PORSCHE SPEEDSTER van STAN TOWNES |
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De enige Porsche Speedster die in '67 werd gebouwd.
De auto op de foto links is van Stan Townes, die tot 1958 een originele Speedster had. In 1966 was hij gestationeerd en werkzaam op een US airbase in Thailand. Porsche introduceerde in die periode de 911 en Stan had interesse in een nieuw Speedster model. Gepassioneerd door Porsche hoopte hij op de ontwikkeling door Porsche van een nieuw Speedster model, maar Porsche had destijds geen plannen of Speedster in de pipeline zitten en dat zou nog vele jaren zo blijven. Stan Townes besloot toen zelf aan de tekentafel te gaan zitten om een conversie Speedster project te ontwerpen en hij heeft daar toen wat tekeningen van gemaakt op basis van een 911 coupe. Pas jaren later kreeg hij een 911 coupe te pakken uit 1967 die over de kop was gegaan. Stan Townes die als plaatwerker voor Volkswagen Porsche in Santa Clara werkte wist daar wel raad mee. Hij sneed het dak van de gecrashte 911, modificeerde de front en achterzijde van de 911 body, aan de achterzijde heeft hij ook een 1955 speedster kap gemonteerd en binnenin de auto versterkt met delen uit een 911 Targa. Het onderstel werd verbeterd om er ook slaloms mee te kunnen rijden. 3 jaar werk is in het project gekropen en hij maakte een model waarover de dag van vandaag nog veel wordt gesproken. Het resultaat was zéér geslaagd en kreeg wereldwijd aandacht in de diverse vakbladen.
In de beginjaren van de 911 hebben sommigen enthousiastelingen
tevergeefs geprobeerd om Speedster varianten te bouwen maar ze zijn
allemaal een stille dood gestorven, alleen deze van Stan Townes was
spraakmakend. |
|
Porsche zelf heeft
uiteindelijk maar 4 Speedsters op de markt gezet, de eerste was de 356
geproduceerd in 1948. Toen was het lang wachten op een opvolger.
Links op de foto de ontwerper Townes in zijn gemodificeerde Porsche Speedster. Op de foto's links en hieronder de wagen nog in oorspronkelijke uitvoering: - met de "American Mags" velgen in configuratie 15x7 in het front en 15x8 achteraan. - het raam was van een 356 speedster. |
|
|
|
De foto links is vrij uniek en werd getrokken op een auto bijeenkomst
in de
jaren '70.
|
|
|
Deze foto's werden getrokken tijdens een auto concours te San Francisco in
'71
of '72
|
|
|
ROAD & TRACK
MAGAZINE SEPTEMBER 1972 De Speedster van Stan Townes kreeg zijn eerste mooi artikel in het Road & Track magazine van 1972. Later
volgden nog diverse artikels zoals:
![]() Meer over dit schaalmodel gans onderaan de pagina. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOOK
CUSTOM PORSCHE - David Fetherston |
|
|
|
|
In Augustus 2009
werd de Stan Townes Speedster te koop aangeboden in de Los Angeles
Times.
2 liter Dual Triple Weber carburator, 130 PK, stoffen Recaro zetels, Blaupunkt Radio, Porsche Fuch wheels. Het was de derde eigenaar sinds Stan Townes die de wagen te koop aanbood voor $75.000 |
Uiterlijk
had de Speedster vele roestsporen. Normaal
voor een wagen van die periode. |
|
|
|
|
|
|
De wagen werd uiteindelijk verkocht aan Haig Haleblian. Zie hieronder zijn verhaal. (Onderstaande tekst is een vertaling uit het Engels, geschreven door de huidige eigenaar Haig Haleblian - 11/2011) Na een jacht van 15 jaar op deze wagen werd ik eindelijk in september 2009 de trotse eigenaar van de Stan Townes Porsche Speedster. De wagen bevond zich in Sherman Oaks en ik ben nu de vierde eigenaar. In de jaren '70 heb ik deze wagen voor het eerst gezien op een parade. Stan Townes verkocht de wagen in 1978 aan een zekere Gene Berkamp, Gene bewaarde de wagen voor een paar jaar, restaureerde hem terug en bracht hem in het show circuit (Oakland, Reno etc en won vele prijzen). Hij verkocht de wagen terug in 1993 met 11,000 miles op de teller aan een zekere Bob, de persoon waarvan ik later de wagen kocht. Bij mijn aankoop in september 2009 had de wagen ernstige slijtage sporen ( zie ook de foto's hierboven) De wagen had veel roest en had dringend herstellingen nodig aan remmen, banden, motor en afstelling. Het was vreemd dat de wagen in slechte toestand was omdat hij enkele jaren voordien al werkzaamheden had ondergaan. Na wat onderzoek bleek dat Mr. Berkamp ernstig ziek was, restauraties maar gedeeltelijk waren uitgevoerd en zijn zoon de wagen trachte te verkopen. Een gedeelte van het restauratie werk was uitgevoerd in 1993 nadien is er niets meer gebeurd tot ik de wagen in 2009 kocht. Bij mijn aankoop was de wagen in slechte staat, vuil, tapijten en stoelen waren gewoon rot en de originele dakafdekking was niet meer aanwezig. Ik heb via brieven proberen contact te maken met zowel Mr.Townes als Mr. Berkamp maar heb nooit antwoord ontvangen. Geleidelijk aan werd heb ik deze beauty terug in zijn oorspronkelijke glorie hersteld. Origineel had de wagen sport zetels maar bij aankoop waren deze niet meer aanwezig. Ik monteerde Recaro ST zetels dewelke een betere zit geven dan de oorspronkelijke sport zetels. De "American Mags" velgen zijn weg en er werden replica Fuchs gemonteerd omdat