auto’s, maar kregen ze géén 964 RS. Porsche US besloot er wat aan te doen en startte met het opzetten van een 964 Cup raceserie. Daarvoor bestelde het 45 kale 964’s met RS-goodies maar dan in een US-specificatie 964. Er kwamen er 45, waarvan 25 zijn omgebouwd naar racer. De cupserie kwam nooit van de grond, dus werden de racers verkocht aan particulieren. De 20 straatversies zijn, hoe kan het ook anders, erg duur aan het worden.




964 Carrera 4 Leichtbau
Aantal exemplaren: 21
Periode: 1991 -1992
Verreweg de meest bijzondere auto in deze lijst. De 964 moest de meest effectieve trackday auto ooit worden. De motor is een tot ongeveer 270 pk gekietelde 3.6. Het meest bijzondere is de aandrijflijn, deze komt van een 959. Om het gewicht laag te houden werd werkelijk alles eruit gesloopt. Met succes, want de 964 Leichtbau woog 1.050 Kg.




Type: 964 Turbo S2 3.3 Coupe
Aantal exemplaren: 20
Periode: 1992
Wederom een model om de vingers bij af te likken. De Turbo S2 was eveneens een model speciaal voor de VS. Daar kregen ze de 3.3 Turbo S niet, dus dit was een goedmakertje. Dus ook hier de 381 pk sterke 3.3 liter turbo. Het grote verschil is dat de S2 een stuk luxer was (en zwaarder).




Type: 964 Turbo S 3.6
Aantal exemplaren: 17
Periode: 1994
In principe is dit de Flachbau, maar dan met een normale neus. De meeste kopers gingen voor de platte neus, maar er waren 17 mensen die de standaard lampenset beter vonden staan. Daardoor is het een minder opvallende auto, maar wel veel zeldzamer.




Type: 964 Turbo Cabriolet
Aantal exemplaren: 8
Periode: 1992
Hoe zeldzamer de auto’s, hoe zeldzamer de informatie. Er schijnen er acht gebouw te zijn, waarvan zes met een 3.6 motor en twee met een 3.3. Eentje daarvan heeft een slanke koets, alle andere een brede Turbokoets. Officieel erkend Porsche deze auto’s niet. Het zijn wederom producten van Porsche Exclusive. Op speciaal verzoek (en tegen torenhoge vergoeding) combineerde Porsche Exclusive de Cabriolet-koets met een Turbo motor.



 
Type: 964 Targa Florio
Aantal Exemplaren: 6
Periode: 1994
In de transitie van 964 naar 993 bleef Porsche zitten met een aantal 964 Targa body’s die maar niet opgingen. Om te voorkomen dat Porsche er niets aan had, nam Porsche Exclusive ze over. Met name het interieur werd aangepakt: bijna elk mogelijk onderdeel werd bekleding met Exclusive leder. Ook werden er extra schilden in het leer gestanst alsmede de gebruikelijke typenaam-badges.

 


Type: 964 America GS
Aantal exemplaren: 1
Periode: 1995
Je hebt bijzonder en je hebt uniek. Deze 964 is uniek, want er is er maar eentje van. De America GS is het geestekindje van Robert Linton. Zijn visie was om koolstofvezel toe te passen in straatauto’s. In samenwerking met Harm Lagaay en Porsche werd de GS ontworpen. Het was een 911 Cabriolet met hardtop (inclusief zonnedak!), tiptronic transmissie en achterwielaandrijving. Dat klinkt niet als een lichte auto, maar omdat bijna alles van carbon werd gemaakt (inclusief de wielophanging!) woog de America GS maar 950 Kg. Tel daarbij op de atmosferische motor goed was voor 400 pk en je kan veilig stellen dat dit de snelste 964 is.



(Bron: Autoblog.nl)






back to index



(7.02.2018)
Fünf Millionen für ein 136-PS-Auto!

Dit is de titel die je kon lezen op Autobild.de.

