NIEUWS     

 




PORSCHE RESCUE 911

TOUR AMICAL - ZOUTE GRAND PRIX

ALLERLEI
REPORTAGES
MOVIES
  - Prijs voor Porsche Rescue 911 op de
      Classic Car beurs te Antwerpen
 

  - Hockey & Porsche Rescue 911
  - Avenue Optics & Porsche Rescue 911

+ + + + + +

  - Aankoop eerste Classic Porsche

  - Overzicht Originele Toolkits
  - Touramical (2018)
  - Touramical (2017)
  - Tour Americal (koppels) (2017) 
  - Touramical (2016)
  - Sardegn' Amical (koppels) (2016)
  - Touramical (2015)
  - Touramical (2014)
  - Tour Americal (2013)
  - Zoute Grand Prix (2012 & 2013)

+ + + + + +


ERWIN KOMENDA
(6.04.1904 - 22.08.1966)


De ontwerper van de VW, Auto Union race auto, Porsche 356, 550, Cisitalia, 911 en 904.

  - Wie ontwierp werkelijk de 911
  - Erwin Komenda de Secret History

  - Porsche Denies Accusations
  - Porsche History

  - Jerry Seinfeld Collectie
  - Porsche "Sonderwunsch" afdeling
  - Porsche Generations
  - Porsche TOP 10

  - Gepersonaliseerde Nummerplaten
  - Vrouwen en Porsche
  - Porsche interieurs

  - 1980 Porsche SC - L 3.1 Prototype
  - 1955 Porsche 356 - Continental
  - Porsche 718 RSK Spyder
  - Porsche 911R & 991R
  - Porsche Prototypes
  - Porsche Speedster overzicht
  - Porsche 356 in Tyrol
  - Porsche bij de rijkswacht  

  - Thriller gestolen Porsche 911T
  - Recordbedrag Porsche 911 S/T
  - Stan Townes Porsche
  - Taj Ma Garaj Collectie
  - Janis Joplin Porsche
  - Porsche Carrera Zagato
  - 5 bijna vergeten Porsches
  - Glöckler Porsche
  - Porsche B32
  - Porsche 911 HLS "Klappdach"
  - Porsche 930 Rinspeed Testarossa  
  - Porsche Strosek 964 Speedster  

  - Régis Mathieu collection
  - VIP 356

  - 901 Prototype - #13327
  - 901 Cabriolet - One Off
  - 959 Cabriolet - One Off

  - 911 RSH - One of 17

  - Barnfind 60 Lost Classics

  - Jean-Claude Killy & Porsche
  - Jozef Ganz - Het geheim
  - Manfred Hering


  - Leuke tip om je wagen te verkopen
  - Leuke Porsche filmpjes

  - Porsche Secret Warehouse
  - SC East African Safari Rally Car

  - 1991 Porsche 911, 
     Reimagined by Singer
     (Jay Leno's Garage)


  - Porsche 918 Spyder (2015)
     (Jay Leno's Garage)


De website van Porsche Rescue 911 kan links bevatten naar websites die worden beheerd door derden. Porsche Rescue 911 oefent geen enkele controle uit over de voornoemde gelinkte websites en wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot informatie, materiaal of inhouden die erop te vinden zijn, hun werking, beschikbaarheid, kwaliteit, wettigheid, betrouwbaarheid of nut, en wijst tevens elke verantwoordelijkheid af met betrekking tot de links die deze websites naar andere websites leggen. Voornoemde links worden u enkel aangeboden ter informatie en voor uw gebruiksgemak.
Porsche Rescue 911 aanvaardt derhalve geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.

Wil je onze oude nieuws rubrieken nog eens raadplegen, klik dan hieronder:

      - Nieuwsberichten 2017
      - Nieuwsberichten 2016



(17.01.2018)
De Porsche als belegging anno 2018

De markt voor klassieke Porsches haperde vorig jaar maar eindigde toch nog sterk. Het aantal "trailer queens" steeg dramatisch.

"Trailer Queens"; auto’s die uitsluitend op een aanhanger worden vervoerd naar beurzen en tentoonstellingen. Porsches die inmiddels te duur zijn om mee te rijden en die ook helemaal niet voor dat doel zijn gekocht. De "Trailer Queens" zijn bedoeld om naar te kijken en om zittend op een stoel van te genieten. Kunstwerken op wielen als het ware.