deze visueel beter oogden. De originale configuratie was 15x7 in het front en 15x8 achteraan. Graag had ik nog de oudel American Torque Thrust Wheels in 7's and 8's, met Sport Car Special banden gevonden, samen met de uitlaat die Stan oorspronkelijk had geplaatst. Ik heb een NOS Abarth uitlaat juist zoals dewelke Gene Berkamp had in de jaren 80's. Een verrassing was dat de wagen een pre 911 (1958) dak afdekking had achteraan op de plaats van de achterzetels. Het dak werd in 80' zo origineel mogelijk gerestaureerd door de tweede eigenaar Gene Berkamp maar was bij mijn aankoop niet meer aanwezig. Ik heb getracht contact op te nemen met de oorspronkelijke ontwerper Stan Townes via email maar deze mails werden nooit beantwoord. Ook bezit ik alle documentatie over dit uitzonderlijke model vanaf 1978, het moment dat Stan Townes de wagen heeft verkocht. Ik heb een tijdje plannen gehad om de wagen na te bouwen. Hier heb ik van afgezien omdat bij nader inzien, het enorme werk, de vele en dure onderdelen (een Speedster raam kost een pak geld), waar vindt je nog een 1958 Speedster kap, laat staan de prijs. Het zou niet alleen onbetaalbaar worden, maar het vinden van de juiste onderdelen zou niet eenvoudig zijn. Daarom ben ik blij de trotse eigenaar te zijn van deze huidige Speedster, hij is in goede handen. Haig Haleblian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Ontmoeting
huidige
eigenaar Haig Haleblian samen met Stan Townes - 10/2011) (English) I had the good fortune to host a magical three hour meeting with Mr Townes and his car last month 10/2011. First and foremost, what a gentleman. I learned a lot about the car and the man behind the creation. To recreate the car would be difficult and expensive. At the very minimum you need a speedster rear cowl and windshield frame. There are no plans available. That's one of the amazing aspects of Stan. He did it by sight and feel. He did say it took him three years to complete the project. Stan sold the car to a restauranteur in Carmel who "totalled" it (insurance speak for damage was more than the value of the car). It was offered back to Stan, but he didn't have the heart to take it back much less look at it. He believes Gene Berkamp then bought it and parked it for several years before deciding to restore the car. Haig Haleblian (Nederlands) Ik had het geluk om vorige maand 10/2011 Stan Townes te ontmoeten. Eerst en vooral, wat een gentleman. Ik heb veel geleerd over de auto en de man achter de schepping. Om de auto opnieuw te maken zou moeilijk en duur zijn. Je hebt al minstens een 356 Speedster raam en achterstuk nodig. Er zijn geen plannen beschikbaar zijn. Dat was een van de verbazingwekkende aspecten van Stan, hij deed dat door "zicht en gevoel". Het koste hem drie jaar om het project te voltooien. Stan heeft de auto verkocht aan een restauranthouder in Carmel die met de wagen een ernstig ongeval heeft gehad, (volgens de verzekering was de schade groter dan de waarde van de auto). De wagen werd weer aangeboden aan Stan, maar hij had niet meer de motivatie om hem terug te nemen. Hij gelooft dat een zekere Gene Berkamp vervolgens de wagen heeft gekocht en geparkeerd voor meerdere jaren alvorens te beslissen om de auto te herstellen. Haig Haleblian |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 Februari 2020 - (Klik hier) Het model van Stan Townes werd mooi nagemaakt op schaal 1/43 |
|
|
|
|
|
and won different races |
|
![]() Stan Townes vintage formula vee "The Sting" 1979 SCCA Uncola Nationals Races at Brainerd Int'l Raceway (Nederlands) Stan Townes was ook een amateur racer en bouwde naast zijn bekende Porsche Speedster een custom Formula Vee in 1977 om te kunnen deelnemen aan de SSCA racing. Deze wagen won verschillende races van Riverside tot Brainerd. De wagen was uitgerust met vele inovaties gebruikt in de moderne FV racing. Deze wagen heeft een belangrijke bijdrage geleverd destijds in de jaren 70`s FV racing. Er was geen enkele wagen zoals deze van Stan Townes. Het was een bekende wagen in zijn tijd die vele races heeft gewonnen. Bovenstaande foto was van de race in Brainerd met het onbekende duo 'Dave Smith / Jerry Knapp' accident aan het einde van de rechte lijn. Recentelijk werd de wagen verkocht voor $5700 ![]() Stan bij zijn wagen enkele jaren gelden |
![]() Stan Townes vintage formula vee "The Sting" 1979 SCCA Uncola Nationals Races at Brainerd Int'l Raceway (English) Stan Townes was also an amateur racer and built this custom Formula Vee in 1977 to compete in SSCA racing. This car has won races from Riverside to Brainerd. This car was purpose built with many innovations currently being used in modern FV racing. This car is an important part of the 70`s racing era needs to be put back on the track. There is no other car like this and never will be. This was a very well known car in it`s time and won a lot of races.. This was the race in Brainerd with the infamous 'Dave Smith / Jerry Knapp' accident at the end of the front straight. Recenty the car was sold for $5700 ![]() |
![]() |
|