Vijf miljoen voor een 136 pk auto!
Voor $ 5,17 miljoen won een bieder op een veiling deze Porsche 550A. Zelden kreeg men meer geld voor zo weinig pk!

De zilver Spyder werd op 18 januari 2018 geveild door Bonhams in Scottsdale.

Toegegeven, de auto is erg zeldzaam, en het is een Porsche: toen bij het Britse veilinghuis Bonhams deze Porsche 550A uit het jaar 1958 onder de hamer kwam vochten de bieders een gevecht uit. Uiteindelijk werd hij afgehamerd voor 5,17 miljoen dollar (4,18 miljoen euro)! 

Zelden kreeg een koper van een raceauto echter zo'n hoog bedrag op de veiling voor een auto met zo weinig vermogen. De 136 pk uit een legendarische 1,5-liter viercilinder boxer uit de jaren '50. 
Dat is $ 38.000 per Porsche PK! Als je je geld in een nog zeldzamer Jaguar E-Type Lightweight van 340 pk stopt moet je slechts $ 21.400 per Jaguar pk betalen. 
In augustus 2017 ging een dergelijke racer E-type weg voor 7,3 miljoen dollar.

Originele raceauto uit de jaren 50
De koper van deze 550A kijkt liever naar de racegeschiedenis van dit model waarvan maar 40 exemplaren werden geproduceerd. Hij eindigde in Le Mans 1958 als vijfde in het algemeen klassement en reed de 1000 kilometer van de Nürburgring op het podium. Volgens Bonhams is de hoge prijs een aanvulling van de indrukwekkende racegeschiedenis en het feit dat de wagen in originele staat is.
Het chassis 0145 was een fabriekswagen die aan vier Wereldkampioenschappen deelnam met racelegendes zoals Carel de Beaufort of Richard von Frankenberg en waarschijnlijk de enige 550 was die ooit deelnam aan een Grand Prix. Dus de geveilde 550A is redelijk beroemd en nu in de handen van een particuliere Amerikaanse verzamelaar terecht gekomen.




(Bron: autobild.de)






back to index



(17.01.2018)
De Porsche als belegging anno 2018

De markt voor klassieke Porsches haperde vorig jaar maar eindigde toch nog sterk. Het aantal "trailer queens" steeg dramatisch.

"Trailer Queens"; auto’s die uitsluitend op een aanhanger worden vervoerd naar beurzen en tentoonstellingen. Porsches die inmiddels te duur zijn om mee te rijden en die ook helemaal niet voor dat doel zijn gekocht. De "Trailer Queens" zijn bedoeld om naar te kijken en om zittend op een stoel van te genieten. Kunstwerken op wielen als het ware.

De auto als rijdend kunstwerk is al in veel gevallen realiteit. Zo werden vorig jaar voor het eerst op de vooraanstaande kunstbeurs PAN in de Amsterdams RAI ook tijdelijk klassieke auto’s als kunstobjecten tentoongesteld. Elders in de wereld zoals in het New Yorkse Museum of Modern Art stonden al meer fraaie auto’s te blinken. Dat klassieke auto’s als Rollend Erfgoed deze nu ook tot de objecten van kunst, renovatie en conservatie gerekend worden is een mooie ontwikkeling waarmee het verzamelen van auto’s uit de hobbyhoek wordt getrokken.

Halverwege 2017 leek de markt voor klassiekers enigszins in te zakken. Aanbod en prijzen namen af, zelfs de collectie van Jerry Seinfeld voldeed niet volledig aan de verwachtingen. We zullen eraan moeten wennen dat ook de markt voor klassieke auto volatiel wordt. Dus niet ‘the only way is up’, maar ook al dan niet tijdelijk overaanbod als gevolg van indicaties op de (wereld)markt die de prijzen beïnvloeden.