De auto als rijdend kunstwerk is al in veel gevallen realiteit. Zo werden vorig jaar voor het eerst op de vooraanstaande kunstbeurs PAN in de Amsterdams RAI ook tijdelijk klassieke auto’s als kunstobjecten tentoongesteld. Elders in de wereld zoals in het New Yorkse Museum of Modern Art stonden al meer fraaie auto’s te blinken. Dat klassieke auto’s als Rollend Erfgoed deze nu ook tot de objecten van kunst, renovatie en conservatie gerekend worden is een mooie ontwikkeling waarmee het verzamelen van auto’s uit de hobbyhoek wordt getrokken.

Halverwege 2017 leek de markt voor klassiekers enigszins in te zakken. Aanbod en prijzen namen af, zelfs de collectie van Jerry Seinfeld voldeed niet volledig aan de verwachtingen. We zullen eraan moeten wennen dat ook de markt voor klassieke auto volatiel wordt. Dus niet ‘the only way is up’, maar ook al dan niet tijdelijk overaanbod als gevolg van indicaties op de (wereld)markt die de prijzen beïnvloeden.

De veiling van RM Sotheby’s in Londen kende records en ook de omvangrijke ‘Duemila Ruote’ veiling van hetzelfde veilinghuis deed menigeen verbazen. Het betrof hier dan ook topmodellen.
Volgens Hagerty, de gezaghebbende Amerikaanse verzekeraar die van zo’n beetje alle klassieke auto’s (en dus ook van bijna alle Porsches) bijhoudt wat de waarde is, constateerde dat de markt voor de ‘longhood’ 911, dus alle modellen van 1964 tot 1973 (de Porsches met de lange bagageklep vooraan) met maar liefst dertig procent is gedaald. 

Enige uitzondering daarop was de 912, die eindelijk het gat met de klassieke 911 begint te dichten. En terecht, want een gat van meer dan 100.000 euro tussen twee identieke auto’s waarvan er één alleen een paar cilinders mist, was natuurlijk niet lang vol te houden. Het ultieme bewijs voor die prijsstijging was een gele 912 softwindow uit 1967 die onlangs werd geveild voor 114,400 dollar door Gooding & Company.

De klassieke vroege 911 is dus enigszins uit de gratie ten gunste van de youngtimers. Voor 911-modellen uit de jaren tachtig en negentig wordt plotseling veel meer geld neergelegd. De 964 steeg vorig jaar enorm mede door zijn oldtimer statuut. Een 993 RS en de 964 RS, een paar jaar geleden auto’s van 100.000 euro waarvoor nu al meer dan een verdubbeling moet betaald worden.
Ook stegen alle turbo’s, variërend van de 930 Turbo 3.0 uit 1975 tot de 964 Turbo zo’n beetje honderd procent in waarde, al begint vooral de markt voor de 3,3 Turbo (waar er verschrikkelijk veel van gemaakt zijn) enigszins in te zakken. Dat was tot voor kort nog een auto die voor hoge bedragen van de hand ging maar nu voor gemiddeld rond de 80.000 euro blijft hangen.

Op het gebied van de extreme varianten was het de 356 Speedster die met gemak de grens van een half miljoen dollar doorbrak – althans: als ‘barn find’ – en ook werd onderhands een originele 911R uit 1968 (één van de 22 ooit geproduceerde) verhandeld voor zes miljoen euro. 

Een andere hoogvlieger was de 993 GT2. Hier is echter iets vreemds aan de hand, want er schijnen op dit moment twee miljardairs bezig te zijn om alle bijzondere Porsches wereldwijd op te kopen. Combineer dat met het feit dat beide heren elkaar het licht in de ogen niet gunnen en je kunt concluderen dat sommige exorbitante prijzen het gevolg zijn van een spelletje tussen 2 volwassenen.

De Rivièra-blauwe GT2 die vorig jaar werd geveild voor 2,4 miljoen dollar was het ultieme voorbeeld van dit financiële machtsvertoon en de heren schijnen elkaar vaker tegengekomen te zijn. Reken op twee zeer mooie Porsche-musea in de Verenigde Staten in de nabije toekomst. De vraag is alleen of ze toegankelijk zijn voor het publiek.

