PORSCHE 356 B - 1600 T6 - 1. Info en volledige inspectie     

 




356B T6 Historiek


1. Info & uitwendige inspectie    2. Grondige body en chassis inspectie    3. Demontage    4. Carrosserie    5. Opbouw
Montage    Electriciteit     Versnellingsbak    Motor     Interieur


Het 356B T6 model werd geïntroduceerd in 1961 voor modeljaar 1962 op de Frankfurt Motor Show, het body type was van Reutter.
Een van de kenmerken van de T6 was het twin motorkoelsysteem via roosters gemonteerd op de achterklep. (twin motor deksel roosters, een externe vulopening in de rechter voorvleugel / spatbord en grotere ramen).

De
356B T6 Twin Grill werd aangedreven door een 1
600 cc luchtgekoelde vier-cilinder motor. De overbrenging naar de achterwielen gebeurd via een vier-versnellingsbak, terwijl vier-wiel hydraulisch bediende trommelremmen zorgen voor de remkracht.
De batterij werd geherpositioneerd waardoor ruimte beschikbaar kwam voor een optionele benzine verwarming.

In vergelijking met de T5
had de T6 een grotere voorruit en grotere achterruit. Er waren nog andere subtiele wijzigingen zoals de veerbediende vulopening die werd gemonteerd in de rechter voorvleugel. Een elektrisch bediend zonnedak werd beschikbaar, maar tegen een extra vergoeding.

Porsche besloot
het model stop te zetten in juni van 1962. De productie van de 356B werd voortgezet tot juli 1963, toen kwam de 356 C.


Technical information - 356B 1600 Coupe 1960-63

Engine 
Design: 4 cylinder horizontally opposed
Installation: Rear engined
Cooling system: Air cooled
Type: 616/1
Displacement (cc): 1582
Bore and stroke (mm): 82.5 x 74
Output DIN (kW/Hp): 44/60 at 4500 RPM
Maximum Torque (Nm/lb ft): 110/81 at 2800 RPM
Output per litre (kW/l/hp/l): 27.8/37.9
Compression ratio: 7.5:1
Valve operation and camshaft drive: 
Ohv, cam driven by gears, 2 valves per cylinder
Carburation: Two down draught carburetter - Zenith 32 NDIX
Ignition system: Battery coil ignition
Firing order: 1-4-3-2
Lubrication: Full pressure oil lubrication
Oil Total (l): 5.0

Electrical System
Genernator (W) : 200
Battery (V/Ah) : 6/84//12/50 from 1962 onwards


Performance
Acceleration 0-100 km/h (s) : 16.5
Acceleration 0-161 km/h (s) : n/a
Maximum speed (mph/kph) : 96/155

Production totals:
8559 T5  models
12038 T6 models

Transmission
Drive configuration: Rear axle drive
Manual gearbox: 4 speed
Transmission type: 741/0 A
Transmission Ratios

1st Gear: 3.091

2st Gear: 1.765

3st Gear: 1.13

4st Gear: 0.815

Reverse Gear: 3.56

Final drive ratio: 4.428

Body
Body design: Steel body, 2 doors, 2+2 seats, pressed and welded steel sheet sections, one unit with body with fixed steel roof, curved single piece windshield, two air intake grills under the front bumper,Twin grill on rear engine lid, bumpers project away from the body with over riders, bumpers in higher position, Tail pipes goes through rear over riders, Fuel flap in right front wing

Suspension
Suspension, front: 2 longitudinal swinging arms (suspension arms). 2 transverse square laminated torsion bars,adjustable, anti-roll bar, hydraulic telescopic double action shock absorbers.

Suspension, rear: Oscilating half axles and radius arms (longitudinal swinging arms), One round torsion bard on each side, hydraulic telescopic double action shock absorbers


Brakes
Brakes, front (Size (mm): Duplex Brake drums (280 x 40)
Brakes, rear (Size (mm): Duplex Brake drums (280 x 40)

Wheels front : 4.5J x 15
Wheels rear : 4.5J x 15

Tyres front : 5.60-15 Sport
Tyres rear : 5.60-15 Sport

Dimensions and weight
Track, front (mm) : 1306
Track, rear (mm) : 1272
Wheelbase (mm) : 2100
Length (mm) : 4010
Width (mm) : 1670
Height (mm) : 1330

Kerb weight (kg) : 900/930 from 1962 onwards
Permissible gross weight (kg) : 1250

Fuel tank capacity (l): 52 including a 5.0 l reserve

Power to weight ratio (kg/kW/kg/hp):
20.45/15.00 //21.25/15.58 from 1962 onwards

Fuel consumption
Fuel type : 88 RON leaded
Fuel Consumption Mpg: 37


Zo werd de 356 gevonden na 15 jaar te hebben stilgestaan, een echte Barnfind





356 uitwendige inspectie

1. Info & uitwendige inspectie    2. Grondige body en chassis inspectie    3. Demontage    4. Carrosserie    5. Opbouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



L en R werden aan de binnenzijde van het kofferdeksel bouten gelast.
Het blokkeringssysteem van het kofferdeksel zat vernuftig in elkaar voor die
tijd maar zorgde er tevens ook voor dat onwetenden, die met kracht de koffer
 wilden sluiten een knik veroorzaakten in het deksel waardoor dit door
verloop van tijd dubbel plooide. Dit was een zwak punt aan deze wagens.

  

  


volgende stap zijn de bodem, body en chassis inspectie van de 356


1. Info & uitwendige inspectie    2. Grondige body en chassis inspectie    3. Demontage    4. Carrosserie    5. Opbouw

  

   

ga terug naar de 356 

 

 

  

   



Copyright © 2013

Laatste update :