De veiling van RM Sotheby’s in Londen kende records en ook de omvangrijke ‘Duemila Ruote’ veiling van hetzelfde veilinghuis deed menigeen verbazen. Het betrof hier dan ook topmodellen.
Volgens Hagerty, de gezaghebbende Amerikaanse verzekeraar die van zo’n beetje alle klassieke auto’s (en dus ook van bijna alle Porsches) bijhoudt wat de waarde is, constateerde dat de markt voor de ‘longhood’ 911, dus alle modellen van 1964 tot 1973 (de Porsches met de lange bagageklep vooraan) met maar liefst dertig procent is gedaald. 

Enige uitzondering daarop was de 912, die eindelijk het gat met de klassieke 911 begint te dichten. En terecht, want een gat van meer dan 100.000 euro tussen twee identieke auto’s waarvan er één alleen een paar cilinders mist, was natuurlijk niet lang vol te houden. Het ultieme bewijs voor die prijsstijging was een gele 912 softwindow uit 1967 die onlangs werd geveild voor 114,400 dollar door Gooding & Company.

De klassieke vroege 911 is dus enigszins uit de gratie ten gunste van de youngtimers. Voor 911-modellen uit de jaren tachtig en negentig wordt plotseling veel meer geld neergelegd. De 964 steeg vorig jaar enorm mede door zijn oldtimer statuut. Een 993 RS en de 964 RS, een paar jaar geleden auto’s van 100.000 euro waarvoor nu al meer dan een verdubbeling moet betaald worden.
Ook stegen alle turbo’s, variërend van de 930 Turbo 3.0 uit 1975 tot de 964 Turbo zo’n beetje honderd procent in waarde, al begint vooral de markt voor de 3,3 Turbo (waar er verschrikkelijk veel van gemaakt zijn) enigszins in te zakken. Dat was tot voor kort nog een auto die voor hoge bedragen van de hand ging maar nu voor gemiddeld rond de 80.000 euro blijft hangen.

Op het gebied van de extreme varianten was het de 356 Speedster die met gemak de grens van een half miljoen dollar doorbrak – althans: als ‘barn find’ – en ook werd onderhands een originele 911R uit 1968 (één van de 22 ooit geproduceerde) verhandeld voor zes miljoen euro. 

Een andere hoogvlieger was de 993 GT2. Hier is echter iets vreemds aan de hand, want er schijnen op dit moment twee miljardairs bezig te zijn om alle bijzondere Porsches wereldwijd op te kopen. Combineer dat met het feit dat beide heren elkaar het licht in de ogen niet gunnen en je kunt concluderen dat sommige exorbitante prijzen het gevolg zijn van een spelletje tussen 2 volwassenen.

De Rivièra-blauwe GT2 die vorig jaar werd geveild voor 2,4 miljoen dollar was het ultieme voorbeeld van dit financiële machtsvertoon en de heren schijnen elkaar vaker tegengekomen te zijn. Reken op twee zeer mooie Porsche-musea in de Verenigde Staten in de nabije toekomst. De vraag is alleen of ze toegankelijk zijn voor het publiek.

Er werd ook gespeculeerd op de nieuwe 911R-modellen die dan werden doorverkocht boven nieuwprijs maar die hype was snel voorbij nu duidelijk is dat ook de nieuwe 911 GT3 zal worden geleverd met handbak, dit tegen de eerdere beweringen van Porsche in.

Een andere auto die iedereen moest hebben, was de GT3 RS. Geen gelimiteerde oplage weliswaar, maar Porsche kon er gedurende de productieperiode slechts 2.000 maken, dus exclusiviteit gegarandeerd, dacht men, tot Porsche besloot de productieperiode met een half jaar te verlengen, zodat zo’n beetje iedereen die een koopcontract had getekend zijn of haar auto ook daadwerkelijk kreeg uitgeleverd. Dat zijn er naar verluidt meer dan 7.000 geworden. De meerprijzen van vele tienduizenden euro’s worden niet meer betaald. De auto gaat nu van de hand voor lagere prijzen voor de onfortuinlijke beleggers. 