Er werd ook gespeculeerd op de nieuwe 911R-modellen die dan werden doorverkocht boven nieuwprijs maar die hype was snel voorbij nu duidelijk is dat ook de nieuwe 911 GT3 zal worden geleverd met handbak, dit tegen de eerdere beweringen van Porsche in.

Een andere auto die iedereen moest hebben, was de GT3 RS. Geen gelimiteerde oplage weliswaar, maar Porsche kon er gedurende de productieperiode slechts 2.000 maken, dus exclusiviteit gegarandeerd, dacht men, tot Porsche besloot de productieperiode met een half jaar te verlengen, zodat zo’n beetje iedereen die een koopcontract had getekend zijn of haar auto ook daadwerkelijk kreeg uitgeleverd. Dat zijn er naar verluidt meer dan 7.000 geworden. De meerprijzen van vele tienduizenden euro’s worden niet meer betaald. De auto gaat nu van de hand voor lagere prijzen voor de onfortuinlijke beleggers. 

Maar niet iedereen heeft een onbeperkt budget om klassieke een Porsche 911 te kopen. Als je leuk wilt rijden en meer rendement wilt pakken dan je krijgt op je spaarrekening was de Porsche 912 en ook de 914, de 928 en de 924 een mooi alternatief maar deze modellen zijn ook flink in prijs aan het stijgen. Vroeger zwarte schaapjes die niemand wou  maar nu terug gezocht. De Porsche 928 is weliswaar al enige tijd ontsnapt aan het imago van koopje. Wil je er toch één mik dan op een zo vroeg mogelijk exemplaar (1977-1978) of een GTS. De technische staat is belangrijk, want je kunt er aardig op leeglopen met je budget. De 924 is nog altijd relatief betaalbaar en de 944 ook. Een 914 vindt je zelfs onder de 10.000 euro niet meer, dus opgelet want het restaureren van een 914 is duur en dat geldt niet alleen voor de 914/6.

Het grappige is dat de markt zich nauwelijks laat sturen en dus totaal niet laat voorspellen. Zo dacht iedereen dat de klassieke 911S dé Porsche van de jaren zestig en zeventig zou worden, maar het bleken juist de eerste exemplaren uit 1964 en 1965 met een 130 pk-blokje die enorme waardestijgingen meemaakten. Een 912 werd niet lang geleden alleen maar gekocht als donor voor een te restaureren 911 en de man die een paar jaar geleden met een ongerestaureerde barn-find 356 Speedster aan kwam zetten op een Concours d’Élegance in de Verenigde Staten, werd keihard uitgelachen. 

Precies zo’n auto als de ‘barn find’ 356A 1600 Speedster die vorig jaar ruim 660 duizend dollar opbracht voor een meer dan een perfect gerestaureerde.
Kortom, het kan alle kanten op en niemand die het weet. Een feit is wel dat de rente op de bank de komende jaren ongetwijfeld laag blijft en zolang dat het geval is, zullen weinig mensen op de bank blijven zitten om te ‘rentenieren’. 

Je moet iets doen met je geld en de markt voor klassieke auto’s lijkt volwassen genoeg om dat met beperkt risico te doen. En zéér belangrijk, met dergelijke wagen kun je altijd nog genieten van je investering door ermee te gaan rijden, ook al is dat een concept dat veel verzamelaars van klassieke auto’s al bijna zijn vergeten.







back to index



(09.01.2018)
Gepersonaliseerde nummerplaat 2018

Je overweegt om een gepersonaliseerde nummerplaat aan te vragen voor je wagen. We leggen even uit hoe je dit moet doen en wat kost het? 
Meestal worden namen genomen of een bedrijfsnaam. 

Een combinatie van letters en cijfers zijn toegelaten met een max. van 8 karakters. Zijn dan alle combinaties toegelaten? 
Uiteraard is niet alles toegelaten en zeker niet beledigend of racistisch mag zijn. POLITIE mag niet, POLICE mag wel, deze laatste was dan ook vlug benomen.
Belangrijk is ook om te weten of je gewenste naam nog vrij is.

