TE KOOP - PORSCHE 928 GTS             

 



PORSCHE 928 GTS                  

Onderstaande Porsche 928 GTS (Grand Tourismo Sport) wordt wordt in opdracht van een klant te koop aangeboden.
(Alle detail foto's onderaan deze pagina)
 
Foto copyright Porsche Rescue 911




Historiek Porsche 928

Tijdens de ontwerpfase van de 928, die vanaf modeljaar 1978 in productie ging, lag de focus op een lichtgewichtconstructie. De portieren, spatschermen en motorkap waren daarom van aluminium gemaakt in plaats van plaatstaal. Achter de kunststof bumpers, geļntegreerd in de carrosserievorm, zaten ook aluminium profielen die een aanrijding tot maximaal 8 km/h (5 mph) konden weerstaan.

De 928 had ronde, elektrisch bediende opklapkoplampen die in de spatschermen geļntegreerd zaten. De ronde achterzijde werd gedomineerd door een grote ruit in de achterklep.

De 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor waarbij de cilinders onder een hoek van 90° stonden. De cilinderinhoud van de motor steeg van de in eerste instantie 4,5 liter tot 5,4 liter. Het vermogen werd overgebracht via het transaxleprincipe.

Om de aerodynamica te verbeteren, werden de modellen vanaf het model 928 S (modeljaar 1979) voorzien van een voor- en achterspoiler.

De achteras van de 928 was een compleet nieuwe ontwikkeling. Wat deze ophanging met dubbele draagarmen, ook bekend als de Weissach as, uniek maakte, was zijn stabiliserende toespooreffect. Dit werkte min of meer als een passieve achterwielbesturing, wat in belangrijke mate bijdroeg aan de actieve veiligheid van de Gran Turismo.

928 (modeljaar 1978 - 1982)
De ronde achterzijde zonder achterspoiler was een onmiskenbaar en onderscheidend kenmerk van de 928. Anders dan latere opvolgers, had dit model geen voor- of achterspoiler. De 4,5- liter motor van de 928 leverde 240 pk.

928 S (modeljaar 1980 - 1986)
De 928 S had een zwarte voor- en achterspoiler, zijbeschermstrips in de carrosseriekleur en zijknipperlichten. De cilinderinhoud steeg van de in eerste instantie 4,7 liter tot 5,0 liter (modeljaar 1986). Het vermogen was 300 pk en steeg tot 310 pk vanaf modeljaar 1984 en 288 pk (met katalysator) vanaf modeljaar 1986.

928 S4 (modeljaar 1987 - 1991)
De 928 S4 had een afgeronde bumper met luchtinlaatopeningen. De schuine achterzijde had een zwarte achterspoiler die van de carrosserie af stond tussen de brede, vlak gemonteerde achterlichten. Zijn 5,0-liter motor leverde 320 pk.

928 GT (lente 1989 - modeljaar 1991)
De 928 GT was sportiever dan de 928 S4. Dankzij meerdere modificaties leverde de motor maximaal 330 pk. De GT werd standaard geleverd zonder zijbeschermstrips maar met velgen in een uniek design.

928 GTS (modeljaar 1992 - 1995)
De laatste evolutionaire fase van het 928 model omvatte verbrede achterwielkuipen, een rood verlichtingspaneel aan de achterzijde, een achterspoiler in carrosseriekleur, buitenspiegels in Cup design en standaard 17" Cup velgen. De 5,4 liter motor van de GTS leverde 350 pk.




Specificaties

-
Type:        Porsche 928 
- Uitvoering: GTS
- Kleur:        Zwart
- Interieur:   Zwart met een zwarte vloerbekleding tapijt
- Jaar:         1992
- km:           264.440 km

Ingebruiknamedatum: 26/03/1992
Kleur voertuig: Zwart
(
Dit is de originele kleur van dit voertuig)



VIN:
 WPO ZZZ 92 Z N S 8 0 0371



Verklaring van deze VIN:

WP0   W=Land van de constructeur - West Duitsland. P=Constructeur Porsche. 0=Sportwagen.
ZZZ   Opvuldigits voor niet US modellen
         The first position is the body type. The second the engine type. The third explains the security system (0=seat belt, 2=air bag). Known is JB0.
92      2 eerste digits van het model nummer 928
Z       Opvuldigit voor niet US modellen
N       Model jaar 1992
          B=1981, C=1982, D=1983, E=1984, F=1985,G= 1986, H=1987, J=1988, K=1989, L=1990, M=1991, N=1992, P=1993, R=1994, S=1995.
          The I, O and Q are not used.
S        Gebouwd in de fabriek Stuttgart.
8        Car model. In alle gevallen 8 (van 928).
0        Code voor koetswerk variant
0371   Serie nummer van het voertuig.


JAAR    MODEL                      VIN START                               VIN END           AANTAL
1992    928 GTS  RoW  WP0ZZZ92ZNS800061      WP0ZZZ92ZNS801015     955  
 

In modeljaar 1992 werden 955 exemplaren 928 GTS gebouwd, de serienummers
hiervan lagen tussen 00001 en 01015.


Motor:
Porsche 8 cilinder in V type M28, vloeistof gekoeld, langsgeplaatst vooraan,
5700 cc, 257 kW / 350 pk, atmosferische motor met indirecte benzine injectie.

Motortype M28/50 AT, motornummer 85N00555 (heringeslagen)



Dit is een motor van het correcte type echter bestemd voor een wagen met automatische versnellingsbak, oorspronkelijk had deze wagen een M28/49 motor vermoedelijk met hetzelfde motornummer. De toevoeging AT duidt erop dat het een ruilmotor (AusTausch) betreft.
 

Versnellingsbak:
Manuele 5-gangs versnellingsbak die de achterwielen aandrijft. 


De bijgevoegde Documenten:
- Kentekenbewijs dd 08/08/2019 op BTC Hoboken dd. 14/06/2022 bij 263654 km.
   Het voertuig werd periodiek gekeurd als oldtimer met als opmerking:
   Een belangrijke herstelling aan het raam-koetswerk werd vastgesteld keuring geldig tot 12/07/2024
- Oude Duitse fahzeugbrief
- Origineel onderhoudsboekje met 17 afgestempelde onderhoudsbeurten sinds nieuw

- Carpass met volgende gegevens


Taxatie dossier: 
Een recent taxatierapport van 02.05.2024 is aanwezig.

 


Contact: admin@porsche-rescue911.be
 





Foto copyright Porsche Rescue 911

































































Rechts Achter                                                                             Rechts Voor


 


Links Voor                                                                           Links Achter

 























INTERIEUR
Foto copyright Porsche Rescue 911

















    



                



    








    


    





   


   


  








MOTOR
Foto copyright Porsche Rescue 911












































FILM MOTOR
Film copyright Porsche Rescue 911






KOFFER
Foto copyright Porsche Rescue 911




 Nog even geduld


 


  


    




DETAIL & ONDERZIJDE
Foto copyright Porsche Rescue 911




























   












































Wiel LV                                                                                  Wiel LA

         


Wiel RA                                                                                  Wiel RV


        


                   

Links Voor

            


Links Achter

     


Rechts Voor

            


Rechts Achter

     

 



     


     


     


     


     


     


     



     


     


     


     


      


     




Contact: admin@porsche-rescue911.be