Maar niet iedereen heeft een onbeperkt budget om klassieke een Porsche 911 te kopen. Als je leuk wilt rijden en meer rendement wilt pakken dan je krijgt op je spaarrekening was de Porsche 912 en ook de 914, de 928 en de 924 een mooi alternatief maar deze modellen zijn ook flink in prijs aan het stijgen. Vroeger zwarte schaapjes die niemand wou  maar nu terug gezocht. De Porsche 928 is weliswaar al enige tijd ontsnapt aan het imago van koopje. Wil je er toch één mik dan op een zo vroeg mogelijk exemplaar (1977-1978) of een GTS. De technische staat is belangrijk, want je kunt er aardig op leeglopen met je budget. De 924 is nog altijd relatief betaalbaar en de 944 ook. Een 914 vindt je zelfs onder de 10.000 euro niet meer, dus opgelet want het restaureren van een 914 is duur en dat geldt niet alleen voor de 914/6.

Het grappige is dat de markt zich nauwelijks laat sturen en dus totaal niet laat voorspellen. Zo dacht iedereen dat de klassieke 911S dé Porsche van de jaren zestig en zeventig zou worden, maar het bleken juist de eerste exemplaren uit 1964 en 1965 met een 130 pk-blokje die enorme waardestijgingen meemaakten. Een 912 werd niet lang geleden alleen maar gekocht als donor voor een te restaureren 911 en de man die een paar jaar geleden met een ongerestaureerde barn-find 356 Speedster aan kwam zetten op een Concours d’Élegance in de Verenigde Staten, werd keihard uitgelachen. 

Precies zo’n auto als de ‘barn find’ 356A 1600 Speedster die vorig jaar ruim 660 duizend dollar opbracht voor een meer dan een perfect gerestaureerde.
Kortom, het kan alle kanten op en niemand die het weet. Een feit is wel dat de rente op de bank de komende jaren ongetwijfeld laag blijft en zolang dat het geval is, zullen weinig mensen op de bank blijven zitten om te ‘rentenieren’. 

Je moet iets doen met je geld en de markt voor klassieke auto’s lijkt volwassen genoeg om dat met beperkt risico te doen. En zéér belangrijk, met dergelijke wagen kun je altijd nog genieten van je investering door ermee te gaan rijden, ook al is dat een concept dat veel verzamelaars van klassieke auto’s al bijna zijn vergeten.







back to index



(09.01.2018)
Gepersonaliseerde nummerplaat 2018

Je overweegt om een gepersonaliseerde nummerplaat aan te vragen voor je wagen. We leggen even uit hoe je dit moet doen en wat kost het? 
Meestal worden namen genomen of een bedrijfsnaam. 

Een combinatie van letters en cijfers zijn toegelaten met een max. van 8 karakters. Zijn dan alle combinaties toegelaten? 
Uiteraard is niet alles toegelaten en zeker niet beledigend of racistisch mag zijn. POLITIE mag niet, POLICE mag wel, deze laatste was dan ook vlug benomen.
Belangrijk is ook om te weten of je gewenste naam nog vrij is.

Is je combinatie nog vrij?
Je kan een website raadplegen om te kijken of de combinatie die je wenst nog wel beschikbaar is. 
Dit doe je  op de website van http://www.mobilit.fgov.be

Is je gewenste combinatie nog vrij dan kan je een aanvraag doen. Hiervoor kan je een aanvraagformulier downloaden, dit document vindt je terug op de website https://mobilit.belgium.be/nl/resource/aanvraag_tot_reservatie_van_een_gepersonaliseerde_kentekenplaat

Met dit ingevulde en ondertekende document moet je je aanbieden aan een DIV- loket. Dat is het minder leuke gedeelte want daar sta je meestal uren aan te schuiven. Veel verzekeraars bieden deze service aan mits een kleine vergoeding. 

De betaling van je gepersonaliseerde nummerplaat kan gebeuren via een betalingsuitnodiging met gestructureerde mededeling die opgestuurd wordt nadat de reservatieformaliteiten aan het loket beëindigd zijn. Je moet dan betalen binnen de 10 dagen om de reservering definitief te maken.