Is je combinatie nog vrij?
Je kan een website raadplegen om te kijken of de combinatie die je wenst nog wel beschikbaar is. 
Dit doe je  op de website van http://www.mobilit.fgov.be

Is je gewenste combinatie nog vrij dan kan je een aanvraag doen. Hiervoor kan je een aanvraagformulier downloaden, dit document vindt je terug op de website https://mobilit.belgium.be/nl/resource/aanvraag_tot_reservatie_van_een_gepersonaliseerde_kentekenplaat

Met dit ingevulde en ondertekende document moet je je aanbieden aan een DIV- loket. Dat is het minder leuke gedeelte want daar sta je meestal uren aan te schuiven. Veel verzekeraars bieden deze service aan mits een kleine vergoeding. 

De betaling van je gepersonaliseerde nummerplaat kan gebeuren via een betalingsuitnodiging met gestructureerde mededeling die opgestuurd wordt nadat de reservatieformaliteiten aan het loket beëindigd zijn. Je moet dan betalen binnen de 10 dagen om de reservering definitief te maken.

De kostprijs?
Een gepersonaliseerde nummerplaat kost je 1.000 euro. Bovenop dit bedrag komen nog de kosten van productie en aflevering van de kentekenplaat. 






back to index



(12.01.2018)
Autosalon 2018

Porsche pakt zwaar uit op het salon en brengt niet minder dan vijf nieuwigheden mee naar de Heizel. En wie het niet kan betalen, kan altijd even komen wegdromen.

718 GTS
De afkorting GTS staat bij Porsche voor Gran Turismo Sport. De 718 Boxster en Cayman met dit logo worden aangedreven door de 2,5 liter grote viercilinder-turbo uit de S, maar dan opgekieteld tot 365 pk (15 pk extra). Uiteraard heeft de GTS ook recht op specifieke stilistische elementen, zoals zwarte twintigduimvelgen, met alcantara beklede kuipstoelen, specifieke bumpers en hertekende uitlaatsierstukken. Met de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak en de launch control die deel uitmaakt van het Sport Chrono Pack (allebei opties), verslindt de Cayman GTS de spurt naar 100 km/h in 4,1 seconden; de topsnelheid bedraagt 290 km/h. De basisprijs (voor de Cayman) bedraagt 79.110 euro.


911 Carrera T
De letter T in de naam 911 Carrera T staat niet voor turbo (ook al heeft deze 911 die wel), maar voor Touring. Deze nieuwe 911-variant verwijst naar zijn gelijknamige voorganger uit 1968 en legt de klemtoon op rijplezier in zijn zuiverste vorm. Zo is hij niet alleen 20 kilogram lichter dan een basis-Carrera (door het verwijderen van de achterste zitplaatsen) en voorzien van een handgeschakelde zevenbak met korte spreiding, maar beschikt hij ook over een mechanische zelfsper tussen de achterwielen om de bestuurder ouderwetse stuursensaties voor te schotelen. De achterin gelegen zescilinder-boxer met dubbele turbo behoudt zijn oorspronkelijke vermogen, maar de prestaties gaan er niettemin (lichtjes) op vooruit: 0-100 km/h in 4,5 seconden en een top van 290 km/h. De prijs: 111.054 euro.


Cayenne
De derde generatie van de Cayenne mat zich de nieuwe stijlcanons van Porsche aan. Hoewel het model bij de generatiewissel 6 centimeter langer werd (4,92 meter in totaal), ziet deze grote SUV er toch beter geproportioneerd uit. Technisch rust de Cayenne op het nieuwste platform binnen de Volkswagen-groep dat dienstdoet voor modellen met de motor overlangs. Daardoor deelt deze Porsche meteen heel wat elementen met zijn neefjes binnen de groep, de Audi Q7 op kop, zij het met respect voor de merkwaarden wat betreft dynamische efficiëntie, dynamisme of prestaties. Dat blijkt ook al uit het motorenpalet. De basiskrachtbron is een drieliter-V6 met enkelvoudige turbo, 340 pk sterk. In de Cayenne S ligt een biturbovariant van diezelfde V6, goed voor 440 pk, en de Turbo wordt aangedreven door een vier liter grote biturbo-V8 van 550 pk. Het interieur getuigt van meer verfijning en een betere ergonomie, zeker wat het infotainmentsysteem betreft, dat zich voortaan laat bedienen via een groot aanraakscherm. De prijzen beginnen bij 77.779 euro... opties niet meegerekend.


