De zeldzame Porsche 911 - 2.4
laatste model F, gebouwd in 1972 met zeldzaam olieklepje
Deze 911 met de 2,4 liter motor
was de laatste 911 waar Ferdinand Piëch nog invloed had uitgeoefend als hoofd ontwikkeling bij Porsche voor
hij vervolgens verhuisde naar Audi / NSU.
Het mysterie van het olieklepje
Een Porsche ingenieur drukte het mooi uit, Porsche F-modellen zijn niet
luchtgekoeld, ze zijn oliegekoeld. Om deze oliekoeling nog efficiënter
te laten verlopen verplaatsten de Porsche-ingenieurs in het model jaar
1972 de olie vulopening naar buiten.
Dit was bij het 2.4 liter model E, T en S van het modeljaar 1972.
Er waren natuurlijk ook technische redenen voor de situatie van het
olieklepje: de olietank was uit de vuurlinie t.h.v. de achterwielen bij
eventueel opwerpende stenen in scherpe bochten, er waren minder oliepeil schommelingen, schade door ongeval
werd verminderd en het rijgedrag werd voorspelbaarder.
De olietank heeft een capaciteit van 9 Liter.
Dit olieklepje zat rechts achter de deur van de passagier en zag eruit
als een tweede tankklep vlak voor het achterwiel.
Hierdoor heeft dit olieklepje voor heel wat verwarring gezorgd bij zowel
Porsche eigenaren als bij de benzinestations destijds. Er werd geregeld
foutief getankt en dit zorgde voor schade aan de motors.
Het olieklepje verdween terug in 1973 en de olievuldop werd terug in de
motorruimte geplaatst.
Zeldzaam = Duurder
Porsches met een olieklepje werden door de jaren zeldzamer maar ook
duurder. In ieder geval in verhouding tot de totale productie van de
klassieke 911 van 1964-1973.
Er werden redelijk weinig (1963 stuks) Porsche 911 Targa en Coupe modellen met
olieklepje geproduceerd in de jaren 1971 en 1972. (*)
Het huidige verschil in prijs in vergelijking met modeljaar 1973 is
groot, ondanks dat beide modellen beschikken over de geavanceerde
2,4-liter motor.
In modeljaar 1972 werd ook het laatste F-model geproduceerd, ook dat
maakt dit model met olieklepje extra gegeerd op de verzamelmarkt. Een
goede 2,2 liter Porsche van voor 1972 is minder waard dan de 911 met
olieklepje omdat hij minder zeldzaam is.
Gevaarlijk olieklepje
De reden voor het snelle verdwijnen van het olieklepje was het foutief
vullen met brandstof en meer bepaald door de onkunde van het personeel
aan de benzinestations. Destijds werd aan elk tankstation de tank nog
gevuld door een bediende.
De dag van vandaag stelt dit probleem zich niet meer omdat dergelijke
zeldzame wagens in handen zijn van verzamelaars en met liefde worden
behandeld.
Samengevat zijn het unieke verzamelobjecten geworden van hoge waarde, en
het is natuurlijk leuk een zeldzame Porsche met olieklepje te bezitten.
* Bron: Porsche 911. De technische
documentatie van 1963 - 2012, Motorbuch Verlag
Onderstaand model werd volledig gerestaureerd in
2008 en heeft een motorrevisie gehad in 1999.
Er werd een ernstig olielek vastgesteld, de motor zal worden verwijderd
en de oorzaak wordt opgezocht en opgelost.
|