De kostprijs?
Een gepersonaliseerde nummerplaat kost je 1.000 euro. Bovenop dit bedrag komen nog de kosten van productie en aflevering van de kentekenplaat. 






back to index



(12.01.2018)
Autosalon 2018

Porsche pakt zwaar uit op het salon en brengt niet minder dan vijf nieuwigheden mee naar de Heizel. En wie het niet kan betalen, kan altijd even komen wegdromen.

718 GTS
De afkorting GTS staat bij Porsche voor Gran Turismo Sport. De 718 Boxster en Cayman met dit logo worden aangedreven door de 2,5 liter grote viercilinder-turbo uit de S, maar dan opgekieteld tot 365 pk (15 pk extra). Uiteraard heeft de GTS ook recht op specifieke stilistische elementen, zoals zwarte twintigduimvelgen, met alcantara beklede kuipstoelen, specifieke bumpers en hertekende uitlaatsierstukken. Met de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak en de launch control die deel uitmaakt van het Sport Chrono Pack (allebei opties), verslindt de Cayman GTS de spurt naar 100 km/h in 4,1 seconden; de topsnelheid bedraagt 290 km/h. De basisprijs (voor de Cayman) bedraagt 79.110 euro.


911 Carrera T
De letter T in de naam 911 Carrera T staat niet voor turbo (ook al heeft deze 911 die wel), maar voor Touring. Deze nieuwe 911-variant verwijst naar zijn gelijknamige voorganger uit 1968 en legt de klemtoon op rijplezier in zijn zuiverste vorm. Zo is hij niet alleen 20 kilogram lichter dan een basis-Carrera (door het verwijderen van de achterste zitplaatsen) en voorzien van een handgeschakelde zevenbak met korte spreiding, maar beschikt hij ook over een mechanische zelfsper tussen de achterwielen om de bestuurder ouderwetse stuursensaties voor te schotelen. De achterin gelegen zescilinder-boxer met dubbele turbo behoudt zijn oorspronkelijke vermogen, maar de prestaties gaan er niettemin (lichtjes) op vooruit: 0-100 km/h in 4,5 seconden en een top van 290 km/h. De prijs: 111.054 euro.


Cayenne
De derde generatie van de Cayenne mat zich de nieuwe stijlcanons van Porsche aan. Hoewel het model bij de generatiewissel 6 centimeter langer werd (4,92 meter in totaal), ziet deze grote SUV er toch beter geproportioneerd uit. Technisch rust de Cayenne op het nieuwste platform binnen de Volkswagen-groep dat dienstdoet voor modellen met de motor overlangs. Daardoor deelt deze Porsche meteen heel wat elementen met zijn neefjes binnen de groep, de Audi Q7 op kop, zij het met respect voor de merkwaarden wat betreft dynamische efficiëntie, dynamisme of prestaties. Dat blijkt ook al uit het motorenpalet. De basiskrachtbron is een drieliter-V6 met enkelvoudige turbo, 340 pk sterk. In de Cayenne S ligt een biturbovariant van diezelfde V6, goed voor 440 pk, en de Turbo wordt aangedreven door een vier liter grote biturbo-V8 van 550 pk. Het interieur getuigt van meer verfijning en een betere ergonomie, zeker wat het infotainmentsysteem betreft, dat zich voortaan laat bedienen via een groot aanraakscherm. De prijzen beginnen bij 77.779 euro... opties niet meegerekend.


