DEEL 5 - INLASSEN & AANPASSEN NIEUWE BODY ONDERDELEN

 













































DEEL 5
 Inlassen & aanpassen nieuwe body onderdelen

 De carrosserie werd overal mooi gecorrigeerd op de richtbank, 
alles werd gecontroleerd aan de hand van originele Porsche mallen
en is nu klaar om verder bewerkt te worden.
Slechte stukken zullen worden verwijderd en uitgeslepen, 
nieuwe stukken worden ingepast en gelast. 

 

Het inlassen van nieuwe stukken en aanpassen van alle delen vraagt veel werk.
Daarna volgt een eerste voorlopige controle van panelen, spatborden en kofferdeksel.
Het moet PERFECT zijn !

 

 Eerste voorlopige controle van passagiers deur en vernieuwd slotstuk.
De zijbalk onder de deur werd ook volledig vervangen door een volledige nieuwe.
Zie ook de foto's hieronder.

 

  Alle slechte of verroeste delen werden verwijderd en vervangen door nieuwe stukken.
Alles wordt grondig aangepakt zodat er geen risico is om later problemen te krijgen.

 

   

 
 
Volgende stap is passend maken van de body onderdelen.
Sommige delen worden gemodificeërd, hierdoor moeten deze manueel worden vervaardigd.
Een delicaat en geduldig werk met artisanale precisie !

Binnenzicht van de motorruimte

Binnenzicht van de kofferruimte, bemerk ook de verwijderde raamkader.

  


Hierboven zie je dat de oude raamkader en de paravan vooraan het dasbord werden verwijderd.
Hier komt een nieuwe originele Porsche Speedster paravan. (
zie foto hiernaast
Het zoeken van een originele Porsche Speedster paravan was niet eenvoudig.




Deze Speedster paravan heeft een andere inclinatie (hellingshoek) 
om later het Speedster raam te laten passen.



 

   De voorlopig gelaste dwarsbalken zorgen voor
een perfecte vormstabilisatie tijdens de opbouw.


Zicht op de vernieuwde kop waar alle delen werden vervangen.


   

 

Het vinden van een origineel Porsche Speedster raam is nog moeilijker dan gedacht. 
Bij de Porsche fabriek gewoonweg niet meer te krijgen.
Uiteindelijk werd nog een nieuw gevonden in Duitsland, dan nog even op zoek naar een originele raamrubber.






Op het Speedster raam bevinden zich fixatiepunten om zonnekleppen en spiegel op te bevestigen. 
Deze hebben we nog niet en dit wordt nog een zoektocht om deze te vinden.







 





De speciale pennen rechts op de foto zullen later worden ingelast en dienen om het Speedster raam te fixeren. 

Dit is een precisie werkje omdat de fitting van het raam perfect moet zijn en er geen spanning tussen de bussen en de pennen mag ontstaan omdat anders de kans bestaat dat door een eventuele spanning het raam kan stukspringen.


 





   

 

   De kale body klaar voor de pasvorm van alle panelen.
Daarna worden deurpanelen, spatborden, koffer en motordeksel
gecontroleerd op pasvorm.

Test van de pasvorm van het Speedster raam.
Dit is een delicaat werk omdat er geen spanning aanwezig mag zijn.
Zoals de foto's tonen sluit het raam overal mooi aan. 

;

   Hierboven zie je hoe de nieuwe paravan werd geplaatst en gecontroleerd.
Ook de pennen werden onderaan geplaatst om het raam te bevestigen.

Het raam past mooi tegen het paravan en deze kan worden gelast.
Zoals de foto's tonen sluit het raam overal mooi aan. 

 

 

Het verfijnen van de spatborden

De perfectie wordt nagestreefd en we willen de plooi in het
achterste spatbord weg zodat we een glooiende overgang krijgen. 

Hieronder foto's van het mooie resultaat van het egale spatbord.  

   

  

Ook bij de voorste spatborden wordt de plooi
 weggewerkt om een glooiende overgang krijgen. 

Hieronder het mooie resultaat van het egale spatbord.  

 



Aanpassing achterzijde naar Speedster Look
  



Door het Speedster concept waardoor het achter gedeelte 
deels gesloten is  moeten speciale delen gemaakt worden. 



Platen worden gewalst en aangepast in de juiste vorm.
Holle ruimten werden gecontroleerd met een micro camera.
  




Alle delen die later bedekt worden krijgen een roestwerende behandeling. 




Achterdelen worden dichtgelast met op maat gemaakte platen.
Nadien wordt alles dichtgetind en fijngeslepen.
  

 

 

   

 

Afwerking binnen kuip

  

  Afwerking & dichtmaken van raamopeningen in deuren




De openingen in de deuren waar de ramen zaten worden mooi dichtgemaakt. 




Ook hier wordt alles na het dichtmaken vertind en fijn geslepen.
  

 

    

Vervaardigen van de achterbumper  

De Speedster zal geen bumpers hebben omdat hier geopteerd wordt voor 
een mooi glooiend lijnenspel, dus ook hier is een manuele
 modificatie nodig en moeten alle onderdelen gemaakt en aangepast worden. 

Met geduld en precisie worden alle delen met
 de hand gemaakt en aangepast in de juiste vorm.


Met de nummerplaat voorziening werd rekening gehouden in de juiste vorm.

  

  

  Vervaardiging van de voorbumper

 Zoals aan de achterzijde van de Speedster zal ook de voorzijde
geen bumpers hebben maar een mooi glooiende overgang, dus ook hier is een manuele
 modificatie nodig en moeten alle onderdelen gemaakt en aangepast worden. 

  Ook hier wordt weer met geduld en precisie alle delen met
 de hand gemaakt en aangepast in de juiste vorm.

 

 

 

 

  



Aanpassing van het dashbord

  

 Het dashbord wordt ook aangepast, sommige openingen verdwijnen en sommige worden aangepast.
Op de foto boven het dashbord voor de aanpassingn, onderaan het dashbord na de aanpassingen.
 

 







Copyright © 2010/12