SPECIALS | ||
|
|
Porsche Carrera GT Altijd leuk om speciale wagens te zien voorrijden bij Porsche Rescue 911. De ontwikkeling van de Porsche Carrera GT startte met een straatlegale versie, die geproduceerd zou worden in de nieuwe fabriek van Porsche in Leipzig. Porsche startte de productie in 2004 en de eerste Porsche Carrera GT’s werden verkocht in de Verenigde staten voor een prijs van 440.000 dollar. Oorspronkelijk was er door Porsche een productie van 1500 stuks gepland omdat er een verkoop van 1000 stuks nodig was om uit de kosten te geraken. In augustus 2005 werd bekend gemaakt dat de productie zou worden stopgezet in 2006. Dit zou verband houden met de strengere Amerikaanse wetgeving voor airbags in auto's, hoe bizar dit ook moge klinken. De Carrera GT had standaard een 'One Stage Airbag' en volgens de US wetgeving die gewijzigd werd moest er een 'Two Stage Airbag' aanwezig zijn. Dit betekend dat de airbag zou moeten werken volgens de impact die de wagen zou ondervinden bij een aanrijding. Porsche zag deze extra kosten niet zitten. Uiteindelijk werden er 604 Carrera GT's verkocht in de VS. Een groot deel van de stock kwam terug naar Europa en werd daar terug aangepast aan de EU normen. De focus werd terug op Europa en Azië gelegd desondanks dat Amerika de grootste afnemer is van Porsche. De productie werd uiteindelijk gestopt bij 1270 stuks Carrera GT's en op 6 mei 2006 ging de laatste de deur uit. De Porsche Carrera GT kan de Ferrari Enzo, de Mercedes-McLaren SLR en andere Pagani Zonda’s recht in de ogen kijken. Het is een mythische auto die de dag van vandaag meer dan 17 jaar op de teller heeft. Is hij intussen betaalbaar geworden? In 2004 was de Carrera GT een koopje in vergelijking met andere supercars. Wie er toen één kocht, heeft zeker een goede zaak gedaan want de Carrera GT heeft niet aan waarde verloren. Nieuw werd hij verkocht voor iets minder dan 400.000 euro en in 2010 kon je er ééntje kopen voor ongeveer 300.000 euro. Momenteel 17 jaar later betaal je voor een Carrera GT tussen de 700.000 en 800.000 euro. Een leuk detail/weetje Wist je dat de centrale wielmoer van de wielen verschillend van kleur is aan beide kanten. Aan de bestuurderskant is deze altijd rood en aan de zijde van de passagier altijd blauw. |
|
|
|
The Making Of Klik hier |
|