Panamera Sport Turismo 
Dat breaks niet altijd grootverhuizers hoeven te zijn, bewijst de Panamera Sport Turismo, die eerder aansluit bij de shooting brakes. Technisch is de Sport Turismo tot aan de achterdeuren identiek aan de berline. Maar terwijl de gewone Panamera altijd een vierzitter is (met twee gescheiden achterste zitplaatsen achterin), is de Sport Turismo ook leverbaar met een driezitsachterbank. En bovendien kan hij toch nog altijd iets meer bagage meenemen, want zijn koffer is 50 liter groter. Al moeten we dat meteen relativeren, want 520 liter onder het bagagescherm is voor een auto van 5,05 meter lang goed te noemen, maar zeker niet meer. Voor dat kleine extraatje qua functionaliteit – en natuurlijk de originele look – betaal je een meerprijs van 3.000 euro, wat de vanafprijs op 100.890 euro brengt.


911 GT2 RS
De spectaculaire GT2 RS is de 911 van de superlatieven. Achterin ligt de 3,8 liter grote zescilinder-boxer van de Turbo, maar dan grondig herwerkt en hier 700 pk en 750 Nm sterk. Zwaar kaliber dus, maar als u nu dacht dat met dergelijke waarden vierwielaandrijving onvermijdelijk was, hebt u het mis: in Weissach hebben ze de voorkeur gegeven aan goeie ouderwetse achterwielaandrijving. Het spreekt dan ook voor zich dat deze RS sensaties te koop heeft... maar ook dat dit geen auto voor onervaren broekjes is, zelfs al heeft ook deze GT2 RS een meesturende achteras en een sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling om de bestuurder bij te staan. De prestaties zijn splijtend: 2,8 seconden voor de sprint naar 100 km/h en 340 km/h als top. De productie van deze RS is beperkt tot duizend exemplaren, elk met een prijskaartje van 291.707 euro. Maar wie er nu nog één wil, vist allicht al achter het net.

Klik hier voor het overzichtsplan. (Porsche kan je terug vinden in paleis 12)

(Bron: Autogids.be) 


Publieksdagen 
van 12/01 tot 21/01/2018 - van 11:00 tot 19:00 op weekdagen en van 10:00 tot 19:00 in het weekend
Nocturnes 
12/01, 15/01 en 19/01/2018 - tot 22:00
Persdag
10/01/2018 - van 08:00 tot 18:00 (enkel met accreditatie)
B2B-dag
11/01/2018 - van 10:00 tot 18:00
Inhuldigingsceremonie
11/01/2018 - 14:30
Gala-avond
11/01/2018 - van 20:00 tot 00:00







back to index






































































































































































Porsche Rescue 911 @ a Hockey Tournament








back to index




























































 








































































PORSCHE RESCUE 911 @ AVENUE OPTICS




In samenwerking met Avenue Optics was Porsche Rescue 911 aanwezig voor de eye catchers buiten. 

 







back to index




























































 









































































1-2-3 Maart 2013 - Antwerpen
Porsche 911 - 50 years - Fascination Racing History

   








back to index


















































































  

Porsche filmpjes



       






back to index




















































































1980 PORSCHE SC - L 3.1 PROTOTYPE - "Point One"

Het betreft hier een zeer zeldzame 911 SC fabrieks variant die vrijwel onbekend is bij de Porsche liefhebbers omdat hij nooit officieel bestond als een optie code.
Aangeduid als 3.1 SC - L ("Leistungsgesteigert"  ofwel "meer vermogen")

Deze speciale uitvoering had een 3.122 cc motor onder de kap en gaf 210 pk bij 5.800 tpm en 206 lb- ft koppel bij 4.700 tpm en behaalde 0-100 in 6,5 seconden.
De productiecijfers zijn vaag, maar schattingen variëren van minder dan 50 tot een paar honderd. 

De Porsche motor ontwikkelaar Rolf Sprenger schat dat er 200 à 300 werden verkocht aan klanten die niet tevreden waren met de standaard 3.0L van 180 pk.
De optie werd alleen gepromoot door mond aan mond reklame. In de VS was deze versie niet verkrijgbaar.

