Part 5
Welding new body
parts
|
De
carrosserie werd overal mooi gecorrigeerd op de richtbank,
alles werd gecontroleerd aan de hand van originele Porsche mallen
en is nu klaar om verder bewerkt te worden.
Slechte stukken zullen worden verwijderd en uitgeslepen,
nieuwe stukken worden ingepast en gelast.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
inlassen van nieuwe stukken en aanpassen van alle delen vraagt veel werk.
Daarna volgt een eerste
voorlopige controle van panelen, spatborden en kofferdeksel.
Het moet PERFECT zijn !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eerste
voorlopige controle van passagiers deur en vernieuwd slotstuk.
De zijbalk onder de deur werd ook volledig vervangen door een volledige
nieuwe.
Zie ook de foto's hieronder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alle
slechte of verroeste delen werden verwijderd en vervangen door nieuwe
stukken.
Alles wordt grondig aangepakt zodat er geen risico is om later problemen
te krijgen.
|
Volgende
stap is passend maken van de body onderdelen.
Sommige delen worden gemodificeërd, hierdoor moeten deze manueel worden
vervaardigd.
Een delicaat en geduldig werk met artisanale precisie !
|
|
|
Binnenzicht
van de motorruimte
|
Binnenzicht
van de kofferruimte, bemerk ook de verwijderde raamkader.
|
Hierboven
zie je dat de oude raamkader en de paravan vooraan het dasbord werden
verwijderd.
Hier komt een nieuwe originele Porsche Speedster paravan. (zie
foto hiernaast)
Het
zoeken van een originele Porsche Speedster paravan was niet eenvoudig.
|
Deze
Speedster paravan heeft een andere inclinatie (hellingshoek)
om later het Speedster raam te laten passen.
|
|
|
De
voorlopig gelaste dwarsbalken zorgen voor
een perfecte vormstabilisatie tijdens de opbouw.
|
Zicht
op de vernieuwde kop waar alle delen werden vervangen.
|
|
|
Het
vinden van een origineel Porsche Speedster raam is nog moeilijker dan
gedacht.
Bij de Porsche fabriek gewoonweg niet meer te krijgen.
Uiteindelijk werd nog een nieuw gevonden in Duitsland, dan nog even op
zoek naar een originele raamrubber.
|
Op
het Speedster raam bevinden zich fixatiepunten om zonnekleppen en
spiegel op te bevestigen.
Deze hebben we nog niet en dit wordt nog een zoektocht om deze te
vinden.
|
De speciale pennen rechts op de foto zullen later worden ingelast
en dienen om het Speedster raam te fixeren.
Dit is een precisie werkje omdat de fitting van het raam perfect moet
zijn en er geen spanning tussen de bussen en de pennen mag ontstaan omdat
anders de kans bestaat dat door een eventuele spanning het raam kan
stukspringen.
|
|
|
|
De
kale body klaar voor de pasvorm van alle panelen.
Daarna worden deurpanelen, spatborden, koffer en motordeksel
gecontroleerd op pasvorm.
|
Test
van de pasvorm van het Speedster raam.
Dit is een delicaat werk omdat er geen spanning aanwezig mag zijn.
Zoals de foto's tonen sluit het raam overal mooi aan.
|
|
;
|
|
|
Hierboven
zie je hoe de nieuwe paravan werd geplaatst en gecontroleerd.
Ook de pennen werden onderaan geplaatst om het raam te bevestigen.
|
Het
raam past mooi tegen het paravan en deze kan worden gelast.
Zoals de foto's tonen sluit het raam overal mooi aan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
verfijnen van de spatborden
|
De
perfectie wordt nagestreefd en we willen de plooi in het
achterste spatbord weg zodat we een glooiende overgang krijgen.
|
Hieronder
foto's van het mooie resultaat van het egale spatbord.
|
|
|
|
|
|
|
Ook
bij de voorste spatborden wordt de plooi
weggewerkt om een glooiende overgang krijgen.
|
Hieronder
het mooie resultaat van het egale spatbord.
|
|
|
Aanpassing achterzijde naar Speedster Look
|
Door het Speedster concept waardoor het achter gedeelte
deels gesloten is moeten speciale delen gemaakt worden.
|
Platen worden gewalst en aangepast in de juiste vorm.
Holle ruimten werden gecontroleerd met een micro camera.
|
|
|
|
|
Alle delen die later bedekt worden krijgen een roestwerende behandeling.
|
Achterdelen worden dichtgelast met op maat gemaakte platen.
Nadien wordt alles dichtgetind en fijngeslepen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afwerking
binnen kuip
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afwerking
& dichtmaken van raamopeningen in deuren
|
De openingen in de deuren waar de ramen zaten worden mooi dichtgemaakt.
|
Ook hier wordt alles na het dichtmaken vertind en fijn geslepen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vervaardigen
van de achterbumper
|
De
Speedster zal geen bumpers hebben omdat hier geopteerd wordt voor
een mooi glooiend lijnenspel, dus ook hier is een manuele
modificatie nodig en moeten alle onderdelen gemaakt en aangepast
worden.
|
Met
geduld en precisie worden alle delen met
de hand gemaakt en aangepast in de juiste vorm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met
de nummerplaat voorziening werd rekening gehouden
in de juiste vorm.
|
Vervaardiging
van de voorbumper
|
Zoals
aan de achterzijde van de Speedster zal ook de voorzijde
geen bumpers hebben maar een mooi glooiende overgang, dus ook hier is een
manuele
modificatie nodig en moeten alle onderdelen gemaakt en aangepast
worden.
|
Ook
hier wordt weer met geduld en precisie alle delen met
de hand gemaakt en aangepast in de juiste vorm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanpassing van het dashbord
|
Het
dashbord wordt ook aangepast, sommige openingen verdwijnen en sommige
worden aangepast.
Op de foto boven het dashbord voor de aanpassingn, onderaan het dashbord
na de aanpassingen.
|
|
|
|