PORSCHE 718 RSK SPYDER    

 



De zeldzame Porsche 718 RSK 




HISTORIEK

De Porsche 718 is een open - cockpit racewagen gebouwd door Porsche van 1957 tot en met 1961.

De 718 was een doorontwikkeling van de succesvolle Porsche 550A met verbeteringen in het koetswerk en ophanging.
Het nieuwe voorste frame leek op de letter K en hierdoor werd de auto aangeduid als de RSK. Hij had een middenmotor met 142 pk (106 kW) 1.5 liter Type 547/3 quad-cam motor geïntroduceerd in de 550A.

En in die tijd is het model geëvolueerd van een Spyder model voor straatgebruik tot Formule 1 en Formule 2 varianten voor het circuit. 
De Nederlandse F1 coureur Carel Godin de Beaufort reed in zo’n Porsche 718.  

De auto maakte zijn racedebuut in de 1957 tijdens de 24 Uren van Le Mans gereden door Umberto Maglioli en Edgar Barth. De auto heeft de eindstreep niet gehaald vanwege een race ongeval .

In 1958 eindigde de auto eerste in zijn klasse en derde algemeen op Le Mans. Jean Behra bracht een van de auto's op de tweede plaats in de Targa Florio.
In 1959 werd de auto gereden door Edgar Barth en Wolfgang Seidel en behaalden zij de eindoverwinning in de Targa Florio. Een 718 won ook de European Hill Climb Championship in zowel 1958 en 1959.

In 1961 loodste een 718/4 RS Spyder Masten Gregory en Bob Holbert naar een klasse overwinning op Le Mans.

De huidige marktwaarde in 2013 van dergelijke 718 RSK schommelt tussen $3.000,000 en $3.500,000. 
Indien je deze Porsche RSK kocht in 1962 betaalde je $7,450.



Variaties
Aanvankelijk een tweezitter 1.5 liter sportwagen, de 718 werds aangepast om te concurreren in een aantal verschillende formules en evolueerde ook als gevolg van regelgeving veranderingen.

RS 60
Voor het seizoen 1960 van de FIA wijzigingen aangebracht in de regelgeving ten aanzien van de voorruit en de cockpit grootte. Deze regels veranderingen samen met een groter ( 1.6 liter ) Type 547/3 engine , het ontwikkelen van 160 pk ( 120 kW ) en een nieuwe double wishbone achterwielophanging gebracht over de RS- 60 model . De RS 60 bracht Porsche overwinning bij de 1960 12 uren van Sebring met een auto aangedreven door Hans Herrmann en Olivier Gendebien . 1960 zag ook Porsche wint de Targa Florio met Hans Herrmann op de winnaar podium gezelschap van Jo Bonnier en Graham Hill . De RS 60 ook voor gezorgd dat Porsche verdedigde met succes hun Europese beklimt Kampioenschap Hill voor het derde jaar op rij .

RS 61
Voor 1961 was de modelnaam veranderd in RS 61 al was hij bijna identiek aan de RS 60. Een RS 61 won de de European Hill Climb Championship.

W - RS
Een tweeliter versie, de W - RS werd ontwikkeld in 1961. Aanvankelijk uitgerust met een 4 - cilinder motor, de auto werd later voorzien van een 8 cyl. luchtgekoelde motor van de Porsche 804 Formula One auto die werd ontwikkeld om produce240 pk ( 180 kW ) . 
Een W - RS klaar 8 op Le Mans in 1963 . De W - RS blijvend succes van Porsche in de Europese Klimkampioenschap met Edgar Barth aanspraak maken op de titel in 1963 . Porsche zou gaan elk jaar op een Europees beklimt Kampioenschap Hill te winnen tot 1982 , een totaal van 42 titels.

De W - RS bleef racen tot 1964 toen het werd vervangen door de 904 .

