Onderstaande Porsche 928 GTS (Grand Tourismo Sport) wordt wordt in opdracht van een
klant te koop aangeboden.
(Alle detail foto's onderaan deze pagina)
Foto copyright Porsche Rescue 911
Historiek Porsche 928
Tijdens de ontwerpfase van de 928, die vanaf modeljaar 1978 in productie ging, lag de focus op een lichtgewichtconstructie. De portieren, spatschermen en motorkap waren daarom van aluminium gemaakt in plaats van plaatstaal. Achter de kunststof bumpers, geļntegreerd in de carrosserievorm, zaten ook aluminium profielen die een aanrijding tot maximaal 8 km/h (5 mph) konden
weerstaan.
De 928 had ronde, elektrisch bediende opklapkoplampen die in de spatschermen geļntegreerd zaten. De ronde achterzijde werd gedomineerd door een grote ruit in de
achterklep.
De 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor waarbij de cilinders onder een hoek van 90° stonden. De cilinderinhoud van de motor steeg van de in eerste instantie 4,5 liter tot 5,4 liter. Het vermogen werd overgebracht via het
transaxleprincipe.
Om de aerodynamica te verbeteren, werden de modellen vanaf het model 928 S (modeljaar 1979) voorzien van een voor- en
achterspoiler.
De achteras van de 928 was een compleet nieuwe ontwikkeling. Wat deze ophanging met dubbele draagarmen, ook bekend als de Weissach as, uniek maakte, was zijn stabiliserende toespooreffect. Dit werkte min of meer als een passieve achterwielbesturing, wat in belangrijke mate bijdroeg aan de actieve veiligheid van de Gran
Turismo.
928 (modeljaar 1978 - 1982)
De ronde achterzijde zonder achterspoiler was een onmiskenbaar en onderscheidend kenmerk van de 928. Anders dan latere opvolgers, had dit model geen voor- of achterspoiler. De 4,5- liter motor van de 928 leverde 240
pk.
928 S (modeljaar 1980 - 1986)
De 928 S had een zwarte voor- en achterspoiler, zijbeschermstrips in de carrosseriekleur en zijknipperlichten. De cilinderinhoud steeg van de in eerste instantie 4,7 liter tot 5,0 liter (modeljaar 1986). Het vermogen was 300 pk en steeg tot 310 pk vanaf modeljaar 1984 en 288 pk (met katalysator) vanaf modeljaar
1986.
928 S4 (modeljaar 1987 - 1991)
De 928 S4 had een afgeronde bumper met luchtinlaatopeningen. De schuine achterzijde had een zwarte achterspoiler die van de carrosserie af stond tussen de brede, vlak gemonteerde achterlichten. Zijn 5,0-liter motor leverde 320 pk.
928 GT (lente 1989 - modeljaar 1991)
De 928 GT was sportiever dan de 928 S4. Dankzij meerdere modificaties leverde de motor maximaal 330 pk. De GT werd standaard geleverd zonder zijbeschermstrips maar met velgen in een uniek
design.
928 GTS (modeljaar 1992 - 1995)
De laatste evolutionaire fase van het 928 model omvatte verbrede achterwielkuipen, een rood verlichtingspaneel aan de achterzijde, een achterspoiler in carrosseriekleur, buitenspiegels in Cup design en standaard 17" Cup velgen. De 5,4 liter motor van de GTS leverde 350 pk.
Specificaties
- Type: Porsche 928
- Uitvoering: GTS
- Kleur: Zwart
- Interieur: Zwart met een zwarte vloerbekleding tapijt
- Jaar: 1992
- km: 264.440 km
Ingebruiknamedatum: 26/03/1992
Kleur voertuig: Zwart
(Dit is de originele kleur van dit
voertuig)
VIN: WPO ZZZ 92 Z N S 8 0 0371
Verklaring van deze VIN:
WP0 W=Land van de
constructeur - West Duitsland. P=Constructeur Porsche. 0=Sportwagen.
ZZZ Opvuldigits voor niet US modellen
The first position is the body type. The second the engine type. The third explains the security system (0=seat belt, 2=air bag). Known is JB0.
92 2 eerste digits van het model nummer
928
Z Opvuldigit voor niet US modellen
N Model jaar 1992
B=1981, C=1982, D=1983, E=1984, F=1985,G= 1986, H=1987, J=1988, K=1989, L=1990, M=1991,
N=1992, P=1993, R=1994, S=1995.
The I, O and Q are not used.
S Gebouwd in de fabriek
Stuttgart.
8 Car model. In alle
gevallen 8 (van 928).
0 Code voor koetswerk
variant
0371 Serie nummer van het voertuig.
JAAR
MODEL
VIN
START
VIN END
AANTAL
1992 928 GTS RoW WP0ZZZ92ZNS800061 WP0ZZZ92ZNS801015 955
In modeljaar 1992 werden 955 exemplaren 928 GTS gebouwd, de serienummers
hiervan lagen tussen 00001 en 01015.
Motor:
Porsche 8 cilinder in V type M28, vloeistof gekoeld, langsgeplaatst vooraan,
5700 cc, 257 kW / 350 pk, atmosferische motor met indirecte benzine injectie.
Motortype M28/50 AT, motornummer 85N00555 (heringeslagen)
Dit is een motor van het correcte type echter bestemd voor een wagen met
automatische versnellingsbak, oorspronkelijk had deze wagen een M28/49 motor
vermoedelijk met hetzelfde motornummer. De toevoeging AT duidt erop dat het een ruilmotor (AusTausch) betreft.
Versnellingsbak:
Manuele 5-gangs versnellingsbak die de
achterwielen aandrijft.
De bijgevoegde Documenten:
- Kentekenbewijs dd 08/08/2019 op BTC Hoboken dd. 14/06/2022 bij 263654 km.
Het voertuig werd periodiek gekeurd als oldtimer met als opmerking:
Een belangrijke herstelling aan het raam-koetswerk werd vastgesteld
keuring geldig tot 12/07/2024
- Oude Duitse fahzeugbrief
- Origineel onderhoudsboekje met 17 afgestempelde onderhoudsbeurten sinds nieuw
- Carpass met volgende gegevens
Taxatie dossier:
Een recent taxatierapport van 02.05.2024 is aanwezig.
Contact: admin@porsche-rescue911.be
|