Ondanks het feit dat er een kloof bestond tussen de prestaties van de SC en de 930 bood Porsche als bedrijf de allereerste "fabrieks tuning kit" aan die die bestemd was voor gebruik op de weg. 
Rolf Sprenger en zijn afdeling was verantwoordelijk voor de "speciale verzoeken" van het "Customer Center". 
Sprenger - (de vader van de Bosch mechanische injectie in Porsche 's straatauto's) - zou later nog een andere onuitwisbare stempel drukken op de 911 lijn met de Flachbau (Flatnose) 930.


  De stempel onder de 930/09 stamp is de bevestiging dat het hier om een 3.1 gaat



Sprenger's Team gebruikte de 930 / 03 motor en de ( 930 / 09 voor MY1980 ) met een boring van 95,0-97,0 mm, gelijk aan de 3.3 Turbo motor. 
Dit leverde 3122 cc met een 70.4 - mm slag . 
De compressieverhouding werd verhoogd van 8.6:1 tot 9.5:1, die het gebruik van super brandstof noodzakelijk maakte (98 RON).
Een verbeterde brandstof verdeler werd gebruikt, terwijl de zuigers en cilinders afkomstig waren van Mahle. 
Waarschijnlijk overgebleven van het raceprogramma en vergelijkbaar met de uiteindelijke 3.2 ' s werd een grotere oliekoeler in het rechter voorspatbord gemonteerd om een betere koeling te geven.
Tot slot, een groter vijfde versnelling van 0.759:1 (in plaats van 0.785:1) bracht de topsnelheid hoger. In het klanten centrum, assembleerde technieker Elmar Willrett de motoren onder de supervisie van meester monteur Helmut Pietsch.

De kostprijs voor deze ingreep zou DM 7500 bedragen. De eerste 3.1 werd beschikbaar gesteld voor de Duitse markt en vervolgens de resterende RoW markten. Hij werd nooit in de VS aangeboden.










back to index






















































































Leuke tip om je wagen te verkopen









back to index




















































































Jean-Claude Killy & Porsche




De nu 70 jarige Jean-Claude Killy was een top skier in de jaren '60 en een icoon van zijn sport. 

Hij won 3x Olympisch goud en won in 1968 de Winter Olympics in Grenoble, beter bekend als de  ‘Killympics’.

 

 

 




Hetgeen weinigen weten is dat hij naast zijn sneeuwtalent ook gepassioneerd was door motorsport. Ferdinand Piëch, destijds hoofd Porsche ontwikkelingsafdeling contacteerde Killy met de vraag om in 1967 de Targa Florio te rijden, de bekende Sicilian endurance road race.
Samen met de bekende Formule 1 fotograaf en journalist Bernard Cahier kregen ze een Porsche 911 S om te winnen in de GT klasse.

Door het succes in Italië waar Killy zijn rijkunsten liet zien werd hij teammaat van de Le Mans winnaar Jean Guichet om te rijden met een Porsche voor de  1000 kilometer race op de Nürburgring. 

In hun rode Porsche 911 T (registration SE 8330) behaalden ze de  26ste plaats, een behoorlijk resultaat met als tegenstrevers een Ford GT40, Lola T70 en de toen oppermachtige Porsches 908. 




Ook werd Killy in 1969 opgemerkt bij de start van de 24 uren van Le Mans. Samen met Bob Wollek, starte Killy de race in een Renault Alpine. Spijtig genoeg behaalden ze de finisch niet. Dit was de skier’s zijn laatste belangrijke race. 






Met Steve McQueen tijdens de opname van de film Le Mans




Na zijn race carriere ging zijn interesse terug naar de wintersport, werd zakenman en ontwikkelde een eigen kledinglijn, tevens werd hij actief lid van het International Olympisch Commite. Hij organiseerde ook belangrijke events en was 9 jaar verantwoordelijke van ASO, een bedrijf dat grote events organiseerde zoals de Tour de France en Paris Dakar. Hij was ambassadeur en bestuurlid bij de multi-national Coca-Cola en Rolex. Sinds 1995 is Jean-Claude Killy één van de 115 leden van het  International Olympisch Comité.  







back to index




Copyright © 2017

Laatste update :