718 GTR Coupe
Een fel oranje 718 werd gereden door de Nederlander Carel Godin de Beaufort in F1-races.

Carel Godin de Beaufort 's 718 F1 racewagen
Een Coupe versie werd ontwikkeld op basis van de RS 61 . Aanvankelijk voorzien van een 4 cilindermotor werd deze auto ook bijgewerkt naar de 8 cilinder F1 afgeleide motor die 210 pk produceerde (160 kW).
De auto was ook uitgerust met schijfremmen. Een GTR Coupe gereden door Jo Bonnier en Carlo Mario Abate won de 1963 Targa Florio waardoor het drie overwinningen behaalden met een 718 auto .

Formule 2
Een nieuwe Formule 2 met 1,5 liter motor werd geïntroduceerd in 1957. Vanwege de centrale ligging van het stuurhuis, werd de 718 gemakkelijk omgebouwd tot eenzitter en Porsche maakten hun F2 debuut met overwinningen in Reims en Avus in 1958.
In 1959 werden andere RSK 's omgebouwd voor single seater races en aan de XV BARC '200 '  event in 1960 scoorde Porsche een 1-2-3 overwinning met Stirling Moss, Jo Bonnier en Graham Hill in 718 's.
De prestatie werd later weer herhaald in het jaar van  de Race in Zeltweg, Oostenrijk.

categorie: Sportscar , F1 , F2

Bouwer: porsche
Technische specificaties
Chassis: spaceframe chassis
Ophanging (voor) : torsiestangen , telescopische schokdempers , anti - roll bar
Ophanging ( achter) : Watt - koppeling , spiraalveren over telescopische schokdempers
Motor: Typ 547 1.5 liter 4 - cilinder boxermotor met 4 nokkenassen gewoon blies Mid - motorige
Transmissie: 5 versnellingsbak
Gewicht: 570 kilogram
Brandstof: benzine



VEILING PORSCHE 718 RSK SPYDER - september 2013  

Onlangs (september 2013) ging een piekfijn exemplaar (zie onderstaande foto's) met matching numbers onder de hamer bij Gooding & Company.
De auto ging gepaard met een zeer gedetailleerde historie en was tot voor kort eigendom van een New Yorkse verzamelaar.
De 718 werd in 2006 volledig en tot in detail gerestaureerd, wat dit exemplaar meteen tot de meest begeerde 718 van het moment maakt. 

De auto werd uiteindelijk afgehamerd op 3.125.000 dollar, het hoogste bedrag wat ooit voor een 718 RSK werd neergeteld. 
Wij kunnen alleen maar dromen van zo’n pure sportwagen in onze garage, dus geniet nog maar even van het mooie fotomateriaal dat Gooding beschikbaar stelde.


Een briljante open sportwagen, plaatstaalgrijze body, 150pk en slechts 35 exemplaren van gemaakt. 
Prijskaartje destijds: $ 8,000 - $9000. 
De 718 RSK was een doorontwikkeling op de 550A Spyder en in productie van 1957 t/m 1961. Er rolden er slechts vijfendertig van de band, wat de auto nu van onschatbare waarde maakt. 
De auto finishte in 1958 als eerste in zijn klasse tijdens Le Mans, en derde overall. 
Tijdens de Targa Florio werd eveneens een overwinning geboekt, en tot slot domineerde de 718 in beide jaren ook nog eens de European Hill Climb Championship. Een aanzienlijke staat van dienst.

 

  

 

 


PORSCHE 718 RSK SPYDER

Zeer getrouw nagebouwde Porsche 718 RSK Spyder.
De motor is een 1600 cc met geflowde nokkenassen met als resultaat 95pk.
Korte 4 versnellingsbak en sportuitlaat.

 

 

 

 


PORSCHE 718 RSK MOTOR

 

 

 

 

  Geflowde Nokkenassen

Extra Oliekoeling

Sportuitlaat

Korte schakelbak

 

 

  

  

PORSCHE 718 RSK SPYDER

Zeer getrouw nagebouwde schaalmodel 1/43

Zeldzaam zoals de echte RSK werden van het schaalmodel 100 stuks wereldwijd gemaakt.
Het model op onderstaande foto's is N° 6 / 100.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  

 

  



Copyright © 2013