Panamera Sport Turismo 
Dat breaks niet altijd grootverhuizers hoeven te zijn, bewijst de Panamera Sport Turismo, die eerder aansluit bij de shooting brakes. Technisch is de Sport Turismo tot aan de achterdeuren identiek aan de berline. Maar terwijl de gewone Panamera altijd een vierzitter is (met twee gescheiden achterste zitplaatsen achterin), is de Sport Turismo ook leverbaar met een driezitsachterbank. En bovendien kan hij toch nog altijd iets meer bagage meenemen, want zijn koffer is 50 liter groter. Al moeten we dat meteen relativeren, want 520 liter onder het bagagescherm is voor een auto van 5,05 meter lang goed te noemen, maar zeker niet meer. Voor dat kleine extraatje qua functionaliteit – en natuurlijk de originele look – betaal je een meerprijs van 3.000 euro, wat de vanafprijs op 100.890 euro brengt.


911 GT2 RS
De spectaculaire GT2 RS is de 911 van de superlatieven. Achterin ligt de 3,8 liter grote zescilinder-boxer van de Turbo, maar dan grondig herwerkt en hier 700 pk en 750 Nm sterk. Zwaar kaliber dus, maar als u nu dacht dat met dergelijke waarden vierwielaandrijving onvermijdelijk was, hebt u het mis: in Weissach hebben ze de voorkeur gegeven aan goeie ouderwetse achterwielaandrijving. Het spreekt dan ook voor zich dat deze RS sensaties te koop heeft... maar ook dat dit geen auto voor onervaren broekjes is, zelfs al heeft ook deze GT2 RS een meesturende achteras en een sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling om de bestuurder bij te staan. De prestaties zijn splijtend: 2,8 seconden voor de sprint naar 100 km/h en 340 km/h als top. De productie van deze RS is beperkt tot duizend exemplaren, elk met een prijskaartje van 291.707 euro. Maar wie er nu nog één wil, vist allicht al achter het net.

Klik hier voor het overzichtsplan. (Porsche kan je terug vinden in paleis 12)

(Bron: Autogids.be) 


Publieksdagen 
van 12/01 tot 21/01/2018 - van 11:00 tot 19:00 op weekdagen en van 10:00 tot 19:00 in het weekend
Nocturnes 
12/01, 15/01 en 19/01/2018 - tot 22:00
Persdag
10/01/2018 - van 08:00 tot 18:00 (enkel met accreditatie)
B2B-dag
11/01/2018 - van 10:00 tot 18:00
Inhuldigingsceremonie
11/01/2018 - 14:30
Gala-avond
11/01/2018 - van 20:00 tot 00:00







back to index






































































































































































Porsche Rescue 911 @ a Hockey Tournament








back to index




























































 








































































PORSCHE RESCUE 911 @ AVENUE OPTICS




In samenwerking met Avenue Optics was Porsche Rescue 911 aanwezig voor de eye catchers buiten. 

 







back to index




























































 









































































1-2-3 Maart 2013 - Antwerpen
Porsche 911 - 50 years - Fascination Racing History

   








back to index


















































































  

Porsche filmpjes



       






back to index




















































































1980 PORSCHE SC - L 3.1 PROTOTYPE - "Point One"

Het betreft hier een zeer zeldzame 911 SC fabrieks variant die vrijwel onbekend is bij de Porsche liefhebbers omdat hij nooit officieel bestond als een optie code.
Aangeduid als 3.1 SC - L ("Leistungsgesteigert"  ofwel "meer vermogen")

Deze speciale uitvoering had een 3.122 cc motor onder de kap en gaf 210 pk bij 5.800 tpm en 206 lb- ft koppel bij 4.700 tpm en behaalde 0-100 in 6,5 seconden.
De productiecijfers zijn vaag, maar schattingen variëren van minder dan 50 tot een paar honderd. 

De Porsche motor ontwikkelaar Rolf Sprenger schat dat er 200 à 300 werden verkocht aan klanten die niet tevreden waren met de standaard 3.0L van 180 pk.
De optie werd alleen gepromoot door mond aan mond reklame. In de VS was deze versie niet verkrijgbaar.

Ondanks het feit dat er een kloof bestond tussen de prestaties van de SC en de 930 bood Porsche als bedrijf de allereerste "fabrieks tuning kit" aan die die bestemd was voor gebruik op de weg. 
Rolf Sprenger en zijn afdeling was verantwoordelijk voor de "speciale verzoeken" van het "Customer Center". 
Sprenger - (de vader van de Bosch mechanische injectie in Porsche 's straatauto's) - zou later nog een andere onuitwisbare stempel drukken op de 911 lijn met de Flachbau (Flatnose) 930.


  De stempel onder de 930/09 stamp is de bevestiging dat het hier om een 3.1 gaat



Sprenger's Team gebruikte de 930 / 03 motor en de ( 930 / 09 voor MY1980 ) met een boring van 95,0-97,0 mm, gelijk aan de 3.3 Turbo motor. 
Dit leverde 3122 cc met een 70.4 - mm slag . 
De compressieverhouding werd verhoogd van 8.6:1 tot 9.5:1, die het gebruik van super brandstof noodzakelijk maakte (98 RON).
Een verbeterde brandstof verdeler werd gebruikt, terwijl de zuigers en cilinders afkomstig waren van Mahle. 
Waarschijnlijk overgebleven van het raceprogramma en vergelijkbaar met de uiteindelijke 3.2 ' s werd een grotere oliekoeler in het rechter voorspatbord gemonteerd om een betere koeling te geven.
Tot slot, een groter vijfde versnelling van 0.759:1 (in plaats van 0.785:1) bracht de topsnelheid hoger. In het klanten centrum, assembleerde technieker Elmar Willrett de motoren onder de supervisie van meester monteur Helmut Pietsch.

De kostprijs voor deze ingreep zou DM 7500 bedragen. De eerste 3.1 werd beschikbaar gesteld voor de Duitse markt en vervolgens de resterende RoW markten. Hij werd nooit in de VS aangeboden.










back to index






















































































Leuke tip om je wagen te verkopen









back to index




















































































Jean-Claude Killy & Porsche




De nu 70 jarige Jean-Claude Killy was een top skier in de jaren '60 en een icoon van zijn sport. 

Hij won 3x Olympisch goud en won in 1968 de Winter Olympics in Grenoble, beter bekend als de  ‘Killympics’.

 

 

 




Hetgeen weinigen weten is dat hij naast zijn sneeuwtalent ook gepassioneerd was door motorsport. Ferdinand Piëch, destijds hoofd Porsche ontwikkelingsafdeling contacteerde Killy met de vraag om in 1967 de Targa Florio te rijden, de bekende Sicilian endurance road race.
Samen met de bekende Formule 1 fotograaf en journalist Bernard Cahier kregen ze een Porsche 911 S om te winnen in de GT klasse.

Door het succes in Italië waar Killy zijn rijkunsten liet zien werd hij teammaat van de Le Mans winnaar Jean Guichet om te rijden met een Porsche voor de  1000 kilometer race op de Nürburgring. 

In hun rode Porsche 911 T (registration SE 8330) behaalden ze de  26ste plaats, een behoorlijk resultaat met als tegenstrevers een Ford GT40, Lola T70 en de toen oppermachtige Porsches 908. 




Ook werd Killy in 1969 opgemerkt bij de start van de 24 uren van Le Mans. Samen met Bob Wollek, starte Killy de race in een Renault Alpine. Spijtig genoeg behaalden ze de finisch niet. Dit was de skier’s zijn laatste belangrijke race. 






Met Steve McQueen tijdens de opname van de film Le Mans




Na zijn race carriere ging zijn interesse terug naar de wintersport, werd zakenman en ontwikkelde een eigen kledinglijn, tevens werd hij actief lid van het International Olympisch Commite. Hij organiseerde ook belangrijke events en was 9 jaar verantwoordelijke van ASO, een bedrijf dat grote events organiseerde zoals de Tour de France en Paris Dakar. Hij was ambassadeur en bestuurlid bij de multi-national Coca-Cola en Rolex. Sinds 1995 is Jean-Claude Killy één van de 115 leden van het  International Olympisch Comité.  







back to index




Copyright © 2017

Laatste update :